تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

گزارش سانحه قطار مشهد – یزد منتشر شد

گزارش کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره سانحه قطار مسافری مشهد – یزد منتشر شد که بر اساس آن دو عامل مهم در وقوع این سانحه از جمله انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و تخطی از سرعت تعیین شده از سوی لوکوموتیوران موثر بوده است.

گزارش سانحه قطار مشهد – یزد منتشر شد

اقتصاد۲۴- در این گزارش آمده است: «کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آنان و آرزوی سلامتی برای مصدومین سانحه قطار مسافری مشهد - یزد تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، اعلام می‌دارد این کمیسیون از لحظه وقوع سانحه تاکنون، ضمن حضور در محل سانحه، نسبت به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مامورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکوردهای ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاه‌ها و  همچنین تحقیق از مامورین ذیربط اقدام کرده است.

پس از برگزاری جلسات، ضمن مداقه و اعمال حساسیت بایسته در علل و عوامل وقوع سانحه، گزارش اولیه سانحه خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد - زیرو را به شرح ذیل منتشر می‌نماید:

به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد - ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی گردید، انجام عملیات در طول شب از ساعت ۰۰:۰۰ الی ۵:۰۰ صبح مطابق دستورالعمل‌های مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل  قرارداد نگهداری خط انجام گیرد.

 مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطارها، عملیات قبول و اعزام قطارها در ایستگاه‌های عباس آباد و ریزو با  استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام گردد و یک نفر متصدی ترافیک نیز برای دایر کردن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر شود.

از ساعت ۰۰:۰۰ تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ عملیات بهسازی خط با تلفنگرام شماره ۱۵۱  و ۱۵۲ سرپرست کارگاه خط با قید تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بلاک عباس‌آباد - ریزو و قید تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محدوده عملیات و عبور از محل تقلیل سرعت با علامت مامور خط  انجام شده است و ایستگاه موقت در کیلومتر ۴۵۰+۲۴۴ توسط متصدی ترافیک  دایر گردیده و مراتب تلفنگرامی به کنترل و ایستگاههای طرفین مخابره گردیده است.


بیشتر بخوانید: پزشکی قانونی: فوتی‌های حادثه قطار مشهد ـ یزد ۱۴ نفر بودند


قطار مسافری ۶۸۱۱ مشهد - یزد  که  در  ساعت ۱۹ و ۲۰ دقیقه تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ از مشهد  حرکت  نموده بود  در ساعت ۳ و ۲۵ دقیقه  تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به ایستگاه طبس وارد و مطابق برنامه، مامورین راهبر و رییس قطار تعویض و قطار با دریافت حکم احتیاط در ساعت ۳ و ۳۵ دقیقه به مقصد یزد حرکت می‌نماید.

در ساعت ۴ و ۲۵ دقیقه سرپرست کارگاه بهسازی خاتمه عملیات بهسازی را تلفنگراماً به کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو اعلام  و  با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلاک فوق جهت تردد وسایط نقلیه ریلی آزاد  می گردد.

 در ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه اولین وسیله نقلیه ریلی با کد ۲۰۹ (لکوموتیو منفرد شماره ۱۶۹) از ایستگاه عباس‌آباد با سیستم علائم الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام می‌شود.

 پس از ورود لکوموتیو ۱۶۹ به ایستگاه ریزو، در ساعت ۵ و ۵ دقیقه قطار مسافری مشهد - یزد با اتمام فریضه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و اعلام آمادگی رئیس قطار با سیستم علائم الکتریکی به سمت ایستگاه ریزو اعزام می گردد.

هنگام سیر  قطار مسافری در بلاک عباس آباد - ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاههای طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم  بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن  مسافری، در داخل خط  قرار می گیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رویت و امضای رییس قطار و  لکوموتیوران رسیده است نزدیک می‌شود، ضمناً محل مربوطه نیز به تابلوهای هشداری (۳۰ و ۱۵)   مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت تجهیز بوده است.

با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت(شعاع قوس ۲۰۰۰ متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع می نماید، لیکن به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده است، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی گردیده  و با سالن‌های قطار  برخورد می نماید که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالن های دوم و سوم و چهارم  واژگون و سالن های ۵ الی ۸  نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف می گردد.

بر اساس بررسی‌های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط می‌باشد.

ضمناً شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که  پس از تحقیقات بیشتر، نتایج  متعاقباً به استحضار خواهد رسید.»

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماجرای اعلام آماده‌باش سایبری پدافند غیرعامل چیست؟

فیلم/حال و هوای منزل سردار عباس نیلفروشان بعد از شهادت

فیلم/ حسن روحانی در صداوسیما ممنوع‌التصویر شد؟

واکاوی روند تقاضای مسکن در مناطق مختلف تهران

فیلم/ادعای عجیب ترامپ درباره هریس

واکنش سفارت ایران در لبنان به شهادت سردار نیلفروشان

فیلم/ لحظه اعلام شهادت سید حسن نصرالله در فرودگاه بیروت

حقوق کارگران تغییر می کند؟

مصرف نفت به ۱۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد!

آپارتمان‌های این محله‌های تهران از خانه لیونل مسی گران‌تر هستند + جدول

فیلم/شعار‌های مرگ بر اسرائیل نمایندگان در صحن علنی مجلس

چرا بشار اسد برای ترور سید حسن نصرالله پیام تسلیت نداد؟!

جذابیت دیدنی سحر دولتشاهی در فرش قرمز روسیه + عکس

اصلاح‌ قانون کار این‌بار به سود کارگران!

وضعیت فعلی اقتصاد ایران چگونه است؟

عزاداری مردم تهران در سوگ سید حسن نصرالله

لبنیات دوباره گران می‌شود؟

فیلم/ حمله راکتی حزب الله به اسرائیل

عکس/رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولی عصر

بیانیه سپاه در پی شهادت سردار نیلفروشان در لبنان

اولین عکس منتشر شده از کفن سیدحسن نصرالله

جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله کیست؟

شوک‌های سیاسی قیمت دلار را پایین آورد

محدود شدن دامنه نوسان بورس چه اثری بر معاملات بازار داشت؟

آیا لبنان از پس این آتش بر می‏‌خیزد؟

کمیته انتصاب ریاست بهزیستی زیر تیغ؛ آیا پای پارتی‌بازی برای این رقابت در میان است؟

نردبان آتشین تنش؛ واکاوی تبعات اقدام اسرائیل در حمله تروریستی به حومه بیروت

اَبَر بدهکار بانکی شاکی سازمان حفاظت محیط‌زیست/ شکایت مالک متخلف پتروشیمی میانکاله در دیوان عدالت اداری

طلای جهانی عقب‌نشینی کرد

انبوه ادله کارشناسی در اثبات قصور پیمانکار معدن طبس/ خلع ید و محکومیت کارفرما، خواسته کارگران معدن

ویدئوی بازسازی شده از عملیات ترور شهید سید حسن نصرالله

قیمت روز انواع گوشی موبایل امروز ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

استوری جدید خاله شادونه برای شهادت سید حسن نصرالله + عکس

فاجعه‌ای که با معدل ۱۰.۹۸ دانش‌آموزان آشکار شد

اینفوگرافی/مروری بر زندگی‌نامه شهید سردار عباس نیلفروشان

عکس/مراسم عزاداری سیدحسن نصرالله در قم

ناترازی بنزین با اقتصاد ایران و سلامت جامعه چه می‌کند؟

بهترین استراتژی برای مقاومت چیست؟

عباس نیلفروشان که بود؟

قیمت ماهی امروز + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۸ مهر ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول