تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
گزارش از جلسه ۹۰ شورای شهر تهران

دوئل تازه اعضای شورا با شهردار تهران آغاز شد

سخنان رییس شورای شهر، اما آغازی بود برای بیان انتقاد‌ها و دفاع طرفداران زاکانی در مورد انتصاب‌هایی که داشت. مهدی اقراریان در واکنش به سخنان شهردار که اعلام کرده بود ۷۰درصد انتصابات زاکانی از داخل شهرداری بوده است

اعضای شورا

اقتصاد۲۴درست چند روز بعد از آغاز دور جدید برکناری و انتصاب‌های شهردار تهران، این عزل و نصب‌ها با موج بزرگی از انتقاد‌های کارشناسان و حتی بدنه شهرداری مواجه شد. این منتقدان بر این باور بودند که شهردار تهران با عزل زودهنگام و چند ماهه مدیرانی که خود آن‌ها را منصوب کرده است، بذر بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی را در بین پرسنل می‌کارد.

موضوعی که با برکناری رییس حراست شهرداری رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت، چراکه در این زمینه زمزمه‌هایی بلند شده بود. این حاشیه‌ها درنهایت باعث شد تا موضوع انتصاب‌های آقای شهردار در جلسه دیروز شورا نه تنها یکی از محور‌های صحبت‌های اعضا باشد که در کنار گزارشی که شهردار از عملکرد سالانه خود داد، باعث درگیری لفظی بین اعضای شورا شود.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران که چند روز قبل در واکنش به انتصاب‌های شهردار تهران گفته بود؛ عزل و نصب حق شهردار است و ما نباید دخالتی در آن داشته باشیم، دیروز در صحن شورا با گلایه از عملکرد مدیران تازه‌کار منتصب زاکانی گفت: از زاکانی می‌خواهیم که به مدیران زیر مجموعه خود یادآوری کند که وقتی در یک مجموعه‌ای منصوب می‌شوند لازم نیست که همه مدیران را تغییر دهند، چراکه می‌توان از نیرو‌های کارآمد و با تجربه نیز استفاده کرد و ضرورتی بر تغییر همه نیست.
سخنان رییس شورای شهر، اما آغازی بود برای بیان انتقاد‌ها و دفاع طرفداران زاکانی در مورد انتصاب‌هایی که داشت. مهدی اقراریان در واکنش به سخنان شهردار که اعلام کرده بود ۷۰درصد انتصابات زاکانی از داخل شهرداری بوده است، گفت: یک بار دیگر این آمار را چک کنید و از آنجایی که در فصل انتصابات دوباره آغاز شده اعلام کنید که در دوره جدید به چه میزان از ظرفیت درونی شهرداری استفاده می‌شود، چراکه تاکنون نگاه‌تان به بیرون از شهرداری بوده است.

این انتقادها، اما به همین‌جا ختم نشد. حبیب کاشانی، عضو و خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران نیز به عنوان یکی دیگر از منتقدان انتصاب‌های شهردار تهران در سخنانی در صحن شورا درخصوص انتصاب مدیران جدید در بخش‌های مختلف مجموعه شهرداری تهران گفت: حدود ۱۳ ماه از فعالیت‌های مجموعه شورای شهر گذشته و آقای شهردار با هر دلیلی تصمیم به صدور احکام جدید گرفتند و باتوجه به اینکه عمدتا ما در مناطق حضور داریم این تصمیمات زمینه ابهام در حضور یا عدم حضور مدیران در سازمان و مناطق شهری پایتخت است. او اذعان کرد: می‌توان گفت احکامی که در حال حاضر صادر شده تقریبا در فاصله زمانی سالگرد احکامی است که در ابتدای آغاز فعالیت آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران ابلاغ شده بود و این اتفاق موجب ابهام در ادامه فعالیت مدیران در این فاصله زمانی شده است، ضمن آنکه پس‌لرزه‌های چنین تصمیماتی دستخوش این شده تا در فضای مجازی طیف‌های مختلفی بنا به نوع ارتباطات خود و تحریف افکار عمومی لیستی از تغییر مدیران و جایگزین‌های‌شان تهیه کند که این موضوع باعث تشویش در بدنه مدیریتی شهرداری تهران خواهد شد.

خزانه دار شورا در خطاب به شهردار تهران و با بیان اینکه تصمیم به تغییر در زیرمجموعه‌های مدیریتی حق و جزو اختیارات شماست، در عین حال خواستار تعیین تکلیف ضرب‌الاجلی درخصوص انتصابات جدید شد و اظهار کرد: باید شهردار محترم هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع تعیین تکلیف کند، چراکه بار روانی این موضوع فضای خوبی نخواهد داشت و رفع این مدل ابهامات زمینه سوءاستفاده‌های احتمالی را نیز خواهد گرفت.

کاشانی در بخش دوم از تذکر خود در واکنش به حذف شایسته اصل مدیرعامل اسبق شرکت بهره‌برداری مترو پس از تشریح گزارش عملکرد خود در صحن شورا نیز گفت: اینکه شورا امنیت و مصونیت ندارد درست نیست بلکه شورا اردوگاه شفاف‌سازی است، از این رو اختیار انتصابات با شهردار تهران است و صحبت شایسته اصل منجر به عزل او نشد.
او ضمن تایید ارتباط برکناری «شایسته اصل» -مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه- به دلیل سخنان افشاگرانه‌اش در صحن شورا گفت: آقای شایسته اصل تنها عنوان کرد؛ اگر من حرفی را بزنم مدیران از من ناراحت می‌شوند و اگر نزنم وجدانم به درد خواهد آمد که در نهایت صراحتا برخی گزارشات را به طور شفاف در صحن به سمع اعضا رساند. ناصر امانی که در طول عمر شهرداری زاکانی همواره یکی از منتقدان او بوده است این‌بار نیز در واکنش به انتصاب‌های او گفت: جو عجیبی در شهرداری راه‌افتاده و برخی تصور می‌کنند که قرار است برخی مدیران تغییر کنند و نام دو یا سه معاون نیز مطرح می‌شود و بهتر است شهرداری این موضوع را تایید یا تکذیب کند.

این پیشنهاد اتفاقا با استقبال مهدی چمران همراه شد که گفت: این پیشنهاد خوبی است و یک‌بار هم شهرداری تهران گفت که قرار نیست همه مدیران عوض شوند، اما بهتر است این موضوع اطلاع‌رسانی شود. این اظهارنظر‌ها و انتقاد‌ها ولی، از سوی شهردار تهران با پاسخی کوتاه همراه بود. زاکانی در واکنش به انتقاد‌های مطرح شده از سوی اعضای شورا در مورد شیوه انتصاب‌های عجیب و غریبی که داشته است، گفت: از همان ابتدا گفتیم که احکام یک‌ساله است و پس از یک سال به اتمام می‌رسد. زاکانی افزود: توانمندی اهمیت بسزایی دارد و ما توانمندی را قربان توجه به انتصاب درون شهرداری نمی‌کنیم. او در‌خصوص تغییر بحث‌برانگیز رییس حراست شهرداری تهران نیز گفت: ما در حوزه مبارزه با فساد زیاد سر و صدا نکردیم، اما حق و حقوق مردم و شهرداری تهران را استیفا کردیم. مدیر مربوطه را می‌خواستیم در جای دیگر استفاده کنیم و این پیشنهاد را ارایه کردیم، اما خود ایشان قبول نکردند. گرچه این سخنان شهردار تهران دوباره با تفسیر‌ها و انتقاد‌های فراوانی همراه بود. منتقدانی که در فضای مجازی سوال می‌کردند: آیا این صحبت زاکانی معنای آن بوده که او، در پرونده‌های اختلاس و فساد اقتصادی دست داشته است؟!

عملکرد جنجالی شهردار

اما انتصاب‌ها تنها موضوع مورد مناقشه اعضای شورا با یکدیگر در مورد دفاع یا انتقاد از شهردار تهران نبود. ناصر امانی بعد از گزارشی که شهردار تهران ارایه کرد در انتقاد از عملکرد او گفت: در شهرداری تهران ده‌ها هزار پروژه نیمه‌تمام ریز از سطح محله تا سطح فرامنطقه‌ای داریم. افتتاح یعنی بهره‌برداری و بهره‌برداری غیر از کلنگ‌زنی است. کلنگ‌زنی ایجاد امید نمی‌کند و بهره‌برداری ایجاد امید و اعتماد می‌کند. مردم به قدری از دولت‌های پیشین ناکارآمدی دیدند که کلنگ‌زنی‌های ما را جدی نمی‌گیرند. نمی‌گویم کلنگ‌زنی نشود و اگر طرحی ضرورت دارد کلنگ‌زنی شود، اما خواهش می‌کنم به سمت افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های نیمه تمام بروید.

او تاکید کرد: در درون شهرداری اقشار آسیب‌پذیر داریم که مخصوصا در دوره گذشته آسیب دیدند و کنار گذاشته شدند و امیدشان این بود که اگر ما آمدیم دوباره به‌کار‌گیری شوند که همچنان به‌کارگیری نشدند و برخی‌ها هستند که اول صبح فقط انگشت می‌زنند و آخر وقت هم انگشت می‌زنند و بیکارند. به برخی‌ها گفتند اعلام نیاز بیاورند. ما در دوره قبل همه پروژه‌های شهر را کلنگ‌زنی کردیم و شهردار جهادی ما ۹۰ درصد آن‌ها را افتتاح کرد! اتفاقا من معتقدم که کلنگ‌زنی یعنی ایجاد تعهد به مردم. بله... در اتاق‌های دربسته وعده دادن به مردم خیلی راحت است ولی وقتی بین مردم در مورد پروژه‌ها و مشخصات آن‌ها صحبت می‌کنیم آن‌وقت شهردار باید طبق زمان‌بندی اعلام شده کارش را تمام کند و گزارش بدهد.

در ادامه این انتقاد‌ها شاید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران مهم‌ترین نقد را به شهردار تهران داشت. او در واکنش به گزارش شهردار تهران گفت: قرار بر این بود تا شهردار تهران اقدامات یک‌ساله خود و برنامه‌های آتی شهرداری را اعلام کند، اما عمده صحبت‌های شهردار تهران گزارشات آتی بود. او ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا گزارش اتفاقات رخ داده را جویا شویم. در بحث پروژه‌های عمرانی و زیرساختی متاسفانه پیشرفت قابل قبولی در مناطق رخ نداده و پیشرفت پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در برخی مناطق صفر درصد بوده است.


بیشتر بخوانید: تصویب بخش مهمی از طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی


تشکری هاشمی گفت: همچنین از شهرداری می‌خواهیم که بالای سر پروژه‌ها روزشمار نصب شود. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث تامین نقدینگی برای پروژه‌ها با مشکل مواجه هستیم، گفت: تمامی اطلاعات از داخل شهرداری تهران اخذ شده است و در حوزه اتوبوسرانی در شروع دوره حدود ۲۵۰۰ اتوبوس فعال بود، اما اکنون متوسط ناوگان ۱۹۰۰ دستگاه است و این به معنای سیر نزولی تعداد اتوبوس‌های تهران است. او با بیان اینکه ما از همان روز اول در مورد وضعیت مترو هشدار دادیم که وضعیت خوبی ندارد، ادامه داد: ۱۰ رام قطار مترو برای تعمیر اساسی خوابیده است، اما به دلیل عدم تامین قطعات پنج رام قطار یعنی ۱۰۰۰ میلیارد تومان را تبدیل به قطعه یدکی کردیم یعنی از این پنج رام قطار قطعه باز کرده و روی قطار‌های دیگر می‌بندیم که اصلا منطقی نیست. تشکری هاشمی تصریح کرد: هنوز هیچ موضوعی محقق نشده است و همچنان در همان نقطه قبلی قرار داریم قرار بود سه هزار دستگاه تا پایان سال به شرکت واحد اضافه شود و امیدواریم این کار محقق شود.

این سخنان، اما به نظر می‌رسید چندان به مذاق زاکانی که در صحن حضور داشت، خوش نیامد، چراکه او در پاسخ به تشکری هاشمی به تندی گفت: آقای تشکری! ما بخشی از بار زمان مدیریت شما را الان پرداخت می‌کنیم.

انتقاد‌ها به عملکرد شهردار تهران ولی با دفاع برخی اعضای شورا هم همراه بود. دفاعیاتی که مهم‌ترین آن‌ها به پرویز سروری، یار همیشه طرفدار زاکانی برمی‌گشت. او با گلایه از انتقاد برخی همکارانش در شورا گفت: ما به جای اینکه تشویق کنیم، می‌گوییم این کلنگ‌زنی‌ها وعده سرخرمن است. چرا به جای تشکر از شهردار به خاطر گزارش خوبی که شهردار داده آن را می‌کوبیم؟ چرا هی می‌گوییم فلان چیز انجام نشده یا فلان بودجه محقق نشده است؟ چرا می‌خواهیم ناامیدی را به مردم القا کنیم؟ شهردار تهران هر هفته دارد یکسری پروژه افتتاح می‌کند. شما توافقاتی که او در مورد یادگار امام داشته را هیچ می‌گیرید؟ بزرگ‌ترین پایانه مترو تهران را بعد از ۱۴ سال افتتاح کردیم که نشان می‌دهد روح کار و فعالیت در بین مدیران شهرداری موج می‌زند. با تمام این تفاصیل مشاجرات بین منتقدان و طرفداران زاکانی در جلسه دیروز می‌تواند نشانه جدیدی از آغاز دوئل بین اعضا در برابر شهردار و شروع فصل جدیدی از رویارویی شورا با زاکانی در سه سال باقیمانده فعالیت او در کسوت شهردار پایتخت باشد.

منبع: اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

ریزپرنده چیست؟

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل