تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

زیان تولید هر تیبا برای سایپا چقدر است؟

تولید هر دستگاه خودروی تیبا در سال گذشته با حدود ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای شرکت خودرو سازی سایپا همراه بوده، این را مدیرعامل این خودروسازی در یک نشست خبری اعلام کرده. محمد علی تیموری گفته که با افزایش نرخ‌های حمل و نقل و دستمزد این زیان به ۹۰ میلیون تومان می‌رسید.

زیان تولید هر تیبا برای سایپا چقدر است؟

اقتصاد۲۴- در ماه‌های اخیر تصمیم توقف تولید خودروی تیبا یکی از پرحاشیه‌ترین اخبار حوزه خودروی کشور بوده. مدیرعامل شرکت سایپا از تمرکز بر روی تولید خودرو‌های شاهین و کوئیک به عنوان جایگزین خودروی تیبا خبر داده. سوال، اما این است که آیا تولید دو خودروی یاد شده به مانند تیبا برای خودروسازی سایپا همراه با زیان و ضرر نیست که این شرکت در صدد تقویت تولید آنهاست؟
این سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که به سخنان تیرماه سال قبل مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت رجوع کنیم. سهیل معمارباشی روز ۲۰ تیرماه سال قبل در گفتگو با «ایرنا» از متوسط زیان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو در ایران خبر داده بود. این گفته مسئول وقت وزارت صمت بدان معنا بود که زیان دهی تولید در صنعت خودروی کشور مخصوص یک محصول خاص نیست و این پدیده‌ای عمومی محسوب می‌شود. با این توصیف معلوم نیست عدد زیان تولید دو خودروی شاهین و کوئیک چقدر است. خصوصا آنکه کارشناسان صنعت خودرو معتقدند تکنولوژی این محصول تفاوت فاحشی با خودروی تیبا که قرار است به دلیل زیاد ۹۰ میلیونی از چرخه تولید حذف شود، ندارند.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های سایپا + جدول


موضوع زیان تولید خودرو‌های داخلی در شرایطی اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند که در هفته‌های اخیر بازار خودرو شاهد افزایش مستمر قیمت‌ها بوده. آن هم در حالی که تب مقایسه قیمت خودرو‌های روز دنیا در خارج کشور با داخل ایران نیز بین مردم داغ شده. خصوصا بعد از مخالفت‌ها علیه آزاد شدن واردات خودرو، اعتراف مدیرعامل سایپا به زیان دهی ۹۰ میلیونی تولید هر دستگاه تیبا این سوال قدیمی را دوباره مطرح می‌کند که سود خودروسازی ملی برای صنعت و اقتصاد ایران چیست؟

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ایران در غبار ذرات آلوده

سود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت در آینده نزدیک واریز خواهد شد

چشم‌اندازی هولناک و نگران‌کننده برای اقلیم ایران

با فیک نیوز‌ها در گروه‌های خانوادگی چه کنیم؟+فیلم

شرط کاهش التهاب در بازار خودرو

وعده سود برای وقف سهام از کجا آمد؟

فیلم/ جنجالی دیگر در صداوسیما جا زدن یک امدادگر به جای فرد حبس شده زیر آوار!

قیمت جهانی نفت؛ برنت ۱۱۴ دلار و ۹۰ سنت شد

سرگردانی ۶۲ میلیون بشکه نفت روسیه در دریا

هزینه مسکن در ایران ۲ برابر متوسط جهان

برجام تصمیم سخت نیست، تصمیم خلاف آن سخت است

نماینده سابق آبادان: از حسین عبدالباقی خانه نخریدم

رهبر انقلاب: مخاطب اول در هر یک از عرصه‌های جهاد و دعوت به خیر روحانیت است

تعاونی‌ها ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می‌سازند

کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف میوه

دو تصویر از حواشی حادثه آبادان خبرساز شد

قیمت خودرو امروز ۴ خرداد ۱۴۰۱

خطر مهاجرت گسترده ایرانیان برای غذا

ریزش قیمت خودرو در بازار

تلاش شبانه برای جستجوی افراد گرفتار در ساختمان متروپل

نخستین و بزرگ‌ترین تورنمنت ترید ایران به‌زودی برگزار می‌شود

قیمت آپارتمان در تهران؛ چهارم خرداد ۱۴۰۱

توقیف نفتکش روسی حامل نفت ایران توسط آمریکا

منابع تامین یارانه‌های جدید از کجاست؟

رشد ۲ هزار و ۱۱۸ واحدی شاخص بورس

بازار سهام دوباره به عقب برمی‌گردد؟

فیلم/ اولین ویدیو منتشر شده از لحظه ریزش متروپل

۶ سیگنال جدید برای پییش‌بینی بورس

فیلم/ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا از کرونا هم بیشتر می‌شود!

فیلمی که ۳۶سال پیش، آینده ایران را پیش‌بینی کرد

هند به ایران خودرو برقی می‌فروشد؟

قیمت انواع دوغ در بازار

۱۰ خودروی وارداتی احتمالی را بشناسید

فیلم/ فریادهای این زن آبادانی را تاریخ ایران فراموش نمی‌کند

قیمت انواع لپ تاپ ایسر + جدول

جزئیات وام ۱۰۰ میلیونی ودیعه مسکن

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول