تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

دو پایه مالیاتی جدیدی در راه است/ ۲۵۰۰ بدهکار مالیاتی ممنوع الخروج شدند

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: دو پایه جدید مالیاتی در حال شکل گیری است.

قوانین مالیاتی

اقتصاد۲۴- داوود منظور، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه یکی از پایه‌های جدید مالیاتی ، مالیات بر عایدی سرمایه است، اضافه کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در ابتدا به صورت طرح در مجلس مطرح شد و کلیات ان به تصویب رسیده است، البته ما نیز برای چکش کاری طرح همکاری لازم را داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه این طرح آماده تبدیل شدن به قانون است و ورود به صحن است، گفت: بی تردید در آینده نزدیک این طرح تبدیل به قانون می شود و هدف از اجرای ان نه کسب درامد مالیاتی بلکه ممانعت از سوداگری خواهد بود.

وی درباره مصادیق مالیات بر عایدی سرمایه ادامه داد: خرید و فروش ملک ، خودرو ، سکه و ارز با هدف کسب درامد مشمول مالیات بر سوداگری است. به این ترتیب که قیمت زمان خرید و فروش ملاک است و روش دریافت مالیات نیز طبق قانون مشخص می شود.

وی درباره دومین پایه مالیاتی جدید نیز گفت: تدوین شرایطی برای دریافت مالیات بر مجموع درآمد هم در جریان است تا از نظام مالیات منبع محور به نظام مالیاتی فردمحور حرکت کنیم.

به گفته وی پیش نویس این قانون تهیه شده و لایحه ان را نوشتیم تا به زودی در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گیرد.

منظور با اشاره به اینکه این دو قانون بسیار مترقی هستند در نظام مالیاتی در جهان هستند، تاکید کرد: امیدواریم در چند سال آتی به نظام مالیاتی مترقی و روزآمد منتقل شویم.


بیشتر بخوانید: شرایط بخشودگی جرائم مالیاتی اعلام شد


خانه های خالی شناسایی شد

وی ادامه داد: بالغ بر ۵۲۰ هزار خانه خالی شناسایی شد که میزان مالیات این خانه‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده و این موضوع به مودیان اطلاع داده شده است. این اطلاع رسانی هم از طریق سامانه بوده، هم پیامک و هم به صورت کتبی و از طریق پست.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از اعتراض ۱۰۰ هزار مالک خبر داد و افزود: این اعتراض‌ها را به وزارت راه منعکس کردیم تا دوباره مورد بررسی قرار بگیرد. البته هنوز تعداد زیادی از مودیان به سامانه مراجعه نکرده‌اند. اگر مودیان اعتراض دارند باید اعتراض خود را ثبت کنند تا رسیدگی شود.

منظور ادامه داد: مالکان خانه‌های خالی باید تا پایان مرداد مالیات خود را پرداخت کنند در غیر این صورت ماهانه مشمول جریمه ۲.۵ درصدی مالیات تعیین شده می‌شوند و هنگام نقل و انتقال خانه باید اصل و جریمه مالیات را پرداخت کنند.

مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس پیگیری می‌شود

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا در مورد مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس توضیح داد: در مورد خانه‌ها و خودروهای لوکس همان مسیر خانه‌های خالی طی می‌شود. در این راستا رکوردهایی در سال گذشته داشتیم که بسیار ناچیز بود، زیرا شهرداری‌ اطلاعات کامل ارائه نداد اما این روند در سال جاری نیز دنبال می‌شود و اطلاعات از شهرداری‌ها، سامانه‌ثبت و… جمع آوری می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: سازمان تا پایان سال فرصت دارد اطلاعات خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای لوکس را جمع آوری کند. درحال حاضر فرایند مالیات‌گیری از خودروهای لوکس آغاز شده است.

به گفته منظور تا روز گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از مالکان خانه‌های لوکس اخذ شده است.

وی با بیان اینکه آستانه قیمتی که ملاک لوکس بودن بود افزایش یافته است، گفت: برای سازمان فرقی ندارد مالک چه کسی است باید مالیات پرداخت کند.

معاون وزیر اقتصاد در مورد خانه‌هایی که دارای چند مالک هستند نیز توضیح داد: خانه خالی بر اساس خوداظهاری شناسایی می‌شود و فرقی ندارد چند مالک دارد.

منظور درمورد استرداد ارزش افزوده اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، ۳۳۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰، ۷۲۰۰ میلیارد تومان و در چهار ماه نخست سال جاری ۳۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده استرداد شده است.

ممنوع‌الخروجی ۲۵۰۰ نفر بدهکار مالیاتی

وی با بیان اینکه در سامانه سوت زنی ۶۰۰۰ اعتراض از سوی مردم ثبت شده است، گفت: از این تعداد ۱۶۰۰ اعتراض گلایه مردم از پزشکان است. به همین دلیل به پزشکان اخطار دادیم و باید اگاه باشند که درصورت فرار مالیاتی از ابزار قانونی لازم استفاده می‌کنیم. پزشکان مکلف هستند دستگاه کارتخوان داشته باشند و از آن استفاده کنند.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: مردم باید تخلفات را اطلاع دهند، اگر به جای استفاده از دستگاه پوز شماره کارت می‌دهد مردم باید اطلاع دهند. فرار مالیاتی نباید موجب آزار مردم شود. کتمان درآمد فرار مالیاتی و جرم محسوب می‌شود. برای این افراد پرونده کیفری تشکیل می‌شود.

منظور در ادامه با بیان اینکه در پنج ماه سال جاری وصول مالیات ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، گفت: در پنج ماه ابتدایی سال جاری ۲۵۰۰ نفر بدهکار مالیاتی ممنوع‌الخروج شدند که از این افراد ۱۲۰۹ میلیارد تومان وصول شد.

چرا طلافروشان باید سالیانه ۶ میلیون تومان مالیات بدهند؟

وی در ادامه با بیان اینکه اطلاعاتی که از اصناف وجود دارد نباید کتمان شود، اظهار کرد: مالیات ابرازی اصناف رشد دو برابری داشته است. چرا طلافروشان باید سالیانه ۶ میلیون و ابزارفروشان سالیانه چهار میلیون تومان مالیات بدهند؟ ما قاعده بازی را تغییر دادیم. تعداد اظهارنامه اشخاص حقیقی ۵۲ درصد رشد کرده است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: تا سال ۱۴۰۰ تعداد کل مودیان ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار نفر بود که این تعداد در سال جاری به چهار میلیون و ۴۵۰ هزار مودی رسیده و از این افراد مالیات یک میلیون و ۸۰۰ نفر صفر شده است.

شناسایی حساب‌های تجاری تا پایان سال

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ملاک در سال گذشته واریز به کارتخوان‌ها بود، اظهار کرد: به مشاغل توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهند پرداخت و واریز غیرتجاری انجام دهند در حساب تجاری انجام ندهند زیرا تا پایان سال حساب‌های تجاری از غیرتجاری شناسایی می‌شود.

منظور ادامه داد: دستورالعمل شناسایی و تفکیک حساب‌های تجاری در شورای پول و اعتبار شناسایی شده است که توسط بانک مرکزی به اطلاع مردم می‌رسد. واریز در حساب تجاری به معنی درامد و فروش است.

وی افزود: اگر حسابی غیرتجاری باشد، اما برای امور تجاری استفاده شود شناسایی خواهد شد. تعداد دفعات واریز از یک حدی بالاتر باشد بررسی شده و به عنوان حساب مشکوک به تجاری تلقی می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال گذشته ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار پوز شناسایی شد، اظهار کرد: از این تعداد ۹ میلیون نفر کارتخوان خود را غیر فعال و ۹ میلیون نفر به حساب مالیاتی خود متصل کردند.

جزئیات مالیات نهادهای حاکمیتی

معاون وزیر اقتصاد در ادامه درمورد مالیات نهادهای حاکمیتی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، استان قدس، بنیاد مستضعفان و… توضیح داد: این نگرانی در اذهان عمومی وجود دارد که آیا این نهادها مالیات پرداخت می‌کنند؟ باید پاسخ دهم بله. همه فعالان اقتصادی فارغ از اینکه مالکیت متعلق به چه کسی باید مالیات پرداخت کنند.

منظور تاکید کرد: این نهادها هم اگر مالیات پرداخت نکنند مشمول مجازات می‌شوند. اطلاعات اینکه در سال ۱۴۰۰ چقدر مالیات ابرازی، پرداختی و… داشتند موجود است.

وی ادامه داد: در قانون پیش‌بینی شده است مالیاتی که از استان قدس رضوی اخذ می‌شود به دلیل ارائه خدمات عمومی که توسط آستان قدس ارایه می‌شود به خود آستان برگردانده شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه میزان مالیات معوق ۷۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این معوقات مربوط به افرادی است که قابل شناسایی نیستند، برای مثال شرکت‌های کاغذی. به این صورت که عده‌ای برای فرار مالیاتی به نام چند متکدی و کارتن خواب شرکت ثبت کرده و وکالت تام‌الاختیار گرفته اند. ۴۰ درصد معوقات مربوط به این شرکت‌های صوری است.

منظور ادامه داد: ۲۰ درصد معوقات متعلق به کارت‌های بازرگانی است. عده‌ای به نام یک پیرزن در روستایی کارت بازرگانی صادر کردند، واردات کرده و بدهکار شده‌اند و وقتی این افراد خواستند بروند حجم گیر ما افتادند و ما انها را ممنوع الخروج کرده بودیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم نباید حساب و شماره کارت خود را به کسی بدهند، گفت: به حساب یک بازنشسته آموزش و پرورش ۱۲ هزار میلیارد تومان واریز و بعد برداشت شده بود، اما این فرد مشمول مالیات شده است.

بررسی دوباره پرونده فولاد

معاون وزیر اقتصاد در ادامه در مورد تخلف صورت گرفته در فولاد مبارکه اظهار کرد: تخلفات فولاد از جنس رعایت قوانین و مقررات قانون محاسبات بود که قطعا جنبه سود و زیانی هم دارد.

منظور ادامه داد: سازمان امور مالیاتی مالیات را بر اساس صورت‌های مالی که بنگاه ها ارایه می‌کنند و توسط حسابرس تایید شده است تعیین می‌کند. این سازمان مرجع تشخیص تخلف یک شخص حقوقی در یک شرکت نیست.

وی عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی دوباره صورت مالی فولاد را بررسی می‌کند و اگر تطابق نداشت و جنبه سود و زیانی داشت اصلاح می‌کند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس