اقتصاد۲۴- اخبار ضد ونقیض درباره افزایش نرخ عوارض آزادراهها این روزها زیاد شده است. یک روز خبر از افزایش ۳۰درصدی نرخ میرسد. روز دیگر خبر از لغو مصوبه و باز دوباره خبر افزایش.
به نظر میرسد که وزارت راه مسکن و شهرسازی این روزها با یک سردرگمی و بیبرنامگی عجیبی روبه روست. در شرایطی که خبر بازداشت دستیار ویژه وزیر به گوش میرسد و همین حتی شائبه استعفا یا برکناری خود وزیر را هم قوت بخشیده است. وزیری که حالا بابت ناتوانی در عمل به وعده انتخاباتی رئیس دولت در ساخت و تحویل یک میلیون مسکن، مورد غضب حامیان رئیسی قرار گرفته است.
امروز مدیرعامل شرکت زیر ساخت و توسعه خبر از پیشنهاد افزایش ۲۸درصد نرخ عوارض آزادراهی داده است این درحالی است که ۱۳ مرداد مدیرکل بهرهبرداری از آزادراهها اعلام کرد نرخ جدید عوارض آزادراهی با میانگین افزایش ۲۵ درصدی از امروز در سراسر آزادراههای کشور اجرایی میشود. او دو روز قبلش اعلام کرده بود که نرخ عوارض آزادراهی امسال نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
اما اخبار حاکی از این بود که دریافت عوارض آزادراهی با نرخ جدید از خیلی زودتر آغاز شده بود به علاوه این که باز اخبار حاکی از این بود که این افزایش طور متوسط حدود ۳۰ درصد بوده نه ۲۵ درصد تاجایی که این نرخها برای برخی آزادراهها تا بیش از ۱۰۰ درصد هم رسیده بود. مثلا بر اساس جدولی که همان روز اعلام شد، برای آزادراه تهران شمال قطعه ۴، میزان افزایش ۲۹.۴ درصد و نرخ عوارض سال جاری ۱۴ هزار تومان، آزادراه تهران شمال قطعه یک در روزهای عادی، میزان افزایش ۳۵ درصد و نرخ عوارض سال جاری ۵۰ هزار تومان، همچنین در آزادراه تهران شمال قطعه یک، روزهای آخر هفته و تعطیل، میزان افزایش ۴۱.۹ درصد و نرخ عوارض سال جاری ۷۰ هزار تومان و آزاد راه اصفهان کاشان۱۰۱ درصد و نرخ عوارض سالانه ۲۰ هزارتومان پیشبینی شده بود.
بیشتر بخوانید: عوارض آزادراهها افزایش یافت
اما این افزایش دو روز بیشتر دوام نیاورد و ۱۵مرداد ماه رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که تردد در آزادراههای کشوری به روال قبلی خواهد بود و از اعمال هرگونه افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی خودداری خواهد شد.
حالا خیراله خادمی مدیرعامل شرکت زیرساخت درباره نرخ جدید ۲۸ درصدی گفته که این افزایش دو ساله است طوری که به گفته او در سال گذشته افزایش عوارض نداشتیم و در حال حاضر چنانچه اعلام شود تا بهار دو سال آینده این رقم باقی خواهد ماند و این نرخ هم برای دو سال کاملاً معقول است. او گفته که جداول نرخ عوارض را به کمیته بررسی ارائه دادیم و امیدواریم هرچه زودتر نرخ عوارض اعلام شود.
گفته میشود که ساخت آزاد راه برای دولت هزینهای سنگین دارد و از همین رو با دریافت عوارض آزادراهی، شهروندان در باز پرداخت این هزینه مشارکت داده میشوند. عوارض آزادراهی در واقع به عنوان یکی از انواع عوارض پلاک خودرو تلقی میشود، اما آیا خدماتی که محورهای مواصلاتی کشور داده میشود متناسب با افزایش عوارض آن است؟ مثلا در جاده تهران-شمال و بهخصوص فاز یک آن که از انتهای اتوبان شهید همت آغاز میشود کدام ویژگی و خدمات ارائه میشود؟
علیرضا اسماعیلی، فرمانده پیشین پلیس راه کشور و کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک پیشتر به ایسنا گفته بود که در این مسیر حتی مزیت زمان نیز برای رانندگان وجود ندارد. وقتی راننده میبیند که قرار است یک تا دو ساعت در این مسیر معطل شود، محور قدیمی چالوس را انتخاب میکند. افزایش نرخ عوارض در آزادراهها را زمینه ساز افزایش رغبت مردم برای استفاده از جادههای قدیمی و دارای ایمنی کمتر است. او گفته بود پیشنهاد من این است که در محورهایی که ترافیک سنگین است عوارض دریافت نشود.
منبع: فراز