تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

چگونه دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان فیزیک بنیادی را متحول می‌کند؟

درون ساعت جدید این تیم، ۱۰۰ هزار اتم استرونتیوم قرار دارند که بصورت لایه لایه مانند کومه‌ای از پنکیک روی هم قرار گرفته‌اند و کل ارتفاع آن حدود یک میلیمتر است.

چگونه دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان فیزیک بنیادی را متحول می‌کند؟

اقتصاد ۲۴- دانشمندان آمریکایی نظریه نسبیت عام انیشتین را مبنی بر این که گرانش سبب کندی زمان می‌شود در کوچکترین مقیاسی که تاکنون ممکن بوده به بوته آزمایش گذاشته‌اند که اختلاف زمانی بین تیک ساعت‌ها را حتی وقتی در فاصله کمتر از میلیمتر از هم قرار دارند، نشان می‌دهد.
«جون یی» از اعضای موسسه ملی استاندارد و فناوری و محقق دانشگاه کلرادو به خبرگزاری فرانسه گفت دقیق‌ترین ساعتی که بر اساس تئوری نسبت عام ساخته شده می‌تواند راه را برای اکتشافات جدید در مکانیک کوانتوم هموار کند.
این محقق آمریکایی و همکارانش یافته‌های خود را در تازه‌ترین شماره مجله معتبر «نیچر» منتشر کرده‌اند. آن‌ها در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در اختیار علاقمندان قرار گرفت توضیح داده‌اند که چگونه به پیشرفت‌های فنی لازم برای ساخت ساعتی ۵۰ برابر دقیق‌تر از نمونه قبلی که خود آن‌ها در سال ۲۰۱۰ میلادی ساخته بودند، دست پیدا کرده‌اند.
جالب است گفته شود که ساعت اتمی ساخت محققان آمریکایی در سال ۲۰۱۰میلادی که خود یک رکورد شکنی محسوب می‌شد یکصد برابر دقیق‌تر از ساعت‌های اتمی سزیم بود.