تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰

واکنش نمایندگان به تصویب کلیات طرح صیانت

تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک با واکنش های متفاوت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده است.

تصویب کلیات طرح صیانت

اقتصاد۲۴- روز گذشته کمیسیون مشترک در جلسه ای کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را با ۱۸ رای تصویب کرد. موضوعی که با واکنش های منفی و انتقادات بی شماری در فضای مجازی مواجه شد تا جایی که تعدادی از نمایندگان مجلس با امضای نامه ای به هیات رییسه مجلس، خواستار لغو بررسی ‎طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس شدند.

برخی از نمایندگان مجلس هم در صفحات شخصی خود در توییتر به این موضوع واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید:

غلامرضا مرحبا نماینده آستارا:

«ضمن تاکید بر ضرورت سامان دهی فضای مجازی، معتقدم این امر صرفا از طریق اقناع جامعه هدف و پرهیز از هرگونه ممنوعیت ممکن می باشد.  مطلوب ترین مرجع تصمیم گیری، صحن علنی مجلس شورای اسلامی می باشد.»

سمیه رفیعی نماینده تهران:

«جهاد تبین ثمره‌اش آرامش جامعه است. آرامش جامعه ارمغانش وحدت ملی است. هر اقدامی که آرامش اجتماعی را برباید، اعتماد ملی را نشانه رفته است.»


بیشتر بخوانید: واکنش‌های تند به تصویب طرح محدودسازی اینترنت در کمیسیون ویژه


صدیف بدری نماینده اردبیل:

«تصویب ⁧‫طرح صیانت‬⁩ به منزله زدن چوب حراج بر ⁧‫سرمایه اجتماعی‬⁩ و ⁧‫اعتماد عمومی‬⁩ است. این طرح باید در صحن عمومی و در مقابل دیدگان ملت، بررسی و به رای گذاشته شود.
مجلس ۲۹۰ نفر نماینده دارد، نه ۱۸ نفر!»

بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار:

«مگر می‌شود بر طرحی فراگیر و مهم بدون اقناع، اجماع کرد؟
‏فضای مجازی دیگر حقیقی شده است، اما اهمیت حفظ حقوق مردم و برخورد قانونی با تعدّی کنندگان به منافع عموم ملت بر کسی پوشیده نیست.
‏خروجی تصمیمات مجلس باید تسهیل کسب و کارهای مجازی و حمایت از آن در سایه ی اینترنت ارزان و امن باشد.»

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد:

«لختی برای تعقل؛
‏-مخالفم
‏-با چی؟
‏- با طرح ⁧‫#صیانت‬⁩
‏- چرا؟
‏- چون بده
‏- چرا بده؟
‏-چون اینترنت را قطع می کنند
‏- چرا قطع میکنند؟
‏- نمیدونم
‏- کی گفته؟
‏- همه میگن
‏- اونا از کجا میگن؟
‏- نمیدونم
‏-  خودت طرح را دیدی؟
‏- خیر
‏- پس چرا مخالفی؟
‏-  چون همه میگن بده
‏- کجا میگن؟
‏- در فضای مجازی»

معصومه پاشایی نماینده مرند و جلفا:

«معاونت قوانین مجلس در نامه ای به رئیس کمیسیون ویژه ⁧‫طرح حمایت از حقوق کاربران‬⁩ بر اساس قانون آئین نامه داخلی مجلس، رای گیری کمیسیون ویژه و تصویب کلیات را غیر قانونی دانسته، پس به علت تخلف از مفاد صریح قانون، تصمیم گیری شتاب زده امروز عملا باطل می شود.
امیدواریم  قانون مبنای عمل همۀ ما در تصمیم گیری ها باشد و با تخلف از قانون، زمینه تنزل جایگاه رفیع نهاد قانونگذار در نظر مردم فراهم نشود.»

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت:

«همانطور که در لایو گفتم کلیات جلسه مورد بحث و مناقشه بود و طبق نامه معاونت قوانین مجلس، رای‌گیری از لحاظ قانونی دارای ایراد و قابل پذیرش نیست.»

محمد صفایی نماینده گناباد:

«طرح صیانت که  امروز  کلیات آن در کمیسیون مشترک به تصویب رسید. صدای مجلس یازدهم نیست.»

کیومرث سرمدی نماینده اسدآباد:

«ضمن اذعان به وجود ولنگاری در ⁧‫فضای مجازی‬⁩ و لزوم سامان‌دهی آن، اقناع افکار عمومی پیش نیاز قطعی طرح موسوم به صیانت است. برای بازگشت طرح به صحن و بررسی بیشتر و ⁧‫شفاف‬⁩ آن توسط تمامی نمایندگان، تلاش خود را بعنوان نماینده مردم به کار خواهم بست.
البته معتقدم فارغ از سرانجام طرح در حالی که فکر مردم صبورمان درگیر مشکلات اقتصادی و دغدغه های شب عید است و رسانه های معاند نیز به دروغ، کندی اینترنت را به ⁧‫طرح صیانت‬⁩ ربط می‌دهند این ایام زمان مناسبی برای بررسی آن نبود.»

علی خضریان نماینده تهران:

«با توجه به حساسیت افکار عمومی پیرامون تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات ⁧‫فضای مجازی‬⁩ در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک ⁧‫مجلس‬⁩، در حالیکه بدیهی است به دلیل عدم عضویت در این کمیسیون، فاقد حق رای بوده‌ام، گزارشی از آنچه در این خصوص گذشته را برای ⁧‫شفافیت‬⁩ موضوع بیان می‌کنم.

همانطور که به دفعات از سوی کارشناسان مطرح شده است، موضوع ساماندهی فضای مجازی و ⁧‫حاکمیت سایبری‬⁩ عموم کشورهای جهان مورد توجه جدی قرار گرفته و در ⁧‫ایران‬⁩ نیز می‌بایست در ابعاد تقنینی و اجرایی جهت تامین منافع ملی و حمایت از کاربران، عقب افتادگی‌های گذشته جبران شود. امروز در شرایطی هستیم که کشور آمریکا با ده‌ها ⁧‫قانون جامع‬⁩ درباره فضای مجازی، آژانس امنیت سایبری این کشور (NSA) را عهده‌دار ⁧‫مدیریت اینترنت‬⁩ کرده است. کشورهای اروپایی با قانون GDPR به دنبال ⁧‫حکمرانی‬⁩ در فضای سایبر رفته‌اند و شرقی‌ها مانع فعالیت بی‌ضابطه شرکت‌های چندملیتی شده‌اند.

در چنین شرایطی برخی به طور تلویحی از دستگاه اجرایی و تقنینی کشور می‌خواهند که فضای «یله و رها» ادامه‌دار باشد و هیچ اقدامی برای تامین منافع کشور و ⁧‫مردم‬⁩ صورت نگیرد و عملا قائل به این هستند که ایران اسلامی در این مسایل باید قواعد ⁧‫دهکده جهانی‬⁩ را برخلاف حتی کشوری چون ترکیه بپذیرد. برخی با پز حمایت از کسب و کارها در حالی مقابل هر اقدامی صف کشی رسانه‌ای می‌کنند که شرکت‌های ایرانی با پذیرش قواعد حضور در زیست بوم ⁧‫اقتصاد دیجیتال‬⁩ کشور در مقابل پلتفرم‌های چندملیتی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند و هیچ مالیاتی به دولت پرداخت نمی‌کنند، عملا شانسی برای فعالیت ندارند.

جالب اینکه پلتفرم‌های خارجی ضمن خروج سالانه هزاران ترابایت داده بدون هیچ تعهدی برای دیتاماینینگ از کشور، در حالی ۱۳میلیون محتوا را با برچسب HERO بدون هیچ توضیحی حذف می‌کنند که آموزش ساخت مواد منفجره، فروش مواد مخدر، اسلحه و داروهای غیرمجاز را به طور گسترده در دسترس قرار داده است! کسی با فعالیت شرکت‌های خارجی و رقابت در اقتصاد دیجیتال مخالف نیست. پلتفرم‌های اقتصادی غیرایرانی همچون نشان‌های خارجی در صنایع مختلف می‌توانند در ایران فعالیت کنند. آنچه مغایر با ⁧‫عقلانیت حکمرانی‬⁩ است، قاچاق اطلاعات، پهنای باند، عدم پرداخت مالیات، پاسخگو نبودن به دولت ایران است.

ضمن اینکه کشور باید توانمندی‌های خود در زمینه زیست بوم دیجیتال را به حدی تقویت کند که اگر روزی پلتفرم‌های آمریکایی به همان سادگی که ۱۳ میلیون محتوا را حذف کردند، تمام صفحات کاربران ایرانی با کاربری کسب و کار را برای فشار به ایران اسلامی مسدود کرد، کشور با بحران امنیتی مواجه نشود. باید بپذیریم همان طور که مرزهای جغرافیای سیاسی کشور نیاز به مراقبت و ساماندهی دارد، جغرافیای سایبری ایران هم باید ساماندهی شود، به شیوه‌ای که شرق و غرب مرز مجازی خود را مدیریت می‌کنند، و واژه ⁧‫مدیریت‬⁩ به هیچ وجه معنای تهدید اینترنت یا مخالفت با اصل آن نیست.

ضمن اینکه برچسب تعجیل و تصویب چند دقیقه‌ای تنها کلیات طرحی که از ابتدای ⁧‫مجلس یازدهم‬⁩ در کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش‌ها بررسی شده و سپس رسیدگی به آن از مهرماه ۱۴۰۰ و با تصویب مجلس، در کمیسیون مشترک آغاز شده و به صورت پخش زنده ۱۳ جلسه کارشناسی و مفصل آن پخش گردیده، بی‌انصافی است. افکار عمومی به خوبی به خاطر دارد که در زمان تصویب رسیدگی این طرح طبق اصل ۸۵، جریانی تلاش کرد با القای اینکه مجلس به دنبال تصویب طرح در فضای غیرشفاف و مدت زمان کوتاه است، رسیدگی کارشناسی در کمیسیون مشترک را زیر سوال ببرد. در حالیکه گذر زمان غیرواقعی بودن این اتهامات را ثابت کرد.

باید پذیرفت اتکای به ادبیات غیرکارشناسی با غلبه ⁧‫رادیکالیزم‬⁩ در مخالفت یا موافقت مطلق با قانونگذاری در فضای مجازی، ضمن تشدید هیجانات و دوقطبی‌های فرساینده در جامعه، منجر به حاشیه رفتن ⁧‫عقلانیت سیاسی‬⁩ برای تصویب قوانین موثر و کارآمد در کشور می‌شود.»

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان:

«آنچه در کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی تصویب شد کلیات طرح بود که باید جزئیات آن در کمیسیون تخصصی بحث و چکش‌کاری شود. به‌عنوان کسی که حوزه تخصصی‌ام رسانه و فضای مجازی است، معتقد به اینترنت پرسرعت، امن و ارزان هستم.
لذا در ادامه همه تلاشم را به کار خواهم بست تا در بررسی جزئیات و مواد آن با خرد جمعی، ضمن تضمین حقوق، امنیت و آزادی‌ کاربران، به اشتغال مردم، سرعت و هزینه اینترنت، حوزه شخصی و... لطمه‌ای وارد نشود و به نفع مردم ⁧‫تغییر‬⁩ کند.»

مصطفی نخعی نماینده نهبندان:

«امروز، امضای مکاتبه ای با هیات رییسه مجلس: ⁧‫طرح صیانت‬⁩ از فضای مجازی به جای کمیسیون مشترک در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.»

روح الله حضرت پور نماینده ارومیه:

طرح ⁧‫صیانت‬⁩ همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است. مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند. از همان ابتدا مخالف این طرح هستم و تلاش می‌کنیم طرح را به صحن آورده و ردش کنیم. برخی نمایندگان می خواهند بدون نظر مجلس طرح را تصویب کنند.
دولت‌ها نمی توانند در مقابل تکنولوژی بایستند. میلیون‌ها شغل در بستر فضای مجازی ایجاد شده که دولت وظیفه دارد از آن‌ها حمایت کند، نه اینکه به دنبال حذف این فضا باشد.»

فریدون عباسی نماینده کازرون:

«هزینه در تقویت زیر ساختهای ارتباطی و تسهیل تبادل اطلاعات الکترونیک، صرفه جوئی در وقت و هزینه ها را به دنبال دارد. طرح ⁧‫ صیانت‬⁩ از فضای مجازی باید امنیت کشور، حقوق کودکان و سلامت جامعه را مطابق قوانین کشور حفظ کند. حفظ استقلال، آزادی و رونق کسب و کار و جلب اطمینان سرمایه اجتماعی از ضروریات است.»

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس