اقتصاد ۲۴- این رویداد امروز (پنجشنبه) در قالب همایش، نمایشگاه و ششمین کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت با محوریت "برونرفت از چالشهای لجستیکی چابهار" آغاز و تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.
بنا به اعلام دبیرخانه همایش؛ سعید چلندری معاون حمل و نقل منطقه آزاد چابهار، عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، همدانی مشاور لجستیک و جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص وضعیت موجود، موانع و راهکارهای توسعه بخش حمل و نقل و لجستیک سخنرانی خواهند کرد.
بخش دوم و تخصصی همایش نیز با حضور علیاکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، بیک محمد لو رییس کمیته اقتصاد دریامحور تشخیص مصلحت نظام، عبدالرحیم کُردی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار، یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و رضا راستی مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی برگزار میشود.
بیشتر بخوانید: جهش اقتصادی منطقه آزاد چابهار مدنظر است
پس از گفتگوهای تخصصی؛ مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در سخنرانیهایی به جمعبندی مطالب مطرح شده خواهند پرداخت.
در ادامه، آیین افتتاح نمایشگاه لجستیک چابهار برگزار و غرفههای هلدینگها و شرکتهای بزرگ حمل و نقل کشور فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و درنهایت با برگزاری نشست کارگروه ملی و دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت وزارت امور خارجه، برنامههای روز نخست همایش پایان خواهد یافت. در نشست ذکر شده، کارشناسان راهکارهای عملی درخصوص نقش لجستیکی چابهار در منطقه را مورد ارزیابی قرار میدهند.
همچنین قرار است تفاهمنامهای میان سازمان منطقه آزاد چابهار و وزارت امور خارجه در راستای واگذاری ۱۰۰ هکتار زمین برای احداث منطقه لجستیک کشورهای عضو اکو منعقد شود.
«یکی از اهداف اکو (سازمان همکاری اقتصادی) توسعه زیربناهای حمل و نقل و ارتباطات است»
روز جمعه نیز اسکلههای شهید بهشتی، شهید کلانتری، برج کنترل دریایی و زیرساختهای بندری چابهار مورد بازدید قرار خواهد گرفت.
چابهار که عناوینی همچون "تنها بندر اقیانوسی و پایتخت دریایی ایران" را به خود اختصاص داده و به آبهای آزاد بینالمللی متصل است طی سالهای اخیر مورد توجه کشورهای زیادی قرار گرفته است چراکه با موقعیت راهبردی خود میتواند برخی کشورهای همسایه و محصور در خشکی را از طریق دریا به دیگر نقاط دنیا ارتباط دهد. «این ارتباط، از طریق شبکه لجستیکی به صورت جادهای، خطوط ریلی، دریایی و هوایی برقرار میشود»