تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
حسین امیرعبداللهیان:

سپاه با خودگذشتگی اعلام کرد در مذاکرات وین این نهاد را در اولویت خود قرار ندهید

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد آخرین روند مذاکرات وین گفت: توافق فراتر از برجام نخواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران

اقتصاد۲۴- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: به نقطه توافق نزدیک شدیم، اما موضوعات اندک و مهم باقی مانده است و آقای مورا قرار است تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلاتی که صورت گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانیکه در افکار عمومی اینگونه مطرح شد که به دلیل تحولات اوکراین، روسیه توافق را به گروگان گرفته است که این موضوع در فضای مجازی و برخی رسانه‌های متمایل به غربی این موضوع را مطرح می‌کردند که من سریعا با لاوروف تماس گرفته و سپس یک سفر به روسیه رفتم.

آمریکایی‌ها خواستار مذاکره مستقیم با ایران بودند

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها خواستار مذاکره مستقیم بودند و مطرح می‌کردند که می‌خواهیم نشان دهیم که آقای بایدن، حسن نیت دارد. ما هم گفتیم آمریکا اگر حسن نیت دارد، باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم. به دنبال اقدام عملی هستیم و به واسطه‌ها هم گفتیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: به نقطه توافق نزدیک شدیم، اما موضوعات اندک و مهم صورت مانده است و آقای مورا قرار است تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلاتی که صورت گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تایید ضمانت‌های لغو تحریم‌ها بر عهده مجلس است

وی افزود: برای بخش ضمانت‌ها، بخشی از آن به عهده مجلس است و اگر به توافق برسیم طیق قانون مجلس باید گزارشی به مجلس بدهیم که اکنون برخی از تحریم‌ها برداشته شده است و این گزارش ما است و مجلس باید این موضوع را بررسی کند و در واقع با اجازه مجلس، این خود ضمانت است؛ و برخی از تضمین را در متن، مذاکرات و اسناد داخلی خواهیم گرفت و در مرحله دوم مجلس آن را خواهد داد.

امیرعبداللهیان گفت: در مراحل پایانی مذاکرات، مانع اصلی مذاکرات این است که طرف آمریکایی، زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح می‌کنند و حتی برخی از زیاده‌خواهی‌های آن‌ها را به جوزف بورل مطرح کردم و به ایشان گفتم که ما هم می‌توانیم موضوعاتی را مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: آن چیزی را که در حال حاضر مذاکرات را به توافق نرسانده است، مسائلی اندک از طرف آمریکایی‌ها است و در برخی از موضوعات چالش‌ها و تفاوت دیدگاه ما وجود دارد و اینکه در مرحله اقدام، باید طرف آمریکایی گام‌هایی بردارد، طرف امریکایی پذیرفته است.

لزوم خروج سپاه از لیست تحریم‌ها

وی ادامه داد: موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از لیست تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها، یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است. برخی از هلدینگ‌ها و موسسات حکومتی ما قرار دارد و یکی از موضوعات هم سپاه پاسداران است. در موضوع سپاه پاسداران آن چیزی که مهم است اینکه باید جایگاه و نقش سپاه، به عنوان نقش امنیتی و دفاعی ما مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور، هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید و این از خودگذشتگی سپاه پاسداران است، اما بالاخره سپاه از مجموعه‌های اصلی کشور است و زمانی که می‌گوییم که سپاه یعنی حاج قاسم سلیمانی و با وجود اجازه مقامات سپاه، اما این موضوع از موضوعات اصلی ما است.

وزیر خارجه درباره مذاکرات وین اعلام کرد: واقعا ما به دنبال این هستیم که یک توافق خوب، قوی و پایدار در وین حاصل شود. اصلا این طور نیست که ماه‌ها حضور در وین و زحمت همکار خوب آقای دکتر باقری و تیمی از خبرگان وزارت خارجه و همچنین خبرگانی از بخش‌های نفت، بانک مرکزی و اقتصاد و سایر بخش‌های مرتبط در کشور با موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها ماه‌ها وقت بگذارند و ما به دنبال توافق نباشیم.

وی افزود: هدف ما از حضور در وین برداشتن حداکثری تحریم‌هاست. حتما ما علاقه‌مند هستیم همه تحریم‌هایی که از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تاکنون به صورت یکجانبه توسط آمریکایی‌ها به شکلی غیرقانونی و ظالمانه اعمال شده برداشته شود. اما در این مرحله از مذاکرات گفتگو‌ها در چارچوب لغو تحریم‌هایی است که در توافق سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد که به برجام معروف است.


بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: نسبت به نتایج مذاکرات وین خوشبین هستیم


همکارانم معتقدند برجام برای بازگشت کشور به چرخه طبیعی اقتصاد و تجارت مطلوب نیست

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مورد برجام از فردای توافق، حتی همکاران من که نقش فعالی در تدوین آن متن داشتند می‌گفتند که اگر قرار بود این متن یک بار دیگر مورد بازنگری قرار بگیرد، حتما ایراداتی در آن وجود داشت. این دیدگاه وجود دارد که برجام همچنان برای بازگشت کشور به چرخه طبیعی اقتصاد و تجارت مطلوب نیست. هر چند تحریم‌های متنوعی را در حوزه نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی از میان برمی‌دارد، هر چند چرخه مالی را در سیستم بانکداری در اختیار ما قرار می‌دهد که همه ارز‌های متعارف و موجود در سیستم بانکی به استثنای دلار که این هم از ایراداتی است که در برجام در سال ۲۰۱۵ درباره آن توافق حاصل نشد و دلار حذف شده و شاید هم فرصت خوبی را ایجاد کرده که خارج از ارز دلار بتوان اقداماتی را در قبال ارز‌های ملی و ... انجام داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: این‌که ارز‌هایی غیر از دلار بتواند در سیستم بانکی عرضه و چرخش پیدا کند و مهمتر از همه اینکه ما بتوانیم نفت خود را بدون محدودیت در چارچوب توافقات اوپک به فروش برسانیم و پول آن را در سیستم رسمی بانکی دریافت کنیم بدون این‌که کسی مداخله‌ای داشته باشد که این پول را آیا صرف کالا‌های انساندوستانه می‌کنیم یا کالا‌های اساسی یا نیاز‌هایی که کشور در عرصه‌های مختلف دارد و در عین حال برداشته شدن تحریم فلزات گرانبها، کشتیرانی، بنادر، خرید هواپیما و خرید قطعات هواپیما و بسیاری از حوزه‌های دیگر.

توافقی که در وین اعلام شود، فراتر از برجام نخواهد بود

وی بیان کرد:، ولی یک ایرادی در این کار وجود دارد، این‌که ما در قالب برجام از تحریم‌های ثانویه آمریکا صحبت می‌کنیم و تحریم‌های ثانویه آمریکا برداشته می‌شود. پیشرفت‌های مهمی در این موضوع حاصل می‌شود. پس یک محدودیت اساسی وجود دارد و این‌که مذاکرات ما از دریچه برجام با همه محدودیت‌هایی که دارد انجام می‌شود و روزی که توافق در وین اعلام شود توافق فراتر از برجام نخواهد بود.

وزیر خارجه افزود: البته ما در مذاکرات همچنان تلاش داریم در هر حوزه‌ای که ممکن است آن جایی که در راستای تامین حداکثری حقوق و منافع ملت فراتر از آن حصار‌های برجامی که دور ما کشیده شدند، بتوانیم امتیازاتی را به دست بیاوریم. در حوزه لغو تحریم‌ها، با نواقصی که برجام دارد تا به امروز توانستیم پیشرفت‌های بسیار بزرگی را تا امروز داشته باشیم. طبعا هر مذاکره‌ای وقتی به نقطه پایانی می‌رسد و در نقطه پایانی یک، دو یا چهار پنج موضوع باقی می‌ماند، در میز چانه زنی سیاسی طرف‌ها سخت‌گیری‌های خودشان را دارند و هر طرفی می‌خواهد امتیاز بیشتری را بگیرد. ما امروز در این مسیر هستیم.

با سه کشور اروپایی به متن توافق رسیده‌ایم

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها رویکردی واقع بینانه داشته باشند، توافق دستیافتنی است. ما و سه کشور اروپایی در خصوص یک متن به توافق رسیدیم و این متن ما نیازمند یک ویرایش نهایی است.

وزیر خارجه تاکید کرد: چین و روسیه در کنار توافق هستند و به صراحت به لاوروف گفتم که ما منتظر هیچ طرفی نخواهیم ماند، اما باید همه طرف‌های مذاکرات باشند و این موضوع را به صورت علنی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردیم.

وی ادامه داد: به عنوان مسئول سیاست خارجی به وزرای کشور‌های نزدیک به آمریکا گفتم که در پیام‌هایی که از آمریکا دریافت میکنیم تعارض و تفاوت وجود دارد. ما تا زمانی که تعهد محکمی نگیریم و توافق نکنیم از دستاورد‌های هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آییم. اگر می‌خواهید نگرانی‌هایتان درمورد مسایل هسته‌ای برداشته شود باید تحریم‌های ظالمانه را لغو کنید.

آخرین تحولات عربستان و یمن

وی درمورد رابطه با عربستان گفت: ما اگر بخواهیم گفتگو با عربستان را به مرحله ورود جدید به گفتگو‌ها برسیم باید همه ابعاد مورد توجه قرار بگیرد و اگر شرایط سعودی با این اعدام‌ها در عربستان شکل نگرفته بود شاید برای اولین بار طرف سعودی مایل بود که صحبت کند. ما از بازگشت روابط طبیعی سعودی‌ها با ایران استقبال میکنیم، اما انتظار داریم که عربستان نقش سازنده ایفا کند.

وی درمورد تحولات یمن افزود: برای خاتمه جنگ سعودی‌ها هم از ایران درخواست‌هایی داشتند، اما در نهایت در میز مذاکره، دنبال آن چیزی بود که در جنگ به دست نیاورده است. ما موافق جنگ و گسترش آن در یمن و منطقه نیستیم چراکه تداوم این جنگ، به نفع هیچ کس نیست.

امیرعبداللهیان در مورد سفر اخیر خود به سوریه و لبنان گفت: ما در سوریه در مبارزه با داعش، شهدایی را تقدیم کردیم و در جریان سفر اخیر هم گفت وگ‌های بسیار خوبی در مورد بازسازی سوریه داشتیم. پیشنهاداتی خوبی را به مقامات لبنان داشتیم که میتوان ظرفیت‌های اقتصادی خوبی داشت. در برخی از کشور‌ها مثل سوریه عراق لبنان، بخش خصوصی بسیار مهم است و نقش مهمی در تحولات مثبت ایران شناخته شده است و از همه دست اندرکاران بخش خصوصی تقاضا داریم این موضوع را به دست بگیرند.

دستیار حوزه فناوری و دانش بنیان در وزارت خارجه منصوب می‌کنم

وی افزود: پس به طور همزمان دولت جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید برنامه ثابت و مشخص بی اثر کردن تحریم‌ها و توسعه پایدار اقتصادی کشور را دنبال می‌کند و همزمان مذاکرات جدی برای لغو تحریم‌ها را. در سال ۱۴۰۱ آنچه از طرف مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال مطرح شده مورد توجه جدی ما در دستگاه سیاست خارجی است. طی روز‌های آینده دستیاری در حوزه فناوری و دانش بنیان در وزارت خارجه منصوب خواهیم کرد تا بتوانیم اولا از ظرفیت فراوانی که در این حوزه جوانان کشورمان خلق کرده‌اند در بازارهانی جهانی عرضه کنیم و ثانیا در حوزه علم، فناوری و دانش بنیان از جدیدترین دستاورد‌ها با استفاده از ظرفیت تعاملات خارجی وزارت خارجه برای ارتقای ظرفیت‌های کشور حداکثر بهره برداری را به عمل آوریم. یکی دیگر از وظایف ما در دستگاه سیاست خارجی در راستای شعار سال این است که بتوانیم رونق اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور را به سطحی ارتقا دهیم که دستگاه دیپلماسی سهم بزرگی را در ایجاد اشتغال داشته باشد.

دبیرخانه شانگ‌های را طراحی کردیم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های گفت: در سیاست خارجی الگویی را در دولت آقای رئیسی دنبال می‌کنیم مبتنی بر سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند با همه طرف‌ها، ولی در اولویت‌های سیاست خارجی، همسایگان و نگاه به آسیا جزو اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. در نگاه به آسیا در هفت ماه گذشته گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است.

وی ادامه داد: امروز ظرفیت مهمی را با عضویت ایران در شانگ‌های به دست آوردیم و برای تکمیل مراحل عضویت خود در پنج ماه آینده باید پروسه‌ای را طی کنیم. در وزارت خارجه دبیرخانه شانگ‌های را طراحی کردیم که همزمان با شروع سال ۱۴۰۱ این دبیرخانه فعالیت رسمی خودش را آغاز می‌کند در سطح یکی از سفرای وزارت خارجه به عنوان مشاور یا دستیار وزیر و دبیرخانه شانگ‌های فعالیت خود را با شکل جدید و با نظم بهتری ادامه خواهد داد. اوراسیا و اکو دو ظرفیت بزرگ در منطقه ما هستند که در همه این سازوکار‌ها ایران از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک برخوردار است. در حوزه انرژی و ترانزیت یکی از مراکز مهم هاب در منطقه و در جهان به شمار می‌آید و ایران ظرفیت‌های فراوانی را در این چارچوب در اختیار دارد. نگاه به آسیا با این توجیه که ما خود جزیی از قاره مهم آسیا هستیم و با این رویکرد که قرن فعلی متعلق به آسیاست و شما رویش‌های بزرگ و کنشگران نوظهوری را در عرصه آسیا می‌بینید.

وزیر خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه استقلال سیاسی، نه زیر سلطه غرب خواهد رفت نه زیر سلطه شرق. نه ما قمر آمریکا خواهیم شد نه قمر روسیه و نه هیچ قدرت دیگری در جهان. حفظ استقلال سیاسی کشور بر مبنای قانون اساسی و ارزش‌های حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران، از اصول اساسی است که مدنظرماست. اما آنجایی که منافع ملت و کشور ایجاب کند در راستای تامین حداکثری منافع ملی کشور، تعامل با غرب و تعامل با شرق و همکاری با آن‌ها و همکاری مشترک و دوجانبه و همراه با احترام متقابل در سیاست خارجی متوازن جا و نقش ویژه خود را دارد. از این منظر آسیا، آفریقا، قاره آمریکا و اروپا و همه بخش‌های جهان مورد توجه جدی ماست.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عرفان
0
0
يکشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
نیروی نظامی نمیتواند تصمیم سیاسی بگیرد فقط نمایندگان انتخابی مردم ( رببس جمهور ، نمایندگان مجلس شورا و خبرگان) هستند که میتوانند تصمیم سازی کنند و میدان باید مطیع اینها باشد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟