اقتصاد۲۴- سعید محمد امروز یکشنبه (۳۰ مردادماه) در نشست سیاستگذاری کنفرانس بین المللی فعالان فرهنگی اقتصادی جهان اسلام با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی در عرصه اقتصادی، گفت: فعالیتهای اقتصادی به گونهای است که توقف ناپذیر بوده و فعالیتها در این حوزه انجام میشود، اما امروز ضرورت دارد تا به فعالیتهای اقتصادی، رنگ و بوی فرهنگی داده شود که متاسفانه این حوزه در کشور متولی ندارد.
وی افزود: امروز کشورهای اسلامی یک بستر مناسب هستند تا بتوان فرهنگ را در حوزه اقتصاد نیز ترویج کرد. مشخصه اصلی توسعه این امر حوزه گردشگری است و باید به سمت گردشگری فرهنگی پیش رفت.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: جام جهانی قطر فرصتی است تا با برنامه ریزی مناسب، گردشگری فرهنگی خوبی را توسعه داد. اگر بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که خانوادهها به راحتی تفریح داشته باشند، قطعا گردشگران زیادی به ایران خواهند آمد و در همین بستر هم میتوان دست آوردهای اقتصادی داشت و هم مسائل فرهنگی را ترویج کرد.
سعید محمد خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در گردشگری در حوزه تحصیلات عالی است که این نیز منجر به توسعه فرهنگ و تبلیغ مثبت برای کشور باشد. این موارد جنبههای زیادی دارد که میتواند برای کشور دست آوردهای زیادی داشته باشد. همه این موارد نیاز به هم افزایی و همکاری دارد تا بتوان بسترهای لازم را برای توسعه این قبیل از گردشگریها فراهم کرد.
وی افزود: امروز مناطق آزاد ظرفیتهای خوبی دارند تا سرمایه گذاران حوزه فرهنگی به این سمت سوق پیدا کنند و مشخصا مشوقهای خوبی نیز در این عرصه وجود دارد. عدم نیاز به دریافت ویزا، امکان بهره گیری از نیروی خارجی و مساله مالیات از جمله مشوقهایی است که میتواند به کمک سرمایه گذاران آید.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان این که امروز تجار مسلمان علاقه زیادی دارند تا در حوزه فرهنگی فعالیت کنند، گفت: با معرفی ظرفیت ها، همکاری خوبی در حوزه سرمایه گذاری میتواند صورت گیرد. ایده خوب و بدیعی در دستور کار قرار گرفته است و باید تا بهمن ماه وارد عرصه اجرا شویم تا سریعتر نتایج ملموس این طرح در دسترس قرار گیرد. خروجی مطلوب اولویت مجموعه مناطق آزاد است و در این راستا نیز حرکت خواهیم داشت.
سعید محمد تصریح کرد: امروز باید برندسازی اسلامی یک رویه باشد تا بتوان در حوزههای مختلف عملکرد خوبی داشت. در حوزه غذا به خوبی برند حلال نهادینه شده است و این روند باید در حوزه پوشاک و سایر زمینهها نیز ایجاد شود.
همچنین در این نشست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این که در اقتصاد به دنبال کنشگران فرهنگی هستیم، گفت: ما به دنبال افرادی هستیم که میخواهند مولفههای اسلام ناب را پیاده سازی کنند. پیدا کردن چنین افرادی در جهان اسلام هدف ماست و این قشر در جهان کم نیستند. این چهرهها در کشورهای مسلمان به وفور پیدا میشوند و قصد داریم بر همین اساس فعالان و تجار کشورهای جبهه مقاومت را به یکدیگر متصل کنیم.
مهدی حسین زاده افزود: هدف تشکیل یک شبکه قوی اسلامی و تجاری است و با تشکیل این شبکه میتوان به اهداف خود در عرصه تجاری نزدیک شد. نمونه این اقدام در مالزی انجام شده است و چندین سال است که تجار مسلمان در آن منطقه جمع میشوند، اما هدف ما امروز علاوه بر اسلامی بودن، مقابله با تحریمهای ظالمانه غرب نیز است.
بیشتر بخوانید: دستهای پنهان جریان رسانهای خاص در حذف مدیران توانمند مناطق آزاد
حسین زاده تصریح کرد: مناطق آزاد تسهیلگر هستند و به همین علت است که موانع اداری کم تری دارند، مناطق آزاد به دنبال اجرایی کردن این طرح هستند. هدف تجمیع اشخاص است و دولتها در این عرصه کمتر دخیل خواهند بود. امروز ظرفیتهای زیادی در کشورهای مختلف جهان و حتی اروپا وجود دارد که باید از این اشخاص و ظرفیتها به بهترین شکل استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما به رویداد جام جهانی نیز توجه داریم و در منطقه آزاد کیش تلاش میشود تا هتلهای پنج ستاره و زمینهای هیبریدی آماده شوند تا از این عرصه نیز استفاده شود. پس از این رویداد به سمت جذب تجار مسلمان خواهیم رفت که تفکر آنها نزدیک به جبهه مقاومت است. فعالان اقتصادی شناخته شده هستند و تلاش میشود تا همکاری خوبی با این افراد شکل گیرد. ما در مرحله اول به دنبال جذب سرمایه گذاران مسلمان هستیم، اما اگر این رویه به شکل گیری ساختار ختم شود، میتواند کارکرد بهتری داشته باشد. مناطق آزاد در ایران شکلی متفاوت دارند و برنامه در برخی حوزهها در گذشته وجود نداشته است و امروز قصد داریم با برنامه ریزی و جذب سرمایه گذاران مسلمان این حوزهها را ساماندهی کرد.
گفتنی است؛ در این نشست مقرر شد تا به صورت ماهانه جلساتی در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی در فعالیتهای اقتصادی برگزار شود.