اقتصاد۲۴- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در سخنرانی مجمع سالانه، حقوق سهامداران را «امانت» توصیف کرد و گفت: با اقدامات مختلفی، چون شناسایی داراییهای جدید، ساماندهی روابط با قطعهسازان، تغییر در ترکیب سبد تولیدات و حرکت به سمت تولید سودآور و اقتصادی، ارزش داراییها، منافع و حقوق سهامداران را ضمانت میکنیم.
مهدی خطیبی، ضمن ارایه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط این خودروساز از بهمن ۱۴۰۰ تاکنون، تاکید کرد: به سهامداران عزیز قول میدهم در تمام برنامهها و جزییترین سیاستهای اجرایی پیگیر منافع آنها هستم و آن را امانتی در دست خود میدانم.
وی گروه صنعتی ایران خودرو را یکی از اخلاقمدارترین و شفافترین شرکتهای ایران خواند و گفت: از شروع فعالیت خود در این مجموعه صنعتی، همواره دو هدف کوتاه مدت و پنج موضوع را به عنوان سیاستهای کلی دنبال کرده ام.
وی بازگرداندن فضای آرامش به محیط کار را یکی از اهداف کوتاه مدت خود خواند و با بیان اینکه در این بخش توفیقات مهمی حاصل شده، ادامه داد: هدف کوتاه مدت دوم نیز جمع آوری خودروهای ناقص بوده، در بهمن سال گذشته، تعداد خودروهای کف در تمام سایتهای ایرانخودرو بیش از ۸۲ هزار دستگاه بود، اما امروز این میزان وارد کانال ۱۹ هزار دستگاه شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، افزایش تیراژ تولید و تغییر ترکیب تولید را از سایر سیاستهای اتخاذ شده در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: این موضوع در راستای توجه بیشتر به کیفیت و نیز جلوگیری از زیان ده بودن محصولات است و به طور حتم با این رویکرد صرفه جویی در هزینه و کاهش قیمت تمام شده را خواهیم داشت.
خطیبی با اشاره به برنامههای ایران خودرو در راستای جهش کیفیت محصولات، عنوان کرد: ۲۷۹ پروژه در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین و پی گیری میشود که این موضوع به همراه بازتعریف از تولید، میتواند موجب جهش کیفی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو شود.
وی با بیان این که سالها تعریف تولید به اشتباه مطرح میشد، افزود: بر همین اساس نیز تولید ناقص به عنوان تولید مکانیکی خوانده و در آمار تولید لحاظ میشد که با تعریف درست تولید و طی سه مرحله، از ابتدای خردادماه تولید خودروی ناقص در گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه سواری، سنگین و تجاری متوقف شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه با بیان اینکه دستاورد این اقدام برای گروه صنعتی ایران خودرو بسیار چشمگیر است، تصریح کرد: در زمینه کاهش قیمت تمام شده تولید، بر اساس برآوردهای صورت گرفته و برنامه ریزی برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در سال جاری، بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان صرفهجویی محقق خواهد شد که این اقدام ۲۵ درصد شاخصهای کیفیت را ارتقا خواهد داد و از التهابات و تنشهای اجتماعی خواهد کاست.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید مکانیکی ۴۷۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه و میزان تولید کامل، ۴۵۱ هزار دستگاه بوده است، اظهار کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته اگر در سال گذشته نیز تولید به صورت عبور مستقیم صورت میگرفت و مبادرت به تولید ناقص نمیشد، دست کم چهار هزار میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه و ۲۵ درصد افزایش کیفیت محقق میشد.
خطیبی با بیان اینکه از ابتدای خردادماه عمده تولید روزانه ایرانخودرو ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه و حتی بیشتر بهصورت کامل و عبور مستقیم بوده است، گفت: مجموعه زنجیره تامین و شرکت ساپکو در این زمینه ما را یاری میکنند و به اتفاق این پروژه را پیش میبریم.
وی با اشاره به برنامه ریزیهای صورت گرفته در زمینه توسعه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: در حوزه سواری نمونه اولیه محصول ری را تولید و رونمایی شد و ظرف دو ماه آینده حدود ۵۰ نمونه آن صنعتی سازی و تستهای تصادف و سایر موارد بر روی آن انجام و آماده تولید انبوه در ابتدای سال آینده و عرضه به بازار میشود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: محصول پروژه TF ۲۱ را به عنوان خودروی اقتصادی که پایینترین قیمت را در میان محصولات گروه صنعتی ایران خودرو خواهد داشت از ابتدای امسال پیش بردیم و این اتفاقی بی نظیر در ایرانخودرو و کمنظیر در صنعت خودرو کشور است که فاصله ایده تا تولید و ارایه به بازار یک محصول تنها ۱۸ ماه زمان میبرد.
خطیبی با تاکید بر عزم و اراده مدیران و کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو برای بازگشت به روزهای درخشان، اظهار امیدواری کرد، نمونههای صنعتی محصول TF ۲۱ ظرف یک تا دو ماه آینده تولید شود تا سایر مراحل را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه در روز میلاد حضرت امام رضا (ع) شاهد آغاز تولید انبوه وانت آریسان دو بودیم، گفت: در حوزه خودروهای تجاری، کشنده H ۵، آتامان و اتوبوس برقی از محصولات توسعه یافته و رونمایی شده در مجموعه ایران خودرو دیزل به شمار میروند که تولید انبوه آنها آغاز شده است.
خطیبی با اشاره به برنامههای ایران خودرو در حوزه صادرات، خاطرنشان کرد: امسال ۱۵ هزار دستگاه صادرات را در حوزه خودروی سواری هدف گذاری کرده ایم و این موضوع در کنار صادرات قطعات و موتور سیکلت که تا پیش از این صورت میگرفت با جدیت بیشتری در حال پی گیری است.
وی در خصوص توجه به شرکتهای دانش بنیان و استفاده از ظرفیتهای نخبگی و توانمندیهای داخلی بر اساس منویات مقام معظم رهبری، گفت: ایران خودرو چندین مجموعه دانش بنیان از قبل داشته است، اما این همکاریها به شکل جدی تری در سال جاری پی گیری خواهد شد.
وی گفت: مجموعه مدیریت زنجیره ارزش خودرو یا تکنوسنتر را امسال راه اندازی کردیم و طی آن ۵۴ تفاهم نامه با شرکتهای دانش بنیان بر اساس بیش از ۲۰۰ نیاز تعریف شده به امضا رسیده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صمت، برای راه اندازی پارک علمی و فناوری صنعت خودرو اقدام کرده و در حال پی گیری زمینههای دیگر همکاری هستیم.
وی گفت: باید نتیجه تمام این فعالیتها در صورتهای سود و زیان شرکت دیده شود و تمام این موارد به افزایش درآمد یا کاهش هزینههای گروه صنعتی ایران خودرو بینجامد.
خطیبی با بیان اینکه اگر ایران خودرو قرار است، پنج سال آینده یکی از سه خودروساز برتر رده دوم دنیا و در ۱۰ سال آینده، در زنجیره ارزش جهانی، یکی از خودروسازان مطرح دنیا باشد، باید نگاه ویژهای به سودآوری داشته باشیم، اظهار کرد: سهامدار به طور درست و بایسته از فعالیت هیات مدیره، مدیرعامل و کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو انتظار سودآوری دارد و به همین دلیل ما با جدیت پی گیر تحقق مطالبات ایران خودرو ناظر به ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم.
وی افزود: با مساعدتهای وزیر صمت و نگاه ویژه ایشان، موافقت شد تا محصولات ایران خودرو و سایر خودروسازان در بورس عرضه شود که این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایران خودرو میکند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه در خصوص کاهش هزینه، ۸۰ درصد قیمت تمام شده محصولات ایران خودرو مربوط به مواد اولیه و شبکه تامین است، عنوان کرد: جلسات موثری با شبکه تامین و قطعه سازان داشتیم دغدغه تمام شبکه تامین این است که ایران خودرو سرافرازتر از گذشته باشد و موفقتر از قبل حرکت کند.
خطیبی گفت: به همین دلیل نیز نهایت کمک و مساعدت صورت میگیرد، در این زمینه دو تفاهم نامه با دو قطعه ساز بزرگ کشور به امضا رسانده ایم که حتی نسبت به قیمتهای سال ۱۴۰۰، تعدیل و کاهش صورت گیرد.
وی یکی دیگر از برنامههای محوری ایران خودرو را، راه اندازی «ایران خودرو پاورترین» دانست و گفت: ایران خودرو باید بخشی از درآمدهای خود را از طریق فروش موتور، گیربکس، قوای محرکه و اکسل به دست آورده و در این زمینه محور باشد که با قدرت و دقت لازم در حال پیشبرد این پروژه هستیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه باور داریم نباید خودروی بی کیفیت تولید کنیم، تاکید کرد: این نقد به صنعت خودروی ایران وارد است و کم توجهیهایی در سالهای گذشته صورت گرفته، به همین دلیل چالشها را شناسایی کردیم و با افزایش شاخص ۴۰ درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو نسبت به اسفندماه سال قبل در تلاش هستیم تا گامهای بلندی در این زمینه برداریم.
وی با بیان اینکه ایران خودرو به منظور ارج نهادن به حمایتهای سهامداران، سرافرازتر از گذشته به فعالیت خود ادامه خواهد داد، گفت: مشکل ما اصلاح قیمت خودرو است که آن را نیز پی گیری میکنیم و وزارت صمت نیز نهایت مساعدت را در این زمینه داشته است.
خطیبی تصریح کرد: برخی مسایل تنها در داخل صنعت خودرو قابل حل نیست و برخی موضوعات ملی وجود دارد که نیازمند تعامل و همکاری همه نهادها و دستگاههای اجرایی ذی ربط است.
منبع:ایکوپرس