تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

معطلی ۶ ماهه برای انتخاب هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان

۶ ماه است که کارگروه مطالبه‌گران صندوق ذخیره فرهنگیان پیش‌نویس آیین‌نامه انتخاب ۶ نفر هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را از سوی اعضای این صندوق به دفتر وزیر آموزش و پرورش ارایه داده است، اما هنوز پاسخ روشنی در این خصوص دریافت نکرده‌اند.

انتخاب هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان

اقتصاد۲۴- ۶ ماه است که کارگروه مطالبه‌گران صندوق ذخیره فرهنگیان پیش‌نویس آیین‌نامه انتخاب ۶ نفر هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را از سوی اعضای این صندوق به دفتر وزیر آموزش و پرورش ارایه داده است و بار‌ها این موضوع را به رییس هیات امنای این صندوق (وزیر آموزش و پرورش) نیز گوشزد کرده‌اند، اما هنوز پاسخ روشنی در این خصوص از سوی ریاست هیات امنا دریافت نکرده‌اند.

اعضای این صندوق بر این باورند که این انتخابات می‌تواند تمرینی برای اجرای درست تفویض اختیار به معلمان، حکمرانی شایسته (حکمرانی خوب) و همچنین تمرینی برای حاکمیت شرکتی در این موسسه متعلق به فرهنگیان عضو آن باشد. همچنین اعضا می‌توانند به واریزی‌های صورت گرفته از سوی همکاران‌شان و دولت به این صندوق و سایر فعالیت‌های اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان، نظارت بیشتری داشته باشند و در اصلاح ساختار این موسسه نقش‌آفرینی کنند. ضمن آنکه این انتخابات می‌تواند به قیم‌مآبی ۲۷ ساله وزیران آموزش و پرورش بر این نهاد اقتصادی خصوصی پایان دهد.

توجه به «ماده ۱۰» اساسنامه صندوق فرهنگیان

سعید شهسوارزاده، عضو گروه ۲۵ نفره مطالبه‌گران صندوق ذخیره فرهنگیان در مورد عدم برگزاری انتخابات به منظور گزینش ۶ منتخب از اعضای صندوق فرهنگیان به «اعتماد» گفت: اساسنامه جدید در تیر ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده و پس از آن در روزنامه رسمی کشور نیز منتشر شد که ماده ۱۰ این اساسنامه به انتخاب ۶ نفر از اعضای صندوق فرهنگیان تاکید شده و در تبصره ۱ ماده ۱۰ آمده است که وزیر آموزش و پرورش موظف است تا اولین آیین‌نامه این انتخابات را تهیه و ابلاغ کند.

این عضو گروه مطالبه‌گران صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: از تصویب اساسنامه (تیر ماه ۱۴۰۰) قریب یک سال گذشته است. تاکنون بیش از ۶ ماه از ارایه پیش‌نویس مطالبه‌گران به دفتر وزیر آموزش و پرورش می‌گذرد، اما هیچ اقدامی در جهت انتخابات صورت نگرفته است. این در حالی است که تاکنون حداقل دو پیش‌نویس دیگر از سوی هیات‌مدیره تیم قبلی صندوق ذخیره فرهنگیان و دیگری از طرف یکی از اعضا (آقای مهدی سورگی عضوی مستقل) تقدیم دفتر وزیر آموزش پرورش شده است.


بیشتر بخوانید: مجلس لایحه رتبه بندی معلمان را دوباره به شورای نگهبان فرستاد


شهسوار‌زاده خاطرنشان کرد: گروه مطالبه‌گران و کار گروه پیش‌نویس اساسنامه این گروه پیش‌نویس اساسنامه‌ای هم در دوره‌های قبل و در زمان وزارت محسن حاجی‌میرزایی در آموزش و پرورش ارسال کرده بود و در آن به رکن مجمع عمومی، تاکید شده بود، اما مجمع عمومی در آن مقطع زمانی به تصویب نرسید و تنها با هیات امنای ۶ نفره از فرهنگیان و تخصیص ارزش مالکانه موافقت شد.

الزام بر تفکیک بخش نظارت و اجرا در کمیته برگزاری انتخابات

او ادامه داد: طبق پیش‌نویس آیین‌نامه هیات‌مدیره، در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان کمیته‌ای ۵ نفره را برای کمیته برگزاری انتخابات معرفی کرده‌اند که هم وظایف اجرایی را برعهده دارد و هم وظایف نظارتی که به اعتقاد ما اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد، اما در پیش‌نویس آیین‌نامه گروه مطالبه‌گران دو نهاد مستقل به انتخاب اعضای صندوق تشکیل می‌شود. یکی به صورت مجزا به نظارت و دیگری اجرای انتخابات را عهده‌دار است.

این عضو کارگروه تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه تصریح کرد: متاسفانه تاکنون در جلسه کارگروهی که وزیر آموزش و پرورش برای تدوین این آیین‌نامه برگزار کرده است از گروه مطالبه‌گران صندوق دعوتی به عمل نیامده است.


او تصریح کرد: نماینده وزیر آموزش و پرورش در صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کردند آیین‌نامه‌ای که پیش‌نویس ارایه شده توسط هیات‌مدیره دارای اشکالاتی است که باید برطرف شود، اما این قول را هم به ما دادند که همکاران ما در جلسات تدوین آیین‌نامه حضور داشته باشند که در این مورد هم هیچ خبری نشده است.

شهسوارزاده ادامه داد: در آیین‌نامه‌ای که کارگروه مطالبه‌گران تدوین کرده‌اند ساختار کاملا دموکراتیک طراحی شده است که دارای دو شاخه مجزا است، در شاخه نظارت امکان نظارت تمامی اعضا بر مدیریت سرمایه‌های خود وجود دارد و در شاخه اجرایی امکان اصلاح ساختار صندوق طراحی شده است.

او تصریح کرد: در زمان آقای سیدمحمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش ۸۳ نفر نماینده به عنوان مجمع عمومی استانی (منخبین استانی) توسط اعضا انتخاب شدند که ۳ نفر از این تعداد برای هیات امنا گزینش شدند. در پیش‌نویس آیین‌نامه مطالبه‌گران این مجمع عمومی استانی (منتخبین استانی) در ساختاری در سراسر کشور گسترده شده‌اند و به موازات آن هیات‌های نظارت در سراسر کشور مستقر می‌شوند و امکان هرگونه اعتراض و طرح شکایت از سوی اعضا در سراسر ایران فراهم شده و قانون «سوت‌زنی» برای مبارزه با فساد مالی را هم برای این صندوق درنظر گرفته‌ایم، چراکه ما معتقدیم اعضای حق و وظیفه اظهارنظر و شکایت را دارند زیرا تمامی سرمایه این موسسه متعلق به اعضا است.

او افزود: مجمع نمایندگان حق دارد عملکرد منتخبین خود را رصد کنند و به آنان به صورت مداوم راهکار مناسب برای حل چالش‌ها پیشنهاد دهد، شورای عالی مجمع نمایندگان حق انتقاد، اخطار و حتی عزل منتخب هیات امنای خطاکار و جایگزین علی‌البدل را نیز دارد.

شهسوار‌زاده در مورد مشخصات ۶ نفر منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه هیات‌مدیره برای انتخابات جدولی طراحی شده که براساس آن سمت اداری افراد در آموزش و پرورش امتیازاتی داده شده است به عنوان مثال اگر شخص وزیر آموزش و پرورش باشد مثلا دارای ۶ امتیاز خواهد بود، اگر معلم مقطع ابتدایی باشد مثلا نیم امتیاز دارد، در صورتی که صندوق به فردی که مسلط به حوزه اقتصادی است احتیاج دارد.


در پیش‌نویس آیین‌نامه مطالبه‌گران پیش‌بینی شده است اگر در دور اول انتخاب ۶ نفر برای هیات امنای اعضا انتخاب شوند که اطلاعات اقتصادی محدودی دارند دوره‌های اقتصادی لازم به آن‌ها ارایه می‌گردد تا این چالش تاحدودی برطرف شود.

قانون را در تدوین آیین‌نامه رعایت کنید

او ادامه داد: ما از ریاست هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان طبق اساسنامه ۱۴۰۰ این صندوق درخواست داریم تا با توجه به مُرِّ قانون آیین‌نامه را تهیه و تدوین کنند.

شهسوارزاده در ادامه گفت: دو نفر از اعضای هیات امنای صندوق تغییر کرده‌اند و دو فرد جدید وارد هیات امنا شده‌اند و به اعتقاد ما با این اقدام از قانون تخطی شده است. در گذشته این‌گونه بود که وزیر آموزش و پرورش اعضای هیات امنا را تعیین می‌کرد، اما در حال حاضر ۶ نفر باید از سوی اعضای صندوق انتخاب شوند و رییس هیات امنای وزیر آموزش و پرورش و نایب‌رییس هیات امنا هم معاونت پشتیبانی و مالی آموزش و پرورش است و ۳ نفر دیگر نیز از اقتصاددان‌های برجسته‌ای هستند که با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند.

این عضو کارگره تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ۶ نفره صندوق با اشاره به الزام بر محاسبه ارزش مالکانه صندوق نیز گفت: امیدواریم ارزش مالکانه برای کلیه بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان نیز اعمال شود. ضمن آنکه موضوعاتی درخصوص حکمرانی شایسته و حاکمیت شرکتی و ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس هم مطرح است که درصدد پیگیری آن هستیم.

 

منبع: اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف