تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

آیا برجام توافقی شده که باید به خاک سپرد؟

در بحبوحه احیا و عدم احیای برجام، همزمان با دیدار دولتمردان دولت‌های یازدهم و دوازدهم با رئیس کابینه سابق، حسن روحانی پس از گذشت یکسال از جابه جایی دولت بالاخره لب به سخن می‌گشاید و در رابطه با آنچه بر احیای برجام رفت

برجام

اقتصاد۲۴- این روز‌ها از این دَست جملات به وفور شنیده می‌شود. «زمینه برای توافق هسته‌ای فراهم است.» یا «باید برای احیای برجام تلاش کنیم.» وحتی اینکه «فرصت احیای برجام همچنان وجود دارد.» جملاتی با بیانی مشترک، اما هدفی متناقض که از سوی مقامات ایرانی و روسی و آمریکایی عنوان می‌شود؛ برخی مانند ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور در ادامه این جمله که زمینه برای توافق فراهم است، تأکید می‌کند: «مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد، جز اینکه طرف آمریکایی باید تصمیم سیاسی خود را به صراحت و با جدیت اتخاذ کند؛ دولت آمریکا از یک طرف برای بازگشت به توافق ابراز تمایل می‌کند و از سوی دیگر مایل نیست هزینه‌های بازگشت به توافق را بپردازد.»

و در سوی دیگر ماجرا نیز رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است که با عنوان این مطلب که فرصت احیای برجام همچنان وجود دارد، تصریح می‌کند: «اما (این فرصت) روز به روز، کمتر و کمتر می‌شود. گزینه اولویت دار امریکا، بازگشت به برجام است، اما این گزینه تا ابد در دسترس نیست واگر ایران مسیر عدم بازگشت به برجام را انتخاب کند با انزوای بیشتری روبه رو خواهد شد.» در این میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم که در رویارویی با غرب، موجبات توقف مذاکرات احیای برجام و رسیدن به نقطه‌ای کور و مبهم را فراهم آورده است اظهار می‌دارد: «باید برجام احیا شود و همه بدون تبعیض آن را اجرا کنند.»

با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه، کمتر کسی است که‌امیدی برای احیای برجام داشته باشد. هر چند که مقامات دستگاه سیاست خارجی کشورمان اظهار می‌دارند که ناموفق بودن مذاکرات دوحه ادعای طرف آمریکایی است و این مذاکرات راه را برای تداوم گفتگو‌ها میان طرف‌های مختلف توافق هسته‌ای باز گذاشت و (مذاکرات دوحه) مذاکرات خوبی بود. مذاکراتی که هنوز با چراغ سبز هیچ یک از طرفین اصلی جریان مذاکرات یعنی ایران و آمریکا برای برگزاری نشست‌های بعدی حداقل به صورت آشکار و عیان همراه نبوده است. حتی در این میان سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیرامورخارجه قطر به ایران و دیدار با مقامات بلندپایه کشورمان هم موجب نشد تا اندک‌امیدی برای احیای برجام ایجاد شود.

ابهامات و پیچیدگی‌های ماجرا آن زمان فزونی می‌یابد که می‌شنویم درحالی که مقامات ایران از مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن ابراز خشنودی می‌کنند، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی است «ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بار‌ها خواسته‌های نامربوط (با مذاکرات) را مطرح کرده است که فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.» او حتی صحبت‌های خود را اینگونه تکمیل می‌کند: «ما در نقطه‌ای هستیم که فقدان حرکت رو به جلو و فقدان پیشرفت مساوی با عقب‌گرد است.»

در بحبوحه احیا و عدم احیای برجام، همزمان با دیدار دولتمردان دولت‌های یازدهم و دوازدهم با رئیس کابینه سابق، حسن روحانی پس از گذشت یکسال از جابه جایی دولت بالاخره لب به سخن می‌گشاید و در رابطه با آنچه بر احیای برجام رفت، می‌گوید: «قطعاً رفع مجدد تحریم‌ها قابل حل بود و‌ای کاش دچار ۹/۱۱ (۱۱ آذر ۹۹) و مصوبه هسته‌ای مجلس نمی‌شدیم تا می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ تحریم‌ها را پایان دهیم.» اظهارات روحانی در حالی بیان شده است که به باور برخی از کارشناسان و نمایندگان سابق مجلس درست این بود که رئیس دولت دوازدهم در قامت رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور و مجری قانون اساسی به گونه دیگری عمل کرده و از اجرای مصوبه مجلس خودداری می‌کرد.


بیشتر بخوانید: سه پیشنهاد مهم برای احیای برجام


حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس به فراز گفته است: «به نظر می‌سد در حدود یک سال اخیر آقای روحانی و تیم‌ایشان درباره برجام و روند مذاکرات به این دلیل موضع نگرفتند چرا که‌امید به احیاء برجام وجود داشت و نمی‌خواستند بر سر این مسیر، بابت حرف‌های آن‌ها حاشیه‌ای ایجاد شود. اکنون سخنان اقای روحانی را باید احتمالاً به پای این برداشت بگذاریم که از نظر او امکان احیاء توافق جامع هسته‌ای از بین رفته. کما اینکه از سخنان اخیر آقای خرازی هم می‌شود این برداشت را داشت.» صحبت‌های اخیر خرازی که فلاحت پیشه به آن اشاره می‌کند در گفتگو با شبکه الجزیره بیان شده است،

آنجا که کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشور اظهار می‌دارد: «گفتگوی مستقیم با واشنگتن زیر سایه دیوار بلند بی‌اعتمادی و سیاست‌های آمریکا دشوار است.» یا اینکه در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید می‌کند که «طی فقط چند روز ما درصد اورانیوم غنی شده را از ۲۰ به ۶۰ رساندیم و رساندن آن به ۹۰ درصد به سادگی انجام می‌شود؛ لذا بر هیچ کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب اتم را داریم، اما تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ایم.»

چرخش به شرق

البته علاوه بر این اعلام مواضع، ما نمی‌توانیم هیچ ردپایی از امکان احیای برجام در سخنان مقامات عالی رتبه کشور نیز بیابیم. مقام معظم رهبری همین چند روز پیش در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بی‌آنکه اشاره‌ای به مذاکرات احیای برجام و موضوعات مبتلا به آن داشته باشند تنها به ذکر این جمله اکتفا کرده بودند که «آمریکایی‌ها هم زورگو هستند و هم حیله‌گر، و یکی از عوامل فروپاشی شوروی سابق فریب خوردن در مقابل سیاست‌های آمریکا بود، البته روسیه در دوره جنابعالی استقلال خود را حفظ کرده است

به نظر می‌رسد صحبت های‌ایشان و نوع مصاحفه و میزان خشنودی که از دیدار با رئیس جمهور روسیه داشتند تکلیف همه را نسبت به میزان رغبت مقامات بلندپایه کشور نسبت به خشنودی از نزدیکی به اردوگاه شرق مشخص کرده است. موضوعی که حسن کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور در امور افغانستان نیز در ارتباط با آن به فراز می‌گوید: «در سیاست خارجی کشور اولویت نگاه به شرق و توسعه همکاری با کشور‌های منطقه و همسایگان است.» در همین رابطه نور نیوز، سایت نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور نیز با انتشار توئیتی حجت را بر‌امیدواران احیای برجام تمام کرد و نوشت «رابرت مالی گفته ایران می‌تواند بین احیای برجام یا وابستگی به روسیه یکی را انتخاب کند. آمریکایی‌ها پیشتر هم گفته بودند یا توافق یا تحریم. تعیین این دوگانه‌های کاذب نشان می‌دهد آن‌ها دنبال توافق نیستند و می‌خواهند با تداوم زورگویی و یک‌جانبه‌گرایی اراده خود را به ایران تحمیل کنند.» ارده‌ای که نورنیوز به آن اشاره می‌کند در بحبوحه نیاز فراوان جهان به برخوداری از نفت، ایران را از افزایش صادرات طلای سیاه خود، بازداشته است. موضوعی که رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان با بیان آن، تأکید می‌کند: «الان که بازار انرژی به شدت نفت تشنه است و با کمبود ۵ میلیون بشکه نفت مواجه است، ایران میلیون‌ها بشکه نفت و میعانات و فراورده‌های مرتبط را روی دریا به صورت شناور و بلاتکلیف نگه داری کرده است. آن هم در حالیکه حداقل می‌تواند همین الان روزی ۳ میلیون بشکه نفت اضافی به بازار تحویل دهد که تحریم مانع آن شده است؛ این بخشی از فرصت از دست رفته ایران بابت تحریم است.»


منبع: فرازدیلی

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست