تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱

نیمی از سد‌های ایران خالی مانده‌اند

نیمی از سد‌های ایران خالی مانده‌اند و ریزگرد و توفان نمک همین چند روز پیش نفس‌های تهران را برید. در تهران بارندگی‌ها ۲۵ درصد نسبت به پارسال کمتر شده و هنوز یک ماه از سال نگذشته گزارش خاموشی‌های برق به گوش می‌رسد.

بی آبی در ایران

اقتصاد۲۴- نیمی از سد‌های ایران خالی مانده‌اند و ریزگرد و توفان نمک همین چند روز پیش نفس‌های تهران را برید. در تهران بارندگی‌ها ۲۵ درصد نسبت به پارسال کمتر شده و هنوز یک ماه از سال نگذشته گزارش خاموشی‌های برق به گوش می‌رسد.

بحران آب دوباره خیز برداشته تا کابوس سال گذشته را تکرار کند. کابوس خوزستان و اصفهان و حالا هدایت فهمی، مدیرکل سابق منابع آب وزارت نیرو می‌گوید که بحران آب امسال در تهران احتمالا به آب آشامیدنی می‌رسد و کشاورزان ایرانی که سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند امسال در حالی چشم به آسمان دوخته‌اند که به دنبال جنگ اوکراین و روسیه، قیمت غذا در بازار‌های جهانی رکورد‌های متعدد را می‌شکند.

از شش میلیون هکتار گندمزار‌های ایران چهار میلیون گندمزار کشت دیم است و پارسال بحران آب تولید گندم در بعضی مناطق ایران را تا ۵۰ درصد کاهش داد و سد‌های خالی نیروگاه‌های برقابی را از کار انداختند و قیمت هر پاکت سیمان تا ۱۰۰ هزار تومان رسید. قطع برق، صادرکنندگان فولاد را نگران ازدست‌دادن بازار عراق کرد و خاموشی برق به خانه‌ها و بزرگراه‌های شهر رسید.

‌کسری بیشتر از ۵۰ درصدی ذخایر سد‌ها

حالا دوباره نگرانی‌ها برای ذخایر آبی کشور بالا گرفته است و برخی صاحبان صنایع می‌گویند که نامه قطع برق را در همین روز‌های اول سال دریافت کرده‌اند. گزارش‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که نیمی از سد‌های ایران خالی مانده‌اند. بر اساس این گزارش میزان کل ورودی سد‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۹.۵۸ میلیارد مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۲۰.۶ میلیارد مترمکعب بوده پنج درصد کاهش داشته است.

البته کل خروجی سد‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۳.۱۵ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته که عددی معادل ۱۸.۴۶ میلیارد مترمکعب ثبت شده ۲۹ درصد کاهش یافته است.

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سد‌های تهران با ۲۶۵ میلیون مترمکعب کسری مواجه‌اند، به ایلنا گفته است: در حوزه عملکرد استان تهران از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تاکنون ۱۵۵ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که این میزان در مقایسه با ۲۰۸ میلی‌متر متوسط بلندمدت ۵۳ ساله، ۲۵ درصد کاهش داشته است و با توجه به اینکه امسال هم درگیر شرایط خشک‌سالی هستیم طبیعتا برداشت از منابع آب زیرزمینی برای تأمین آب شرب بیشتر خواهد بود.

او تأکید کرد که از ابتدای فروردین ماه تاکنون فقط ۵.۱ میلی‌متر نزولات جوی در استان داشته‌ایم درحالی‌که نسبت به متوسط بلندمدت در این بازه زمانی که میزان بارندگی ۲۴ میلی‌متر بوده کاهش ۷۸ درصدی را شاهدیم.


بیشتر بخوانید: مصرف آب در تهران به مرز هشدار رسید


وضعیت آبی تهران وخیم است

هدایت فهمی، مدیرکل سابق منابع آب وزارت نیرو هم به «شرق» توضیح می‌دهد که از ابتدای سال آبی یعنی از مهرماه هشدار کم‌آبی درباره شهر‌هایی مثل تهران یا شهر‌ها بار‌ها داده شده بود و بدون تردید امسال بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ شهر ما با تنش آبی روبه‌رو خواهند شد و بسیاری از روستا‌ها قطعا احتیاج به آب‌رسانی سیار خواهند داشت.

به گفته فهمی بحران آب سال جاری قابل پیش‌بینی بوده، اما با وجود تمام هشدار‌هایی که از سوی کارشناسان داده شد، هیچ تمهید خاصی برای این معضل حتی در استان‌هایی مثل اصفهان یا خوزستان که سال گذشته در این باره دست به اعتراض زدند، در نظر گرفته نشده است.

او ادامه می‌دهد: انتظار اینکه امسال را بدون تنش و بحران رفع و رجوع کنیم بسیار بسیار کم است. این وضعیت قطعا و بدون شک در استان‌هایی که کاهش شدیدتر آب دارند و خالی‌بودن مخزن‌هایشان همواره مسئله بوده، آثار سوء بیشتری هم دارد. ضمنا مشکل بحران آب امسال تنها مربوط به بخش کشاورزی نیست و حتی آب شرب بهداشتی مردم را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

فهمی ادامه می‌دهد: متأسفانه این خشک‌سالی تبعات دیگری هم دارد مثل ریزگرد‌ها یا افت سطح آب‌های زیرزمینی. چون زمانی که دچار کمبود آب در شهر‌ها می‌شوند فشار بیشتری به آب‌های زیرزمینی می‌آورند تا کمبود آب جبران شود. این هم عارضه دیگری با آثار سوء جداگانه خواهد بود.

این کارشناس منابع آب تأکید می‌کند که پایتخت از جمله نقاطی است که با کمبود آب جدی روبه‌رو خواهد بود چراکه بارش تهران نسبت به سال گذشته بیش از ۲۵ درصد کم شده و سد‌ها اکثرا خیلی کمتر از نیمه پر هستند.

او می‌گوید: اگر وضعیت همین‌طور ادامه یابد قطعا با مشکل تأمین آب در تهران هم مواجه هستیم. در این شرایط به آب زیرزمینی مراجعه می‌شود. ولی چون شبکه جمع‌آوری فاضلاب هنوز کامل نشده، بخشی از فاضلاب وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود و آن را آلوده می‌کند. ضمن اینکه برداشت بیش از اندازه موجب نشست زمین هم می‎‌شود و فروچاله‌هایی را که در تهران و بسیاری از استان‌‎های دیگر می‌بینیم، تشدید می‌کند. البته این کمترین تبعات برداشت از آب‌های زیرزمینی است.

فهمی همچنین می‌گوید: کاهش سطح آب موجب شده زیرگرد‌هایی با منشأ داخلی بیشتر شوند. قبلا تنها هشت درصد از ریزگرد‌ها منشأ داخلی و حدود ۹۲ درصد منشأ خارجی داشتند. از این میزان هم ۶۴ درصد ناشی از عراق بود، اما وضعیت در حال تغییر است و قطعا با ادامه خشک‌سالی سهم ریزگرد‌های داخلی با فعال‌شدن منشأ‌های داخل کشور، بیشتر می‌شود.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بحران آب در ایران بسیاری از بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. شاید مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش اقتصاد که تحت تاثیر بحران آب است، بخش کشاورزی باشد.

در کالای استراتژیک گندم، بحران آب دو قطب مهم تولید این کالا یعنی خوزستان و فارس را به شدت متاثر کرده است و تولید گندم سال گذشته کاهش قابل ملاحظه داشت. به طوری که دولت مجبور شد از ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن نیاز سالانه گندم حدود ۸ میلیون تن گندم وارد کند. امسال، اما جهان درگیر جنگ اوکراین و روسیه دو غول غذاست و بحران آب وضعیت تولید محصولات اساسی غذا را احتمالا دشوارتر می‌کند. همچنین نیروگاه‌های برقابی تحت تاثیر بحران آب پارسال از مدار تولید خارج شدند و سهمیه‌بندی برق صنایع و خانگی رخ داد.

علاوه بر این تولید انواع کالا‌های صنعتی با قطع برق با مشکل مواجه شد و نگرانی‌های جدی برای کاهش صادرات انواع کالا شکل گرفت.

به جز این بحران آب منجر به جا‌به‌جایی جمعیت و مهاجرت و کمبود زمین‌های قابل سکونت شده است.

با این حال نه تنها برای احیای منابع آب اقدام در خور توجهی انجام نشده است که اخباری مانند خشک‌کردن تالاب انزلی و احداث پتروشیمی میانکاله روزهاست مورد اعتراض فعالان مدنی در ایران است و به نظر می‌رسد که کابوس ویرانگر بحران آب آنگونه که باید و شاید متولیان را متوجه وخامت اوضاع منابع پایه کشور نکرده است.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود