تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۰۱ مهر ۱۴۰۱

کشف یک ویروس دردساز دیگر!

ویروسی اخیرا در یک خفاش روسی کشف شده است که شبیه سارس کوو ۲ بوده و گفته می‌شود می‌تواند انسان را آلوده کند و اگر شیوع یابد به گفته متخصصان احتمالا در برابر واکسن‌های فعلی مقاوم خواهد بود.

کشف یک ویروس جدید

اقتصاد۲۴-ویروسی شبیه به کرونا که به تازگی کشف شده است می‌تواند انسان را آلوده کند و در برابر واکسن‌ها مقاوم باشد.

تیمی به سرپرستی محققان دانشکده بهداشت جهانی پل جی آلن دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافتند پروتئین‌های سنبله‌ای از ویروس خفاش به نام خوستا ۲ می‌تواند سلول‌های انسان را آلوده کند که به آنتی بادی‌های مونوکلونال در افراد واکسینه شده برای سارس کوو ۲ مقاوم است. هر دو خوستا ۲ و سارس کوو ۲ متعلق به یک زیر دسته از ویروس‌های کرونا هستند که به عنوان ساربکویروس‌ها شناخته می‌شوند.

مایکل لتکو، ویروس شناس WSU می‌گوید:کشف خوستا ۲ نیاز به توسعه واکسن‌های جهانی را برای محافظت در برابر ساربکویروس‌ها به طور کلی نشان می‌دهد، نه فقط در برابر انواع شناخته شده سارس کوو ۲.

لتکو می‌گوید: در حال حاضر، گروه‌هایی هستند که تلاش می‌کنند واکسنی ارائه کنند که نه تنها در برابر نوع بعدی سارس ۲ محافظت می‌کند، بلکه در واقع از ما در برابر ساربکویروس‌ها به طور کلی محافظت می‌کند.

متاسفانه، بسیاری از واکسن‌های فعلی ما برای ویروس‌های خاصی طراحی شده‌اند که می‌دانیم سلول‌های انسانی را آلوده می‌کنند یا آن‌هایی که به نظر می‌رسد بزرگترین خطر را برای آلوده کردن ما دارند. اما این لیستی است که همیشه در حال تغییر است. ما باید طراحی این واکسن‌ها را برای محافظت در برابر همه ساربکوویروس‌ها گسترش دهیم.

در حالی که در سال‌های اخیر صد‌ها ساربکویروس، عمدتا در خفاش‌های آسیایی کشف شده است، اکثریت آن‌ها قادر به آلوده کردن سلول‌های انسانی نیستند. ویروس‌های خوستا ۱ و خوستا ۲ در اواخر سال ۲۰۲۰ در خفاش‌های روسی کشف شدند و در ابتدا به نظر می‌رسید که آن‌ها تهدیدی برای انسان نیستند.

لتکو می‌گوید: از نظر ژنتیکی، این ویروس‌های عجیب و غریب شبیه برخی از ویروس‌های دیگر بودند که در نقاط دیگر جهان کشف شده بودند، اما از آنجایی که شبیه سارس کوو ۲ نبودند، تصور نمی‌شد که واقعا موضوع نگران کننده‌ای باشد، اما وقتی بیشتر به آن‌ها نگاه کردیم، از اینکه متوجه شدیم آن‌ها می‌توانند سلول‌های انسانی را آلوده کنند، واقعا شگفت زده شدیم.

لتکو و همکارانش دریافتند مانند سارس کوو ۲، خوستا ۲ می‌تواند از پروتئین میخچه خود برای آلوده کردن سلول‌ها با اتصال به پروتئین گیرنده‌ای به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ (ACE ۲) استفاده کند که در سراسر سلول‌های انسانی یافت می‌شود. آن‌ها سپس تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا واکسن‌های فعلی در برابر ویروس جدید محافظت می‌کنند یا خیر.

تیم با استفاده از سرم مشتق شده از جمعیت انسانی واکسینه شده برای کووید ۱۹، متوجه شد که خوستا ۲ توسط واکسن‌های فعلی خنثی نشده است. آن‌ها همچنین سرم افرادی را که به نوع اومیکرون آلوده شده بودند، آزمایش کردند، اما آنتی بادی‌ها نیز بی‌اثر بودند.

به گفته لتکو خوشبختانه ویروس جدید فاقد برخی از ژن‌هایی است که تصور می‌شود در پاتوژنز انسان نقش دارند. با این حال، خطر ترکیب خوستا ۲ با ویروس دوم مانند سارس کوو ۲ وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران