تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

چراغ سبز مجلس به مذاکرات برجام

​​​​​​​از مجلس صدا‌های متناقضی به گوش می‌رسد؛ درحالیکه یک عضو هیأت رئیسه مجلس از لزوم تصویب توافق احیای برجام در مجلس سخن گفته، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی بیان داشته که توافق نیازی به تصویب در بهارستان ندارد.

چراغ سبز مجلس به مذاکرات برجام

اقتصاد۲۴- جلسه غیرعلنی مجلس با مسئولان تیم مذاکره کننده مجلس دیروز -چهارشنبه- برگزار شد که به نظر می‌رسد متن پیش‌نویس تهیه شده و توضیحات ارائه شده از سوی علی باقری با اقبال نمایندگان ملت همراه بوده است. بنابر گزارش‌های منتشر شده در این نشست به صورت اجمالی برخی از مطالب موجود در پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا که در قالب تقاضای اصلاح مکاتبه شده بود که عمدتاً حول محور بحث رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها و تعاملات و مبادلات بانکی بوده، مورد بحث قرار گرفته است.

در این جلسه غیر علنی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای، اسلامی و بهروز کمالوندی رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی حضور داشتند که طی آن نمایندگان سوالات و ابهام‌های خود را مطرح و نمایندگان مسئول در مذاکرات هسته‌ای توضیحات خود را ارائه کردند.

شایان ذکر است که نشست غیر علنی دیروز در شرایطی برگزار شد که در سه‌شنبه (۲۵ مرداد) نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، گزارش کاملی از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و فرآیند بررسی ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی و جمع‌بندی نظرات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به کمیسیون ارائه شده بود.

با این تفاسیر در راستای پی‌گیری ابعاد و روند برگزاری این نشست غیرعلنی، نقطه‌نظر‌های یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی را گرفته است. محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده حوزه انتخابیه مشکین شهر و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهارات خود روند برگزاری نشست دیروز را مثبت و توضیحات تیم مذاکره کننده را واقع‌بینانه و قابل قبول ارزیابی کرد.

مذاکرات کنونی «جنگ متن» میان ایران و غرب است

محمود عباس زاده، در ارتباط با نشست‌های دو روز گذشته نمایندگان مجلس با تیم مسئول مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و وزیر امور خارجه و رئیس کمیسیون امنیت ملی، به «آرمان امروز» گفت: «ما در مذاکره با غربی‌ها چه در گذشته و چه اکنون به این نتیجه رسیدیم که مذاکرات میان ایران با آن‌ها صورت بگیرد. بعد از این‌که مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را در آذر ۹۹ تصویب کرد، بخشی از ظرفیت‌های از دست رفته در طول اجرای یک‌طرفه برجام را مجددا بازیافت کردیم. در واقع، ما در یک موقعیت برتر به سراغ مذاکرات با کشور‌های غربی رفتیم.»

وی افزود: «اساسا باید توجه داشت که نظام سلطه با ایران سر ناسازگاری داشته و دارد. آن‌ها با مواضع و اصول جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند، لذا تا زمانی که ماهیت کشورمان بر اساس پایبندی با آرمان‌ها فعلی باشد، هم‌چنان مشکلات میان تهران و غرب ادامه خواهد داشت. مخالفت با آرمان‌ها و اسطوره‌های ایرانی بدون تردید بر منافع ملی ما تاثیر خواهد گذاشت.

با این تفاسیر ما با آگاهی از چنین سطح تنشی به سراغ مذاکره رفته‌ایم. اساسا باید توجه داشت مذاکره یک جنگ است؛ جنگی پشت در‌های بسته. هم اکنون نیز این مساله به سطح «جنگ متن» رسیده است. آمریکا در پی تضعیف جمهوری اسلامی ایران است و در نقطه مقابل، در شرایطی که توان لجستیکی ما با آن‌ها برابر نیست، باید بر اساس منافع ملی مذاکرات را مدیریت کنیم. در مقطع کنونی همه آن‌چه که در جریان بوده و هست برابر با «جنگ متن» است. بنابراین، باید تلاش کنیم که تمامی جملات و عبارات بر اساس خواست و منافع ملی ما باشد که فردا از این واژگان نتوانند در محافل حقوق و بین‌المللی بر ما آسیب وارد کنند. در مجموع، آمریکایی‌ها در پی محدودسازی و مهار فعالیت‌های هسته‌ای ما هستند و تحریم‌ها را حفظ کنند. در مقابل ما نیز در پی لغو تحریم‌ها و گرفتن ضمانت‌های ویژه هستیم.»

توضیحات باقری ۵۰ درصد قانع کننده بود

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با تاکید بر این‌که متن کنونی ارائه شده برای توافق ۱۰۰ درصد مطابق با خواسته و منافع ملی ما نیست، ادامه داد: پیرامون آن‌چه که اکنون مذاکره‌کنندگان کشورمان توانسته به گود بنشانند، در ابتدا شایان ذکر است که تا روز سه‌شنبه از مجلس صدا‌های متناقضی به گوش می‌رسد؛ درحالیکه یک عضو هیأت رئیسه مجلس از لزوم تصویب توافق احیای برجام در مجلس سخن گفته، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی بیان داشته که توافق نیازی به تصویب در بهارستان ندارد.

اطلاعی از مفاد آن نداشتیم، اما طی دو روز گذشته، به ویژه پس از شنیدن بخش دوم اظهارات آقای علی باقری، مسئول تیم مذاکره کننده ایران در جلسه غیرعلنی اخیر مجلس، تا حدود ۵۰ درصد قانع شدم. هر چند هنوز نقد‌های جدی ما در این حوزه پابرجا مانده است.»


بیشتر بخوانید: شمارش معکوس برای احیای برجام؟


وی افزود: «اساسا بر این باور هستم که مجلس می‌بایست نقش فعال‌تری در مذاکرات ایفا می‌کرد. مجلس می‌بایست پس از تصویب قانون اقدام راهبردی به وظایف نظارتی خود ادامه می‌داد و مطالبات ملت ایران را در سطح بالا پی می‌گرفت. این‌که از ظرفیت مجلس بهره گرفته نشد، محل نقد جدی است. ماهیت و رسالت مجلس متفاوت از دولت است؛ زیرا این نهاد منتخب ملت است. هم اکنون نیز دیر نشده که مجلس نقش فعال‌تری را ایفا کند.»

عباس‌زاده در ادامه تاکید: «برجام پس از خروج ترامپ تا حدودی کارایی خود را از دست داد و نقاط ضعف آن به وضوح مشخص شد؛ لذا اکنون ضروری است که در توافق جدید این ضعف‌ها رفع می‌شد. در متن پیشنهادی کنونی که البته هنوز امضا نیز نشده، تا حدودی برخی از ضعف‌ها در این حوزه ترمیم شده است. هر چند در برخی زمینه‌ها هم‌چنان ضعف وجود دارد، اما در بسیاری از حوزه‌ها شاهد رفع مشکلات گذشته هستیم. اکنون می‌توان گفت پیش‌نویس موجود که مبنا قرار گرفته در صورت به نتیجه رسیدن، یک فرصت برای ما و طرف‌های مقابل خواهد بود که همه می‌توانند از پتانسیل‌ها پساتوافق بهره بگیرند.»

جلسه غیرعلنی خوب شروع نشد، اما خوب پایان یافت

این نماینده حوزه انتخابیه مشکین شهر در ادامه پیرامون فضای حاضر بر نشست غیر علنی مجلس تاکید کرد: «نشست غیرعلنی امروز خوب شروع نشد ولی خوب پایان یافت. نمایندگان دولت در اوایل نشست در ابتدا مقداری موضع منفی (گارد) داشتند، اما زمانی که نمایندگان انتقاداتی جدی را مطرح کنند، واکنش دولت، در پاسخ به نقد‌ها بسیار منطقی بود. در بخش دوم نشست توضیحات علی باقری تا حدود زیادی قانع‌کننده بود، اما همچنان نقد‌هایی جدی بر مواضع او وجود دارد. حتی در چند مورد اینجانب با باقری تقابل لفظی داشتیم، اما در ادامه با توضیحات مسئول تیم مذاکره کننده ایران ختم به خیر شد. واقعیت این است زمانی که بحث منافع ملی در میان باشد هیچ تعارفی میان طرفین وجود ندارد.»

اظهارات متناقض مجلسی‌ها درمورد لزوم تصویب یا عدم تصویب توافق احیای برجام

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه به تیم مذاکره‌کننده کشورمان برای توافق اختیار تام داده شده است، گفت: هرگونه توافق تیم مذاکره‌کننده کشورمان با طرف مقابل نیازی به تصویب مجلس ندارد.
وی که با ایرنا گفتگو می‌کرد، تأکید کرد: نیازی نیست که توافق آن‌ها با طرف مقابل به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

در همین زمینه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: نشست غیرعلنی امروز با حضور حسین‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده برگزار شد.

وی افزود: ما بسته پیشنهادی خود را درباره توافق ارائه کرده‌ایم و حال توپ در زمین آمریکا و غرب است و آن‌ها هستند که باید تصمیم مناسب را درباره توافق بگیرند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: هر گونه توافق با طرف مذاکره‌کننده باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

متن توافق نیاز به تصویب در مجلس ندارد، اما گزارش دولت از رفع تحریم‌ها باید در مجلس بررسی شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متن توافق احتمالی نیاز به تصویب در مجلس ندارد، اما گزارش دولت از رفع تحریم‌ها باید در مجلس بررسی شود.

در پی طرح برخی شایعات و اظهارنظر‌ها درباره این که آیا متن توافق هسته‌ای باید در مجلس بررسی شود یا نه، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا توافق به رأی نمایندگان مجلس گذاشته می‌شود یا خیر؟ گفت: متن برجام هم در دوره قبل به رأی گذاشته نشد. در واقع در مجلس نهم اجازه داده شد که برجام مورد اجرا قرار گیرد.

وی افزود: در قانون اقدام راهبردی، اشاره‌ای نشده است که باید متن توافق مورد تصویب قرار گیرد، اما دولت باید گزارشی از رفع تحریم‌ها ارایه کند و پس از آن در صورت تأیید گزارش لغو تحریم‌ها، مجلس اجازه اقدامات متقابل توسط دولت را می‌دهد.

منبع: کبنانیوز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ سفره کارگران در سال جدید کوچک‌تر شد

جزییات افزایش کرایه‌ حمل و نقل عمومی پایتخت

قیمت جدید روغن مایع امروز ۱ اردیبشهت ۱۴۰۳+ جدول

آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم

فیلم/جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟

بزرگترین شرکت‌های فروش عمده موبایل در ایران

فیلم/ پشت صحنه جذاب سریال گناه فرشته

رشد ۳۸ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲

تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، تیر خلاص به اقتصاد خصوصی کشور!

فیلم/بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی اصفهان

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران