تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱

ایران بررسی پاسخ آمریکا را آغاز کرده است

العربیه روز چهارشنبه در خبری مدعی شده بود که ایالات متحده هیچ کدام از خواسته‌های اضافی ایران را نپذیرفته است.

مذاکرات برجامی

اقتصاد۲۴- العربیه روز چهارشنبه در خبری مدعی شده بود که ایالات متحده هیچ کدام از خواسته‌های اضافی ایران را نپذیرفته است.

سیدمحمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در جواب به این ادعا نوشت: این ادعای العربیه کاملا غلط است. ایران تازه بررسی پاسخ را آغاز کرده است و بعدا هماهنگ‌کننده را درجریان جزئیات قرار خواهد داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ساعاتی پیش از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفتگو‌ها طی عصر امروز خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در اینباره گفت: همانطور که می‌دانید ما نظرات ایران درخصوص متن نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌ایم. بررسی آن نظرات حال به پایان رسیده است. ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم.

مقام ارشد آمریکایی درباره جزئیات پاسخ به ایران طفره رفت

لورا روزن خبرنگار سرشناس امریکایی نوشت: جان کربی، مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره جزئیات پاسخ آمریکا به ایران طفره رفت.

به نقل از جماران، کربی گفت: ما نمی‌خواهیم درباره این موضوع به صورت علنی مذاکره کنیم به صورت جدی در حال کار بر این موضوع هستیم. خطوط ارتباطی با اتحادیه اروپا باز است.

آمریکا شروط اضافی ایران را رد کرد؟

العربیه مدعی شد: ایالات متحده تمامی شروط اضافی درخواست شده از سوی ایران را رد کرده و از ایران خواسته است که هرگونه محدودیت در بازرسی‌های بین المللی را لغو کند و همچنین گفته است که ایران نباید اجازه غنی سازی اورانیوم بیش از سطح خلوص ۴ درصد را داشته باشد.

مشرق نیوز نوشت، طرف‌های اروپایی در تماس با دیگر طرف‌های برجام خواستار دور جدیدی از گفتگو‌ها برای حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا شدند.

آمریکا از ایران خواسته است که تا سال ۲۰۳۱ ذخیره اورانیوم تهران نباید بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم باشد.

یکی دیگر از مواردی که آمریکا خواستار آن شده این است که جمهوری اسلامی باید ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ و ۶۰ درصدی خود را تحویل داده و فعالیت سانتریفیوژ‌های پیشرفته را متوقف کند.

نتانیاهو: توافق هسته‌ای با ایران بر همه تاثیر منفی خواهد گذاشت

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رئیس اپوزیسیون فعلی این رژیم در گفتگو با شبکه سعودی العربیه در این باره مدعی شد: توافق هسته‌ای با ایران بر همه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی گفت: ایران هر آنچه را که می‌خواست از این توافق به دست آورده است.

نتانیاهو در ادامه همچنین خود را در موضع آمریکا نشاند و گفت: واشنگتن با مذاکره غیرمستقیم با تهران به منظور احیای توافق بد هسته‌ای و در تلاش برای دستیابی به دستاورد‌های کوتاه مدت، علاوه بر اسرائیل خود را نیز ناامید و دلسرد کرد.

وی ادامه داد: ایران با موشک‌هایش قادر به هدف قرار دادن شهر‌های آمریکا است.

اخیرا نیز یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید ادعا کرده که پیش نویس توافق وین از معیار‌های برجام فراتر رفته و با خطوط قرمز دولت جو بایدن همخوانی ندارد و از آن تعدی کرده است.

بر اساس گزارش تارنمای صهیونیستی – آمریکایی اکسیوس، لاپید در دفتر کار خود با «تد دوتچ» رئیس کمیته خاورمیانه در مجلس نمایندگان آمریکا و «تام نیدز» سفیر آمریکا دیدار و با آن‌ها در مورد مسئله ایران صحبت کرده بود.

به نوشته آکسیوس، پیام لاپید به این دو مقام آمریکایی این بود که پیش نویس توافق هسته‌ای اتحادیه اروپا که به متن نهایی معروف شده است با معیار‌های دولت بایدن همخوانی ندارد و امتیازات بیشتری به ایران در مقایسه با توافق هسته‌ای اولیه می‌دهد.

لاپید گفته بود: وقتی پیش نویس اتحادیه اروپا به ایران فرستاده شد، به اصطلاح یک پیشنهاد “نهایی” بود، اما وقتی ایرانی‌ها پاسخ خود را فرستادند، آن‌ها نه تنها این پیشنهاد را نپذیرفتند بلکه خواستار امتیازات بیشتری هم نسبت به توافق ۲۰۱۵ شدند.

نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است، مدعی شده بود: هر اقدام دیگری پیام ضعف را به ایران ارسال می‌کند و اکنون زمان آن است که در مورد چگونگی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای صحبت کنیم.

این مقام صهیونیستی همچنین مدعی شده بود: اسرائیل محدود به هیچ توافق هسته‌ای نیست و هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد و همچنین با نیرو‌های وابسته به ایران در منطقه مقابله خواهد کرد.

بر اساس اعلام کارشناسان سیاسی یکی از دلایل مهم خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام فشار‌های رژیم صهیونیستی و لابی آن در آمریکا بوده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکار‌های به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

در اخرین تحول، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفتگو‌ها طی عصر امروز چهارشنبه (به وقت محلی) خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ارسال پاسخ واشنگتن به درخواست‌ها و نظرات ایران را تایید کرد و گفت که بررسی نظرات ایران به پایان رسید و پاسخ خود را به اتحادیه اروپا ارسال کردیم.

آیا امروز روز سرنوشت‌ساز برجام خواهد بود؟

اقتصادآنلاین گزارش داد، جواد صالحی اصفهانی استاد اقتصاد ویرجینیا گفت: هدف از توافق در دولت حسن روحانی عادی‌سازی روابط ایران با غرب بود. تیم روحانی و پایگاه سیاسی او – طبقه متوسط مدرن ایران – بسیار غرب‌گرا بودند و با ورود ایران به مدار روسیه و چین مخالف بودند.

به گفته وی، برجام جدید اگر اتفاق بیفتد، در فضای بسیار متفاوتی قرار می‌گیرد چرا که ایران در واقع توجه خود را از غرب به سمت شرق معطوف می‌کند؛ بنابراین به یک معامله متفاوت نیاز دارد.

صالحی اصفهانی تصریح کرد: پس از خروج ترامپ از توافق، مقام معظم رهبری به صراحت گفتند که ایران باید توجه بیشتری به شرق داشته باشد.

در دوران رئیسی، ایران به دنبال تعمیق روابط با روسیه و چین بوده است.

رئیسی در سپتامبر سال گذشته اولین سفر رسمی خود را به عنوان رئیس‌جمهور ایران به تاجیکستان برای اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های SCO انجام داد.


بیشتر بخوانید: آمريكا به ايران پاسخ داد


ایران در سازمان همکاری شانگ‌های در یک گروه امنیتی منطقه‌ای به رهبری چین و روسیه اکنون جایگاه ناظر دارد.

وی گفت: پس از انتخاب رئیسی، ایران برای عضویت در سازمان همکاری‌های شانگ‌های فشار آورده است. رئیسی دو بار از مسکو دیدن کرد و پوتین هم به تهران سفر کرده است.

وزرای امور خارجه ایران و روسیه نیز اخیرا در تهران رایزنی‌هایی را در مواجهه با محکومیت بین‌المللی تهاجم روسیه به اوکراین انجام دادند. رئیسی همچنین در هنگام آغاز به کار بر تعهد ایران به برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله با چین تاکید کرد.

اگرچه به نظر می‌رسد ایران در مقایسه با سال‌های گذشته در خوشبین‌ترین موضوع درباره دستیابی به توافقی بر سر نسخه تجدیدنظر شده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، اما چندین مانع مهم همچنان وجود دارد.

اتحادیه اروپا «متن نهایی» را برای توافق ارائه کرده، اما مذاکره‌کنندگان ایران موضوعاتی را برجسته کرده‌اند که ممکن است آشتی دادن آن‌ها غیرممکن باشد. به عنوان مثال، ایران خواهان تضمینی است که توافقی الزام‌آور خواهد بود، به طوری که هیچ دولت آینده ایالات متحده نتواند از توافقنامه تجدیدشده عقب‌نشینی کند.

آمریکا برای توافق مصمم‌تر شد

به نقل از تسنیم، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز با ادعای اینکه این ایران بوده که در مدت اخیر به توافق پایبند نبوده است، تاکید کرد که دولت آمریکا به احیای توافق هسته‌ای متعهد است.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود مخالفت رژیم صهیونیستی و همچنین متحدان عرب آمریکا در منطقه خاورمیانه، آیا احیای توافق باعث منزوی شدن این کشور در بین متحدانش نخواهد شد، این استدلال را مطرح کرد که خروج از توافق در دوران ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۸ بود که ایالات متحده را از متحدانش منزوی کرد.

جان کربی در ادعایی گفت: «زمانی که ما در توافق بودیم، ایران بود که با عدم سازگاری با آن، خود را منزوی کرد. ما نیز با خروج از آن خود را منزوی کردیم. این تصمیمی بود که متحدان و شرکای اروپایی ما و بسیاری از کشور‌های دیگر در سراسر جهان با آن مخالفت کردند. اکنون ما می‌خواهیم به توافق برگردیم. ما می‌خواهیم ایران به توافق برگردد تا بتوانیم از دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

کربی ادامه داد، در حالی که بایدن نگرانی‌های اسرائیل و کشور‌های همسایه را درک می‌کند، اما مصمم به پیوستن مجدد به برجام و استفاده از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای است.

وی همچنین بیان کرد که احیای توافق هسته‌ای باعث ایجاد بازرسی‌های سخت‌تر در تاسیسات اتمی ایران خواهد شد.

این ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شود که ایران بار‌ها تاکید کرده است، دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ کاملا یک طرفه از توافق هسته‌ای خارج شده و تهعداتش را نقض کرده است. به رغم متعهد بودن ایران به تعهدات خود در برجام، آمریکا از پایبندی به این توافق‌نامه سر باز زد و پس از نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، از برجام خارج شد و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.

هشدار عنابستانی به تیم مذاکره‌کننده

ایسنا گزارش داد، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده باید توافقی را امضا کند که در آن منافع ملت ایران تضمین شود، در غیر این صورت مجلس کوتاه نمی‌آید.

علی اصغر عنابستانی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: تذکر جدی به تیم مذاکره‌کننده و شورای عالی امنیت ملی دارم. در جریان مذاکرات باید منافع ملت ایران تامین شود. منافع ملت نیز زمانی تامین می‌شود که آمریکا تضمین دهد از برجام خارج نشود. اگر آمریکا به برجام وارد شد نباید بتواند از مکانیزم ماشه استفاده کند.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران باید بتواند نفت خود را به هر کشوری که می‌خواهد صادر کند. در انتقال پول از طریق بانک‌ها نیز نباید هیچ مشکلی وجود داشته باشد. در بحث تبدیل ارز به ارز دلخواه نیز ایران نباید با هیچ محدودیتی مواجه باشد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه گذار خارجی باید بدون نگرانی از آینده بتواند در ایران سرمایه‌گذاری کند. تیم مذاکره‌کننده باید توافقی را امضا کند که حقوق ملت ایران در آن دیده شده است؛ وگرنه مجلس کوتاه نمی‌آید.

ایران به شکنجه‌گرانش چیزی مدیون نیست

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در صفحه توئیترش بر اقتدار و استقلال ایران و جایگاه برتر اخلاقی آن در جهان نسبت به کشور‌های غربی تاکید کرد.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در صفحه توئیترش نوشت: جهان به سرعت در حال تغییر است و رژیم‌های غربی باید بدانند آن‌ها دیگر روایت‌های خارج از مرزهایشان را کنترل نمی‌کنند.

او همچنین گفت: ایران قوی‌ترین و مستقل‌ترین کشور غرب آسیا است. ایران در جایگاه اخلاقی بالاتری نسبت به غرب قرار درد و به شکنجه‌گرانش چیزی مدیون نیست.

رنگ پاسخ آمریکا سبزتر شد

روزنامه خراسان نوشت، فضای مذاکرات و اظهارات طرف‌های گفتگو به ویژه آمریکایی‌ها که همه منتظر پاسخ آن‌ها هستند در روز‌های اخیر مثبت و امیدوارکننده شده و حتی ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کمتر سخنان مثبت از او می‌شنیدیم هم در نشست خبری گفته که فضا برای توافق از دو هفته قبل بهتر است.

وال استریت ژورنال هم لحن خوشبینانه پرایس را نشان از قریب‌الوقوع بودن احیای برجام دانسته است. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز همچنان اظهارات مثبت خودش را در روز‌های اخیر تکرار می‌کند. لاوروف نیز از رضایت روس‌ها بابت متن نهایی توافق می‌گوید، اما در این میان همچنان توافق نهایی با دو دشمن دست به گریبان است.

اولی رژیم صهیونیستی است که از ابتدای برجام ساز مخالف می‌زد و کارشکنی می‌کرد و نفعش در التهاب پیرامون ایران است و دیگری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همچنان سعی دارد سه پرونده ایران در آژانس را به عنوان یک مشکل لاینحل و مانع توافق معرفی کند. در حالی که خود تلاشی برای حل موضوع نداشته است و حتی با اظهارات سیاسی و غیرفنی خود از یک سو و سفر پرحاشیه‌اش به سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های اخیر از سوی دیگر بر آتش این ماجرا می‌افزاید.

با این حال به نظر می‌رسد فضا به ویژه بعد از تماس سران سه کشور اروپایی به بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بهتر از هفته قبل شده و انتظار‌ها برای ارسال پاسخ آمریکا به اروپا نیز بیشتر شده است.

بورل نیز امیدوار است این هفته میلادی پاسخ واشنگتن را دریافت کند تا بر اساس آن مسیر آینده مذاکرات احیای برجام نیز روشن‌تر از قبل شود، اما رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان ان بار دیگر ادعا‌های اثبات‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.

او خطاب به ایران گفت: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیز‌های خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت.»

در سوی ایران محمد مرندی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکراتی ایران در توئیتی اعلام کرد: «هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضد ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد». این کارشناس ایرانی در پایان تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد.

چین و روسیه از نتیجه توافق سود می‌برند؟

ایسنا گزارش داد، یک استاد دانشگاه گفت: منافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی متاثر از منافع در حال تغییر کشور‌های شرکت‌کننده در ائتلاف غرب، روسیه و چین است.

کبری سنگری مهذب در یادداشتی به تبیین طراحی سازوکار اقتصادی- سیاسی تحریم‌های ایران بر اساس تحولات پیش‌رو پرداخت.

سنگری مهذب گفت: «داشتن اقتصادی قوی از ملزومات پیشرفت هر کشور است. در خصوص ایران باید گفت که به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد، اقتصاد کشور دچار مشکلاتی شده است.

به دلیل اهمیت موضوع در سند الگوی اسلامی ایرانی نیز به مسئله پیشرفت اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی پرداخته شده است. از جمله پژوهش‌های مهم در این زمینه تحقیقی است با عنوان «طراحی سازوکار اقتصادی- سیاسی تحریم‌های ایران و پیش‌بینی تحولات: رویکرد مدل‌سازی مبتنی بر عامل» توسط نویسنده پژوهش شده است.

براساس یافته‌های این پژوهش، روابط بین‌المللی به خاطر ماهیت چندجانبه آن پیچیدگی‌های زیادی دارد. با درک فرایند تصمیم‌گیری و نتایج گزینه‌های تصمیمات، هر یک از بازیگران قادر خواهند بود از ظرفیت‌های خود برای تاثیرگذاری بر نتایج این تصمیمات راهبردی بهره گیرند.

مصداق این ساختار تصمیم‌گیری، مشاجرات و منازعات بین‌المللی از جمله تحریم‌هاست. موضوع منافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی نیز متاثر از منافع در حال تغییر کشور‌های شرکت‌کننده در این ائتلاف است.

با توجه به پیچیدگی‌های روابط بازیگران در فضای بین‌المللی، به منظور تحلیل مسئله روش سیستم‌های چندعاملی، نظریه بازی‌ها و هوش مصنوعی به عنوان ابزار جدیدی برای حل انواع تعاملات و فرایند‌های متاثر از تصمیمات انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پژوهش طیف سیاستی بر اساس راهبرد‌های ایران، آمریکا و سایر بازیگران تعریف شده است.

مدل‌سازی و شبیه‌سازی رفتار بازیگران بر روی این طیف که دو سر حدی آن سازش و تقابل است، نشان می‌دهد در شرایط کنونی راهبرد تعادلی ایران تاکید بر حفظ توافق فعلی است، اگرچه این موقعیت تعادلی در دامنه پایین طیف ادامه توافق فعلی قرار دارد.

بر اساس مطالعات و نتایج حاصله، برای پیشگیری از وقوع تراژدی دارایی‌های مشاع، راهبرد مسلط و غالب بازی با فرض بازیگران عقلایی در منطق نظریه بازی حفظ ثبات، امنیت و یکپارچگی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.

برای تحقق تعادل پایدار بازیگران در این بازی به دنبال حداکثر کردن تابع رفاه جمعی به جای حداکثر کردن منافع تک‌تک اعضای ائتلاف خواهند بود که در این صورت تداوم منافع کشور‌های عضو ائتلاف را نیز به دنبال خواهد داشت.

به این منظور تداوم حضور ایران در برجام و عدم تضعیف آن، استقبال از حفظ و تقویت رابطه سیاسی با اروپا با حفظ منافع ایران، تقویت امنیت نظامی و امنیت اجتماعی ضروری خواهند بود.»

انتقاد مایک پمپئو از احیای برجام

به نقل از ایسنا، وزیر خارجه پیشین آمریکا در توییتی از تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا روز چهارشنبه در توییتی نوشت: اخباری که از وین می‌آید مایه رنجش خاطر است. تیم بایدن به احیای توافق شکست خورده ایران نزدیک‌تر می‌شود. با من شوخی می‌کنید؟ بایدن اول از همه طالبان را بازگرداند و حال همانند اوباما قصد دارد ایران را تقویت کند.

اظهارات پمپئو در پی این مطرح می‌شود که جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس نیوز بر تعهد دولت آمریکا نسبت به احیای توافق تاکید کرد.

کربی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که برخی متحدان آمریکا در منطقه، از جمله رژیم صهیونیستی و شماری از کشور‌های عربی از بازگشت آمریکا به توافق خشنود نیستند، آیا این امر موجب منزوی شدن آمریکا در جمع متحدانش خواهد شد، گفت، «کاملا برعکس است» و استدلالش این بود که خارج شدن از توافق هسته‌ای توسط دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ بود که موجب جدا افتادن آمریکا از متحدانش شد.

او مدعی شد: وقتی ما در توافق بودیم، این ایران بود که با وفق ندادن خود با توافق، خودش را منزوی کرد، بنابراین ما هم با خارج شدن از این توافق خودمان را به انزوا کشاندیم. متحدان و شرکای اروپایی ما و دیگر کشور‌ها در سراسر جهان با این تصمیم مخالف بودند. حالا ما می‌خواهیم به توافق بازگردیم. ما می‌خواهیم ایران به توافق بازگردد تا بتوانیم جلوی دست‌یابی آن‌ها به یک سلاح اتمی را بگیریم.

اسرائیل: توافق هسته‌ای در چارچوب فعلی به زیان ماست

ایرنا به نقل از شبکه الجزیره نوشت، «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی امروز در واکنش به رایزنی‌های جاری برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای احتمالی گفت: ما مخالف یک توافق با ایران نیستیم، اما مخالف این توافق هستیم، زیرا توافقی بد است.

وی همچنین خود را در موضع آمریکا نشاند و گفت: این توافق استاندارد‌های وضع شده از جانب خود رئیس جمهور بایدن را برآورده نمی‌کند.

لاپید بار دیگر نتوانست ناراحتی خود را از روند مذاکرات هسته‌ای پنهان کند و بدون توجه به اینکه هم اکنون جمهوری اسلامی ایران یک کشور هسته‌ای به شمار می‌رود، افزود: اگر توافقی که با تهران آماده می‌کنند، امضا شود، اسرائیل به آن ملزم نخواهد بود و برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور هسته‌ای تلاش خواهد کرد.

آمریکا پاسخ ایران را برای موضوعات برجامی داد

به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا پاسخ خود را به نظرات ایران برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات اعلام کرد

بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

عکس‌های جذاب بازیگر خوشتیپ سریال دلدادگان

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

خریداران سهام استقلال پولدارترند یا پرسپولیس؟

چهره متفاوت بازیگر «سه در چهار» بعد از ۱۶ سال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حذف این وعده غذایی مهم باعث چاقی می‌شود

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

راهیابی وفایی به مرحله اصلی اسنوکر قهرمانی جهان

تحریم ایران ایر در راه است

بازگشت طارمی به ترکیب

فیلم/ اظهارات مهم سردار سنایی راد درباره تسلیحات معرفی نشده ایران

شنیده شدن صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

عکس/ لبخند رهبری به سردار حاجی‌زاده

بایدن: ایران به‌دنبال محو اسراییل است

قیمت عجیب لاستیک در بازار + عکس

تصاویری جالب از زنان پلیس در رژه امروز نیروهای مسلح

عکس/ استایل جالب علی دایی و همسرش در عکس یادگاری کنار عادل فردوسی‌پور

واکنش سیدحسین به محرومیت + عکس

کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم

رئیس پیشین اطلاعات موساد: حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران روی میز است

فیلم/ روایتی تکان‌دهنده از میزان تمایل جامعه ایران به مهاجرت

فیلم/ دستمزد ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟

پایتخت بعدی ایران کدام شهر است؟

فیلم/ حرکت عجیب و حیرت انگیز هادی چوپان با وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی

فیلم/ پاسخ محمد مرندی به استفاده از سلاح هسته‌ای در حمله به اسراییل

تنش در رختکن بارسلونا

سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

سردار جلالی یک پیام صادر کرد

عکس/ تصویری از خالکوبی جالب یک سرباز در رژه نیروهای مسلح

جریمه ۳۰۰ میلیونی برای سیدحسین حسینی

رگبار و رعد و برق در ۴ استان

سردار حاجی زاده: ۱۰۰٪ درصد می‌زنیم

فیلم/ ماجرای کتک خوردن ارسلان قاسمی از سام درخشانی

تعیین دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینمای ایران

قیمت جدید پژو پارس اعلام شد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

عکس/ نخستین تصویر از سردار حاجی‌زاده پس از حمله سپاه به اسراییل

قاتلان اجاره‌ای به دام پلیس افتادند

کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد!

رضا رویگری چشم انتظار برگشت همسرش+ فیلم

واریز حقوق فروردین بازنشستگان تا ساعاتی دیگر

معرفی مدرن‌ترین مدل خودرو‌های جگوار با تکنولوژی چینی + عکس

درخواست جواد نکونام از هواداران استقلال+ عکس

خطر مرگبار استامینوفن برای قلب

بانو یو‌های افسانه جومونگ در ۵۲ سالگی + عکس

فیلم/اتفاقی عجیب در مراسم رژه نیرو‌های مسلح در مشهد

پشت پرده خروج کودکان کار اتباع از تهران

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

فیلم/قطع راه ۳۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان

اعلام شرط بخشودگی مالیاتی زمستان ۱۴۰۲

قیمت جدید مرغ امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

بازگشت یک پرسپولیسی به استقلال!

عکسی از رعد و برق در آسمان دوبی