تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
استمرار قطع آب در شهرکرد

فریاد بی‌آبی از شهرکرد که بام ایران است

استاندار چهار محال و بختیاری در گفتگو با «پیام ما»‌: رایزنی گسترده‌ای برای جلب رضایت کشاورزان و تامین آب از چاه‌های کشاورزی انجام شد

فریاد بی‌آبی از بام ایران

اقتصاد۲۴- حدود یک هفته از قطع آب شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری و ۷ شهر و ۳۴ روستای این استان به دلیل گل‌آلودشدن چشمه کوهرنگ که منبع تامین کننده ۶۰ درصد از آب نیمی‌از جمعیت این استان است، می‌گذرد. در این هفت روز، ۷۰ تانکر که تعداد قابل توجهی از آن نیز از سایر استان‌ها به چهارمحال و بختیاری آمده‌اند، به شهروندان این منطقه آبرسانی می‌کنند.

با گذشت یک هفته و اعلام رسمی مسئولان به شهروندان، آب برخی شهر‌های استان چهارمحال و بختیاری هنوز وصل نشده است. حل نشدن این بحران کار را به جایی رساند که صبح دیروز، ۲۵ مرداد، گروهی از شهروندان شهرکردی با تجمع در برابر استانداری نارضایتی خود را اعلام کردند. گرچه روابط عمومی‌استانداری این استان از حضور مسئولان ستادی مانند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی، معاون عمرانی و مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری چهارمحال و بختیاری در میان معترضان و گفتگو با آنان خبر می‌دهد، اما مردم فکر می‌کنند نیاز به کار بنیادین‌تری از گفتگو و وعده دارند. به ویژه اینکه گرچه از سوی دولت، سیلاب مقصر این قطعی و گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ اعلام شده، اما این رخداد ناگهانی پرده از حقیقتی دیگر برداشته «چشمه کوهرنگ تصفیه‌خانه ندارد»؛ بنابراین آبفا در این استان ۱۵ سال است آب بدون تصفیه را مستقیم وارد لوله‌ها می‌کند.

مشکل ۲۰ ساله دو روزه حل نمی‌شود

مرضیه. ح، یکی از شهروندان شهرکرد که در این تجمع حضور دارد می‌گوید به چیزی بیشتر از وعده حل بحران نیاز دارند و آن تضمین آب شرب پایدار و پاکیزه برای شهرکرد است: «بیش از یک هفته است در فصل تابستان آب نداریم. سیلاب آمد و حتی به روستا‌های ما هم خسارت زد، اما قرار نیست که مردم استان در کنار همه مشکلات اقتصادی؛ خسارت‌های بارندگی و سیل و مانند آن، مشکلات دیگری هم متحمل شوند. با کودکان‌مان چه کنیم؟ چقدر باید بگوییم آب نیست.

حتی مجبورشان کنیم برای اجابت مزاج خودشان را نگه دارند تا تانکر آبرسان بیاید؟ چقدر بگوییم امکان حمام نداریم به بیمار و پیر و معلول و سالمند مان چه بگوییم؟» آنچه مرضیه می‌گوید سوال و گلایه بسیاری از شهروندان دیگر شهرکرد نیز هست. محمد. خ یکی دیگر از مردمی است که بی‌آبی او را جلوی درب استانداری کشانده. محمد که بیش از ۶۰ سال سن دارد می‌گوید: این اتفاق باز هم سابقه دارد. زمانی که چشمه آب، مناطقی دیگر غیر از شهرکرد را تامین می‌کرد و این خط لوله جدید احداث نشده بود هم شاهد این اتفاق در سرچشمه بودیم.

باید برای سرچشمه فکری می‎‌کردند. او در مورد قول‌های امروز مسئولان در جمع اعتراض‌کنندگان توضیح می‌دهد: «گفتند طی یکی دو روز آینده، این مشکل برای همیشه رفع می‌شود. آیا می‌شود فکر کرد که مشکلاتی که ۲۰ سال روی هم انباشته شده‌اند و با وجود بحران در این مدت هم حل نشده‌اند دو روزه مرتفع شوند؟ دولت باید این را به مردم بگوید که وضعیت تامین آب شرب ما چه می‌شود؟ تامین آب شرب مراکز خدماتی و درمانی چطور؟ مثلا یک درمانگاه، یک مرکز درمانی روستایی، این‌ها که چاه ندارند!»

عجله‌ای برای رفع مشکل آب چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

شهروندان شهرکرد و شهر‌هایی مانند باباحیدر، فیل آباد، چلگرد و همه مناطقی که در پی گل آلودگی کوهرنگ از دسترسی به آب شرب محروم شدند، در حالی چشم انتظار اتصال دوباره آب شرب هستند که بنا به اعلام دولت دو حلقه چاه طی این یک هفته برای تامین آب شرب حدود ۴ هزار نفر وارد مدار شده‌اند هر چند این چاه‌ها در مجموع فقط ۳۰ لیتر آب وارد مدار می‌کنند. عددی که با توجه به مصرف ۱۵۰ لیتری هر فرد در یک شبانه روز ممکن است تامین‌کننده نیاز آبی یک محله باشد.

هر چند شرکت آبفای کشور از روز اول این حادثه برای حل مشکل اقدام کرده، اما حل نهایی مساله در احداث تصفیه‌خانه نهفته است که به نظر می‌رسد فعلا برای آن برنامه‌ای وجود ندارد. مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری دیروز اعلام کرد: در صورت همکاری مردم و صرفه‌جویی، با کمترین مشکل از این بحران آبی در شهرکرد عبور خواهیم کرد. او با بیان اینکه در گذشته ۳۲ چاه تامین آب در مدار آبرسانی شهرکرد قرار داشت اعلام کرد که با خارج شدن چشمه کوهرنگ از مدار، ۱۰ چاه آب کشاورزی و ادارات وارد مدار شد، همچنین آب سامانه پدافندی شهرستان سامان به دو برابر افزایش یافت. عددی که با اعداد اعلامی‌از سوی منابع خبری پیام ما در استانداری چهارمحال و بختیاری متفاوت است. به گفته این منبع آگاه فقط ۲ چاه در حال حاضر در مدار هستند.


بیشتر بخوانید: فیلم/ تجمع مردم شهرکرد در اعتراض به بی‌آبی


فرشاد متقی به ایسنا گفته درصدد هستیم تا با تقویت سامانه پدافندی سامان، آب ورودی به مدار را به ۱۲۰ لیتر بر ثانیه افزایش دهیم، در حال حاضر ۲ سامانه آبرسانی با نصب پکیج تصفیه به رفع گل‌آلودی تحت فشار کمک می‌کند. ۷۰ تانکر آبرسانی در سطح استان در حال آبرسانی سیار هستند. از این تعداد ۴۷ دستگاه تانکر در شهر شهرکرد مشغول آبرسانی در محلات هستند. در محلاتی از شهرکرد که آب قطع است و تانکر آبرسانی حضور ندارد، شهروندان با شماره تماس ۱۲۲ درخواست خود برای اعزام تانکر را اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز پس از یک هفته از این رخداد به خبرگزاری ایسنا گفته «وزارت نیرو برای حل جبران کسری آب کوهرنگ وارد میدان شده است. در گام اول ظرفیت تصفیه‌خانه سامان به دو برابر افزایش پیدا کرد. همچنین یک خط انتقال آب از منابع آب سطحی در غرب شهرستان سامان به طول دو کیلومتر برای کسری آب شرب شهرکرد با هزینه بالغ بر ۲۵میلیارد تومان در حال انجام است.» فردوس کریمی با بیان اینکه با وارد کردن آب چاه‌های کشاورزی اطراف شهرکرد تاکنون ۷۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مدار آبرسانی شهرکرد شده است، اعلام کرد که رایزنی برای تزریق ۲۵۰ لیتر آب سطحی به منابع آبی شهرکرد در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا عصر فردا وارد مدار آبرسانی شهرکرد شود. در میان این گفته‌ها، اما آنچه سندیت دارد این است که آب همچنان در همه مناطق شهرکرد، ۶ شهر اطراف و ۳۴ روستا کاملا قطع است و هیچ یک از مسئولان نه پاسخ دقیقی از زمان رفع این مشکل می‌دهند و نه برنامه احداث تصفیه‌خانه را اعلام می‌کنند. در این میان موضوع انتقال آب بن – بروجن دوباره از سوی برخی چهره‌های سیاسی مطرح شده است. طرحی که به نظر می‌رسد آدرس غلطی برای حل مسئله باشد. درست شبیه دیگر طرح‌های انتقال آب در استان‌های دیگر که مناسبات اجتماعی را بر هم زده است.

روایت متفاوت استاندار

استاندار چهار محال و بختیاری در مورد این منبع تامین کننده آب شرب مرکز استان به «پیام ما» می‌گوید: آب شرب شهر شهرکرد که قریب به ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد چشمه کوهرنگ است این چشمه بیش از ۱۰۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و توسط یک خط لوله آبرسانی به مرکز استان را انجام می‌دهد. غلامعلی حیدری ادامه می‌دهد: یکی از شاخص‌های سنجش میزان کدورت آب ام تی یو است. ام تی یو زیر ۵ قابل چشم‌پوشی است. ولی بالاتر از این عدد، دارای استاندارد‌های لازم برای شرب نیست. روز‌های پس از سیل ام تی یو چشمه کوهرنگ تا ۴ هزار هم بالا آمد و عملا یکی از منابع اصلی تامین کننده آب شهرکرد را از دست دادیم. باید بلافاصله چاه‌های اطراف شهرکرد را شناسایی و با اتصالاتی وارد مدار می‌کردیم. از همان اول ستادی متشکل از فرماندار، معاون سیاسی و امنیتی و رئیس صنف کشاورزان استان تشکیل تا چاه‌ها را احصا و با کشاورزان رایزنی کنند. ما در فصل برداشت محصول هستیم.

در استان ما معمولا محصولات شهریور برداشت می‌شوند و آبدهی در این فصل برای کشاورزان بسیار ضروری است. رایزنی سنگین و گسترده‌ای برای جلب رضایت کشاورزان انجام شد. تا الان ۱۵ حلقه چاه با دبی‌های مختلف وارد مدار شدند. برخی از این چاه‌ها تا هفت کیلومتر با شبکه فاصله داشت که نیاز به انجام لوله‌کشی و اتصالات بود. او افزود: گام بعدی خط‌های پدافندی بود. ۳ خط پدافندی طراحی شد. یک خط در ابتدا ۴۰ لیتر برثانیه آب‌دهی داشت که بخشی از لوله را تعویض کردیم و پمپاژ‌ها تقویت شد.

آب‌دهی این خط به بالای ۱۰۰ لیتر در ثانیه رسید. خط پدافندی دوم که کارشناسان آبفا گفتند امروز وارد مدار می‌شود با برخی مخازن ما در شهرکرد نزدیک به ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. این خط هم در مرحله نهایی لوله‌گذاری است. براساس برآورد کارشناسان آبفا، تا آخر وقت امروز (سه شنبه ۲۵ مرداد) وارد مدار می‌شود. این خط هم بالغ بر ۱۷۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد. خط پدافندی سوم با بالای ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آبدهی تا آخر هفته وارد مدار می‌شود.

با وارد مدار شدن خط دوم بخش قابل توجهی از مشکلات حل می‌شود و ورود خط سوم هم مشکل را به طور کامل حل می‌کند. حیدری تاکید می‌کند: نکته حائز اهمیت این است که شهرکرد ۸ روز است اصلی‌ترین منبع آبش را از دست داده و ما در این هشت روز، بالای ۷۰ درصد از مناطق مسکونی شهرکرد قطعی آب نداشتند. برخی از محلات افت فشار هم نداشتند که مرتبط با اقدامات پدافندی و کار شبانه روزی بدون وقفه است. یعنی کاری که ۳ الی ۶ ماه زمان لازم داشت طی یک هفته انجام شد. همچنین توزیع آب شرب توسط بیش از ۱۰۰ تانکر بود که از صبح تا عصر در محله‌های مختلف آب توزیع می‌کنند و از شب تا صبح هم به تقویت مخازن شهر کرد کمک می‌کنند.

او در خصوص نبود تصفیه خانه که از سوی بسیاری منابع به عنوان یکی از دلایل این چالش معرفی می‌شود می‌گوید: ما مشکلی در بخش تصفیه‌خانه و مخازن نداریم و این بحث‌ها هیچ کدام دلیل قطعی آب نبود بلکه سیل منبع اصلی آب ما را آلوده کرده است. استاندار چهارمحال و بختیاری در حالی معتقد است قطع آب در بیش از ۷۰ درصد از مناطق مسکونی شهرکرد تاثیری نداشته است که چشمه کوهرنگ ۶۰ درصد از آب آشامیدنی این شهرستان را تامین می‌کند. یعنی در بهترین حالت ۶۰ درصد از جمعیت این شهرستان تحت تاثیر خروج از مدار این چشمه قرار گرفته‌اند. همچنین به جز شهرکرد درباره سایر شهر‌ها و روستا‌های بحرانی هم هنوز گزارش دقیقی منتشر نشده است.

منبع: پیام ما

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود