تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

روسیه چگونه اقتصاد و انرژی اروپا را به گروگان گرفت؟

وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه یک شبه اتفاق نیافتاده است و با وجود مخالفت آمریکا، گام به گام از دوران جنگ سرد افزایش یافته است.

روسیه چگونه اقتصاد و انرژی اروپا را به گروگان گرفت؟

اقتصاد ۲۴-دولت بایدن امیدوار است که تهدید «عواقب شدید اقتصادی» روسیه را از حمله به اوکراین بازدارد - رویدادی که به گفته مقامات آمریکایی ممکن است قریب الوقوع باشد. ایالات متحده اعلام کرده ممکن است صادرات ریزتراشه‌ها و سایر فناوری‌ها به بخش‌های حیاتی صنایع روسیه مانند هوش‌مصنوعی و هوافضا را ممنوع کند و دارایی‌های شخصی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را مسدود کند. در همین حال، سنا در حال آماده‌سازی «مادر همه تحریم‌ها» علیه مسکو - مانند بانک‌های روسیه و بدهی‌های دولتی - است که حتی اگر پوتین در نهایت از یک رویارویی نظامی کناره‌گیری کند هم می‌تواند عملی شود.
ایالات متحده و متحدانش تاکید کرده‌اند - همانطور که در دیدار جو بایدن، با صدراعظم آلمان مشاهده شد - که در مورد برخورد با روسیه در صورت حمله به اوکراین متحد هستند. اما روسیه چیزی دارد که ممکن است این همبستگی را تضعیف کند: شبکه‌ای از کشور‌های اروپایی، به ویژه آلمان، که به صادرات انرژی روسیه، به ویژه گاز طبیعی آن وابسته هستند. این ممکن است آن‌ها را به همراهی با تحریم‌های شدید ایالات متحده بی‌میل کند.
این وابستگی یک شبه اتفاق نیفتاد؛ و همانطور که در حین کار بر روی کتابی در مورد جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد آموخته‌ام، این موضوع باعث ایجاد تفرقه در آمریکا و متحدانش شده است - تا حدی به دلیل اینکه روسیه چگونه از ابهامات نیات خود سوء استفاده کرده است.

نگرانی‌های جنگ سرد

ایالات متحده مدتهاست در مورد تمایل روسیه به استفاده از تجارت برای بستن دستان دیگر کشور‌ها سوظن داد - نگرانی که به روز‌های اولیه جنگ سرد باز می‌گردد. برای نمونه، در اواخر دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده بر سر هژمونی پس از جنگ دوم جهانی با یکدیگر رقابت می‌کردند، هر یک از طرفین تلاش کردند بر کشور‌هایی که به طور رسمی با هیچ یک از ابرقدرت‌ها همسو نیستند، تأثیر بگذارند. آن زمان برخی از تحلیلگران آمریکایی نسبت به «حمله اقتصادی شوروی» هشدار می‌دادند. این شامل تلاش‌های شوروی برای استفاده از معاملات تجاری مطلوب و سایر کمک‌های اقتصادی به کشور‌های پیمان ورشو و همچنی برخی کشور‌های بی‌طرف مانند فنلاند، مصر و هند بود، به نحوی که در‌ای کشور‌ها وابستگی پایدار به مسکو ایجاد کند و احتمالاً اجبار کرملین در آینده را ممکن می‌سازد.


بیشتر بخوانید: اوکراین در محاصره زمینی و دریایی روسیه + تصاویر ماهواره‌ای


تحلیلگران دیگر‌ی هم بودند که مخالف بودند و فکر می‌کردند تجارت شوروی عمدتاً با انگیزه اقتصادی است. این قبیل تحلیل‌گران بیش‌تر از برخی کشور‌های متحد آمریکا - به ویژه بریتانیا - بودند که در برابر درخواست‌های واشنگتن برای محدود کردن تجارت راهبردی با بلوک شوروی و سایر تلاش‌ها برای محدود کردن چشم‌انداز تجاری شوروی مقاومت می‌کردند.
این دیدگاه‌های متفاوت، ابهام نیات شوروی را نشان می‌دهد. آن زمان با توجه به رقابت جنگ سرد و موقعیت اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک اقتصاد متمرکز و دولتی، انگیزه مسکو روشن نبود.

جان اف کندی به جنگ خط لوله نفت می‌رود

زمانی که اتحاد جماهیر شوروی توسعه خطوط لوله نفت و گاز به اروپا را آغاز کرد، وابستگی انرژی اروپا به روسیه به نگرانی خاصی در واشنگتن تبدیل شد. در دهه ۱۹۶۰، اروپای غربی تنها ۶ درصد نفت خود را از شوروی وارد می‌کرد. اما یک خط لوله نفتی برنامه‌ریزی‌شده جدید - که از خاور دور روسیه، و سپس از بخش‌های اروپایی بلوک شرق از جمله اوکراین و لهستان می‌گذشت و در آلمان خاتمه می‌یافت - نشان می‌داد که شوروی امیدوار است این وضع را تغییر دهد. چشم انداز وابستگی بیشتر، و همچنین سایر نگرانی‌های راهبردی، زنگ خطر را در واشنگتن به صدا درآورد. در سال ۱۹۶۳، دولت کندی تلاش کرد ساخت خط لوله نفت دروژبا یا «دوستی» را با تحریم فروش لوله‌های با قطر بزرگ به کشور‌های همسو با شوروی متوقف کند. آمریکا افزون بر این با علم به اینکه به تنهایی نمی‌تواند پروژه را متوقف کند، متحدان خود - به ویژه آلمان غربی، صادرکننده بزرگ لوله - را تحت فشار قرار داد تا به این تحریم بپیوندند. در حالی که بریتانیا از پیوستن به تحریم امتناع کرد، اما آلمان غربی با اکراه موافقت کرد با این وجود، خط لوله یک سال بعد با تاخیر‌های جزئی تکمیل شد.

تحریم گازی ریگان جرقه بحران را زد

حدود دو دهه بعد، دولت ریگان با معضل مشابهی مواجه شد. در سال ۱۹۸۱، اتحاد جماهیر شوروی در حال ساخت یک خط لوله گاز طبیعی از سیبری به اروپای غربی بود. دولت ریگان با در نظر گرفتن آن به عنوان یک تهدید دیگر، سعی کرد متحدان اروپایی خود مانند فرانسه و آلمان را متقاعد کند که نه تنها به تحریم تجهیزات خط لوله مورد نیاز پروژه، بلکه به تحریم تامین مالی آن نیز بپیوندند. آن‌ها نپذیرفتند و ایالات متحده با تحریم‌هایی که قصد داشت شرکت‌های اروپایی را از ارائه پول یا تجهیزات به پروژه ممانعت کند، به آن‌ها پاسخ داد. این تحریم جرقه یک بحران درون کشور‌های غربی را برانگیخت و باعث ایجاد تفرقه بین ایالات متحده و اروپا شد. پروژه ریگان ناکام ماند و تنها چند ماه بعد به عقب نشینی از تحریم‌ها منجر شد. خط لوله در سال ۱۹۸۴ تکمیل شد.

استفاده از وابستگی انرژی به عنوان یک سلاح

پیامد‌های وابستگی به منابع انرژی روسیه یک دهه پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و ظهور ولادیمیر پوتین، خود را نشان داد. پوتین برخلاف اسلاف شوروی خود، که از توقف صادرات انرژی خودداری می‌کردند، تمایل به تلفیق اهداف اقتصادی و ژئوپلیتیکی در سیاست انرژی روسیه دارد. به عنوان مثال، در اواسط دهه ۲۰۰۰، اوکراین همچنان همان محموله‌های گاز یارانه‌ای را از روسیه دریافت می‌کرد که چند سال قبل که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود دریافت می‌داشت. «انقلاب نارنجی» در اواخر سال ۲۰۰۴ منجر به برکناری یکی از رهبران طرفدار کرملین شد و به جای او یکی از رهبران که به دنبال روابط نزدیکتر با غرب بود، سرکار آمد. یک سال بعد، «گازپروم» از اوکراین خواست تا بهای کامل گاز مصرفی خود را بپردازد. هنگامی که اوکراین امتناع کرد، روسیه جریان گاز از طریق خطوط لوله را محدود کرد و تنها به اندازه که برای اجرای قرارداد‌های خود با کشور‌های اروپای غربی نیاز بود گاز به این خط تزریق کرد. به نظر بسیاری از ناظران، این اقدام با هدف بی ثبات کردن دولت طرفدار غرب در کیف انجام شد. همچنین بعداً به عنوان مبنایی برای ادعا‌ها مبنی بر اینکه اوکراین یک کشور ترانزیت گاز غیرقابل اعتماد است، استفاده شد که به ایجاد پشتیبانی از خط لوله جدیدی به نام «نورد استریم» کمک کرد که مستقیماً گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند.


بیشتر بخوانید: بلوای اوکراین و گفتگوی مستقیم پوتین و بایدن


این خط لوله در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و منجر به ضرر سالانه ۷۲۰میلیون دلاری به اوکراین شد. نورد استریم همچنین وابستگی گازی آلمان به روسیه را به ۵۰ تا ۷۵ درصد افزایش داد، در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۵، تنها ۳۵ درصد بود. این خط لوله اکنون شاهراه انتقال یک سوم کل صادرات گاز روسیه به اروپا است. در نتیجه، صادرات گاز روسیه به اروپا در سال ۲۰۲۱ ـ علی رغم تلاش‌های ایالات متحده برای افزایش صادرات گاز طبیعی مایع به اروپا -به سطح بی‌سابقه‌ای رسید.
اروپا در دسامبر ۲۰۲۱، زمانی که روسیه صادرات گاز خود به اروپا را -همزمان با افزایش بحران اوکراین- کاهش داد، با پیامد‌های بالقوه این وابستگی روبرو شد. اگرچه روسیه هنوز از نظر فنی به قرارداد‌های خود عمل می‌کرد، اما باوجود سرمای هوا در اروپا، فروش گاز اضافی را متوقف کرد. ماه بعد، آژانس بین المللی انرژی روسیه را به بی ثبات کردن امنیت انرژی اروپا متهم کرد.

منبع: فرازدیلی

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟

فیلم/ ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر انقلاب