تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱

خودروسازان درصدد اخذ مجوز برای گرانی خودرو

به گفته سخنگوی وزارت صمت، مسیر مجوز افزایش قیمت خودرو بسته نیست و خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید، درخواست‌های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند.

خودروسازان درصدد اخذ مجوز برای گرانی خودرو

اقتصاد۲۴- امینی با اشاره به اینکه برای اصلاح وضعیت صنعت خودروسازی باید چندین اقدام اساسی انجام شود، گفت: در وهله اول باید پای دولت از این صنعت بریده شود، متاسفانه شرکت‌های خودروسازی در دولت‌های مختلف تبدیل به حیات خلوت شده و به نوعی مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ با توجه به اینکه چه دولتی سر کار است تعیین می‌شود، که این موضوع باعث به وجود آمدن سوء مدیریت‌های فراوان در دو شرکت ایران خودرو و سایپا شده که نتیجه آن نیز امروز زیان دهی بسیار زیاد این دو شرکت است، که روز به روز به میزان آن نیز افزوده می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، مسیر مجوز افزایش قیمت خودرو بسته نیست و خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید، درخواست‌های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار گیرد، اما اصلاح ساختار‌ها باید صورت گیرد.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در مقابل گله خودروسازان از زیان انباشته و درخواست آن‌ها برای افزایش قیمت‌ها گفت: این زیان نباید از جیب مصرف‌کننده برود؛ بلکه خودروسازان املاک و نیروی انسانی مازاد زیادی دارند که باید مدیریت شوند.

قالیباف افزود: لازمه کاهش زیان انباشته، اصلاح ساختار است؛ به نحوی که بدون اصلاح ساختار، نمی‌توان با افزایش قیمت‌ها زیان انباشته را جبران کرد.

۵ دلیل گرانی همیشگی خودرو

سیگنال صمت برای گرانی مجدد خودرو؛ چرا باید بازهم منتظر افزایش قیمت بود؟ / در حال بررسیامرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه باز گذاشتن دست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو از سوی وزارت صمت چیز عجیبی نیست، اظهار داشت: «با توجه به اینکه سخنگوی وزارت صمت با این توجیه که اگر هزینه تولید خودروسازان بالا برود، آن‌ها می‌توانند تقاضای افزایش قیمت را به ستاد تنظیم بازار ارائه کنند، نمی‌توان چنین موضوعی را قبول کرد، زیرا که سال‌هاست شرکت‌های جاده مخصوص با این حربه اقدام به افزایش قیمت خودرو می‌کند و به نوعی با تحت فشار قرار دادن شورای رقابت در گذشته و الان ستاد تنظیم بازار همواره خواستار گران‌تر شدن تولیدات خود هستند.»

وی افزود: «با این روندی که خودروسازان در پیش گرفته اند، سال به سال هزینه تمام شده تولید برای آن‌ها بالاتر می‌رود، آن هم در این شرایط تورمی که هر روز نیز شدیدتر می‌شود، در چنین وضعیتی آن‌ها به جای اینکه در فکر کاهش هزینه‌های خود و تولید خودرو‌های اقتصادی باشند، همواره راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کنند که همان گرفتن افزایش قیمت است، بنابراین تا این وضیت برقرار است، ما باید هر لحظه منتظر گران‌تر شدن تولیدات داخلی شرکت‌های خودروسازی باشیم.»

امینی با اشاره به اینکه برای اصلاح وضعیت صنعت خودروسازی باید چندین اقدام اساسی انجام شود، گفت: «در وهله اول باید پای دولت از این صنعت بریده شود، متاسفانه شرکت‌های خودروسازی در دولت‌های مختلف تبدیل به حیات خلوت شده و به نوعی مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ با توجه به اینکه چه دولتی سر کار است تعیین می‌شود، که این موضوع باعث به وجود آمدن سوء مدیریت‌های فراوان در دو شرکت ایران خودرو و سایپا شده که نتیجه آن نیز امروز زیان دهی بسیار زیاد این دو شرکت است، که روز به روز به میزان آن نیز افزوده می‌شود.»

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: «بنابراین دولت با توجه به اینکه مدت هاست اعلام کرده بلوک مدیریتی خود در دو شرکت ایران خودرو وسایپا را قصد دارد واگذار کند، باید به نوعی کار را تمام کرده و از انجام اقدامات تبلیغی در این باره بپرهیزد، در غیر این صورت وضعیت صنعت خودروسازی و قطعه سازی نه تنها بهبود پیدا نخواهد کرد، بلکه آن‌ها در معرض مشکلات بسیار بیشتری خواهند بود، با توجه به این توضیحات خصوصی سازی واقعی و عدم دخالت دولت در امور صنعت خودرو، قدم اول برای تغییر شرایط این صنعت است.»


بیشتر بخوانید: واکنش بازار خودرو به افزایش قیمت دلار


وی ادامه داد: «دولت تنها باید وظیفه سیاست گذاری خود را انجام دهد و از تصدی گری فاصله بگیرد، در وهله دوم نیز صنعت خودرو باید رقابت پذیر شود، که این نیز از چند طریق ممکن است، اولا باید هرچه زودتر واردات آزاد شود و خودرویی با کلاس متوسط و اقتصادی وارد شود، نه خودرو‌هایی لوکس، چرا که این محصولات تنها برای عده‌ای خاص وارد می‌شود و عموم مردم از خرید آن‌ها ناتوان هستند، اما اگر خودرو‌های اقتصادی وارد شود که حداقل طبقه متوسط جامعه توانایی خرید آن را داشته باشد، تنوع در بازار بیشتر می‌شود و از این طریق خودروسازان داخلی برای حفظ بازار خود باید از این رخوتی که گرفتار آن شده اند خارج شوند.»

امینی خاطر نشان کرد: «دوما باید بخش خصوصی بتواند وارد قصه تولید شود و با تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب انحصار ایران خودرو و سایپا را بشکند، در شرایط فعلی اقتصاد ایران سخت است که چنین موضوعی محقق شود، اما اگر برجام به نتیجه برسد و تحریم‌های صنعت خودرو نیز برداشته شود، قدر مسلم این موضوع تسهیل خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند با همکاری شرکای خارجی خود، محصولات متنوع و با کیفیتی را تولید کنند.»

این استاد دانشگاه عنوان کرد: «در وهله سوم خودروسازان باید بهره وری تولید خود را افزایش دهند، تا از این طریق هزینه تولید کاهش یابد، نوسازی و تجهیز خطوط تولید، خلاص شدن از نیروی انسانی مازاد که به صورت تحمیلی به خودروسازان اضافه شده‌اند، فروش زیر مجموعه‌های زیان ده و همچنین غیرمرتبط با صنعت خودروسازی از جمله سهام داری در برخی از بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی، از جمله اقداماتی هستند که خودروسازان با انجام آن می‌توانند، بهره وری خود را افزایش داده و محصولات اقتصادی تولید کنند.»

وی تصریح کرد: «در وهله چهارم نیز باید میزان تولید خودرو در کشور افزایش پیدا کند تا به تبع آن هزینه تولید نیز سرشکن شود، در حال حاضر خودروسازان نمی‌توانند ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون دستگاهی که معمولا نیاز کشور است را تامین کنند، هر زمان این میزان تولید انجام شود، هزینه‌ها نیز به همان میزان کاهش خواهد یافت، دست آخر نیز به دلیل شرایط اقتصادی خودرو در حال حاضر به عنوان یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود و برای همین موضوع است که تقاضا برای خرید خودرو زیاد است، اگر خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شود آشفته بازار خودرو می‌تواند تا حدودی سروسامان بگیرد.»

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دو زمین لرزه پیاپی صبح امروز در تهران

عکس/ خوش و بش لاریجانی و سردار قاآنی در حاشیه یک مراسم خاص

عکس/ نگاهی به تصویر آغا محمدخان قاجار ۲۸۳ سال پس از تولدش

عکس/ نمایی دیدنی از دروازه باغ ملی، شهربانی و وزارت عدلیه در تهران ۷۰ سال پیش

عکس/ نمایی دیدنی از خیابان ناصرخسرو برفی ۶۰ سال پیش

عکس/ زیبایی دریاچه سد سردشت در ابتدای بهار

عکس/ صف یک فروشگاه پوشاک ۹۹۵ تومنی حدود ۳۵ سال پیش

عکسی کمیاب از یک کتابفروشی قاجاری حدود ۱۰۵ سال پیش

عکس/ آخرین تصویر از صادق هدایت در فرودگاه مهرآباد ۷۵ سال پیش

عکس/ صندلی‌های طبقه دوم آزادی هم کنده شد!

عکس/ پمپ گازوییل اتوبوس‌های دوطبقه تهران حدود ۶۰ سال پیش

عکس/ کلاهخود خاص و زیبای بازمانده از ۲۲۰۰ سال پیش و دوره اشکانیان

عکس/ فرح دیبا ۵۴ سال پیش در دفتر کار اختصاصی‌اش

عکس/ ایرج قادری و بهمن مفید ۵۰ سال پیش در فیلم رفیق

عکس/ نمایی از آرامگاه ابن سینا ۷۰ سال پیش در همدان

عکس/ استایل ساحلی فرشته حسینی در خارج از کشور

عکس/ کافه نادری ۷۰ سال پیش قرارگاه عشاق جوان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کشف جسد مثله شده‌ مردی در یک بزرگراه تهران

فیلم/واکنش وزیر نفت به تحریم شدنش

جزئیات موافقت حماس برای آزاد کردن گروه جدیدی از اسرا

فیلم/ آیا کار‌های میلاد کرمی، بلاگر ارتفاع، واقعا خطرناک است؟

مازیار زارع: پرسپولیس برخلاف قبل چندان موقعیت نداشت

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس مقابل ملوان

عکس/لاریجانی و سردار قاآنی در مراسم گرامیداشت شهیدان باکری

فیلم/گل دوم پرسپولیس به ملوان توسط دورسون دقیقه ۶۶

علت زلزله امروز تهران مشخص شد

کارشناسی داوری پرسپولیس-ملوان؛ اخراج یا پنالتی؟

اختتامیه شیرین پرسپولیس در ۱۴۰۳؛ موقتا در صدر

جواد یحیوی: خودم را تسلیم پلیس کردم

ناگفته‌های روحانی از ماجرای خرید اس ۳۰۰ از روسیه

پیش بینی بورس فردا شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳

چرا هر روز روی اعصاب مردم می‌روید؟

جمله مشترک دو امام جمعه درباره امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای

ترکیه مدعی بازداشت ۵ مظنون به جاسوسی برای ایران شد

حسین موسویان: قرار بود به اقتصاد اول منطقه تبدیل شویم

عکس/آلودگی هوای تهران از ارتفاعات توچال

فیلم/گل اول پرسپولیس توسط علیپور در دقیقه ۱۶

فیلم/ضیافت افطار زلنسکی

انتقاد شدید آیت الله نوری همدانی از صداوسیما

مرد شماره ۲ داعش در عراق به هلاکت رسید

آیت الله محقق داماد: مگر هر واجبی باید در قانون بیاید؟

قالیباف: کالابرگ هر ماه پرداخت خواهد شد

عکس/ آهو خردمند در جوانی و تغییر چهره اش در ۸۲ سالگی

مقصد ثروتمندان برای زندگی ابدی کجاست؟

سقوط پاراگلایدر تفریحی در دریاچه مهارلو شیراز

احتمال بالای خداحافظی زودهنگام با طارمی در اینتر

حمایت علم الهدی از تجمعات مقابل مجلس

آمار پرسپولیس در بازی‌های خانگی این فصل

کانال‌های ایتا برای تجمع غیرقانونی مسدود شد

غایبان قطعی استقلال مقابل ذوب آهن در اصفهان

اسامی محصولات آرایشی غیرمجاز اعلام شد

تهرانی‌ها منتظر هوای گرم

ماجرای قرارداد نجومی محسن تنابنده برای سریال پایتخت چیست؟

قلع و قمع درختان خیابان ولیعصر

خرید جهیزیه در آستانه سال ۱۴۰۴ چقدر هزینه دارد؟

چرا نباید ماهی قرمز بخریم؟

عکس/ سلفی متفاوت فرهاد مجیدی و مادرش در امارات

عکسی نایاب از خنده مستانه مظفرالدین‌شاه قاجار و پادشاه بلژیک ۱۳۰ سال پیش

عکس/ استوری خاص مه لقا باقری برای برادرش

عکس/ مشهد و دورنمای حرم امام رضا (ع) ۵۵ سال پیش از فراز آسمان

عکس/ شهر بسطام و دورنمای مقبره بایزید حدود ۱۳۰ سال پیش

عکس/ نمایی زیبا از پل خواجو اصفهان و زاینده رود پر آب

واکنش وزارت نفت به تحریم پاک نژاد

فیلم/ دیدار پزشکیان با خانواده شهدا در سفر به جنوب شرق تهران

نادر جهانبانی کیست؟/ از فرماندهی نیرو هوایی ایران تا بنیان‌گذاری تیم آکروجت تاج طلایی

فیلم/ لحظه وحشتناک حمله با قمه به کله پزی

فیلم/ بلاگر آشپز ماشینی به اداره پلیس احضار شد