دریاچه ارومیه از سراب تا تبدیل شدن به کویر نمک!

زمین به عنوان کهن‌ترین محیط زیست انسان در کیهان، تحت تاثیر استفاده‌ی بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی به دست کشور‌های صنعتی و به تبع آن افزایش تولید و تساعد گاز‌های گلخانه‌ای به جو آن، دچار گرمایش جهانی و تغییرات بحرانی اقلیمی شده است.
کد خبر: ۱۵۹۴۹۸
سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

اقتصاد۲۴- اقدامات نامناسب در برابر تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های پی در پی و سدسازی در مسیر رودخانه‌ها باعث خشکی بسیاری از دریاچه ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های ایران طی دو دهه گذشته شده است. در شمال غرب کشور در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، دریاچه ارومیه که یکی از شش دریاچه بزرگ نمک در کره زمین بشمار می‌آید، از مهمترین آن‌ها است. در سال ۱۳۷۶ مساحت دریاچه ارومیه ۵۰۰۰ کیلومتر مربع بود که تا آبان ماه ۱۴۰۰ به ۱۷۱۹ کیلومتر مربع رسیده بود. ۸ متر از آب باقیمانده خود را از دست داد و تا مرز نابودی کامل پیش رفت. در نتیجه این خشکسالی دریاچه ارومیه به کویر نمک تبدیل شده است. طوفان‌های نمک بهره وری زمین‌های کشاورزی اطراف را کاهش داده و سلامتی مردم منطقه را به خطر انداخته و زندگی آبزیان مثل میگوی آب نمک «آرتمیا» و برخی از پرندگان مهاجر مانند پلیکان، فلامینگو و ... در خطر قرارگرفته است.

منبع: ایرنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
M
0
0
سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
همشون عکس های قدیمی هستند اگه راست میگید از امسال عکس بزارید زمستون پر برف بود دریاچه ارومیه هم آب بیشتری نسبت به سال قبل داره
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.