تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

مشکلات صنعت خودرو تمامی ندارد

مشکلات صنعت خودرو تمامی ندارد و هر راهکار و نقطه نظر جدیدی نه تنها به این صنعت و بازار آشفته کمک نمی‌کند بلکه در مواقعی به التهاب آن می‌افزاید.

مشکلات بی پایان صنعت خودرو

اقتصاد۲۴- صنعت خودروی کشور سال هاست با مشکلاتی اساسی روبرو است که هیچ مسکن و راهکار موقتی نتوانسته از شدت این مشکلات بکاهد. راهکار‌هایی همچون ایجاد سامانه‌های مختلف و افزایش نظارت بر بازار به گونه‌ای بی اثر بوده است که این صنعت را تبدیل به صنعتی طلسم شده در کشور کرده است. صنعتی که هیچ شعار و وعده‌ای بر آن کارساز نیست و نیاز به اصلاح ساختار اساسی در آن بیش از پیش نمایان شده است. اشکالات اساسی همچون قیمت گذاری‌های غیرکارشناسی و دستوری که ریشه بسیاری از مشکلات صنعت خودرو است و به نظر نمی‌رسد با توجه به فشار‌های غیر کارشناسی بر روی نهاد نظارتی بتوان امید به اصلاح آن داشت.

مرتضی شجاعی کارشناس صنعت خودرو درباره قیمت گذاری‌های صورت گرفته که از دلایل اصلی التهاب بازار خودرو است گفت: پس از ورود شورای رقابت به مبحث قیمت گذاری و کنترل بازار مشکل اساسی در قیمت گذاری شکل گرفت که ورود نوسان گیران و دلالان را به مبحث قرعه کشی شدت بخشید. ابتدا این شورا خودرو‌هایی که به عنوان خودروی جدید شناخته نمی‌شدند با پایه قیمت قدیم و احتساب تورم اعلامی بانک مرکزی قیمت گذاری کرد و برای خودرو‌های جدیدی همچون دنا و تارای اتوماتیک آن‌ها پایه جدید قیمتی در نظر گرفت و عدم تناسب قیمت میان این دو دسته در بازار علاوه بر تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری که به واسطه تورم بالا شکل گرفته بود تقاضایی جدید به نام نوسان گیری هم در این میان شکل داد. در این شیوه طبیعی است که اشخاص برای دریافت سود بیشتر به سمت خودرو‌هایی با حاشیه سود بیشتر حرکت کنند که این اختلاف قیمت‌ها به دلیل قیمت گذاری غیر کارشناسی در شورای رقابت بوده است. به عنوان مثال خودرویی با اختلاف قیمتی زیاد همچون پژو پارس تبدیل به یکی از پرتقاضا‌ترین خودرو‌ها در فرآیند‌های قرعه کشی شد که این امر کاملا غیر طبیعی است که به طور مثال ۷۰ درصد از متقاضیان یک دوره فروش برای خرید پژو پارس ثبت نام کنند.

وی دلیل زیانده بودن خودروسازان با وجود اعمال فرمول قیمت نهایی به علاوه حاشیه سود مناسب خودروساز در شورای رقابت را اینگونه عنوان کرد: قیمت گذاری در کشور به سمت سرکوب قیمت‌ها حرکت کرده و صرف زیانده بودن یک بنگاه چنین موضوعاتی نیست. خودروسازان با داشتن هزینه‌های تولید و بنگاه داری زیاد و همچنین سایت‌های تولیدی و رفتار غیر اقتصادی که موجب افزایش هزینه تمام شده می‌شود به زیانده بودن خود دامن می‌زنند. خودروسازان هم اعلام می‌کنند که به دلیل پرنوسان بودن و متغیر بودن قیمت اقلام مصرفی همچون فولاد نمی‌توانند همواره و برای یک دوره مدت قیمتی ثابت داشته باشند.


بیشتر بخوانید: چرا تاثیر عرضه خودرو‌های ناقص در بازار مشهود نیست؟


به گفته وی خودروسازان پس از تغییر تیم وزارت درخواست افزایش قیمت‌ها که به عقیده این کارشناس به حق بوده است را دادند که تصمیم گیری در اینباره چندین ماه به طول انجامید و پس از تصویب افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها وزیر صمت تا لبه تیغ استیضاح هم برده شد. این امر به این دلیل بود که نمایندگان مجلس به هیچ عنوان راضی به افزایش قیمت‌ها نبودند، اما هنگامی که شما با تورمی ۴۰ درصدی مواجه هستید نمی‌توانید با وجود همه مشکلات پذیرفتنی صنعت از بنگاه دار توقع عدم تغییر قیمت هایش را داشته باشید. همین مسائل و عدم وجود تفاهم میان مراجع تصمیم گیری، هزینه تصمیم گیری به خصوص تصمیم گیری‌های اساسی بالا می‌رود و در عوامل وزارتخانه برای اتخاذ تصمیمات اصلاحی اساسی ترس به وجود می‌آید.

به گفته شجاعی با ایجاد و تشدید شکاف میان قیمت‌ها در بازار و کارخانه، هر میزان شکوفایی صنعت و رشد تولید باز هم نمی‌تواند پاسخگوی فشار تقاضای پشت قرعه کشی‌ها باشد و همین باعث می‌شود افزایش عرضه هیچ تاثیری بر روند بازار نخواهد داشت و آن هم به دلیل غیاب نهاد‌هایی همچون وزارت صمت در بازار است.

به اعتقاد او هر میزان اعمال فیلتر به دلیل وجود انباشتی از تقاضا کارایی نخواهد داشت و هیچ سامانه‌ای نمی‌تواند متقاضی واقعی را شناسایی کند و بر بازار تاثیر مثبت بگذارد. مشکل دیگری هم که به دلیل تاخیر در اصلاح سیاست‌ها و قیمت گذاری‌های صورت گرفته افزایش فاصله میان قیمت‌های کارخانه و بازار آزاد است که افزایش این شکاف تصمیم گیری برای اصلاح آن را به مراتب سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند.

وی راهکار‌های خود را با توضیح این موضوع که اعمال فشار بر وزارت صمت از سوی مجلس و سایر نهاد‌ها اتخاذ چنین تصمیماتی را بسیار هزینه بر می‌کند، اینگونه عنوان کرد: در ابتدا با اصلاح پایه قیمتی به خصوص دسته خودرو‌هایی که با پایه اولین دوره تحریم‌ها قیمت گذاری می‌شوند بتوان خودروساز را از زیان خارج کرد و به اصطلاح راه تنفسی برای این بنگاه‌های صنعتی ایجاد کرد. برای پوشش قیمت فروش خودروساز در حاشیه بازار می‌توان از ابزار پایه مالیاتی استفاده کرد و با احتساب هزینه‌ها و سود خودروساز مابقی دریافتی خدروسازان را به صورت مالیات از آن‌ها اخذ کرد. مصداق نیاز به اصلاح شیوه‌های قیمت گذاری را می‌توان در همین سامانه‌ها پیدا کرد دقیقا جایی که خودرو‌هایی با اختلاف قیمتی کم با بازار آزاد متقاضی نوسان گیر کمتری داردند و عمده متقاضیان مصرف کننده هستند.

وی در آخر اعلام کرد که با چنین شیوه‌های عرضه‌ای برای خودروسازان عملا توان عرضه خودرو در بازار برای تنظیم آن را از خودروساز گرفتیم و با اجبار خودروسازان مبنی بر فروش خودرو‌های خود در سامانه‌ای با تقاضای انباشت عملا هیچ کمک و سیگنالی به بازار خودرو نمی‌دهیم.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روند اصلاحی بورس تا پایان هفته ادامه دارد/ شاخص کل تا انتهای سال به ۳ میلیون واحد می‌رسد

عکس/استایل کهکشانی هانده ارچل در عربستان چشم‌ها را خیره کرد

جوشاندن آب میکروب‌های آن را از بین می‌برد؟

اظهارات جدید بایدن درباره توافق آتش بس در غزه

بیمه «ما» ۷.۵ همت بیمه نامه فروخت

مدارس ابتدایی این شهر فردا (یکم بهمن) تعطیل شد

عوامل مرتبط با ترور دو قاضی مورد بررسی دقیق قرار گرفتند

عکس/اشاره معنادار علی مطهری به حجاب زنان در غزه

قهرمانی تیم آمادگی جسمانی پتروشیمی جم در مسابقات کارکنان صنعت پتروشیمی کشور

جزئیات انتقال سخنگوی دولت به بیمارستان

فارس:صدور حکم اعدام تتلو صحت ندارد

تتلو به اعدام محکوم شد

فیلم/ دختر شهید سید حسن نصرالله به شایعه زنده بودن پدرش پاسخ داد!

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر دو قاضی شهید

عکس/شارلیز ترون از آتش‌سوزی لس آنجلس نوشت

ماجرای گروگانگیری کودک ۳ ساله در تهران

بازار ارز تجاری از فردا رسماً جایگزین نیما می‌شود

پیام تسلیت اسکودا در پی شهادت دو قاضی عالی‌رتبه دیوان عالی کشور

یک مانع مقابل پیوستن گزینه موسیمانه به استقلال

هزار کامیون در راه غزه

مربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی بر اثر سقوط در معدن سنگ، درگذشت

مشاور امنیت ملی ترامپ: حماس دیگر بر غزه حکمرانی نخواهد کرد

پزشکیان: به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، نبودیم و نخواهیم بود

الجزیره: فهرست اسرای فلسطینی که امروز آزاد می‌شوند شامل ۶۹ زن و ۲۱ کودک است

افزایش ۱۰۰ میلیونی جایزه جلال

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳

اسعد الشیبانی: سوریه تقسیم نمی‌شود

تمرینات پرسپولیس همچنان زیر نظر باقری

معاون رئیس‌جمهور: پدر‌ها هم می‌توانند دورکار باشند

یخبندان در انتظار تهرانی‌ها؛ دمای هوا کاهش می‌یابد

خبر خوش دولت درباره رجیستری آیفون

عکس/ آقای خواننده با لب پرخنده در کنار همسرش

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱ بهمن ۱۴۰۳/ دلار بعد از تحلیف ترامپ گران می‌شود؟

لغو یک بازی فوتبال به دلیل فضولات پرندگان!

تصمیم غیرمنتظره اینزاگی پس از انتقادات علیه طارمی

عکس/ پرتصادف‌ترین خیابان تهران ۵۰ سال پیش

عکس/ منظرۀ بی نظیر تخت جمشید یک قرن پیش

چگونه موخوره را از بین ببریم؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا ۱ بهمن ۱۴۰۳/ کاهش هیجان در بازار طلا

عکس/ مراسم عروسی شهناز تهرانی و جمشید ورزنده ۴۹ سال پیش

کودکان در چه سنی شب‌ها قبل از خواب زیاد حرف می‌زنند؟

تجمع بازنشستگان در چند استان؛ همسان‌سازی اصلاح شود

درباره کاخ سفید آمریکا بیشتر بدانید+ عکس

عکس/ زیبایی خیره کننده سیما سریال زخم کاری در ۲۹ سالگی

افسردگی سالمندان چه علائمی دارد؟

فیلم/ برف شدید در جاده آتشگاه - نوجان کرج

حجم معاملات میم‌کوین ترامپ از ۱۱ میلیارد دلار گذر کرد

شرط رهبر انقلاب برای حمله سپاه به اسرائیل چه بود؟

تحول تازه در بازار ارز از ابتدای بهمن ماه

اولین تصاویر از پیکر قضات مقیسه و رازینی