تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

نیروی‌انتظامی برخورد با بدحجابی را بر مقابله با سارقان ارجح می‌داند؟!

متاسفانه آمار انواع سرقت‌ها در نقاط مختلف کشور در سایه فقر، مشکلات اقتصادی و سایر مسائل خرد و کلان روزبه‌روز افزایشی می‌شود و انتشار تصاویر سرقت‌های بسیار خشن نیز بر روح و روان افراد جامعه به شدت اثر می‌گذارد.

نیروی‌انتظامی برخورد با بدحجابی را بر مقابله با سارقان ارجح می‌داند؟!

اقتصاد۲۴- متاسفانه آمار انواع سرقت‌ها در نقاط مختلف کشور در سایه فقر، مشکلات اقتصادی و سایر مسائل خرد و کلان روزبه‌روز افزایشی می‌شود و انتشار تصاویر سرقت‌های بسیار خشن نیز بر روح و روان افراد جامعه به شدت اثر می‌گذارد. در چنین شرایطی انتظار بحق مردم از پلیس این است که ضمن پیشگیری از وقوع انواع سرقت‌ها و افزایش امنیت عمومی و ارتقای احساس امنیت، در این راستا گام‌های اساسی‌تر بردارد تا از نگرانی و دغدغه‌ها کاسته شود.

در حالی که این مطالبه عمومی و بحق روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود، اما برخی شواهد نشان می‌دهد گویا تحقق این خواسته در اولویت نخست نیروی انتظامی نیست. چراکه شواهد نشان می‌دهد در حالی که جولان دزدان حرفه‌ای و خشن ادامه دارد، اما توجه پررنگ‌تر به گشت‌های ارشاد از اهمیت بیشتری در این برهه زمانی برخوردار است.

در این میان موضوع قابل تامل این است که چرا تمرکز جدی نیروی‌انتظامی بر مواردی از جمله گشت‌های ارشاد بیشتر است و در مقابل، سارقان موبایل، کیف‌قاپ‌ها، دزدان خودرو‌ها و لوازم داخلی خودرو، خانه‌ها، مراکز تجاری، اداری، مغازه‌ها و سایر اماکن همچنان امنیت جامعه را هدف قرار می‌دهند.

برخی کارشناس‌ها و البته توده مردم معتقدند چنانچه نیروی‌انتظامی تنها هزار گشت موتورسوار ارشاد را مامور برخورد با دزدان و تبهکاران کند، امنیت حداکثری در معابر شهری و جاده‌ها برقرار خواهد شد و شکافی که به گفته جامعه‌شناس‌ها بین ملت و نیروی‌انتظامی رخ داده، کمتر خواهد شد. البته به گفته برخی فعالان سیاسی- اجتماعی، نیروی‌انتظامی به طور کامل در این موارد تصمیم‌گیرنده نیست بلکه تنها مجری است. با این حال جامعه‌شناسان برخورد قهری و خشونت‌آمیز ماموران نیروی‌انتظامی در مقابله با حجاب را نیز خطرناک دانسته و براین باورند که خشونت در جامعه، خشونت به بار می‌آورد.


بیشتر بخوانید: قمه‌کشی و درگیری در یک قدمی تئاترشهر +عکس


ضربه به اعتماد عمومی

صادق زیباکلام، فعال سیاسی- اجتماعی در این خصوص می‌گوید: نیروی‌انتظامی همانند بسیاری از نهاد‌های دیگر به تنهایی در برخی مسائل تصمیم‌گیرنده نیست. بنده معتقدم متاسفانه تصمیم‌گیرنده در خصوص اینکه چه سیاست‌هایی باید از جانب نیروی‌انتظامی اعمال شود، صرفا توسط آن‌ها اتخاذ نمی‌شود.

این فعال سیاسی با اشاره به عدم استقلال دانشگاه‌ها نیز بیان کرد: مشخص است در دانشگاه‌ها نیز که باید درخصوص هر مقوله‌ای تحقیق و بررسی کنند، هیچ اراده‌ای در آن‌ها وجود ندارد. پس اینکه بخواهیم دلایل رفتار‌های نیروی‌انتظامی را بررسی کنیم کاری عبث و بیهوده است وگرنه نیروی‌انتظامی سعی در اجرای تصمیمات دولت و حاکمیت دارد. زیباکلام خاطرنشان کرد: همگی بر این نکته واقفیم که آیا برای یک جامعه، بد‌حجابی یک زن دارای آثار و تبعات منفی اجتماعی است یا غفلت از سارقان! منتها به نظر می‌رسد آنچه برای مسوولان اهمیت دارد تبلیغات و ظاهر است. در نتیجه باطن و تبعات منفی‌اش برای آن‌ها چندان مطرح نیست.
باید بپذیریم که شواهد نشان می‌دهد اساسا اغلب دولتمردان ما آینده‌نگر نبوده‌اند. آن‌ها تنها بر این عقید‌ه‌اند که تصمیمات انقلابی بگیرند تا در بین برخی مسوولان شور انقلابی ایجاد کنند.

شکاف عمیق بین نیروی‌انتظامی و ملت

دکتر علیرضا شریفی‌یزدی، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی نیز با اشاره به تبعات عملکرد‌های ضعیف مسوولان درخصوص مبارزه قهری با بدحجابی و تاثیر منفی آن بر جامعه به «جهان‌صنعت» گفت: طبیعتا حجاب یک موضوع فرهنگی است. برخی افراد براین عقیده‌اند که حجاب و نوع پوشش زنان امری کاملا خصوصی است.

اما دسته دیگری هم معتقدند که حجاب یک امر حاکمیتی است و مسوولان باید در این‌باره ورود کنند تا به جامعه نظم ببخشند. متاسفانه طی سال‌های گذشته تفکر دوم بیش از آنکه به مسائل فرهنگی حجاب بپردازد به مساله پلیسی پرداخته است. تاکنون برخورد‌هایی که گشت‌های ارشاد با زنان داشته از جمله جریمه‌های داخل خودرو، با ایجاد کمی رعب و وحشت توانسته مسائل را کاهش دهد. اما باید توجه داشت که چنین رفتار‌هایی پیامد‌های منفی گسترده‌ای هم در جامعه داشته است.

وی افزود: یکی از پیامد‌های منفی رفتار‌های اشتباه پلیسی با زنان این است که زحمات پلیس را در حوزه‌های دیگر به شدت زیر سوال برده است. چه بسا نیروی‌انتظامی در حوزه‌های مختلف بیش از ۷۲ ماموریت دارد و تلاش می‌کند تا امنیت را در سطح جامعه برقرار کند.

اما زمانی که مردم شاهد سوار کردن اجباری دختر ۱۸ ساله به داخل خودروی گشت ارشاد با التماس‌های فراوان هستند، همین امر منجر به زیر سوال رفتن تمام فعالیت‌های نیروی‌انتظامی می‌شود. از طرفی مردم از نیروی‌انتظامی نیز فاصله گرفته‌اند؛ بنابراین نحوه برخورد با حجاب توسط پلیس باعث ایجاد فاصله بین مردم و پلیس می‌شود. در نتیجه به جای اینکه در بسیاری از جا‌ها پلیس حافظ امنیت مردم باشد، مردم همیشه در جبهه فردی می‌ایستند که نیروی‌انتظامی او را بازداشت کرده است.

این جامعه‌شناس بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی اگر معتقدند که درباره مسائل مربوط به حجاب باید کاری صورت گیرد، یا کاری نکردند یا اگر کردند کارشان موفق نبوده است. در نتیجه تمام فشار روی دوش نیروی‌انتظامی افتاده است. پلیس هم به عنوان ضابط، خودش را مکلف به انجام این کار‌ها می‌داند. چرا که برخورد با زنان بی‌حجاب یا بدحجاب جزو ماموریت‌های نیروی‌انتظامی است.

او ادامه داد: در هر صورت مسوولان و تصمیم‌سازان باید بدانند که بین نیروی‌انتظامی و مردم فاصله عمیقی شکل گرفته است. از طرفی ماموریت‌های دیگر نیروی‌انتظامی و تلاش‌های شبانه‌روزی ده‌ها هزار مامور نیز زیر سوال رفته است. بدون تردید در هر کشوری سارق وجود دارد، ولی به دلیل مشکلات اقتصادی و فقر، میزان سرقت‌ها در کشور ما شدت پیدا کرده و با خشونت نیز همراه شده است.

نیروی‌انتظامی هر چقدر با آن‌ها مبارزه کند، سارقان همانند علف هرز دوباره رشد می‌کنند. با این حال مردم همیشه سوال می‌کنند که چرا نیروی‌انتظامی بیشتر انرژی و تمرکزش را روی تامین حداکثری امنیت نمی‌گذارد، در حالی که در حوزه حجاب هم وظایف‌اش را انجام دهد. بخش قابل توجهی از مردم بر این باورند که تمرکز اصلی نیروی‌انتظامی بر حوزه زندگی خصوصی مردم از جمله پدیده‌هایی از جمله سگ‌گردانی و… است. همین موضوعات باعث شده تا جامعه از یک سو دو قطبی شود؛ گروه کثیری خودشان را با رفتار‌های نیروی‌انتظامی همسان و همخوان نمی‌بینند و در جبهه مقابل می‌ایستند.

گروه اقلیت دیگری نیز با حمایت، باعث تفرقه و درگیری بیشتر می‌شوند

دکتر شریفی‌یزدی اظهار کرد: در هر صورت باید قبول کرد که این‌گونه رفتار‌های نیروی‌انتظامی منجر به افزایش خشونت در جامعه می‌شود. چرا که وقتی نیروی‌انتظامی برای برخورد با بی‌حجابان به صورت عریان و به وسیله موتورسیکلت و ون‌های گشت ارشاد در سطح خیابان خشونت به خرج می‌دهد، طبیعتا این خطر وجود دارد که القای خشونت در جامعه، خشم مردم را برانگیزد. چه بسا درگیری‌هایی که گاه شاهد آن هستیم، نشانه‌ای از همین موضوع است. به نظرم با این‌گونه رفتار‌های پلیسی، مشکلی از مشکلات ما در حوزه‌های مختلف حل نخواهد شد.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد