تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۱

ماجرای حجاب و حاشیه‌هایش

با نزدیک‌شدن به ۲۱ تیر که در تقویم کشور به‌عنوان روز «عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده؛ موجی از ابلاغیه و دستورالعمل‌های مربوط به نوع حجاب و پوشش زنان در خیابان و ادارات صادر شده است. در روز‌های گذشته بحث حجاب و گشت‌های ارشاد در سراسر کشور افزایش چشمگیری داشته و حتی دستورالعمل‌هایی مبنی بر ارائه‌ندادن خدمات بانکی و اداری و... به زنان کم‌حجاب صادر شده است.

حجاب و حاشیه‌ های

اقتصاد۲۴- با نزدیک‌شدن به ۲۱ تیر که در تقویم کشور به‌عنوان روز «عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده؛ موجی از ابلاغیه و دستورالعمل‌های مربوط به نوع حجاب و پوشش زنان در خیابان و ادارات صادر شده است. در روز‌های گذشته بحث حجاب و گشت‌های ارشاد در سراسر کشور افزایش چشمگیری داشته و حتی دستورالعمل‌هایی مبنی بر ارائه‌ندادن خدمات بانکی و اداری و... به زنان کم‌حجاب صادر شده است.

تصمیماتی که در مقابل آن این موضوع مطرح می‌شود که مشکل این روز‌های ما نه «حجاب زنان»، بلکه مشکلات معیشتی و اقتصادی است که دولت و مسئولان مربوطه دست به تغییر اولویت‌ها زده‌اند و در پی بی‌سرانجامی مذاکرات برجامی با موضوعات دیگر به دنبال عبور از کنار مسئولیت‌ها هستند. چند هفته پیش بود که کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، اعلام کرد که «در بحث عفاف و حجاب، اول دولت را مکلف کردیم تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر و سامان بدهد و بعد از ادارات، به سراغ بازار و اصناف می‌رویم».

پس از آن بود که وزارت کشور مصوبه «حجاب و عفاف» را به همه نهاد‌ها ابلاغ کرد و از آغاز اجرای آن در اداره‌های دولتی خبر داد. کمی بعد هم ابراهیم رئیسی، خواستار اجرای کامل مصوبه عفاف و حجاب سال ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در‌صورتی‌که در شرایط انتخاباتی راه‌اندازی دوباره «گشت‌های ارشاد» صرفا برای مدیران دولتی عنوان شده بود و در برنامه زنده تلویزیونی که به منظور تبلیغات انتخاباتی تدارک دیده شده بود، گفته بودند «بین خیابان‌ها دیوار کشیده نمی‌شود؛ بلکه پل ساخته می‌شود»! اظهاراتی که هرچه بیشتر پیش می‌رویم، در اجرا چهره‌ای متفاوت می‌یابد.


بیشتر بخوانید: کم‌حجابی یا بدحجابی، فاقد عنوان مجرمانه است


 بعد از سخنان جنجالی معاون دادستان مشهد مبنی بر ارائه‌ندادن خدمات بانکی و اداری و حتی جلوگیری از ورود زنان بدحجاب به مترو و دستور استاندار فارس درباره کارمندانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند و تأکید بر «مرخصی بدون حقوق» گرفتن آن‌ها و همچنین ابلاغ مقررات حجاب از سوی رئیس کل بانک مرکزی به شبکه‌های بانکی، فرماندار بوشهر نیز گفت که باید اتاق خانم‌ها و آقایان در تمام دستگاه‌های اجرائی جدا شود و هیچ همکار خانمی نباید در شورای اداری شهرستان بوشهر بدون چادر حضور یابد و هر مدیری که کوتاهی کند، عزل خواهد شد.

مسئله زمانی داغ‌تر شد که احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، هم این هفته در خطبه‌های خود با اشاره به زنانی که به نظر آن‌ها بی‌حجاب هستند، گفت: «تا می‌گوییم حجاب می‌گویند به چهارتا تار مو گیر ندهید به اختلاس و فساد گیر دهید، ما به اندازه به آن‌ها گیر داده‌ایم و قوه قضائیه هم کارش را می‌کند. دزدی، اختلاس و بی‌حجابی گناه است و اتفاقا بسیاری از بی‌حجاب‌ها زن و بچه همان دزد‌ها هستند». اظهارات و دستوراتی تند که واکنش منفی اجتماعی را به همراه دارد و بر این نگرانی‌ها دامن می‌زند که بین جامعه دوقطبی ایجاد کند.

پیدا‌شدن سروکله گشت‌های ارشاد در دولت احمدی‌نژاد

درخصوص پیدایش مصوبه عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال ۱۳۸۴ تصویب شد و قانون «گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» نام گرفت، باید گفت که این مصوبه از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت، برای اجرا ابلاغ شد و پس از آن در تابستان ۸۵ با حضور ون‌های سبزرنگ گشت ارشاد در خیابان‌ها، طرح ارتقای امنیت اجتماعی کلید خورد. البته حقوق‌دانان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را قانون نمی‌دانند؛ اما حالا وزارت کشور دولت رئیسی می‌گوید اجرای آن برای همه نهاد‌ها الزامی است!

و خود رئیسی هم دستور می‌دهد تا مصوبه «عفاف و حجاب» سال ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور کامل اجرائی شود. مسئله‌ای که باعث بروز نگرانی در جامعه شده و واکنش‌های منفی را به دنبال داشته است. همچنین باعث طرح سؤالاتی در افکار عمومی شده و مردم از خود سؤال می‌پرسند در شرایط فعلی اقتصادی که مذاکرات برجامی به در‌های بسته خورده و ناکام بوده است و فشار اقتصادی و معیشتی روی دوش جامعه سنگینی می‌کند، چرا دغدغه دولت و مسئولان مربوطه به جای چاره‌اندیشی برای حل این معضلات، در حد «حجاب» زنان تقلیل یافته است؟ آن‌ها از خود سؤال می‌کنند که آیا مشکل کشور و دغدغه اصلی پوشش و حجاب زنان است؟ به حدی که همه ائمه جمعه تریبون‌های رسمی نماز جمعه را به مقوله «حجاب» اختصاص داده‌اند!

واکنش‌ها در فضای مجازی

البته در کنار واکنش‌های عمومی به این سطح از افزایش سخت‌گیری دولت و ائمه جمعه نسبت به «حجاب» کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی نیز هشتگی راه‌اندازی کردند. منتقدان تصمیمات اخیر، صرفا مردم نیستند. محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران، نیز در واکنش به نامه معاون دادستان مشهد در توییتر نوشت: «عدم ارائه خدمات به افراد بدحجاب در اداره‌ها و بانک‌ها جرم و مصداق ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی است». او افزود: «در صورت تحقق جرم، دستوردهنده و تقاضاکننده معاون در جرم و قابل پیگرد قانونی است». همچنین عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز در تأیید توییت برهانی نوشت: «اینکه دادستان متوجه غیرقانونی‌بودن چنین دستوری نباشد، یا باشد و دستور دهد، فاجعه‌بار است. قوه قضائیه و دادسرای انتظامی قضات باید علیه او اقدام قضائی و اداری کنند».

نظر شهیدان بهشتی و مطهری درباره «حجاب اجباری»

به دنبال شدت‌گرفتن واکنش‌ها نسبت به تصمیمات اخیر درباره سخت‌گیری به مقوله «حجاب» علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی، از بنیان‌گذاران انقلاب و یار نزدیک امام، در گفت‌وگویی به نقل از پدرش بر عدم اجبار درباره حجاب گفت که «شهید بهشتی مخالف اجبار و حامی اقناع برای رعایت حجاب بود». همچنین این روز‌ها بنیاد شهید مطهری مجموعه‌ای از صوت سخنان او را درباره حجاب منتشر کرده که در یکی از متن‌ها آمده است: «تا حالا همه‌اش امر به معروف و نهی از منکر کردن ما در اطراف دکمه لباس مردم بوده است. در اطراف بند کفش و موی سر مردم و دوخت لباس مردم بوده است.

ما معروف و منکر نمی‌شناسیم چیست. ما معروف‌ها را به جای منکر می‌گیریم و گاهی وقت‌ها منکر‌ها به جای معروف می‌گیریم. همین بهتر که ما جاهل‌ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم. چه منکر‌ها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد. آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می‌خواهد. دانایی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌خواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست.

منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می‌گیرد؛ لذا ائمه دین فرموده‌اند جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منکر نکند؛ چون «لانه لایفسده اکثر مما یصلح»، چون جاهل وقتی می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، می‌خواهد بهتر کند، بدتر می‌کند». در این خصوص با شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفتگو کردیم که در قالب یادداشت می‌خوانید.

با دستور، نه اقتصاد بهبود می‌یابد نه حجاب زنان

شهریار حیدری - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

رویکرد دولت‌ها به مقوله حجاب همیشه متفاوت بوده است، اما در وضعیت معیشتی و اقتصادی کنونی، انتظار و توقع مردم از دولت این است که در این اوضاع و احوال به جای این‌گونه پرداختن به مقوله حجاب، به رفع مشکلات اقتصادی اهتمام ورزند. حجاب موضوعی است که نیاز به کار فرهنگی دارد نه قانون! مثلا وقتی افراد گرسنه و نیازمند باشند، تأثیرپذیری آن‌ها درباره حجاب کمرنگ و بی‌اثر است و زمانی این حرف‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد که شکم آن‌ها سیر باشد.

اگر دولت معیشت مردم را تأمین کند و شرایط اقتصادی را بهبود بخشد، حرف‌شنوی مردم چه در زمینه حجاب چه امورات دیگر بالا می‌رود. پس وقتی جامعه از نظر معیشت و اقتصاد گرفتار است و دولت نمی‌تواند امور اقتصادی جامعه را برنامه‌ریزی کند، حرف‌شنوی مردم از دولت درباره موضوعات دیگر مثل حجاب کمتر می‌شود. بنیان‌گذار انقلاب هم مثل رهبری معظم درباره حجاب معتقد به اعمال زور نبودند و تأکید بر انجام کار فرهنگی درباره پذیرش حجاب داشتند. اما دولت‌ها از جمله دولت آقای رئیسی نگاه دستوری به حجاب و اقتصاد دارد در حالی که با دستور نه اقتصاد بهبود می‌یابد و نه زنان محجبه می‌شوند. به این نکته هم باید توجه داشت که آقای رئیسی زمان انتخابات وعده توجه به معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی را داد، اما امروزه شاهدیم اولویت‌های انتخاباتی او تغییر کرده و عملا دولت او نتوانسته به رفع مشکلات و اقتصاد توجه کند؛ بنابراین تأکید دارم اگر وضعیت اقتصادی مناسب‌تر شود وضعیت حجاب مردم هم بهتر می‌شود. البته ممکن است برخی بگویند این دو موضوع چه ارتباطی با هم دارند، در حالی که اسلام به این سؤال پاسخ داده است که «هروقت فقر از در داخل بیاید، ایمان از پنجره بیرون می‌رود».

اسلام در نگاه مذهبی بیشترین توجه را به اقتصاد، امنیت و رفاه دارد و در کنار آن به حجاب هم توصیه‌هایی کرده است. حجاب باید قلبی و واقعی باشد؛ بنابراین اگر دولت رفاه و آرامش و امنیت و آسایش را برای مردم فراهم کند، مردم هم این موارد را رعایت می‌کنند. اما شاهدیم که این روز‌ها اولویت کشور به جای اینکه اقتصاد و توجه به معیشت مردم باشد، دولت و ائمه جمعه همه تمرکز خود را روی حجاب مردم گذاشته‌اند؛ در حالی که مردم ایران ذاتا اهل حجاب درونی‌اند و همین افرادی که به نظر برخی کم‌حجابند، روز‌های راهپیمایی و عزاداری در مراسمات شرکت می‌کنند و نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند. پس نمی‌توان عبارت بی‌حجاب را برای آن‌ها به کار برد. به نظر من این نوع برخورد و بی‌احترامی و تحقیر نسبت به زنان ایرانی کار نادرستی است و موافق آن نیستم.

رهبری هم بار‌ها در موضوعات مختلفی مثل مقوله حجاب، کارکرد فرهنگی را توصیه کرده‌اند. کارکرد فرهنگی هم در شرایطی جواب می‌دهد که مردم در آرامشی نسبی از نظر اقتصاد و معیشت باشند. درحالی که بی‌کاری به معضلی جدی تبدیل شده است و مسئولان دولتی، چون راهکاری برای آن ندارند، در عوض بر موضوع حجاب متمرکز شده‌اند. برخی وزرا و مسئولان هم، چون شکمشان سیر است و از شکم گرسنه مردم خبر ندارند، به همین دلیل به دولت اطلاعات غلط می‌دهند و اولویت کشور را به سمت وضعیت حجاب پیش می‌برند در حالی که حجاب اجباری اولویت نیست و اقتصاد مردم باید تأمین شود. به همین دلیل طی روز‌های پیش‌رو ما به عنوان نمایندگان مردم نسبت به اولویت‌های کشور به دولت تذکر خواهیم داد تا به یادشان بیاوریم در چه شرایط اقتصادی قرار داریم.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

سد چمشیر فاجعه آفرید

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

اینفوگرافی/ ایران در جایگاه بیست و پنجم طولانی‌ترین ساعات کاری در جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ژیلا صادقی: بعد از دورهمی خیلی آسیب دیدم

فیلم/ نظر مژده لواسانی درباره مهاجران افغان در ایران

تیپ شیک بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم

ثبت نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا (چهارشنبه)

درگیری شدید مامور گشت ارشاد با یک دختر در رشت +فیلم

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه ۲۹ فروردین

عکسی از یک آگهی تبلیغاتی مخصوص اتباع در تهران

تکلیف مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شد

آخرین خبر درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران

یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رونمایی فرهاد مجیدی از چهره جدیدش در برج خلیفه

استدلال عجیب کیهان از عامل مشکلات اقتصادی مردم

پست دلگیر همسر بازیگر فوت شده تلویزیون

تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

هزینه مردن هم در تهران سر به فلک کشید!

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی