تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

گرانی بی‌سابقه خودرو ترمز ندارد؟

سقفی برای افزایش قیمت خودرو در کار نیست. این را از نقشه لو رفته ایران‌خودرو که به‌تازگی سروصدا هم کرده به‌خوبی می‌توان فهمید. واقعیت این است که هوای گران‌تر کردن اتومبیل‌های داخلی بار دیگر بر سر یکی از دو غول خودروسازی زده است.

گرانی بی‌سابقه خودرو

اقتصاد۲۴- آن‌طور که صورت‌های مالی ایران‌خودرو در سایت کدال نشان می‌دهد، این خودروساز به دنبال گران کردن محصولات خود با نشان پژو است؛ گفته می‌شود این شرکت به دنبال افزایش ۵۷میلیون تومانی قیمت هر دستگاه از این اتومبیل است. مدیران این خودروساز در صورت‌های مالی حسابرسی نشده خود مربوط به سال ۱۴۰۰ برآورد کرده‌اند در پایان سال جاری حدود ۲۷۴هزار دستگاه خودرو با برند پژو را برای مشتریان خود فاکتور می‌کنند.

پیش‌بینی این تعداد فروش از محصولات با نشان پژو در سال ۱۴۰۱ در قیاس با فروش سال گذشته گویای افت بیش از ۸.۵درصدی است. اما بر اساس برآورد‌ها به‌رغم این افت تیراژ فروش درآمد ایران‌خودرویی‌ها از محل فروش محصولات حاضر در سبد محصولاتی گروه پژو رشدی حول‌وحوش ۳۱درصدی را به خود خواهد دید.

از طرفی بر اساس اطلاعات منتشرشده در پایان سال جاری نزدیک به ۵۲هزار و ۳۴۵میلیارد تومان از محل فروش محصولات تولیدی خود با برند پژو این شرکت، کسب درآمد خواهند کرد. به‌عبارت‌دیگر پیش‌بینی می‌شود درآمد ایران‌خودرو از فروش گروه پژو بیش از ۱۲هزار و ۲۹۰میلیارد تومان افزایش یابد.

این شرکت سال گذشته به‌طور میانگین هر دستگاه از محصولات گروه پژو را حدود ۱۳۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان برای مشتریان فاکتور کرد، اما این خودروساز پیش‌بینی کرده در سال جاری به‌طور میانگین هر خودروی حاضر در سبد محصولاتی گروه پژو را با قیمتی حدود ۱۹۱میلیون تومان عرضه کند. مقایسه این دو قیمت نشان می‌دهد ایران‌خودرو به دنبال این است امسال هر خودرو با برند پژو را به‌طور میانگین حدود ۵۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان گران‌تر از سال گذشته به فروش برساند؛ بنابراین رشد قیمت میانگینی حدود ۴۳درصد در انتظار محصولات برند پژو در سال جاری است.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو ارزان می‌شود؟


ناگفته نماند که ایران‌خودرویی‌ها این رشد قیمت را از دو مسیر دنبال می‌کنند؛ اول تغییر در سبد محصولاتی خود و حذف خودرو‌های زیان‌ده و جایگزین کردن آن‌ها با محصولاتی که فروش آن‌ها سود بیشتری به‌حساب این خودروساز واریز می‌کند. (مانند حذف محصولات پژو ۲۰۶ و جایگزین کردن آن با محصولات پژو ۲۰۷) در کنار این مسیر نیم‌نگاهی نیز به دریافت مجوز افزایش قیمت از وزارت صمت دارد، مجوزی که تا کنون سیاست‌گذار خودرویی حاضر نشده در سال ۱۴۰۱ زیر آن را امضا کند.

به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این زمینه با خودروساز‌ها هم‌دست است؛ چرا که کمیته قیمت‌گذاری خودرو وزارت صمت است و آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت‌گذاری خودرو همچنان دستوری است. البته می‌توان گفت که تحت چنین شرایطی هیچ نیازی به قیمت‌گذاری دستوری هم نیست، درصورتی‌که ایران‌خودرو یا حتی سایپا عرضه یکی از محصولات خود را کاهش دهد، افزایش قیمت امری بدیهی در این بازار خواهد بود.

این افزایش قیمت در شرایطی که در‌های واردات هم بسته است و هیچ رقابتی وجود ندارد امری بدیهی به نظر می‌رسد. با این حساب معلوم نیست، اتومبیل‌های پیش‌فروش سال آینده با چه قیمتی به دست مشتری برسد؟ فعلاً که ریش و قیچی در دست خودروساز‌ها و وزارت صمت است و معلوم نیست بهارستانی‌ها در این میان چه موضعی خواهند داشت؛ اما درهرصورت طبق برآورد‌ها تولید هر خودرو برای این شرکت‎‌ها حدود ۴ تا ۲۵میلیون تومان ضرر وارد می‌کرد و بر زیان انباشته آن‌ها می‌افزود؛ بنابراین به نظر می‌رسد برای جبران این زیان انباشته حالا سودای گرانی دوباره در سر این شرکت‌ها و وزارت صمت است.

البته که ایران‌خودرو به‌خودی‌خود نمی‌تواند افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دهد، اما واقعیت این است که هر چه فاصله عرضه؛ اعم از تولید و واردات و تقاضا بیشتر شود، قیمت خودرو نیز در بازار رو به افزایش خواهد رفت. این روند تا کم شدن فاصله کارخانه و بازار آزاد ادامه می‌یابد و در نهایت کسی هم حریف این گرانی نخواهد شد. هر چه هست، زمزمه گرانی ۵۷میلیون تومانی پژو، توی دل خیلی‌ها را خالی کرده؛ مردمی که انتخابی جز وسایل نقلیه عمومی ندارند؛ اما با همین وسایل نقلیه عمومی هم مشکلات دیگری دارند و جدای از کیفیت حمل‌ونقل، افزایش قیمت بلیت آن‌ها نیز برای کسی پوشیده نیست.

تصاویری که حالا بعد از انتشار زمزمه‌های گرانی خودرو شنیده می‌شود، بیشتر از همیشه رنگ و بوی طنز به خود گرفته و توییت‌های منتشرشده حاوی مطالب قابل‌تأملی است؛ «پژو تاشو؛ محصول جدید ایران‌خودرو»؛ این جمله را در واکنش به تصویری از مچاله شدن همین محصولی که قرار است ۵۷میلیون دیگر گران شود، کاربران نوشته‌اند؛ اما به‌راستی در کشوری که تورم ماهیانه به ۱۲درصد رسیده، انتظار ثبات قیمت حتی در زمینه همین محصولات هم خنده‌دار است. بد نیست بدانید که زمزمه‌های افزایش قیمت این خودرو در حالی است که سال گذشته، وزارت صمت وعده داد که قیمت تمام‌شده خودرو ۱۵درصد کاهش می‌یابد.

بعدازاین خبر بود که وزیر صمت به رئیس‌جمهوری نامه ارسال کرد و خواستار کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه و گمرکی شد و نوشت: «فقط هزینه حمل‌ونقل ۳۰ تا ۴۰درصد در یک ماه افزایش یافته»، به نظر می‌رسد زمینه ساماندهی بازار خودرو همچنان نهاد‌های متولی در حال آزمون‌وخطا هستند. نگاهی به اوضاع شرکت‌های خودروسازی در دنیا نشان می‌دهد که به دلیل همه‌گیری کرونا، بسیاری از غول‌های اتومبیل‌سازی دچار مشکلات زیادی در حوزه مالی و تولید شدند، این در حالی است که به نظر می‌رسد نفس خودروساز‌های داخلی از جای گرم درمی‌آید و به دلیل فروش با قیمت بالا سود‌های خوبی را به جیب می‌زنند.

چند روز پیش بود که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز به این موضوع اشاره کرد: «هرچند آقای فاطمی امین وعده تعدیل قیمت خودرو، افزایش تیراژ تولید، بهبود کیفیت و حذف قرعه‌کشی را داده بود، اما با وجود گذشت یک سال نه‌تن‌ها قیمت‌ها کاهشی نشد، بلکه خودرو گران‌تر هم شد.» باید در پاسخ به این نماینده گفت که با اتفاقاتی که در حوزه خودرو در جریان است، باید منتظر قیمت‌های بالاتر هم بود؛ البته گرانی بدون هیچ‌گونه افزایش کیفیت. سؤال اینجاست، در یک اقتصاد دستوری که قیمت اجاره مسکن نباید بیشتر از ۲۵درصد تعیین شود، چرا باید قیمت اتومبیل‌های داخلی که کیفیت آن‌ها دیگر از حرف گذشته و به بحران رسیده، نباید هیچ کنترلی در کار باشد؟ چرا کسی حریف خودروساز‌ها نیست؟

منبع: روزنامه همدلی

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟