تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مصوبه کمسیون تلفیق فرار سرمایه از ایران را گسترده‌تر می‌کند؟/قانون مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد ابهام دارد

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز تصویب کرد که در سال آینده مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند. این تصمیم مجلس چه پیامدهای اقتصادی در کشور خواهد داشت؟

مناطق آزاد ایران

اقتصاد۲۴- بند «ش» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ وظایف مالیاتی جدیدی برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفت. در نهایت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز تصویب کرد که در سال آینده مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند. این درحالی است که پیشتر این مناطق براساس ماده ۵۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند.

در واقع طی چند سال اخیر معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد در ایران موجب شد تا این مناطق به پایتخت صنعتی کشور تبدیل شوند. از آنجا که هزینه سربار در این واحد‌های تولیدی و صنعتی از طریق کاهش مالیات و مقررات زدایی از نیروی کار بسیار کم شده، سرمایه‌گذاری در این مناطق مزیت نسبی بیشتری پیدا کرده‌اند. به نحوی که که اغلب واحد‌های بزرگ پتروشیمی و صنعتی یا در این مناطق واقع شده‌اند یا بعد‌ها این مناطق به لیست مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه شدند.


بیشتر بخوانید: زمین گیر شدن فعالان اقتصادی مناطق آزاد با یک مصوبه مجلس


معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد علاوه بر حوزه مالیات بر ارزش افزوده، شامل معافیت مالیات بر درآمد نیز بوده است. واحد‌های تولیدی و اقتصادی واقع در مناطق آزاد در ایران براساس قانون تشکیل و اداره مناطق آزاد ۲۰ سال از معافیت برخوردار بودند. اگر چه بعد از ۲۰ سال باید سیستم اخذ مالیات از این مناطق مجددا فعال می‌شد، اما در دولت گذشته این قانون در عمل اجرا نشد.

مناطق آزاد باید دو بار مالیات بر ارزش افزوده بپردازند؟

از زمان دولت پیشین زمان بحث اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سوی مجلس یازدهم پیگیری شد. مسئله‌ای که خیلی از کارشناسان، آن را در تضاد با فلسفه مناطق آزاد می‌دانند. با اینحال حتی همین قانون هم که اکنون لازم‌الاجرا است ابهاماتی دارد. سعید محمد، دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در این خصوص تصریح می‌کند: «در بودجه ۱۴۰۱، مالیات ارزش افزوده برای مناطق آزاد در نظر گرفته‌اند که این کار درست نیست. قانون مالیات ارزش افزوده که ۱۳ دی ابلاغ شده و اکنون لازم الاجراست ابهام‌های زیادی درخصوص مناطق آزاد دارد. به طوری که دو بار مالیات ارزش افزوده از مودیان مالیاتی در این مناطق کم می‌شود جایی که نباید مالیات ارزش افزوده می‌داده است اکنون به علت ابهام در قانون دو بار باید مالیات بدهد این موارد پذیرفتنی نیست و موجب اختلال در امور اقتصادی و فعالیت تولیدکنندگان می‌شود.»

سعید محمد معتقد است که «سرمایه‌گذاری نیازمند معافیت‌هایی است و کشور‌های منطقه معافیت‌های زیادی قائل می‌شوند که همین حالا هم ما با آن‌ها قابل مقایسه نیستیم چه برسد به اینکه این معافیت‌ها کاهش یابد. اگر نتوانیم جلوی کاهش معافیت‌ها را بگیریم باعث کوچ سرمایه به کشور‌های منطقه می‌شود.»

قانون مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی نیز مخالفانی دارد که عمدتاً آن را برخلاف سیاستگذاری قانون‌گذار در زمان تدوین قانون چگونگی تشکیل و اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌دانند. کمال علیپور، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق یکی از نمایندگانی است که می‌گوید «احتمالا مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر وضع مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در صحن علنی مجلس رای نیاورد، زیرا با فلسفه وجودی تاسیس این مناطق در تضاد است.»

او ادامه داد: «با وضع مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، بیم آن می‌رود که تولیدکنندگان دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در این مناطق نداشته باشند.»

وضعیت فرار سرمایه در ایران

آمار‌های فرار سرمایه از ایران وضعیت بحرانی در حوزه سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. براساس آمار اعلامی درنشست شورای گفت‌وگوی دولت وبخش خصوصی استان تهران، نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، در سال ۹۷ منفی ۱۲.۳ و در سال ۹۸ منفی ۵.۹ درصد و در مجموع دو سال حدود ۱۷.۵ درصد رشد منفی داشته است؛ یعنی میزان رشد سرمایه‌گذاری نتوانسته میزان استهلاک سرمایه را در سال مذکور جبران کند. براساس آمار بانک مرکزی نیز در طول ۹ سال (۹۰-۹۸)، سالانه به‌طور متوسط ۱۱ میلیارد دلار به صورت رسمی از کشور خارج شده است. این مسئله البته تاثیر خود را بر افزایش نرخ بیکاری نیز گذاشته است.

البته طرفداران اخذ مالیات در مناطق آزاد نگران سودجویی‌ها و انواع ثبت شرکت‌های کاغذی به این نام هستند. با اینحال علیپور معتقد است که «کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و هم کمیسیون ویژه جهش تولید؛ مشکلات تولیدکنندگان را باید گزارش کنند و در این پایش کسانی که به دنبال سودجویی در مناطق آزاد بودند، شناسایی می‌شوند، که برای کسب‌وکار وارد منطقه شدند و از آن فضا سواستفاده و سودجویی کردند، که می‌توان تسهیلات ارائه شده، از آن‌ها پس گرفته شود.» این موضوع البته با وزن پایین صادرات نسبت واردات در مناطق آزاد نیز ارتباط دارد.

سرمایه ایرانیان خارج از کشور دو هزار میلیارد دلار است

باید مشخص شود که چرا با وجود برخی معافیت‌ها همچنان مناطق آزاد در ایران رشد کافی را نداشته‌اند. به ویژه که بنا بر این بوده که در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی محصولاتی قابل رقابت با دنیا و با استاندارد‌های قابل قبول تولید شود و این مناطق بتوانند به مراکز صادراتی تبدیل شود که هم به اقتصاد منطقه و هم به اقتصاد کل کشور کمک کند.

سیدجواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز یکی دیگر از کسانی بود که نسبت به از بین رفتن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در صورت اجرای این مصوبه هشدار داد.
این نماینده مجلس می‌گوید: «مشمول شدن مناطق آزاد در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در حدی این مناطق را با چالش مواجه می‌کند که با اجرای آن، حتی واحد‌های تولیدی این مناطق را نیز به تعطیلی خواهد کشاند.»

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «سرمایه ایرانیان خارج از کشور دو هزار میلیارد دلار است»، تاکید می‌کند: «مشمول شدن مناطق آزاد به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مشابه سرزمین اصلی، سرمایه ایرانیان خارج از کشور را نه تنها جذب نخواهد کرد بلکه آن تعدادی را که سرمایه گذاری کرده اند نیز فراری خواهد داد.»

او می‌افزاید: «مناطق آزاد تابع قوانین خاصی هستند و این مناطق با بهره‌گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و نبود بوروکراسی زائد شکل می‌گیرند که متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مناطق آزاد تجاری صنعتی، مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند.»

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز از مخالفان این مصوبه کمیسیون تلفیق است. او می‌گوید: «ما باید به سمتی حرکت کنیم که مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران را نسبت به مناطق آزاد کشور‌های دیگر افزایش دهیم، نه اینکه به بهانه‌های مختلف این مزیت‌ها را حذف کنیم و عملا انگیزه‌ای در مناطق آزاد ایران برای سرمایه‌گذاری باقی نگذاریم.»

تو تصریح می‌کند: «لغو مالیات بر ارزش افزوده باعث می‌شود مناطق آزاد ایران، در مقایسه با مناطق آزاد منطقه، شرایط رقابتی خود را از دست دهد.»

او معتقد است که نمایندگان، مناطق آزاد را با حوزه‌های انتخابیه خود مقایسه می‌کنند و می‌افزاید: «به دلیل اینکه نظام ما دو پارلمانی نیست، نمایندگان علاقمند هستند سرمایه‌گذاری‌هایی که در مناطق آزاد انجام می‌شود، به سمت مناطق خودشان سرازیر شود و این موضوع تا حدودی کار را با مشکل مواجه می‌کند. در صورتی که ما باید نگاهمان فراتر از مناطق خودمان باشد و بیاییم شرایط را به گونه‌ای تعریف کنیم که بتوانیم سرمایه از کشور‌های منطقه به سمت سرزمین داخلی جذب کنیم.»

هرچه هست برخی معتقدند که مصوبه اخیر کمسیون تلفیق مبنی بر تخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد ممکن است، سرمایه‌گذاری‌های محدود داخلی را کاهش داده و مزیت مهم این مناطق را از بین ببرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست

فیلم/خوانندگی منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

نمایش شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن + عکس

تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل حجاب

کشمکش تازه دولت و مجلس بر سر برداشت سه هزار میلیارد تومان از صندوق تامین خسارت بدنی

فیلم/ دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش ارومیه

ادعای بازیگر سریال «نون. خ» درباره رسکیومن بودنش

فیلم/چرا بچه‌های مردم را برای حجاب مجرم می‌کنند؟

۲۰ میلیون حاشیه‌نشین محصول فقر و تورم!

گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی

اعلام آمار مرگ و میر ایرانیان در سال ۱۴۰۲

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

بلایی که جومونگ بر سر سوسانو آورد

در پرونده چای دبش، لاپوشانی و در پرونده صدیقی، کوتاهی کردند

وب‌سایت SJ مایگریشن رونمایی شد: مشاوره رایگان مهاجرتی!

عصبانیت پسر معاون سابق قوه قضائیه از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش

قیمت عجیب و غریب سنگ قبر+ عکس

سقوط سکه‌های سنگین به کانال پایین‌تر

گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی سوژه شد