تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱
یک خرابکاری سرنوشت‌ساز

چه کسانی در پشت پرده خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم هستند؟

مقام‌های کشور دانمارک و سوئد روز سه‌شنبه از نشت غیرمنتظره خطوط لوله گاز نورد استریم در دریای بالتیک خبر دادند

خطوط لوله نورد استریم

اقتصاد۲۴- رهبران اروپایی می‌گویند مجموعه حوادثی که برای خط لوله نورد استریم پدید آمده و امنیت انرژی در قاره سبز را به خطر انداخته «عمدی» بوده است. بعضی از آن‌ها روسیه را به خاطر این مساله سرزنش می‌کنند، اما برخی کارشناسان مستقل و مقام‌های سابق در اروپا معتقدند ممکن است ایالات متحده یا یکی از متحدان اروپایی این کشور که به نورد استریم وابسته نیست و از خراب شدن آن سود می‌برد در خرابکاری نقش داشته باشد.

مقام‌های کشور دانمارک و سوئد روز سه‌شنبه از نشت غیرمنتظره خطوط لوله گاز نورد استریم در دریای بالتیک خبر دادند. زلزله‌شناسان در دانمارک و سوئد نیز اعلام کردند روز دوشنبه در نزدیکی محل نشت، دو انفجار قدرتمند ثبت کردند. سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرین‌لند اعلام کرد این سیگنال‌ها شبیه سیگنال‌های زلزله نیستند و به سیگنال‌های ثبت شده از انفجار‌ها شباهت دارند و زلزله‌شناسان دانشگاه اوپسالای سوئد که با سازمان زمین‌شناسی دانمارک همکاری دارند، اظهار کردند انفجار دوم که بزرگ‌تر بوده، مربوط به انفجار بیش از ۱۰۰ کیلوگرم دینامیت است و انفجار در آب و نه در بستر دریا اتفاق افتاده است.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید آنچه برای نورد استریم اتفاق افتاده «عامدانه» است. او در بیانیه‌ای هشدارآمیز نوشت: «هرگونه اختلال عامدانه در زیرساخت‌های انرژی اروپا، به هیچ‌وجه قابل قبول نبوده و با واکنشی مقتدر و متحد پاسخ داده خواهد شد.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه خواستار انجام تحقیقات درباره نشت گاز خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ شد و افزود: «تمام اطلاعات موجود حاکی از آن است که این نشتی‌ها، نتیجه یک اقدام عامدانه بوده است.» وی اضافه کرد: «از هرگونه تحقیقات با هدف شفافیت کامل حادثه و دلیل وقوع آن حمایت و در راستای افزایش انعطاف‌پذیری خود در حوزه امنیت انرژی، اقدامات بیشتری اتخاذ خواهیم کرد.» چارلز میشل، رییس شورای اروپا نیز در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد که اقدامات خرابکارانه در نورد استریم، تلاشی برای بی‌ثبات‌سازی هر چه بیشتر عرضه انرژی به اروپا باشد. مسوولان این اقدام، کاملا پاسخگو شده و تاوان آن را پرداخت خواهند کرد.»

خرابکار اصلی کیست؟

تا اینجای کار میان مقام‌های اتحادیه اروپا و مقام‌های ارشد کشور‌های اروپایی این همسویی وجود دارد که عامل اصلی حوادث اخیر «خرابکاری عامدانه» بوده و یک اتفاق باعث از بین رفتن زیرساخت انتقال گاز روسیه به اروپا نشده است. با این وجود درباره اینکه چه کسی یا چه کسانی عامل این خرابکاری بوده‌اند اختلاف‌نظر وجود دارد و رسانه‌ها در اروپا از گزینه‌های متفاوتی نام می‌برند.

نشریه اشپیگل در آلمان نوشته است که سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) در تابستان هشدار داده بود که ممکن است چنین خرابکاری رخ دهد. اشپیگل به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که در تابستان امسال، مقامات آلمانی هشداری از سوی سازمان سیا دریافت کردند، اما دولت این کشور در این باره اظهارنظری نکرده است. مقام‌های امنیتی آلمان در حال بررسی تصاویر ماهواره‌ای منطقه انفجار هستند، اما رفت‌وآمد دریایی خاصی مشاهده نکرده‌اند. آن‌ها همچنین متقاعد شده‌اند که احتمالا غواصان یا یک زیردریایی کوچک مواد منفجره را به لوله‌ها متصل کرده‌اند. این روزنامه آلمانی نوشت: گرچه قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپا، برای اوکراین سودمند است، اما عواقب سیاسی شدیدی برای کی‌یف دارد. تنها انگیزه روسیه از این کار هم انداختن تقصیر آن به گردن دیگر کشورهاست.
روز سه‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت که این حمله به نفع هیچ کس نیست، اما نشان‌دهنده فرصتی بزرگ برای اروپاست تا وابستگی به گاز طبیعی روسیه را رها کرده و به گزینه‌های جایگزین مانند «ال‌ان‌جی» روی آورد.


بیشتر بخوانید: نگاهی به شرایط و پیشنهادات تازه در مذاکرات احیای برجام


در این میان، رادک سیکورسکی، وزیر دفاع پیشین لهستان (۲۰۰۷-۲۰۰۵) معتقد است این اقدام کار امریکایی‌ها بوده است. او در توییتر با انتشار تصویری از نشت گاز در دریای بالتیک نوشته است: «از ایالات متحده ممنونم.» استانیسلاو زارین، وزیر کشور لهستان به این توییت واکنش نشان داده و آن را کار دستگاه «پروپاگاندای روسیه» خوانده که علیه لهستان، ایالات متحده و اوکراین فعال است.

به گزارش «اعتماد»، اظهارنظر وزیر دفاع پیشین لهستان را نمی‌توان حاصل پروپاگاندای روسیه خواند. سیکورسکی که سال‌ها پیش از رسیدن به مقام وزارت دفاع در مقام معاون وزیر دفاع و معاون وزیر امور خارجه فعالیت کرده بود و از نظر تخصصی اظهارنظر او حایز اهمیت تلقی می‌شود. از سوی دیگر، او هیچ‌گاه حامی سیاست روسیه در قبال اوکراین نبوده و در ماه‌های اخیر - چه پیش از جنگ و چه پس از جنگ - از رویکرد روسیه و همچنین رویکرد دولت اوکراین در میانه دهه ۹۰ انتقاد کرده است. او باور دارد انتقال سلاح‌های هسته‌ای مستقر در اوکراین امری اشتباه بوده و معتقد است اگر این سلاح‌ها وجود می‌داشت روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد. همسر او، آنه اپل‌بائوم نیز خبرنگاری است که به داشتن مواضع سرسختانه علیه روسیه شهره است.

از زمان طرح احتمال نقش داشتن امریکا در این حادثه، بسیاری به یکی از اظهارنظر‌های رییس‌جمهور امریکا پیش از شروع جنگ اوکراین اشاره می‌کنند. جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده روز هفتم فوریه در یک نشست خبری در کاخ سفید وعده داده بود که در صورت حمله روسیه به اوکراین، امریکا مانع از عملیاتی شدن خط لوله نورد استریم ۲ خواهد شد: «اگر روسیه به اوکراین حمله کرد، دیگر نورد استریم ۲ وجود نخواهد داشت، ما کار آن را تمام خواهیم کرد.» زمانی هم که خبرنگاران از او پرسیدند ایالات متحده چگونه می‌تواند مانع از کار خط لوله‌ای شود که تحت کنترل آلمان قرار دارد، او پاسخ داد: «به شما قول می‌دهم که ما قادر به این کار هستیم.»
فوربس نوشته است که روسیه می‌توانست همانند گذشته با طرح بهانه‌هایی نظیر تحریم، نبود قطعه یا وجود خرابی و نیاز به تعمیر از انتقال گاز به اروپا خودداری کند و برای این کار هیچ نیازی به تخریب زیرساختی که آماده‌سازی آن سال‌ها زمان برده وجود نداشت. نگاهی به انگیزه‌های مالی روسیه هم نشان می‌دهد این کشور بیش از آنکه متمایل به تخریب خط لوله باشد، ترجیح می‌داد از آن به عنوان ابزار فشار برای رفع تحریم‌ها استفاده کند؛ موضوعی که هفته گذشته ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور نیز به آن مستقیما اشاره کرد.
از نگاه کارشناسان حوزه انرژی، لهستان هم می‌تواند یکی از مظنونان باشد.

خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ یک روز پیش از افتتاح خط لوله گاز طبیعی جدید ۸۵۰ کیلومتری لهستان و نروژ به نام خط لوله بالتیک اتفاق از دانمارک رخ داد. خط لوله بالتیک، لهستان را به سرزمین اصلی دانمارک و سپس به نروژ متصل می‌کند و به لهستان اجازه می‌دهد گاز طبیعی نروژ را مصرف کند و همچنین به سوئد و دانمارک اجازه می‌دهد گاز طبیعی از لهستان خریداری کنند.
با این حال، ۵ مقام ارشد اروپایی بدون تمایل به افشای نام خود به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند که هیچ کس معتقد نیست که کسی جز روسیه می‌توانسته این کار را انجام دهد.
در این میان، روس‌ها انگشت اتهام را به سوی اوکراینی‌ها گرفته‌اند و اوکراینی‌ها هم روسیه را به خاطر خرابکاری در نورد استریم متهم می‌کنند.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین این ادعا‌ها را که فدراسیون روسیه در پس حادثه خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم است، احمقانه و پوچ نامید و گفت: ما مسیر‌های صادرات گاز خود را از دست داده‌ایم، اروپا نیز ذی‌نفع نیست. او درباره خسارات روسیه در نتیجه سانحه در خط لوله گاز نورد استریم گفت: گاز گران است و به هوا می‌رود، اما نیمی از آن قبلا برای استفاده داخلی برنامه‌ریزی شده است. دمیتری پسکوف از سیاستمداران غربی دعوت کرد که قبل از اظهارنظر فکر کنند و گفت: ما باید منتظر تحقیقات در زمینه سانحه در خط لوله گاز نورد استریم باشیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه درباره نشت خطوط لوله گاز زیردریایی نورد استریم در دریای بالتیک گفت: «شرکای اروپایی ما تحقیقات لازم را در این خصوص انجام می‌دهند؛ ما هم آماده حمایت از تلاش‌های آن‌ها هستیم.» این مسوول کاخ سفید با امتناع از «گمانه زنی» درباره دلایل این نشت‌ها در زیرساخت‌های حیاتی برای تحویل گاز روسیه افزود: این نشان‌دهنده اهمیت تلاش‌های مشترک ما به منظور یافتن منابع گاز جایگزین برای اروپاست.

خرابکاری در نورد استریم چه تاثیری بر امنیت انرژی دارد؟

خرابکاری عامدانه و از دور خارج کردن خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ تاثیر فوری و آنی بر امنیت انرژی اروپا نخواهد داشت. پیش از این روسیه عرضه گاز به اروپا از طریق نورد استریم ۱ را به ۲۰ درصد ظرفیت این خط لوله کاهش داده بود و سرانجام در ماه آگوست، با اعلام اینکه تحریم‌های غربی، مشکلات فنی برای این خط لوله ایجاد کرده است، فعالیت آن را به مدت نامعلوم متوقف کرد. ساخت خط لوله جدید نورد استریم ۲ هم تکمیل شده، اما فعالیتش را آغاز نکرده است. برنامه انتقال گاز از این مسیر مدت کوتاهی پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، توسط دولت آلمان لغو شد.

کشور‌های اروپایی که از احتمال وقوع این رخداد آگاه بودند پیش از آن با صد درصد ظرفیت اقدام به ذخیره گاز و تلاش برای جست‌وجوی منابع جایگزین را شروع کرده بودند. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است: «با خرابکاری اخیر، احتمالا باید پروژه خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ را تمام شده ارزیابی کرد. پروژه‌ای که اجرای آن دو دهه زمان برد و وابستگی اروپا به گاز طبیعی روسیه را بیشتر کرد.» همین مساله باعث می‌شود روسیه انگیزه کافی برای انجام این خرابکاری را نداشته باشد. بر اساس گزارش رویترز، قیمت گاز در پی انتشار این خبر، افزایش یافت و قیمت گاز هلند برای تحویل در اکتبر روز سه‌شنبه حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. قیمت‌ها از بالاترین رکورد امسال عقب‌نشینی کرده‌اند، اما بیش از ۲۰۰ درصد در مقایسه با اوایل سپتامبر سال ۲۰۲۱ افزایش نشان می‌دهند.

منبع: اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز