اقتصاد۲۴- موتورسیکلتها در برخی معابر شهر تهران، به خصوص در محدوده مرکزی پایتخت، معابر را تصرف کردند بگونهای که نه خط ویژه و نه تعداد زیاد عابران پیاده و خودروهای سواری مانعی بر تردد سریع آنها نمیشود، بارها تعدد موتورسیکلتها و نحوه رانندگی کردن آنها در خیابان ها، داد رانندگان سایر خودروها را در آورده است، بگونهای که مسئولان را بر آن داشت که به جای برگزاری طرحهای مقطعی برخورد و انضباط بخشی، راه حلی اساسیتر برای این واقعیت امروز شهرمان پیدا کنند.
فروردین ماه سال جاری بود که حجت الاسلام آقا میری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران پیشنهاد داد که به منظور ساماندهی تردد موتور سیکلت سواران یک مسیر اختصاصی برای آنها در نظر گرفته شود.
وی با اعلام اینکه حدود ۴میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارد که برای امرار معاش و یا تردد از آن استفاده میشود، گفته بود: تردد موتور سیکلت سواران موجب ناهنجاریهای رفتاری و ترافیکی شده و لازم است که مقرراتی در راستای سهولت تردد و افزایش امنیت آنها با هدف کاهش تصادفات و فوت راکبان آنها ایجاد شود.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سیاست ایجاد مسیر تردد موتور سیکلت سواران در پیش گرفته شده، افزوده بود: تجارب سایر کشورها در ساماندهی موتور سیکلتها با ایجاد مسیر تردد نشان از موفقیت دارد، لذا اختصاص بخشی از سطح عرض معابر بدون جدا کننده فیزیکی و تنها با رنگ و علامت خاص به عرض یک متر و ۲۰ سانتی متر پیشنهاد میشود و از صاحب نظران میخواهم که نظرات و پیشنهادات خود را تا آخر فروردین به کمیته عمران شورای شهر ارائه کنند؛ بنابراین گزارش، از آن زمان شهرداری تهران و پلیس واکنشی به این پیشنهاد نداشتند تا اینکه معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که راه اندازی خط ویژه تردد موتورسیکلتها با توجه به تجربه موفق سایر کشورها، بسیار جدی است.
مجتبی شفیعی در مورد ایجاد مسیر تردد ویژه برای موتورسیکلت سواران میگوید: ما نباید صورت مسئله موتورسیکلتها را پاک کنیم، چراکه موتور سیکلت در جامعه ما یک واقعیت است و تعداد آن نیز به هر دلیلی اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی هر روز بیشتر میشود.
وی با بیان اینکه پلیس اعلام کرده که حدود ۳ الی ۴ میلیون موتورسیکلت در تهران براساس شماره گذاری که انجام شده، فعال هستند، میافزاید: حتی اگر تعداد موتورسیکلتها در تهران عددی زیر یک میلیون در نظر بگیریم، باز هم با عدد بزرگی مواجه میشویم که در معابر تهران تردد میکنند و نمیتوانیم این انبوه موتورسیکلتها و راکبان آنها را نادیده بگیریم و برایشان هیچ برنامه مشخصی نداشته باشیم.
شفیعی با اشاره به طرح ساماندهی موتورسیکلتهای پایتخت که کلیات آن در شورای ترافیک تهران با حضور دستگاههای مختلف همچون پلیس، تصویب شد، میگوید: در این طرح به ساماندهی رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران توجه شده که البته علاوه بر مباحث قانون گرایی که نیاز به فرهنگ سازی دارد، ما با موضوعاتی در مورد پلاک و هویت موتورسیکلت نیز مواجه هستیم که باید این مشکلات نیز رفع شود و برای هر سازمان تکالیفی در نظر گرفته شده است که علاوه بر مصوبه شورای ترافیک، در قرارگاه حمل ونقل نیز به مسئله ساماندهی موتورسیکلتها تاکید شده است.
معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران میافزاید: یکی از مصوبات این طرح، ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در برخی نقاط خاص است که در حال امکان سنجی معابر هستیم و باید در ابتدا این طرح به صورت آزمایشی در بخشی از شبکه حمل و نقل اجرایی خواهد شود که براین اساس با هدف ایمن سازی، تفکیک حرکت موتورسیکلت از خودرو ایجاد میشود که این طرح در بسیاری از کشورهایی که تعداد موتورسیکلتها در آن بالا است، اجرا شده و موفق بوده و انضباط بهتری در شهر ایجاد شده است.
وی تاکید میکند: در حال حاضر در حال مطالعه برای امکان سنجی معابر پایتخت هستیم تا ببینیم این طرح یعنی ایجاد خط ویژه برای تردد موتورسیکلتها در کدام قسمت شهر ایجاد شود و بعد از آن این طرح یعنی ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلتها مدتی اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت آمیز بودن، تسری مییاید، اما در حال حاضر در حال مطالعه اجرای طرح هستیم.