اقتصاد۲۴- مالکین وسایل نقلیه باید از بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت های مالی و جانی به وجود آمده در تصادفات استفاده کنند. اما زیاد بودن تعداد شرکت های بیمه ای و شرایط متفاوت صدور بیمه شخص ثالث در آنها، انتخاب را برای بیمه گزار سخت می کند. چون بیمه گزار باید بیمه مد نظر خود را بر اساس یک سری فاکتورهای ارزشمند انتخاب کند. البته خرید بیمه نامه در بهترین شرکت بیمه شخص ثالث، کار شما را برای جبران خسارت راحت می کند. پس قبل از خرید بیمه نامه باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیریم.
هدف از خرید بیمه شخص ثالث برای وسیله نقلیه، جبران خسارت در زمان بروز حادثه است. اما اگر شرکت بیمه ای توان مالی لازم برای جبران و پرداخت خسارت را نداشته باشد، عملا بی فایده خواهد بود. چون بیمه گر باید در ازای دریافت مبلغ حق بیمه، به تعهدات خود در قرارداد پایبند باشد. این موضوع باعث شده تا بیمه مرکزی شرکت ها را بر اساس توانگری مالی، به چندین سطح مختلف تقسیم کند. شرکت های با سطح توانگری مالی «یک» و یا «دو»، عملکرد بهتری برای جبران خسارت بیمه گزاران خود دارند.
قیمت خودرو و هزینه های تعمیر و نگهداری آن طی چند سال اخیر افزایش یافته است. پس حتی برای جبران خسارت مربوط به تصادفات جزئی هم باید دهها میلیون تومان هزینه کرد. اما حداقل پوشش مالی در نظر گرفته برای بیمه شخص ثالث در سال 1401 مبلغ 20 میلیون تومان است. این یعنی اگر شما با خودرویی تصادف کرده و هزینه جبران خسارت آن بیشتر از 20 میلیون باشد، مابقی خسارت را باید از جیب خود بپردازید. اما برخی شرکت های بیمه ای اجازه افزایش سقف پوشش مالی را به مشتریان خود می دهند. پس در ازای پرداخت مبلغی اضافی، می توان سقف این پوشش را افزایش داد. بنابراین بیمه گزار باید بیمه مورد نیاز خود را از شرکتی تهیه کند که چنین آپشنی دارد.
وقتی آمار صدور بیمه شخص ثالث توسط شرکت های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید، سهم آنها از بازار مشخص می شود. چنین سهمی بر اساس کیفیت و رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده تعیین می گردد. مثلا شرکت بیمه ایران به واسطه قدمت و دولتی بودنش، سهم قابل توجهی از بازار بیمه کشور دارد. پس داشتن سهم زیادی از بازار بیمه، نشان از برتری شرکت بیمه ای و کیفیت خدمات ارائه شده توسط آن دارد.
هر چقدر که تعداد شعب یک شرکت بیمه ای در سطح کشور بیشتر باشد، دسترسی مشتریان به آن راحت تر است. یعنی لازم نیست که برای خرید بیمه شخص ثالث از یک شرکت خاص، ساعت ها زمان صرف کرد و یا به شهرهای مجاور رفت. بنابراین شرکت ها سعی دارند تا با افزایش تعداد شعب خود در شهرهای مختلف کشور، شرایط را به خدمت رسانی به مشتریان راحت تر کنند. در حال حاضر، بیمه ایران با 212 و بیمه آسیا با 111، بیشترین تعداد شعب در سراسر کشور را دارند.
یکی از مهمترین تخفیفاتی که بر روی حق بیمه اعمال می شود، تخفیف عدم خسارت است. درصد این تخفیف باعث کاهش حق بیمه شخص ثالث می شود. اما علاوه بر این تخفیف، شرکت های بیمه ای اجازه دارند تا 2.5 درصد تخفیف مازاد هم برای مشتریان خود در نظر بگیرند. پس اگر به دنبال خرید ارزانترین بیمه شخص ثالث هستید، شرکتی را انتخاب کنید که درصد تخفیف آن بیشتر است.
مبلغ حق بیمه شخص ثالث در شرکت های بیمه ای با یکدیگر فرق دارد. مشتری نیز همواره به دنبال بیمه نامه ای با بیشترین سطح تعهدات و قیمت مناسب است. بنابراین شرکت های بیمه ای با اعمال تخفیفاتی در کنار تخفیف عدم خسارت، سعی در کاهش حق بیمه پرداختی دارند. اما مطمئنا هیچ گرانی یا ارزانی بی دلیل نیست و باید فهمید که در ازای پول پرداختی، چه خدماتی را دریافت می کنیم. پس حتما قبل از خرید، شرایط و قیمت شرکت های مختلف را در سایت بیمه با ما با یکدیگر مقایسه کنید.
میزان رضایت مشتری بستگی به چندین عوامل مختلف همچون رسیدگی به شکایت، نحوه محاسبه و پرداخت خسارت دارد. چون پس از تصادف باید خودرو توسط کارشناس بیمه ای بازدید و میزان خسارت تعیین شود. سپس شرکت میزان خسارت و نحوه پرداخت آن را تعیین می کند. هر چقدر انجام چنین پروسه ای سریع و منصفانه تر باشد، رضایت مشتری افزایش خواهد یافت. یا اگر شرکت سامانه ای برای پاسخگویی به شکایت مشتریان خود در نظر بگیرد، آمار مشتریان ناراضی کاهش خواهد یافت. برای اطلاع از میزان رضایت مشتریان قبلی هر شرکت، بخش نظرات را بخوانید.
عامل دیگری که در انتخاب شرکت های بیمه ای تاثیر دارد، بحث محبوبیت آنها است. چون گاهی اوقات مشتریان بر اساس اعتبار و تجربه مثبتی که از خدمات یک شرکت دارند، آن را برای خرید انتخاب می کنند. بر اساس نظرسنجی های انجام شده توسط بیمه مرکزی، بیمه ایران، بیمه آسیا و دانا به ترتیب جزو محبوب ترین شرکت های بیمه ای نزد مردم هستند.
شیوه پرداخت خسارت، آخرین فاکتوری است که برای انتخاب بهترین شرکت بیمه شخص ثالث باید در نظر گرفت. چون در برخی شرکت ها باید کلی مراحل طولانی را برای تعیین میزان خسارت و دریافت آن سپری کرد. اما در عوض شرکت هایی هم هستند که پرداخت خسارت سیار دارند. یعنی کارشناس خود را به محل وقوع حادثه اعزام می کنند تا مراحل پرداخت در مدت زمان کوتاه تری انجام شود. لذا لازم است که در هنگام خرید بیمه شخص ثالث، به شیوه پرداخت خسارت شرکت انتخابی خود دقت کنید.
انتخاب اینکه بهترین بیمه شخص ثالث کدام شرکت است؟ بستگی به نظر مشتری دارد. چون شاید علیرغم تمام فاکتورهای مثبتی که درخصوص یک شرکت بیمه ای وجود دارد، مشتری تصمیم به خرید بیمه ثالث از شرکت محبوب خود بگیرد. یا اینکه یک سری فاکتورها برای بیمه گزار اولویت داشته و شرکت بیمه ای را بر اساس آنها انتخاب کند. اما در حالت کلی و با در نظر گرفتن آمار شرکت ها در فاکتورهای معرفی شده، بیمه ایران، بیمه پارسیان، بیمه ما، بیمه سامان و بیمه آسیا را می توان به عنوان بهترین شرکت بیمه شخص ثالث انتخاب کرد. برای استعلام قیمت بیمه شخص ثالث در تمامی این شرکت ها، به سایت بیمه با ما مراجعه کنید.
وقتی هیچ راهی جز خرید بیمه شخص ثالث برای خودروی خود نداریم، پس باید بهترین را انتخاب کرد. بهترین بیمه ثالث هم بستگی به شرایط ذکر شده در قرارداد و عملکرد شرکت ها در نحوه خدمت رسانی به مشتریان دارد. نکاتی که در این مطلب ذکر شد، راهنمایی برای انتخاب بهترین شرکت بیمه شخص ثالث از بین دهها شرکت فعال در این حوزه است. پس قبل از خرید بیمه ماشین، حتما آمار مربوط به عملکرد شرکت ها و رتبه بندی بیمه شخص ثالث در سایت بیمه با ما یا بیمه مرکزی را بررسی کنید.