اقتصاد۲۴- مریم بهنام راد- خوراکیها یکی پس از دیگری از سبد خانوارها حذف میشوند. هر چند مسولین مدعی هستند که مواد غذایی در بازار به وفور یافت میشود، اما به نظر میرسد که این یافت به وفورکالاهای اساسی با پدیده گرانی است.
کسانی که دارای درآمدهای بالا دارند و مردم عادی جامعه یعنی همان حقوق بگیران و کارگران، باید هم چنان دربه در ارزانترین مکانها برای خرید کالای مصرفی روزانه خود باشند.
از سال گذشته خرید میوه مردم به نصف رسیده تا جایی که بیشتر مردم اقدام به خرید دانهای میوه آن هم از میادین میوه و تره بار و فروشگاههای ارزان فروش سطح شهر میکنند.
اما حالا نوبت به خروج دستههای سبزی از سبد مصرفی روزانه مردم رسیده است. چند سالی است که سبزی در دستههای کوچک روی چرخ دستی در گوشه به گوشه شهرعرضه میشود، اما امسال همین سبزیها در دستههای نحیف، رشد چشمگیرقیمت داشته است.
در همین رابطه اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: امسال با افزایش تورم هزینههای تولید افزایش چشمگیری داشته و بر قیمت نهایی میوه وسبزی تاثیر گذاشته است.
کارگر گفت: کوچک شدن جمعیت خانوادهها عامل دیگری جهت کاهش تقاضای میوه در بازار است که تا حدودی بر مصرف میوه وسبزی جات تاثیر داشته است.
بیشتربخوانید:قیمت میوه بازهم گران شد/ مردم تماشاگر میوه در بازار شدند تا خریدار!
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به مدیریت مصرف گفت: با گران شدن محصولات مختلف خانوادهها بامدیریت در مصرف میوه و سبزی قصد تعادل بخشی به درآمد وهزینههای خود دارند.
به گفته کارگر؛ امسال با افزایش هزینههای تولید، قیمت هر کیلو سبزی نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد گران شده که این موضوع میتواند دلیلی بر کاهش مصرف سبزی باشد.
وی تصریح داشت: سال گذشته هر کیلو سبزی خوردن بین ۳ تا ۵ هزار تومان در بازار فروخته میشد این در حالی است که در سال جاری قیمت هر کیلو سبزی خوردن بین ۸ تا ۱۴ هزار فروخته میشود.
این فعال صنفی تاکید داشت: میوه و سبزی به دلیل هزینههای بالای حاشیه تولید، گران و باعث کم شد حجم مصرف از سبد خانوارها شده به طوری که در سال جاری با افزایش قیمت، مردم کمتر به سراغ خرید سبزی میروند.
کارگر ادامه داد: امروز بحث تامین ویتامین از میوه ورسبزی برای مردم مهمتر از شکل و اندازه محصول شده است چراکه افزایش قیمت مواد غذایی سهم زیادی از درآمدها را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: اگر وضعیت افزایش هزینههای جاری مانند بارگیری، کارگر، سبد، کرایه و سایر هزینههای دیگر در بخش تولید میوه وسبزی همچنان روند افزایش داشته باشد، قیمت نهایی محصولات در بازار نیز افزایش خواهد داشت و در نهایت قطعا تقاضای خرید میوه و سبزی هر روز کمتر خواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تاکید داشت: افراد جامعه طبقه بندی شده اند و هر طبقه با توجه به سلیقه وقدرت مالی اقدام به خرید میوه و سبزی میکنند. از این رو با افزایش خانوارها در طبقه پایین جامعه انتظار تقویت و بازگشت رونق به بازار کمی دور از واقعیت است.
وی تصریح داشت: در صورتی که دولت راهی برای کاهش هزینهها در بخش تولید میوه و سبزی داشته و اجرایی کند میتوان به بازگشت وضعیت افزایش تقاضای خرید میوه و سبزی امید داشت.