اقتصاد۲۴- ایلان ماسک، کارآفرین بلندپروازی است که از پرداخت مبالغ کلان برای خریداری چیزهایی که میخواهد ابایی ندارد و در غیر این صورت، خود دست به کار میشود. شرکت فضایی اسپیس ایکس و خودروساز پیشرو تسلا، نمونههای بارز پروژههایی هستند که او طی سالها گذشته پرورش داده و به موفقیت رسانده است. البته طی چند وقت اخیر اعلام خرید قریبالوقوع شبکه اجتماعی توییتر توسط او هم سر و صدای زیادی به پا کرده است. داستان خودروی جیمز باند که نهایتاً ماسک نزدیک به ۱ میلیون دلار برای آن هزینه کرد، داستان بسیار جذابی است که در ادامه به آن میپردازیم.
پیش از ایلان ماسک، زوجی در لانگ آیلند نیویورک به شکلی کاملاً اتفاقی به خودروی جیمز باند دست پیدا کرده بودند. این زوج در سال ۱۹۸۹ طی مزایدهای، یک محفظه را که به حال خود رها شده بود تنها با قیمت ۱۰۰ دلار خریداری کردند. نه فروشنده و نه این زوج از عتیقه تمامعیار داخل این محفظه مرموز خبر نداشتند.
زوج لاینگ آیلندی این محفظه را باز کردند و با ساخته عجیب و غریبی مواجه شدند که نظیر آنها را تاکنون ندیده بودند. به گفته Autoblog، هیچکدامشان حتی یک فیلم جیمز باند هم در طول عمرشان تماشا نکرده بودند. به همین دلیل، در ابتدا نتوانستند تشخیص بدهند که این خودروی حیرتانگیز، همان «وت نلی» (Wet Nellie)، نسخه سفارشی لوتوس اسپریت است که به عنوان خودروی زیردریایی در فیلم 1977 جیمز باند با نام «جاسوسی که دوستم داشت» (The Spy Who Loved Me) به نمایش گذاشته شده بود.
طبق روایت CNBC، درحالی که این زوج خودروی جیمز باند را از محفظهاش در هالبروک تا لانگ آیلند بکسل میکردند، رانندههای کامیون فوراً این عتیقه باارزش را شناختند و از طریق رادیوی CB بحث درباره آن را به میان آوردند. سپس با این زوج ارتباط برقرار کردند و به آنها خبر دادند که این خودرو، همان لوتوس اسپریت جیمز باند است. این زوج نیز تصمیم به شروع تحقیق رسمی درباره اصالت این خودرو گرفتند.
«داگ ردنیوس» (Doug Redenius)، یکی از موسسان Ian Fleming Foundation، تایید اصالت لوتوس اسپریت را برای این زوج که همچنان ناشناس باقی ماندهاند، بر عهده گرفت. این لوتوس اسپریت یکی از 8 دستگاه اسپریت استفادهشده در فیلم مذکور بود، اما فقط یکی از آنها برای صحنههای زیر آب به کار گرفته شده بود.
بیشتر بخوانید: چالش ایلان ماسک برای زن مدعی تعرض: «اگر راست میگویی ویژگی خاص بدنم را بگو!»
بنا بر گفته Autoblog، تهیهکنندگان فیلم جهت اعمال تغییرات لازم روی این لوتوس برای استفاده از آن در زیر آب، بیش از 100 هزار دلار هزینه کرده بودند. فضای خالی قسمت چرخها و زیر بدنه خودرو پوشیده و همچنین بالهایی به دو پهلوی آن برای پایداری حرکت زیر آب اضافه شد. باتریهایی که داخل یک محفظه آببندیشده جای گرفته بودند، چهار پروانه پشت خودرو را به حرکت در میآوردند. یک عضو بازنشسته یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، با تجهیزات غواصی این خودروی زیردریایی را میراند.
پس از تایید اصالت، مالکان سقف وت نلی را تعمیر کردند، این خودرو را از لحاظ ظاهری بازسازی کردند و هر از گاهی روی یک تریلر آن را در معرض نمایش قرار دادند. این خودرو حتی در موزه خودروی پترسن در لس آنجلس هم به نمایش گذاشته شد. با این حال، همچنان عمدتاً دور از دید عموم باقی مانده بود تا اینکه در سال 2013 از طریق شرکت RM Sotheby’s به مزایده گذاشته شد. سپس ایلان ماسک از راه رسید تا خودروی افسانهای جیمز باند را از آن خود کند.
یلان ماسک این لوتوس اسپریت مدل ۱۹۷۶ سفید را که صرفاً یکی از وسایل صحنه فیلم بود، با قیمت کلان ۹۹۷ هزار دلار خریداری کرد. سپس در سال ۲۰۱۳ طی بیانیهای چنین گفت:به عنوان یک بچه کوچک در آفریقای جنوبی، تماشای جیمز باند در «جاسوسی که دوستم داشت» که لوتوس اسپریت خود را از اسکله بر میداشت، دکمهای را فشار میداد و آن را تبدیل به زیردریایی میکرد، شگفتانگیز بود.
ایلان ماسکِ بلندپرواز گفته بود که از اینکه این خودرو واقعاً تبدیل به زیردریایی نمیشود کمی دلسرد شده، ولی برای تجهیز آن به یک پیشرانه تمام برقی از تسلا برنامه دارد و شاید روزی امکان تبدیل آن به زیردریایی را فراهم کند. با وجود این، طی توییتی در سال ۲۰۱۷ اظهار داشت که از این ایده صرف نظر کرده، اما همچنین به طور مرموزی به طرح جدیدی بر پایه چنین ایدهای اشاره کرد.