تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
توری که ناجوانمردانه برای مردم پهن شده است

قمار آنلاین مخدر مغز‌ها در عصر جدید

مطالعات میان رشته‌ای روان‌شناسی و جامعه شناسی در خصوص رفتار پرخطری مانند قمار نشان می‌دهد، افراد پس از وارد شدن به حوزه، مستمرا به دنبال انجام رفتار‌های پرخطر اقدام می‌کنند، حتی به دنبال باخت در قماری، رفتاری به نام (تعقیب ضرر) را پی می‌گیرند

قمار آنلاین

اقتصاد ۲۴ سیده بشری گلدانی - پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته، همانگونه که برای بشریت یک موهبت به شمار می‌آید، مصائب و مشکلاتی را نیز در پی خودش دارد که گاهی برای مبارزه و مقابله با آن‌ها، باید سیاست‌های دیگری وضع کرد، تا از بروز خطرات و آسیب‌های گسترش‌یافته جلوگیری کند. پدیده‌هایی که خود به خود برای جوامع خطرآفرین و آسیب‌زا هستند و با گسترش تکنولوژی این آسیب‌ها افزایش نیز پیدا می‌کنند. یکی از مسائلی که در دنیای مدرن و در کنار پیشرفت تکنولوژی، مخصوصا در مغرب زمین افزایش پیدا کرده‌است، پدیده‌ای به نام پدیده‌ی قمار آنلاین است. این مسئله به عنوان یک معضل اجتماعی فرهنگی، جهان غرب را نیز نگران کرده، تا جایی که سیاستگذاران فرهنگی در جهان غرب در تلاش هستند تا راه حلی برای این معضل بیاندیشند و با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کنند تا این موضوع را به بهترین نحو حل کنند.
پس از مطالعه برروی نزدیک به ده هزار و هشتصد نفر از افرادی که با سایت‌های قمارآنلاین، قمار می‌کنند، می‌توان گفت آن‌ها، دچار نوعی نگرانی ناشی از فرایند کلی تراکنش‌های مالی، و نه فقط قمار هستند، و به صورت کلی به نظرشان می‌آید فرایند‌های اینترنتی جابه‌جایی پول تا اندازه‌ی زیادی ناایمنند؛ و همچنین اعتقاد دارند، اپراتوران قمار آنلاین ناجوانمردانه رفتار می‌کنند و در صدد کسب هزینه و پول بیشتر برای خودشان هستند، چرا که این امکانی‌ست که پیشرفت تکنولوژی برایشان فراهم آورده‌است.
مهمترین دغدغه‌ی سیاستگذران در رابطه با ایجاد یک رابطه‌ی مسئولانه بین افرادی ست که تمایل دارند قمار بازی کنند و اپراتور‌ها و مالکانی که این سایت‌های قمار را اداره می‌کنند، سیاستگذاران معتقدند برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مشتری‌ها لازم است تا قوانین متفاوت و مختلفی در این خصوص وضع شود. به نظر می‌رسد در غیر صورت به دلیل فراگیر شدن قمار آنلاین، قسمت اعظمی از هزینه، ثروت و زمان افراد مخصوصا جوانان در حوزه وقت گذراندن در قمار صرف شود. مطالعات نشان می‌دهد، بسیاری از این سایت‌های آنلاین، نوعی از کلاه برداری را در مورد قمار آنلاین پیش می‌گیرند، آن‌ها از ضعف افرادی که دچار نوعی اعتیاد نسبت به قمار شده‌اند استفاده می‌کنند و سعی دارند تا حلقه‌ی اتصالی دائمی بین خودشان و مشتریانشان ایجاد کنند، که این موضوع در فرایند اقتصادی هرجامعه نیز تاثیر فزاینده‌ای دارد، چراکه میزان زیادی از هزینه و نیروی کار صرف وقت گذراندن در سایت‌های قمار آنلاین می‌شود و چه بسا افراد دارایی خودشان را نیز در این راه از دست بدهند.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد، اعتراضاتی که در خصوص کلاه‌برداری‌های اینترنتی و مخصوصا قمار آنلاین صورت می‌گیرد، اگر به صورت عمومی اتفاق بیفتد، نتیجه و تاثیر بیشتری را به همراه دارد چرا که جمعی را با خودش همگام می‌کند و اعتراضاتی که از بیم به گوش کسی نرسیدن مسکوت مانده اند نیز دوباره شعله ور می‌شود. در واقع منتشر شدن شکایات، به نوعی باعث دست به دست شدن موضوع و فراگیر شدن آن می‌شود و اصلا به همین سبب است اعتراضات عمومی همواره ترس فرد یا سازمان خاطی را در پی خود دارد، به همین سبب دولت‌ها و سیاست‌گذاران افراد آسیب‌دیده در این حوزه را دائما تشویق می‌کنند، تا به بیان معضلشان بپردازند و شکایت کنند، تا از طریق قوانین وضع شده به مشکلاتشان رسیدگی و یا تدبیر دیگری در این خصوص اندیشیده شود. جوامع غربی در طی آزمایش‌ها و تحقیقاتی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند، مضرات قمار آنلاین برای جامعه چیزی فراتر از حد تصور بوده‌است، علاوه بر از دست رفتن مقادیری زیادی از ثروت افراد، پبامد‌هایی مانند عدم سلامت و ایجاد اختلالات روانی، فروپاشی بنیان‌های خانواده، اختلالات شغلی و درسی و حتی احتمال ارتکاب به جنایت را نیز همراه خودش در پی دارد. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند، حذف دائمی این رفتار پرخطر، به یک‌باره برایشان ممکن نیست و باید تا جایی که می‌توانند و با تمام امکاناتی که در دست دارند، آسیب‌های آن را کاهش دهند.
از طرف دیگر مطالعات میان رشته‌ای روان‌شناسی و جامعه شناسی در خصوص رفتار پرخطری مانند قمار نشان می‌دهد، افراد پس از وارد شدن به حوزه، مستمرا به دنبال انجام رفتار‌های پرخطر اقدام می‌کنند، حتی به دنبال باخت در قماری، رفتاری به نام (تعقیب ضرر) را پی می‌گیرند. مفهوم تعقیب ضرر را می‌توان اینطور تعریف کرد، افرادی که درگیر با قمار هستند، پس از هرباخت به دنبال اینکه در پی برنده شدن هستند، مجددا در قمار شرکت می‌کنند و به نوعی انگار خودشان در پی کسب ضرر بیشتر هستند. مفهوم تعقیب ضرر، اعتیاد را نیز در ذهن یادآور می‌شود، چرا که افراد دیگر از قید قمار رها نمی‌شوند و مداوما به سوی آن روی می‌آورند. به امید اینکه شاید بعد از باخت‌های پی در پی، پیروزی و موفقیت را کسب کنند. هدف استراتژی‌های مسئولانه در خصوص قمار قانونی این بود که آسیب‌های ناشی از این عمل را که افراد را به درون خودشان می‌کشاند، کم کند و در واقع فضا را برای از بین بردن آسیب‌ها آماده کند، استراتژی سلامت عمومی جامعه بیان می‌کند، گروه هدف این سیاست‌گذاری‌ها در مورد قمار باید افراد، سایت‌ها و جوامعی که در آن‌ها قمار به صورت فزاینده‌ای وجود دارد باشد و تمامی این گروه‌های هدف به صورت یکسان نیازمند کسب وقت و انرژی‌ست. هوشمند شدن سایت‌های قمار و دادن اخطار‌های متناوب به افرادی که بیش از حد مجاز با قمار درگیر شده‌اند نیز از راهبرد‌های سیاستگذاران در خصوص جلوگیری از آسیب فزاینده‌ی قمار است، همچنین لازم است تا تبلیغات و آموزش‌های لازم در خصوص خطرات قمار، مخصوصا در دانشگاه‌ها و مدارس به جوانان و دانش‌آموزان داده‌شود، چرا که همواره اقدامات پیشگیرانه، موثرتر از اقدامات درمانی در خصوص تمام مشکلات و در اینجا مشکل اجتماعی درگیری با قمار عمل می‌کند.

منبع:
Sally Gainsbury ,Jonathan Parke, Niko Suhonen. (۲۰۱۳). Consumer attitudes towards Internet gambling: Perceptions of responsiblegambling policies, consumer protection, and regulation of online gambling sites. Computers in Human Behavior.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

بهترین تفرجگاه‌های دماوند در فصل بهار

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هشدار به کسانی که هر روز پنیر می‌خورند

کودکان از چه سنی می توانند ماست بخورند؟

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

هوادار هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد

مدیرروستا: فوتبال ایران در حال نابودیست

ترکیه تجارت با اسراییل را تعلیق کرد

قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد

پیام خطیر به هواداران استقلال

فیلم/ همتی: این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است

عکس/ شاهکار تازه زاکانی در پارک لاله

ورود سامانه بارشی تازه به کشور

خطیر رفت، تمرین استقلال باز شد

فیلم/ لحظه به آغوش کشیده شدن یسنا به دست مادرش

پیام تند سیدجلال حسینی به هوادار جنجالی سپاهان + عکس

فیلم/ دفاع جانانه پردیس پورعابدینی از ریحانه پارسا

عکس/ تصویر خبرگزاری میزان از پیکر نیکا شاکرمی

باشگاه استقلال پلمب شد

فیلم/ افشاگری نماینده پیشین مجلس از روش تامین حقوق بازنشستگان

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان

واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه

سپاهان: اتهام اقدام علیه بانوان پرسپولیسی غیرواقعیست

تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه

مجتبی براه سرپرست مدیریت کارخانه سهند شد

عکس قدیمی از سید محمد خاتمی و فیدل کاسترو

داده‌های «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا در ارتقای کیفیت تجربه مشتری و اصلاح فرآیندها اثرگذار است

شرایط دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

خبر برکناری خطیر از کانال استقلال پاک شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

فیلم/ نخستین تصاویر از پیدا شدن یسنا پس از ۵ روز مفقودی

اینفوگرافی/ ۳ استان پر مصرف برق خانگی کشور

یسنا دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد

۱۱ سال زندان برای یک فعال زن در عربستان

وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور

ناراحتی یک پرسپولیسی؛ جدایی نزدیک است

فیلم/ اعتراض شدید روحانیون به علیرضا پناهیان با شعار حیدر حیدر

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی

پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولین

فیلم/ ریزش مرگبار اتوبان در چین

جزییات تازه از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز

از کجا بفهمیم فشار خون داریم؟

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس

دشمن شماره یک عادل فردوسی‌پور در آزادی + عکس

قیمت جدید مرغ امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول