تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱

اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مذاکرات وین بر سر چیست؟

مذاکرات فعلا به نقطه‌ای رسیده که مشخص نیست آیا آمریکا نیروی قدس را در لیست تروریستی نگاه می‌دارد، اما کلیت سپاه را از فهرست خارج می‌کند. این مهمترین گره در مذاکرات وین است.

اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مذاکرات وین

اقتصاد۲۴- مذاکرات وین تا اطلاع ثانوی متوقف شده است و طرفین برای گفتگوهای سیاسی و اتخاذ تصمیم، به کشورهای خود برگشته‌اند. در ایران، گروهی از توقف مذاکرات خوشحالند و معتقدند این توافق منافع ایران را به دنبال ندارد. نمایندگان مجلس نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور هشدارهایی داده‌اند. 

ظاهرا اختلاف اصلی در مذاکرات بر سر لغو تحریم‌های سپاه و خروج این نهاد نظامی از لیست سازمان‌های تروریستی است؛ اتفاقی که با وجود اصرار ایران، هنوز مورد موافقت آمریکا قرار نگرفته است. یک منبع آگاه اسرائیلی به هاآرتص گفته اسرائیل انتظار دارد بایدن به زودی خبر عدم خروج سپاه از لیست تروریستی را اعلام کند. اسرائیل تصمیم احتمالی ایالات متحده برای رد درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم را نشانه موفقیت تلاش‌های متمرکز و لابی‌های تل آویو در هفته‌های اخیر به رهبری نفتالی بنت نخست وزیر می‌داند.

در ایران نیز کمیته‌ای پنج نفره موسوم به کمیته ضد برجام تشکیل شده است و با ادعای دسترسی به ۲ صفحه از متن توافق برجام، انتقاد از تیم مذاکره کننده شدت دادند. در آمریکا نیز وزیر امورخارجه این کشور اعلام کرده به توافق و ادامه مذاکرات خوشبین نیست. این در حالی است که فشارهای اقتصادی در ایران روز به روز شدت می‌یابد و نیاز به توافق  و برداشتن تحریم ها بیش از پیش احساس می‌شود. برای تحلیل بیشتر این وضعیت با امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل گفت‌وگویی صورت گرفت.

ابوالفتح می‌گوید: مذاکرات وین شکست نخورده و فعلا متوقف شده است و طرفین به کشور‌های خود برگشته‌اند و منتظرند تا تصمیمات سیاسی اتخاذ شود. جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد تمام تحریم‌هایی که بعد از ۸ می ۲۰۱۸ که به هر عنوانی مانند هسته‌ای، موشکی، تروریستی اعمال شده، باید برداشته شود و نام سپاه ایران نیز از لیست گروه تروریستی حذف شود. در حالی که دولت آمریکا در برابر این خواسته مقاومت می‌کند.

این استاد دانشگاه توضیح می‌دهد: در روز‌های اخیر چند خبر متفاوت از سوی آمریکایی‌ها منتشر شده است. مثلا رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته که سپاه قدس یک گروه تروریستی است و وزارت خارجه آمریکا هم مطلبی را منتشر کرد مبنی براینکه جو بایدن معتقد است که نیروی قدس سپاه پاسداران ایران یک گروه تروریستی است.

این نکته این سوال را ایجاد کرده است که آیا آمریکایی‌ها در وضعیتی قرار دارند که نیروی قدس را در لیست تروریستی نگاه دارند، اما کلیت سپاه را از فهرست خارج کنند یا نه. چرا که پیش از اینکه ترامپ از برجام خارج شود، نیروی قدس در فهرست تروریستی بود و کاری که ترامپ در سال ۲۰۱۹ انجام داد این بود که کل سپاه را در لیست قرار داده است. اگر آمریکا بپذیرد که سپاه از این فهرست خارج شود و نیروی قدس در لیست باقی بماند، به این منزله است که آمریکایی‌ها می‌پذیرند به شرایط قبل برگردند. ولی بازهم مشخص نیست که می‌خواهد چه کاری انجام دهد.

ابوالفتح با بیان اینکه گره کار در مسئله سپاه است و ما در اینجا به یک بن‌بست رسیده‌ایم، گفت: روندی که در پیش داریم امیدوارکننده نیست و دوباره به شرایط ناامیدکننده‌ای وارد شده‌ایم. البته این به معنای آن نیست که توافق حاصل نمی‌شود، اما در هفته‌های آینده چندان خوشبین نیستم و باید ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد که این موازنه تغییر کند و شرایطی ایجاد شود که یا ایرانی‌ها یا آمریکایی‌ها از خواسته‌هایشان کوتاه بیایند. فعلا که هر دو طرف اعلام کرده‌اند که از خطوط قرمز‌مان عبور نمی‌کنیم. به هرحال باید توافقی حاصل شود، اما ممکن است رسیدن به این توافق ۶ ماه یا یکسال زمان ببرد.


بیشتر بخوانید: شادمانی هسته‌ای در سایه سکوت وین؛ توقف یا انسداد؟


این کارشناس بین الملل ادامه داد: ایران انتظار دارد که اگر قرار است به پیش از ۲۰۱۸ برگردد و تمام تعهدات برجامی خود را انجام دهد، آمریکا هم باید به تعهدات ۲۰۱۵ خود برگردند و نمی‌توانند بگویند که ایران تعهدات را مو به مو انجام دهد، اما خودشان با انواع و اقسام برچسب‌هایی که به برجام می‌زنند، بخشی از اقتصاد ایران را همچنان در تحریم نگاه دارند.

ابوالفتح ادامه می‌دهد: نکته بعدی این است که ایران اگر کوتاه بیاید و توافق کند، عمر این توافق دو سه سال بیشتر نیست و جمهوری‌خواهان اگر روی کار بیایند دوباره همه چیز را برهم می‌زنند و این یک چالش پیش روی مسئولان ایران است که مثلا این همه مذاکره کردند و بر سر سپاه کوتاه آمدند، ولی بعد از چندسال روز از نو و روزی از نو!

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه شرایط جهانی تغییر کرده است، می‌گوید:: اکنون شاهد افزایش قیمت جهانی نفت هستیم و گفته می‌شود ایران پیش از زمان تحریم نفت را با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رساند و آمریکا و جهان به منابع انرژی ایران نیاز دارند، بنابراین آمریکایی‌ها حتی اگر امیتاز بیشتری را هم نمی‌دهند، باید آنچه که در سال ۲۰۱۵ به توافق درباره آن رسیدند، محقق شود؛ بنابراین ایران تمایل دارد سپاه از لیست تروریستی خارج شود.

خب سپاه هم حوزه‌های مختلقی دارد و مواضع اقتصادی دارد و آمریکا به بهانه تروریستی بودن سپاه، می‌توانند انواع و اقسام شرکت‌های غیرنظامی ایران را هم در تحریم نگاه دارند چرا که اعضای هیات مدیره آنها اعضای سابق سپاه بودند یا ارتباطاتی داشتند؛ بنابراین اگر سپاه در لیست گروه تروریستی باقی بماند، منافع ایران از حوزه اقتصادی برجام کاهش پیدا می‌کند.

ابوالفتح ادامه داد: ایران اصراری به خروج سپاه قدس ندارد چرا که سپاه قدس فعالیت اقتصادی ندارد و نه فرماندهانشان رفت و آمدی دارند، اما بخش‌های دیگری مانند مخابرات را می‌توانند بهانه کنند و بگویند مدیران آن‌ها از اعضای سپاه بوده‌اند ویا وابسته به سپاه است و به این صورت مثلا مخابرات ایران در لیست سپاه باقی می‌ماند. شرکت‌های کشتیرانی و … هم می‌توانند شامل این موضوع شوند.

این کارشناس با بیان اینکه ایران نسبت به توافق و احیای برجام بی‌نیاز نیست، تصریح کرد: احیای برجام صرفا فروش نفت نیست، همکاری‌های بین الملل، پروژ‌های ملی-بین المللی، واردات هواپیما و … نیازمند برداشتن تحریم‌ها است. ایران نیاز به رفع تحریم‌ها دارد، اما نه به هر قیمتی!

مخصوصا اینکه ایران یک تجربه تلخ را پشت سر گذاشته و یک بده‌بستان داشتند و آمریکا زیر همان هم زد و از برجام خارج شد؛ از همین رو ایران به شدت محتاطانه عمل می‌کند و نمی‌خواهد به هر قیمتی از یکسری از واقعیت‌ها چشم‌پوشی کند. یکی از اصرار‌های ایران برای گرفتن تضمین مبنی بر عدم خروج مجدد از برجام، به همین علت است که اروپایی‌ها با خیال راحت بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. اگر تضمینی نباشد و بدانند آمریکا هر لحظه از برجام خارج می‌شود، طبیعتا در سرمایه‌گذاری تردید می‌کنند و ممکن است که تجارت کنند، اما سرمایه‌گذاری خیر.

 

منبع: رویداد۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی