اقتصاد۲۴- نامهای که امروز از سوی انجمن پالایشگاه داران روغن سازی به رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی ارسال شد، خبر از دریافت مجوز افزایش قیمت روغن موتور میداد، اما درصد این افزایش در نامه عنوان نشده بود. با بررسی اسناد کدال مشخص شد سازمان حمایت مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمتها را به روغن سازان داده است. دلیل این افزایش قیمت، بالارفتن هزینههای تولید شامل قیمت لوبکات، نرخ ارز و به تبع آن مواد افزودنی، مواد اولیه وارداتی، مواد بسته بندی و سایر هزینهها عنوان شده است. این درحالی است که بر اساس آنچه منابع آگاه اطلاع میدهند، عدد درخواستی تولیدکنندگان برای خروج از حاشیه ضرر و سر به سر شدن هزینهها و درآمدها عددی بیشتر از این بوده که سازمان حمایت تنها با ۲۵ درصد آن موافقت کرده است.
مشکل کمبود، قاچاق، احتکار و تقلب در بازار روغن موتور، لاستیک و بسیاری مواد مصرفی دیگر از کمبود عرضه ناشی میشود که دلیل اصلی این موضوع همین عدم تناسب بین دخل و خرج تولیدکنندگان است. مشکلی که در بازه زمانی کوتاهی بعد از افزایش قیمت محصول برطرف میشود، اما دوباره با بالا رفتن قیمت مواد اولیه، خدمات، لجستیک و دستمزدها به حاشیه ضرر بر میگردد و عملا افزایش قیمت قبلی را خنثی میکند.
بیشتر بخوانید: افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو از امروز
نظر به اینکه تولید روغن موتور ارزش افزوده زیادی ایجاد نمیکند، بخض عمدهای از قیمت نهایی این محصولات متاثر از قسمت مواد اولیه تشکیل دهنده آن خواهد بود. تا زمانی که قیمت مواد اولیه بر اساس نرخ آزاد محاسبه میشود و قیمت نهایی به صورت دستوری تعیین میشود، چالشهای این صنعت و صنایع مشابه به صورت ریشهای حل نخواهد شد.
اگر دولت و نهادهای مربوطه یکبار برای همیشه تکلیف قیمت گذاری دستوری را مشخص کنند، شرکتها با اصلاح قیمتها در بازههای زمانی کوتاه مدت علاوه بر جلوگیری از احتکار، قاچاق و تقلب میتوانند از جامپهای ناگهای قیمت نیز جلوگیری کنند.