تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۴ تير ۱۴۰۱

خرداد تمام شد، اما هنوز خبری از آیین‌نامه واردات خودرو نیست!

در حالی که مسئولان و پس از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی وعده داده بودند که تا پایان خرداد ماه، آیین‌نامه واردات خودرو نهایی خواهد شد، اما اکنون چند روزی هم از تیرماه گذشت اما هنوز خبری از اعلام آیین‌نامه واردات خودرو نیست؛ این در حالیست که تحقق وعده واردات خودرو در شهریور ماه محال و با این شیوه به پاییز و زمستان هم نمی‌رسد.

 هنوز خبری از آیین‌نامه واردات خودرو نیست

اقتصاد۲۴- اوایل خرداد ماه بود که یک عضو کمیسیون صنایع مجلس از نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو پس از مشورت وزارت صمت (به نمایندگی از دولت) با کمیسیون صنایع، تا پایان خرداد ماه خبر داده و تاکید کرده بود: مقرر شده پس از مشورت احتمالا تا آخر خردادماه این آیین نامه نهایی شود.

با توجه به اینکه آیین‌نامه واردات خودرو نهایی نشده و بصورت رسمی مشخص نیست که واردات از چه زمانی و تحت چه شرایطی از سر گرفته خواهد شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد شرایط و ویژگی‌های واردات بسیار است. یکی از مواردی که اخیرا به گوش می‌رسد، اما صحت آن مشخص نیست، این است که شاید قیمت خودرو سقفی نداشته باشد، اما برای خودرو‌های اختصاصی مزیت بیشتری برای تعرفه واردات در نظر گرفته شود.

اواسط خرداد ماه بود که رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای، قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را به جهت اجرا، به دولت ابلاغ کرد. به دنبال این ابلاغ که ذیل آن به موضوع واردات خودرو اشاره شده بود، برخی مجدد در رابطه با نوع خودرو‌های وارداتی و ویژگی‌های آن، اقدام به گمانه‌زنی‌هایی کردند. بطور مثال گفته می‌شد تأیید منشأ ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی، مهمترین الزام پیش روی واردکنندگان خودرو خواهد بود. از ورود خودرو به مرز‌های جغرافیایی کشور پیش از طـی مراحل قانونی از جمله ثبت سفارش و تایید منشـا ارز از سوی بانک مرکزی جلوگیری خواهد شد.


بیشتر بخوانید: واردات خودرو‌های دست دوم منتفی شد


این در حالیست که پس از این موضوع، انجمن واردکنندگان خودرو برای بار چندم تاکید کرد تا زمانی که دستورالعمل نهایی واردات خودرو ابلاغ نشود، هیچ موردی قطعیت ندارد و هرگونه گمانه‌زنی اشتباه است؛ لذا بایستی منتظر ماند.

شایان ذکر است طرح ساماندهی صنعت خودرو در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ مورد تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. این طرح بیشتر در راستای آزادسازی واردات خودرو از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح و در نهایت نیز در صحن مجلس مصوب شد. طرح مذکور هفت بار از سوی شورای نگهبان برگشت داده شد و هر بار نیز مجلس پس از اصلاحاتی آن را برای تصویب به شورای نگهبان ارسال کرده است.

در نهایت بحث و بررسی انجام شده از ابتدای سال جاری، به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو منجر شد. بر اساس ماده ۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو، دولت مکلف است حقوق ورودی خودرو‌های سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی تعیین کند.

اخیرا نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با موضوع واردات خودرو ضمن اشاره به تهیه آیین‌نامه ۱۰ بندی واردات، اظهار کرد: یکی از این بند‌ها ابهام داشت که اصلاح شده و در نوبت بررسی در دولت است. دو تا سه ماه بعد از تصویب، این آیین‌نامه عملیاتی خواهد شد.

علیرغم اینکه مقرر شده بود تا پایان خرداد ماه آیین‌نامه واردات خودرو نهایی و ابلاغ شود، اما اکنون چند روزی هم از تیر گذشته و خبری از آیین‌نامه نیست. این در حالیست که این روز‌ها موضوع استیضاح وزیر متولی این امر، مطرح است و ممکن است اولین خودرو وارداتی پس از حدودا چهار سال به عمر تکیه سید رضا فاطمی بر صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت قد ندهد.

ضمن اینکه آخرین روز کاری مجلس در هفته گذشته، یکی از نمایندگان مجلس از وزیر صمت خواست تا پیش از طرح موضوع استیضاحش، آیین‌نامه واردات خودرو را به سرانجام برساند تا در نگاه نمایندگان نسبت به این استیضاح ترتیب اثر داده شود.

جلال رشیدی کوچی در تذکری خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت، گفت: "آقای وزیر صمت آیا نوشتن یک آیین‌نامه واردات خودرو بیش از دو ماه طول می‌کشد؟ آیا نمی‌بینید که مردم چگونه از سمت خودروسازان تحت فشار هستند؟ اگر ما انتقادی را مطرح می‌کنیم از سر دلسوزی است و اگر از مافیای خودرو صحبت می‌کنیم ناظر به همین رفتاری است که دو ماه گذشته، اما هنوز عزیزان یک آیین‌نامه برای واردات خودرو تنظیم نکردند! "

آخرین خبر‌ها در این رابطه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بدین صورت است که امروز (شنبه) وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود در رابطه با موضوع واردات خودرو تنها به این بسنده کرده است که در شرایط فعلی، عمده واردات خودرو، مربوط به خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار خواهد و اینطور هم نیست که خودرو‌ها بی‌کیفیت باشند (با توجه به وجود تقاضا در جهان، خودرو‌های برند و استاندارد زیر ۱۰ هزار دلار حتی در اروپا هم وجود دارد). هنوز مشخص نیست خودرو‌ها از کدام کشور‌ها و با چه شرایطی وارد می‌شود؛ این موضوع وابسته به بخش خصوصی است. اما شرط واردات این است که حتما خدمات پس از فروش داشته باشند، منجر به انتقال فناوری شوند و واردات خودرو‌های دست دوم هم همچنان ممنوع است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعرفه واردات خودرو گفته است: تعرفه واردات خودرو اقتصادی بسیار پایین در نظر گرفته شده تا هزینه‌های واردات به مردم منتقل نشود، عرضه و تقاضا نیز نزدیک شود و افرادی که توان مالی کمتری دارند، بتوانند خودرو تهیه کنند. اما رقم دقیق آن بعد از ابلاغ آیین نامه اعلام خواهد شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران