تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

خودرو‌های دست دوم طلا می‌شود؟

طبق گزارش وزارت صمت ۸۵ درصد مردم توان خرید خودرو‌های بالای ۳۰۰ میلیون تومان را ندارند. آیا این اتفاق باعث داغ شدن بازار خودرو‌های دست دوم می‌شود؟

خودرو‌های دست دوم طلا می‌شود؟

اقتصاد۲۴- اخیرا وزارت صمت در گزارشی میزان سهم دهک‌های درآمدی جامعه از بازار خودرو و قدرت خرید آن‌ها را بررسی و اعلام کرده است. براساس این گزارش ۸۵ درصد ایرانیان توان خرید خودرو‌های بالای ۳۰۰ میلیون تومان را ندارند.

این آمار در حالی است که اکنون ارزانترین خودرو‌های تولیدی این دو خودروساز، تیبا و ساینا است که قیمت هر کدام حدود ۲۲۰ میلیون تومان است و قرار است به زودی از چرخه تولید خارج شوند.

خداحافظی با ارزانترین خودرو‌های بازار

با توقف تولید این خودروها، احتمالا ارزانترین خودرو‌های موجود در بازار قیمتی معادل ۳۰۰ میلیون تومان یا بالاتر از آن دارند. قرار دادن این دو آمار در کنار هم بیانگر این است که ۸۵ درصد مردم توان خرید ارزانترین خودروی تولید داخل را هم ندارند.

مسلما در چنین وضعیتی تقاضا برای خرید خودرو‌های دست دوم بالا می‌رود. این اتفاق چه تاثیری روی قیمت این خودرو‌ها می‌گذارد؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در این باره به تجارت‌نیوز گفت: از آنجایی که قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، وقتی تقاضا برای یک کالا افزایش یابد، قیمت آن هم صعودی می‌شود. با کاهش قدرت خرید مردم تقاضا برای خرید خودرو‌های دست دوم بالا می‌رود. این اتفاق می‌تواند روی بازار قطعات خودرو هم تاثیر بگذارد و قطعه فروشان قطعات را با قیمت بالاتری بفروشند. در نتیجه فاصله قیمتی خودروی دست دوم و خودروی صفر کیلومتر کم می‌شود و نوعی چرخه معیوب در بازار خودرو شکل می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو


او همچنین با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو از عوامل اصلی شکل گیری این چرخه در بازار خودرو است، بیان کرد: اگر واردات چه در بخش خودرو‌های صفر کیلومتر و چه در بخش خودرو‌های دست دوم آزاد شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اما متاسفانه به دلیل حمایت‌های دولت از دو خودروساز داخلی چنین اتفاقی رخ نمیدهد.

وضعیت خودرو‌های فرسوده چگونه خواهد شد؟

اتفاق دیگری که انتظار می‌رود با کاهش قدرت خرید مردم رخ بدهد، بالا رفتن تقاضا برای خودرو‌های فرسوده است. آیا تقاضا در بازار به سمت چنین خودرو‌هایی پیش می‌رود؟

جعفری در این باره بیان کرد: در حال حاضر قیمت قطعات خودرو به حدی بالا رفته که اگر کسی بخواهد خودروی فرسوده یا بهتر بگویم خودروی خیلی کارکرده بخرد، باید مبلغ زیادی را برای تعمیر آن بپردازد. ما قطعات با کیفیتی در بازار نداریم. در نتیجه خرید چنین خودرو‌هایی به نفع خریدار نیست و فکر نمی‌کنم بازار هم به این سمت حرکت کند.

راهکار چیست؟

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تورم بالا در کشورمان، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. این اتفاق نه تنها سودی برای اقتصاد کشور ندارد، بلکه ضربه زننده نیز هست. این کارشناس خودرو درباره راهکار جلوگیری ازین موضوع گفت: اگر دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کند، بازار خودروی ما از سرمایه‌ای به سمت مصرفی شدن پیش می‌رود. این موضوع راهکار خوبی برای جلوگیری از ازافزایش قیمت این خودروهاست.

او ادامه داد: راهکار بعدی که من برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو‌های دست دوم پیشنهاد می‌کنم این است که دولت به دو خودروساز بزرگ کشور بگوید به جای تولید خودرو‌هایی مثل پژو پارس که ۴۰ سال هم از تولیدش می‌گذرد، خودرو‌هایی از برند‌های معمولی را نه به صورت کاملا ساخته شده، بلکه به صورت نیمه کامل وارد کشور کند. در اینصورت تعداد قطعات مونتاژی هم چندان زیاد نخواهد بود. این اتفاق هم برای دولت و خودروساز سودمند است، هم مردم به جای خرید خودرو‌های داخلی خودروی اقتصادی و با کیفیت می‌خرند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حامد بهداد دستگیر شد؟

تصویر معناداری که پوران درخشنده منتشر کرد

کشف حجاب فاطمه معتمدآریا در خاکسپاری تارخ

استوری کنایه‌آمیز آقا‌میری درباره تجمع دیروز تهران

حرکت زننده طارمی انتقاد عمومی را برانگیخت

برگزاری تمرینات پرسپولیس زیر نظر کی‌روش

به مطالبات مردم توجه می‌کنیم/ تغییر حکومت صورت نخواهد گرفت

«همشهری» این ۵ نفر را عامل اعتراضات معرفی کرد

فیلم/ پاسخ جالب وزیر ارتباطات به شایعه دائمی شدن فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ

عکس/ دانش آموزان مناطق محروم اصفهان

افزایش نشانه‌های استیصال در جامعه ایرانی

فیلم/ نشت مشکوک گاز در خط لوله نورد استریم

نداشتن کارت پایان خدمت سد راه دریافت وام فرزندآوری

گلایه انسیه خزعلی از رسانه‌ها: سفر پسرم ربطی به فیلترشکن نداشت

بازگشت مهاجم دوست داشتنی به تمرین پرسپولیس

کدام یارانه‌بگیران باید حساب خود را چک کنند؟

طلا به کف ۲/۵ سال اخیر رسید

بخشنامه دادستان کل کشور درباره ناآرامی‌ها پس از مرگ مهسا امینی

شروع کم نوسان دلار پاییزی

مادامی که خیابان‌ها شلوغ باشد محدودیت اینترنت پابرجاست/ فضای مجازی بزرگ‌ترین مکان توطئه‌چینی دشمنان است

مرغ، شکر، گوشت؛ تغییر قیمت ۳ کالای اساسی

واکاوی رویداد‌های پس از مرگ مهسا امینی؛ چرا به این وضع رسیده‌ایم؟

تفاوت فاحش دستمزد کی‌روش در ایران و مصر

سلبریتی‌ها در تلویزیون معروف شدند، حالا دم در آورده‌اند/ نیروی انتظامی در کارش هنرمند است

نجوای خشکسالی در گوش محیط زیست ایران

روغن نباتی ۱۰۵هزار تومان ارزان شد

فیلم/ با این آمارها می‌فهمید چرا مردم معترض و ناامید هستند

نام مهسا امینی در کدام کشور‌ها بیشتر جستجو شد؟

نتیجه سیاست‌های اقتصادی رئیسی، رشد ۱۵۰ درصدی پول پاشی و افزایش شکاف تورمی

فراخوان بزرگ نیسان

مانع مرکزی واردات خودرو

آغاز مزایده خودرو های خارجی

تغییرات ژئوپلیتیکی در قفقاز جنوبی چه تبعاتی دارد؟

صحبت‌های تلخ وزیر درباره عاقبت اینستاگرام و واتس‌اپ

آشوب تورم در بازارهای جهانی / بازارهای مالی به مرحله خطرناکی رسیده اند

خبر مهم وزارت جهاد درباره قیمت برنج و روغن

جزییات جدید از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان