تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
نامه رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور به رئیس‌جمهور

۱۰ هزار پرستار خانه‌نشین شده‌اند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، پیرامون تحقق فوق‌العاده خاص برای تمامی مدافعین سلامت و بیکار شدن ۱۰ هزار پرستارِ طرحی، به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نامه نوشت.

پرستاران

اقتصاد۲۴- محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور در نامه به رئیس‌جمهور درباره مشکلات پرستاران نوشته است: همانطور که مستحضرید، پرستاران و مدافعین جان بر کف نظام سلامت در تمام ایام و لحظات مبارزه با کرونا، فدایی بودن را برای مردم و کشور به معنای واقعی و در عمل اثبات کردند و اگر مجدداً هم لازم شود، باز هم محکم و استوارتر از همیشه در صحنه هستند و راهرو راه شهدای گرانقدر و به ویژه ۳۰۰ شهید مدافع سلامت و حدود ۸ هزار جانباز کرونایی خواهند ماند. همان‌ها که در ایام نفس گیر و تیره و تار کشور؛ جان و سلامتی خود را فدا کردند تا حیات مردم به خطر نیافتد و بیماران این مرز و بوم، سلامتی خود را باز یابند و به آغوش خانه و خانواده‌شان برگردند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در ادامه عنوان داشت: ما پرستاران و تمامی مدافعین سلامت به عنوان اعضای خانواده نظام و انقلاب که به تبع حرفه مقدس مان، مهم‌ترین مأموریت‌مان حفاظت از امنیت سلامت مردم است، آسیب‌های بزرگی از کرونا خورده‌ایم و هم اکنون برای عرضه به محضرتان درد دل‌ها، نیازها و انتظاراتی داریم که در کشور بزرگ و قدرتمند ایران اسلامی با این وسعت، بضاعت و توانمندی، توجه و تأمین آنها هزینه گزافی برنمی‌دارد. لیکن گویا مشکل اصلی جامعه خط مقدم نظام سلامت (پرستاران) آن است که نه در مجلس شورای اسلامی نماینده‌ای دارند و نه در کابینه دولت، وزیری. آن هم از جنس خودشان. و جرمشان هم خدمت مداوم و شبانه روزی بدون توجه به صف‌بندی‌های سیاسی و جناحی به آحاد ملت بزرگ ایران است که فقط نمونه‌ای از ده‌ها مورد را عرض می‌کنیم.

و آن اینکه تا لحظه نگاشته شدن این نامه؛ (پایان مرداد ۱۴۰۱) نه در اجرای قانون نه در اجرای فرمایشات و دستورات رئیس جمهور آن هم به دفعات؛ نه به خاطر ارزشمندی مبارزه با کرونا نه در اثر فعالیت مجلس انقلابی و نه در اثر رای‌آوری دولت مردمی و نه در اثر دستورات صریح حضرتعالی در روز پرستار در خرم آباد و نه در اثر جلسات و مکاتبات معاون اجرایی نهاد و نه مکاتبات دفتر رئیس‌جمهور و نه ...

تا این لحظه

۱- نه تنها هیچ نیرویی از جنس مدافعین سلامت (جز سهمیه فرزندان ایثارگران) استخدام نشده، بلکه به رغم کمبود بسیار شدید پرستار و کادر درمان، تا کنون بالغ بر ۱۰ هزار جوان مبارز رشید دوره کرونا که به اجبار یا به اختیار در آن دوران سخت، تمدید طرح شده بودند، تاکنون تسویه، از کار بیکار و خانه‌نشین شده‌اند و بزرگ‌ترین بهانه برای تبلیغات منفی، مسموم و زهرآگین معاندین و ضد انقلاب و تحریک آنها و بسیاری دیگر از سرمایه‌های انسانی ارزشمند نظام سلامت، به مهاجرت به سایر کشورها فراهم شده است. (آمار مهاجرت پرستاران بسیار نگران‌کننده است)

۲- نه تنها هیچ قانون جدیدی برای پرستاران و سایر مدافعین سلامت تصویب نشده، بلکه به دلیل عدم نظارت بر اجرای قانون و در اثر تعابیر و تفاسیر شخصی، فردی، سلیقه‌ای و گزینشی توسط برخی مدیران و مجریان، این روزها شدیداً ماهیت وجودی هر دو قانون تعرفه‌گذاری و ارتقا بهره‌وری نیروهای بالینی سلامت این روزها به خطر افتاده و اگر پیشگیری نشود، عملاً این قوانین را دارد از «حیظ انتفاع» ساقط می‌کنند. و به طرز گسترده و ناباورانه‌ای یک نوع جنگ روانی بی‌سابقه‌ای را با مدافعین سلامت به راه انداخته و در نتیجه مدافعین خط مقدم مبارزه با کرونا را بی‌انگیزه کرده‌اند. و حتی قانون تعرفه‌گذاری علیرغم تعداد جلسات زیاد و مکاتبات و صدور آیین‌نامه‌ها اما تا این لحظه اجرایی نشده است.

۳- برخلاف دستورات صریح شما در روز پرستار سال گذشته، نه تنها هنوز حقوق و مزایای قدرشناسانه و ویژه‌ای در دو سال گذشته مانند:

«فوق‌العاده خاص»؛ "طرح تمام وقتی"؛ یا "حق سختی شغل‌"‌متناسب با بحران کرونا و…، برقرار نشده، بلکه با اعمال برخی بدعت‌ها و روش‌های "من در آوردی" مثل اعمال سقف برای اضافه کار واقعی و انجام‌شده، کاهش شدید مبالغ کارانه، تفکیک ساعات اضافه کارهای اجباری به عناوینی چون "‌موظفی و غیر موظفی‌" آن هم برخلاف قانون بهره‌وری و … هر روز از یک گوشه‌ای از حقوق و مزایای محدود مدافعین سلامت در این شرایط نامطلوب اقتصادی می‌زنند و … موارد اشاره شده به عنوان مشتی از خروار و قطره‌ای از اقیانوس مشکلات و موانع خدمتی ماست.

لیکن، ما نه به خاطر سختی مبارزه با کرونا بر کسی منتی داریم و نه ابداً به خاطر تعداد زیاد و گستره حضورمان سهم‌خواهی می‌کنیم. چون حرفه و سنگرما، مقدس‌تر از آن است که بخواهیم مثل برخی صنوف و احزاب، دم از تندروی، تعطیلی و اعتصاب بزنیم.

ما می‌دانیم که سرنوشت جان و سلامت مردم با عنایت و اذن خداوند متعال در دست ماست. بنابراین تلاش می‌کنیم به قیمت جان و معیشت مان هم که شده از این امانت مهم و حیاتی به بهترین شکل ممکن حراست و پاسداری کنیم.

اما آقای رئیس‌جمهور، آیا اگر ما در مجلس و دولت نماینده ویژه‌ای نداریم که مدافع حق مسلم ما باشد؟ باید در دولت عدالت محور شما اینگونه حقوق ما پایمال شود؟ آن هم درست در پیک‌های جدید کرونا که وزارت بهداشت آماده‌باش زیر پوستی به بیمارستان‌ها اعلام می‌کند.

در پایان ضمن تشکر از همه نهادهایی که زحمت کشیده اما هنوز منتج به نتیجه نشده، از حضرت‌عالی تقاضا داریم در فاصله طلایی هفته مبارک دولت تا روز پرستار امسال برای تحقق موارد ذیل دستورات مقتضی را صادر فرمائید:

۱- تحقق "فوق‌العاده خاص" برای تمام نیروهای مدافع سلامت و کادر درمان (با هر مکانیزم ممکن) اکنون و در این شرایط اقتصادی که برای بسیاری از مشاغل گشایش‌ها و امتیازاتی قائل شده اید، فقط و فقط پرداخت فوق‌العاده خاص به پرستاران و مدافعین سلامت می‌تواند اندکی برای آنها راضی‌کننده و انگیزاننده باشد.

۲- برای بازگشت به کار نیروهای جوان جان بر کف تمدید طرح و طرحی‌های بدون سهمیه دوران کرونا و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی از طریق اعطای مجوزهای استخدامی لازم و کافی به وزارت بهداشت که هم اینک این وزارت با حدود ۲۰۰ هزار نفر کمبود نیرو و ۷۰ درصد پست‌های سازمانی بلاتصدی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی روبر است. دستورات لازم را عنایت فرمایید.

۳- برای اجرای دقیق، درست و هرچه سریع‌تر قانون تعرفه‌گذاری مبتنی بر دیدگاه‌های علمی، کارشناسی سازمان نظام پرستاری که با مطالعه، دقت و کار کارشناسی ۱۴ ساله راهکار داده‌اند.

۴- برای رسیدگی و توجه به خانواده‌های معظم شهدای سلامت و آن دسته از مدافعین سلامت که در جبهه مبارزه با کرونا، آسیب‌های شدیدی دیده و تا کنون هیچ نوع رسیدگی به آن‌ها نشده است.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول