اقتصاد۲۴- چندی پیش رهبر معظم انقلاب از تولیدات ملی لوازم خانگی حمایت کردند و حتی خواستار جلوگیری کامل از واردات لوازم خانگی کرهای شدند، اما همان موقع عدهای از همین تولیدکنندهها با افزایش ۱۵ و ۲۰ درصدی قیمت بر طبل گرانیها کوبیدند که به نوعی سواستفاده از حمایت کلان و ملی بود.
نکته عجیب این داستان این بود که برخی از همین تولیدکنندهها با معاون اول رئیس جمهوری هم جلساتی داشتند و مدعی شدند که قادر به تامین تمام نیاز داخل هستند، اما این مساله بیش از اینکه یک بیانیه برای دلگرمی مسئولان و مردم برای نبود نگرانی برای بازار آینده لوازم خانگی باشد، سیاستی برای انحصار بیشتر و گرانی محصولات در چند مرحله بود. این در حالی است که لوازم خانگی به عنوان یک کالای سرمایهای بیش از هر کسی مورد نیاز زوجهای جوان است و به عبارتی میتواند گفت وقتی حاکمیت سیاستهای تشویقی برای افزایش ازدواج تعیین میکند به معنای اهمیت این مساله در کشور است، اما در چنین شرایطی برخی تولیدکنندهها به اسم تولیدکننده ملی با گرانیها بزرگترین سد را روبرو جوانان قرار داده اند.
در سالهای گذشته یکی از تولیدکنندههایی که همواره از منافع حمایتی دولت برخوردار بوده هلدینگ انتخاب و گروه اسنوا بوده است، این شرکت در چند مرحله با استفاده از تسهیلات بانکی دولتی محصولات خود را به مردم فروخت و از طرف دیگر طبق تفاهمنامهای هم که با صندوقهای بازنشستگی داشته کارتهای خرید لوازم خانگی به بازنشستهها داده و از این طریق بخش دیگری از محصولات خود را بدون دغدغه و با نرخ تمام در بازار عرضه کرد؛ در حالی که بسیاری از تولیدکنندهها اعلام کرده بودند که اگر همین مزیتها برای آنها هم ایجاد میشد، کالای خود را بسیار ارزانتر به دست مصرف کنندهها میرساندند، با وجود همه این مزیتهایی که گروه صنعتی انتخاب و اسنوا از دولت دریافت کرده بود، بازهم محصولات الای دی و... را چند ماه دیرتر به مصرف کنندهها میداد و همین مساله منجر به نارضایتی بازنشستهها شده بود.
یکی دیگر از حاشیههای این شرکت در چند وقت اخیر عرضه مصولات لوازم خانگی به اسم دوو بوده است، هرچند این شرکت در ابتدا مدعی بود که شرکت دوو را به طور کامل از کره خریداری کرده، اما بعد از اینکه خبرساز شد که شرکت دوو به دلیل فناوری پایین در کره جنوبی تعطیل شده و عملا در هیچ کجای دنیا این برند تولیدی ندارد بعد از آن این شرکت مدعی شد که نام دوو را اجرا کرده تا به اسم کره ایها محصولات جدیدی را به بازار داخلی عرضه کند. این مساله دقیقا به معنای ریشخند به سیاست گذاریهای بود که در سطح کلان برای ممنوعیت واردات وضع کرد بودند، چراکه مدیریت گروه صنعتی انتخاب در جلسات و سخنرانیهای خود موعظه میکرد که واردات بلای جان صنعت لوازم خانگی ایران است و بعد از آن یواشکی محصولی بی کیفیت با نام دوو را به بازار عرضه میکرد.
یکی دیگر از مسائلی که در سالهای اخیر شرکتهای تولیدکننده با آن دست به گریبان بودن ضعف سرمایه در گردش بود، حالا در چنین شرایطی شرکتی مانند اسنوا به قدری در لایههای دستگاههای دولتی و... نفوذ پیدا کرده که علاوه بر اینکه برخی از نماینده گان مجلس را به بازدید از کارخانهای خود دعوت میکند فضایی را ایجاد میکند که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را مجاب میکند تا در نامهای اختصاصی به رئیس کل بانک مرکزی مطالبه تسهیلات ارزی برای این شرکت انجام دهد.
به طور قطع رهبر معظم انقلاب این همه حمایت را دیده و حالا حق دارد گلایهمند از وضعیت موجود باشد، از این رو باید دستگاههای نظارتی نسبت به عملکرد این شرکتها ورود کنند تا ببینند مردم هم حق دارند وقتی از گرانیها شکوه میکنند.
منبع: خبرگزاری موج