تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
توری که ناجوانمردانه برای مردم پهن شده است

قمار آنلاین مخدر مغز‌ها در عصر جدید

مطالعات میان رشته‌ای روان‌شناسی و جامعه شناسی در خصوص رفتار پرخطری مانند قمار نشان می‌دهد، افراد پس از وارد شدن به حوزه، مستمرا به دنبال انجام رفتار‌های پرخطر اقدام می‌کنند، حتی به دنبال باخت در قماری، رفتاری به نام (تعقیب ضرر) را پی می‌گیرند

قمار آنلاین

اقتصاد ۲۴ سیده بشری گلدانی - پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته، همانگونه که برای بشریت یک موهبت به شمار می‌آید، مصائب و مشکلاتی را نیز در پی خودش دارد که گاهی برای مبارزه و مقابله با آن‌ها، باید سیاست‌های دیگری وضع کرد، تا از بروز خطرات و آسیب‌های گسترش‌یافته جلوگیری کند. پدیده‌هایی که خود به خود برای جوامع خطرآفرین و آسیب‌زا هستند و با گسترش تکنولوژی این آسیب‌ها افزایش نیز پیدا می‌کنند. یکی از مسائلی که در دنیای مدرن و در کنار پیشرفت تکنولوژی، مخصوصا در مغرب زمین افزایش پیدا کرده‌است، پدیده‌ای به نام پدیده‌ی قمار آنلاین است. این مسئله به عنوان یک معضل اجتماعی فرهنگی، جهان غرب را نیز نگران کرده، تا جایی که سیاستگذاران فرهنگی در جهان غرب در تلاش هستند تا راه حلی برای این معضل بیاندیشند و با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کنند تا این موضوع را به بهترین نحو حل کنند.
پس از مطالعه برروی نزدیک به ده هزار و هشتصد نفر از افرادی که با سایت‌های قمارآنلاین، قمار می‌کنند، می‌توان گفت آن‌ها، دچار نوعی نگرانی ناشی از فرایند کلی تراکنش‌های مالی، و نه فقط قمار هستند، و به صورت کلی به نظرشان می‌آید فرایند‌های اینترنتی جابه‌جایی پول تا اندازه‌ی زیادی ناایمنند؛ و همچنین اعتقاد دارند، اپراتوران قمار آنلاین ناجوانمردانه رفتار می‌کنند و در صدد کسب هزینه و پول بیشتر برای خودشان هستند، چرا که این امکانی‌ست که پیشرفت تکنولوژی برایشان فراهم آورده‌است.
مهمترین دغدغه‌ی سیاستگذران در رابطه با ایجاد یک رابطه‌ی مسئولانه بین افرادی ست که تمایل دارند قمار بازی کنند و اپراتور‌ها و مالکانی که این سایت‌های قمار را اداره می‌کنند، سیاستگذاران معتقدند برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مشتری‌ها لازم است تا قوانین متفاوت و مختلفی در این خصوص وضع شود. به نظر می‌رسد در غیر صورت به دلیل فراگیر شدن قمار آنلاین، قسمت اعظمی از هزینه، ثروت و زمان افراد مخصوصا جوانان در حوزه وقت گذراندن در قمار صرف شود. مطالعات نشان می‌دهد، بسیاری از این سایت‌های آنلاین، نوعی از کلاه برداری را در مورد قمار آنلاین پیش می‌گیرند، آن‌ها از ضعف افرادی که دچار نوعی اعتیاد نسبت به قمار شده‌اند استفاده می‌کنند و سعی دارند تا حلقه‌ی اتصالی دائمی بین خودشان و مشتریانشان ایجاد کنند، که این موضوع در فرایند اقتصادی هرجامعه نیز تاثیر فزاینده‌ای دارد، چراکه میزان زیادی از هزینه و نیروی کار صرف وقت گذراندن در سایت‌های قمار آنلاین می‌شود و چه بسا افراد دارایی خودشان را نیز در این راه از دست بدهند.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد، اعتراضاتی که در خصوص کلاه‌برداری‌های اینترنتی و مخصوصا قمار آنلاین صورت می‌گیرد، اگر به صورت عمومی اتفاق بیفتد، نتیجه و تاثیر بیشتری را به همراه دارد چرا که جمعی را با خودش همگام می‌کند و اعتراضاتی که از بیم به گوش کسی نرسیدن مسکوت مانده اند نیز دوباره شعله ور می‌شود. در واقع منتشر شدن شکایات، به نوعی باعث دست به دست شدن موضوع و فراگیر شدن آن می‌شود و اصلا به همین سبب است اعتراضات عمومی همواره ترس فرد یا سازمان خاطی را در پی خود دارد، به همین سبب دولت‌ها و سیاست‌گذاران افراد آسیب‌دیده در این حوزه را دائما تشویق می‌کنند، تا به بیان معضلشان بپردازند و شکایت کنند، تا از طریق قوانین وضع شده به مشکلاتشان رسیدگی و یا تدبیر دیگری در این خصوص اندیشیده شود. جوامع غربی در طی آزمایش‌ها و تحقیقاتی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند، مضرات قمار آنلاین برای جامعه چیزی فراتر از حد تصور بوده‌است، علاوه بر از دست رفتن مقادیری زیادی از ثروت افراد، پبامد‌هایی مانند عدم سلامت و ایجاد اختلالات روانی، فروپاشی بنیان‌های خانواده، اختلالات شغلی و درسی و حتی احتمال ارتکاب به جنایت را نیز همراه خودش در پی دارد. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند، حذف دائمی این رفتار پرخطر، به یک‌باره برایشان ممکن نیست و باید تا جایی که می‌توانند و با تمام امکاناتی که در دست دارند، آسیب‌های آن را کاهش دهند.
از طرف دیگر مطالعات میان رشته‌ای روان‌شناسی و جامعه شناسی در خصوص رفتار پرخطری مانند قمار نشان می‌دهد، افراد پس از وارد شدن به حوزه، مستمرا به دنبال انجام رفتار‌های پرخطر اقدام می‌کنند، حتی به دنبال باخت در قماری، رفتاری به نام (تعقیب ضرر) را پی می‌گیرند. مفهوم تعقیب ضرر را می‌توان اینطور تعریف کرد، افرادی که درگیر با قمار هستند، پس از هرباخت به دنبال اینکه در پی برنده شدن هستند، مجددا در قمار شرکت می‌کنند و به نوعی انگار خودشان در پی کسب ضرر بیشتر هستند. مفهوم تعقیب ضرر، اعتیاد را نیز در ذهن یادآور می‌شود، چرا که افراد دیگر از قید قمار رها نمی‌شوند و مداوما به سوی آن روی می‌آورند. به امید اینکه شاید بعد از باخت‌های پی در پی، پیروزی و موفقیت را کسب کنند. هدف استراتژی‌های مسئولانه در خصوص قمار قانونی این بود که آسیب‌های ناشی از این عمل را که افراد را به درون خودشان می‌کشاند، کم کند و در واقع فضا را برای از بین بردن آسیب‌ها آماده کند، استراتژی سلامت عمومی جامعه بیان می‌کند، گروه هدف این سیاست‌گذاری‌ها در مورد قمار باید افراد، سایت‌ها و جوامعی که در آن‌ها قمار به صورت فزاینده‌ای وجود دارد باشد و تمامی این گروه‌های هدف به صورت یکسان نیازمند کسب وقت و انرژی‌ست. هوشمند شدن سایت‌های قمار و دادن اخطار‌های متناوب به افرادی که بیش از حد مجاز با قمار درگیر شده‌اند نیز از راهبرد‌های سیاستگذاران در خصوص جلوگیری از آسیب فزاینده‌ی قمار است، همچنین لازم است تا تبلیغات و آموزش‌های لازم در خصوص خطرات قمار، مخصوصا در دانشگاه‌ها و مدارس به جوانان و دانش‌آموزان داده‌شود، چرا که همواره اقدامات پیشگیرانه، موثرتر از اقدامات درمانی در خصوص تمام مشکلات و در اینجا مشکل اجتماعی درگیری با قمار عمل می‌کند.

منبع:
Sally Gainsbury ,Jonathan Parke, Niko Suhonen. (۲۰۱۳). Consumer attitudes towards Internet gambling: Perceptions of responsiblegambling policies, consumer protection, and regulation of online gambling sites. Computers in Human Behavior.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

مهمترین نکات در رانندگی با خودروی دنده اتومات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های مازندران در فصل بهار

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عربستان قیمت نفت را بالا برد

راهکار کاهش۱۵ تا۲۰ درصدی ناترازی بنزین

حقوق نجومی رانندگان خودرو‌های حمل زباله/ نان در زباله کشی است

۴۰ متهم معاملات مشکوک بورس به دستگاه قضا احضار شدند!

فیلم/ تعجب آهنگران از مداحی با سبک و ریتم «جدی می‌فرمایید»

اعلام آخرین مهلت استفاده از کالابرگ

اولین تصاویر از آتش‌سوزی در لاله‌زار تهران

همه چیز درباره تولید و پخش عمده کیسه فریزر رولی

فیلم/ آهنگ کیم جونگ اون حسابی وایرال شد!

صدور کارت بازی المثنی برای استقلالی‌ها!

پیروی بازار طلا از روند صعودی انس جهانی

جنجال گردشگر روس با اسکناس کیلویی

فیلم/چرا رضا عطاران ماشین ندارد؟

عجیب اما واقعی؛ داروخانه‌ها با توجه به وضع حجاب سهمیه دارو می‌گیرند!

فیلم/ با خاص‌ترین خودرو کلکسیون لیونل مسی آشنا شوید

محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت +عکس

انتشار اسناد تحویل وسایل نیکا شاکرمی به خانواده اش +عکس

گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ روایت دردناک مهران مدیری از بدترین سال های زندگی اش

فیلم/ مهران غفوریان: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بوده است

دلار در کف کریدور ششم سرگردان شد

قیمت خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد

پدر جغرافیای ایران کیست؟

اعلام زمان اعزام حجاج به عربستان

اینفوگرافی/اصلاً می‌دانستید این مواد غذایی قند پنهان دارند؟

یک پارک دیگر تهران هم دچار سرنوشت پارک لاله و قیطریه شد + عکس

مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است

عکس/بیلبورد شهرداری جنجالی شد؛ مافیای زباله یا بهنام بانی؟

ترکیب احتمالی استقلال برابر ذوب آهن

متین سلطانخواه کیست؟ + فیلم

رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود

عکس/ دی جی ها از کیش جمع می شوند!

انتقاد جمهوری اسلامی از سکوت ایران در برابر شیعه کشی طالبان

فیلم/رهبر انقلاب: حج امسال، حج برائت است

جشن تکلیف متفاوت ۲۰۰۰ دختر افغانستانی

رونمایی از مدارک فساد پسران معاون اول سابق قوه قضائیه

از ساخت خانه‌های استطاعت پذیر چه خبر؟

مشخصات شگفت‌آور تانک اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ روسیه

فیلم/ وقتی کارما جواب محمد بحرانی را داد!

علیرضا جهانبخش در فاینورد ۱۰۰ تایی شد+ عکس

کدام کالا‌های اساسی امسال ارز ترجیحی می‌گیرند؟

قیمت خانه‌ در شهر پردیس چند؟

فیلم/دفاع جانانه علیرضا بیرانوند از سروش در جنگ با بازیگران

باید‌ها و نباید‌های آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان

جوانترین و پیرترین نمایندگان مجلس دوازدهم +جدول

دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

اعلام زمان اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

نقطه ضعف اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های غرب

عکس زیبای بازیگر خانم بچه مهندس در استانبول