اقتصاد۲۴- به زودی مصوبه بحث برانگیز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اصلاح و پرونده این اختلاف برای همیشه بسته خواهد شد.
به احتمال زیاد این اتفاق امروز یا ظرف چند روز آینده خواهد افتاد و محمدهادی زاهدیوفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنرا به اطلاع عموم مردم و به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی خواهد رساند.
اما مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چگونه اصلاح خواهد شد؟ بررسیها نشان میدهد که برای این اصلاح چند سناریو وجود دارد.
قبل از بررسی هرکدام از این سناریوها، جا دارد تا یکبار دیگر به مصوبه بحث برانگیز کنونی و سیر وقایع آن نگاهی بیندازیم.
بازنشستگان تامین اجتماعی نزدیک به ۳٫۶ میلیون هستند که به دو گروه حداقل بگیر و غیر حداقل بگیر تقسیم میشود. هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به استناد مصوبه افزایش دستمزد شورای عالیکار، برای سال ۱۴۰۱ پیشنهاد افزایش ۵۷ درصدی مستمری حداقل بگیران و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان مستمری غیر حداقل بگیران را مطرح کرد.
بیشتر بخوانید: دلیل قطع یارانه برخی بازنشستگان چیست؟
در نهایت هیات دولت این مصوبه را به شکل دیگری اجرا کرد، برای حداقل بگیران تامین اجتماعی، مستمری معادل کارمندان بازنشسته درنظر گرفته شد و در مقابل برای غیر حداقل بگیران افزایشی ۱۰ درصدی تصویب شد، البته به کسانی که دریافتی آنها زیر ۱۰ میلیون تومان بود نیز ماهانه مبلغ ثابت ۶۵۰ هزار تومان تعلق گرفت.
این مصوبه واکنش بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی را به دنبال داشت. در نهایت هیات تطبیق مقررات مجلس این قسمت از مصوبه را مغایر ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی دانست و رئیس مجلس ابطال آن را به دولت اعلام کرد.
از نظر قانونی، دولت راهی غیر از اصلاح این مصوبه و جلب نظر مجلس ندارد. به همین دلیل طی روزهای گذشته مذاکراتی میان بازنشستگان و مدیران دولتی صورت گرفت که به نظر میرسد مبنا و محور اصلی نگارش مصوبه جدید باشند.
در همین راستا چند احتمال برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد که مبنای مهمترین آنها حول افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح قرار دارد.
در حالت اول، دولت افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح را بدون پرداخت مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان تصویب خواهد کرد. علت این کار به تامین بار مالی افزایش مستمری حداقل بگیران باز میگردد.
برای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران افزایش ۵۷ درصدی داشت و در کنار آن مزایای جانبی حق مسکن، حق بن و حق اولاد نیز زیاد شدند، مجموع این افزایشها درآمد یک کارگر ساده را به ۵٫۵ میلیون تومان در ماه رساند.
اما در رابطه با تعهداتی که ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای پرداخت حداقل مستمری تعیین کرده است این افزایش تنها شامل حداقل مزد است و شامل مزایای جانبی حق بن و حق مسکن نمیشود. در واقع ارزش مزایای جانبی بازنشستگی به مراتب ناچیزتر از مقداری است که به کارگران شاغل پرداخت میشود.
برابر این روال حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی باید رقمی معادل ۴٫۱ میلیون تومان باشد که به عنوان حداقل مزد در شورای عالی کار تعیین شد اما در عمل هیات دولت برای مستمری بگیران حداقلی، حقوقی معادل کارمندان بازنشسته حداقل بگیر تعیین کرد و باعث شد تا درآمد ماهانه آنها تا ۵٫۵ میلیون تومان افزایش یابد.
از این منظر حذف رقم ثابت مربوط به افزایش مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر به منزله تامین بار مالی افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر خواهد بود.
اما در حالت دوم، همین افزایش ۳۸ درصدی برای غیر حداقل بگیران اتفاق خواهد افتاد، در عین حال حقوق حداقل بگیران نیز تغییر نخواهد کرد اما در مقابل برای بازنشستگان سایر سطوحی که درآمدشان زیر ۱۰ میلیون تومان است، پرداخت رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان منظور خواهد شد.
اینها مهمترین سناریوهایی است که در روزهای گذشته برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پیش بینی شده است.
آیا شخصی که بیش از سی سال سابق کار داشته و حد اکثر حق بیمه را پرداخت کرده با فردی که کمتر از سی سال خدمت وبا پرداخت حق بیمه کمتر برابرند ضمن اینکه طبق این سناریوها که قید کردید بر عکس آنها که کمتر بیمه پرداختند دریافتیشان بیشتر خواهد شد
♦️خبرآمد که مجلس مصوبه مربوط به افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را بر اثر اعتراضات این بازنشستگان لغو کرده و از دولت خواسته است تا مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۵۰ هزار تومان را برای آنها اعمال کند این افزایش برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر تامین اجتماعی است یعنی گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی که معادل و بلکه بیشتر از بازنشستگان کشوری و لشکری دریافت حقوق دارند
♦️درصورت اجرای این مصوبه مجلس تفاوت فاحشی میان حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با بازنشستگان تامین اجتماعی ایجاد می شود که برخلاف عدالت است و دولت باید هر چه سریعتر با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری این شکاف را پر کند
♦️ذکر یک مثال به درک بهتر این موضوع کمک می کند فرض کنید حقوق دو بازنشسته که یکی کشوری است و دیگری تامین اجتماعی برابر ۸ میلیون تومان باشد برای بازنشسته کشوری یا لشکری افزایش ۱۰ درصدی اعمال می شود که حقوق وی را به هشت میلیون و هشتصد هزار تومان می رساند و برای بازنشسته تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۵۰ تومان اعمال می شود که حقوق وی را به یازده میلیون و ششصد هزار تومان می رساند یعنی حدود دو میلیون هشتصد هزار تومان بیشتر از یک بازنشسته کشوری یا لشکری دریافت می کند
♦️چرا باید این تبعیض آشکار بر علیه بازنشستگان کشوری و لشکری در شرایطی که تورم بالای ۵۰ درصد و در اقلام خوراکی و ضروری بیش از ۱۰۰ درصد است اعمال شود
چرا باید در شرایط یکسان به یک بازنشسته کشوری یا لشکری ۸۰۰ هزار تومان و به یک بازنشسته تامین اجتماعی سه میلیون ششصد هزار تومان افزوده شود دلیل این تفاوت فاحش چیست
♦️این تبعیض در شرایطی است که در زمان شاغل بودن بازنشستگان کشوری معادل ۹ درصد از حقوق خود را به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت کردند در حالی شاغلان تامین اجتماعی ۷ درصد از حقوق را به عنوان سهم صندوق بازنشستگی پرداخت کردند
♦️این تبعیض در حالی است که تمام بازنشستگان لشکری و کشوری ۳۰ سال یا بیشتر سهم صندوق بازنشستگی را پرداخت کردند در حالی که بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی شامل قوانین سختی کار می شدند و پس از ۲۰ یا ۲۵ سال بازنشسته می شوند
♦️واین تبعیض در حالی است که بسیاری از بازنشستگان کشوری و لشکری از کارمندان دولت با سطح تحصیلات بالا بوده اند
♦️دولت و مجلس باید هر چه سریعتر نسبت به رفع این تبعیض اقدام کنند و افزایشی معادل بازنشستگان تامین اجتماعی را برای بازنشستگان کشور و لشکری اعمال کنند
نشر حداکثری تا احقاق حق واجب است