تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
فرصت همکاری تحریم‌شدگان در بازار انرژی

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

هر چند ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران در شرایط عدم اطمینان فعلی ابهاماتی دارد، اما ایده سوآپ نفت این کشور کاملا عملیاتی بوده و می‌تواند منافع ایران و روسیه را تامین کند.

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

اقتصاد۲۴- با وقوع جنگ اوکراین، مقصد صادراتی یک میلیون بشکه از نفت خام روسیه از بازار اروپا به سمت بازار هند تغییر کرده است. بدین ترتیب روس‌ها مجبور شدند مسافت بیشتری را برای رسیدن به بازار مقصد طی کرده و همچنین هزینه بیشتری بابت انتقال نفت از دریای بالتیک و سیاه به هند پرداخت کنند (تصویر ۱).

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

تصویر 1

در این فضا، ایده ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران از طریق خط لوله نکا-جاسک دوباره مطرح شده است. در گذشته با فروپاشی شوروی و قطع دسترسی جمهوری‌های تازه مستقل شده از آب‌های آزاد، اجرای این پروژه برای اولین بار مطرح شد.

خط لوله نکا–جاسک (تصویر ۲) یک خط لوله پیشنهادی در ایران است که در صورت ساخت، نفت خام کشور‌های قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و روسیه را از طریق بندر نکا در ساحل دریای خزر به بندر جاسک در دریای عمان منتقل می‌کند.

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

تصویر 2

ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده این خط لوله ۱.۶ هزار کیلومتری، یک میلیون بشکه نفت در روز است. هزینه این خط لوله ۳ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. البته با دخالت سیاسی آمریکا و اروپا، خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (تصویر ۳) به عنوان رقیب خط لوله نکا-جاسک با ظرفیت مشابه در سال ۲۰۰۶ به بهره‌برداری رسید و خبرگزاری رویترز در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۰ با انتشار گزارشی عنوان کرد که بخشی از نفت کشور‌های قزاقستان و ترکمنستان از خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیهان به بازار‌های آزاد عرضه می‌شود.

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

تصویر 3

چشم‌انداز مبهم برای احداث خط لوله نکا-جاسک

حال بعد از وقوع جنگ اوکراین و ایجاد ۲ میلیون بشکه نفت مازاد روسیه، به نظر می‌رسد انگیزه سیاسی و مزیت اقتصادی برای احداث خط لوله نکا-جاسک در طرف روسی و ایرانی ایجاد شده است. اما اجرای این طرح که ذیل کریدور شمال-جنوب تعریف می‌شود نیازمند افق بلندمدتی است که در شرایط آشفته تحریم ایران و روسیه و عدم وجود چشم‌انداز نسبت به آینده، قابلیت اجرا ندارد.

محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به تجربه تلاش گذشته برای ترانزیت نفت از شمال به جنوب ایران گفت: یک ایده این بود که ما نفت روسیه و مابقی همسایگان شمالی را به جنوب ایران ترانزیت کنیم. زمانی طرح خط لوله نکا به جاسک مطرح بود، ولی در حوزه جذب سرمایه‌گذاری برای احداث به مشکل خورد و متوقف شد. ترانزیت نفت همسایگان شمالی دیگر وابسته به تحریم بودن یا نبودن ایران نیست.

شاید اگر روزی توقف روابط اقتصادی روسیه و اروپا قطعی شده و هند به خریدار پایدار نفت روسیه تبدیل شود، مذاکره درباره احداث خط لوله نکا-جاسک نیز روی میز ایران و روسیه قرار گیرد، که در فضای مبهم فعلی تا آن روز فاصله زیادی است، مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد.

مزایای اقتصادی و سیاسی سوآپ نفت روسیه از مسیر ایران

اما با وجود بن‌بست به نظر رسیدن ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران، سوآپ نفت روس‌ها گزینه جذاب‌تر و محتمل‌تری برای اجراست. چندی پیش الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که امیدوار است در گام نخست قرارداد سوآپ ۵ میلیون تن نفت روسیه با ایران تا پایان ۲۰۲۲ امضا شود. جواد اوجی وزیر نفت نیز با استقبال از این پیشنهاد، عنوان کرد، زیرساخت سوآپ ۱۰ میلیون تن نفت در ایران وجود دارد.


بیشتر بخوانید: بازی دو سر برد همکاری با روس‌ها در حوزه انرژی


در گذشته نیز ایران با استفاده از موقعیت جغرافیایی ممتاز خود، سوآپ نفت (و نه ترانزیت) از کشور‌های حاشیه خزر را انجام می‌داد که قرارداد سوآپ نفت قزاقستان در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ از جمله آن بود.

در این قرارداد، شرکت ویتول روزانه ۳۵ تا ۷۰ هزار بشکه نفت قزاقستان را خریداری کرده و در شمال به ایران تحویل میداد و سپس نفت ایران را از جنوب برای صادرات تحویل می‌گرفت. مابه‌ازای این سوآپ، ایران بشکه‌ای ۱.۵ دلار به عنوان حق سوآپ دریافت می‌کرد.

سیدمحسن قمصری، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: منابع نفتی و گازی ایران عمدتا در جنوب کشور متمرکز است و با توجه به گستردگی کشور، ما هزینه گزافی را برای انتقال منابع هیدروکربوری به شمال کشور صرف می‌کنیم. در نتیجه می‌توان با سوآپ نفت و گاز از همسایگان شمالی، این هزینه انتقال و ترانزیت را کاهش داد.

وی تاکید کرد: سوآپ نفت علاوه بر مزایای اقتصادی، مزایای سیاسی زیادی را نیز در ایجاد وابستگی کشور‌ها به ایران به همراه دارد. البته اجرای چنین طرح‌هایی نیاز به مدیریت واحد دارد تا مثل گذشته دچار آسیب نشود.

دو چالش و دو راهکار برای سوآپ نفت روسیه

حال پس از جنگ اوکراین، مقصد یک میلیون بشکه از نفت روسیه از اروپا به هند تغییر کرده است (تصویر ۴) که می‌تواند به جای طی مسیر طولانی از دریای سیاه و بالتیک با سوآپ با نفت ایران به بازار هند سوآپ و صادرات شود.

در این طرح، هزینه ترانزیت روسیه کاهش می‌یابد، همچنین ایران نیز با دریافت حق سوآپ و کاهش هزینه ترانزیت نفت خود از جنوب به شمال سود می‌برد؛ یک بازی برد-برد.

اما این ایده از دو جهت برای طرفین چالش‌هایی دارد. چالش ایران در احتمال تصاحب بازارش در هند توسط روسیه خلاصه می‌شود که می‌تواند با انعقاد قرارداد‌های کوتاه‌مدت یکساله این مشکل را رفع کرد.

بدین ترتیب در صورت احیای برجام و تعلیق تحریم‌ها، نفت ایران دوباره می‌تواند به بازار هند برگردد و قرارداد سوآپ نفت روسیه یا تمدید نمی‌شود و یا با شرط نیامدن سمت بازار ایران در هند تمدید می‌شود.

چالش طرف روسی نیز تحریم بودن نفت ایران است که گمرک هند اجازه واردات آن را نمی‌دهد. البته این احتمال وجود دارد که روس‌ها در لایه سیاسی بتوانند این چالش را با هندی‌ها برطرف کنند.

در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه‌های شمالی ایران (تهران و تبریز) برای دریافت نفت روسیه ۳۴۰ هزار بشکه بوده و زیرساخت خط لوله با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه برای انجام این عملیات موجود است. تنها گلوگاه لجستیکی، ظرفیت دریافت بنادر ایران در دریای خزر است که روزانه فقط ۷۰ هزار بشکه است.

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

تصویر ۴

در این طرح، هزینه ترانزیت روسیه کاهش می‌یابد، همچنین ایران نیز با دریافت حق سوآپ و کاهش هزینه ترانزیت نفت خود از جنوب به شمال سود می‌برد؛ یک بازی برد-برد.

اما این ایده از دو جهت برای طرفین چالش‌هایی دارد. چالش ایران در احتمال تصاحب بازارش در هند توسط روسیه خلاصه می‌شود که می‌تواند با انعقاد قرارداد‌های کوتاه‌مدت یکساله این مشکل را رفع کرد.

بدین ترتیب در صورت احیای برجام و تعلیق تحریم‌ها، نفت ایران دوباره می‌تواند به بازار هند برگردد و قرارداد سوآپ نفت روسیه یا تمدید نمی‌شود و یا با شرط نیامدن سمت بازار ایران در هند تمدید می‌شود.

چالش طرف روسی نیز تحریم بودن نفت ایران است که گمرک هند اجازه واردات آن را نمی‌دهد. البته این احتمال وجود دارد که روس‌ها در لایه سیاسی بتوانند این چالش را با هندی‌ها برطرف کنند.

در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه‌های شمالی ایران (تهران و تبریز) برای دریافت نفت روسیه ۳۴۰ هزار بشکه بوده و زیرساخت خط لوله با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه برای انجام این عملیات موجود است. تنها گلوگاه لجستیکی، ظرفیت دریافت بنادر ایران در دریای خزر است که روزانه فقط ۷۰ هزار بشکه است.

منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ اردوی دانشجویی در دهه ۴۰

عکس/ پرچم عراق بر دوش سعید جلیلی!

عکس/ مسعود پزشکیان و اعضای دولت چهاردهم بر سر مزار همسر امام خمینی

عکس/ استایل دیدنی رضا شاهرودی بازیکن سابق پرسپولیس در دهه ۷۰

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ سیل تبریز را برد!

عکس/ بازیگر زن هالیوود در تخت جمشید شیراز

عکس/تغییر رنگ دریاچه ارومیه توجه ناسا را جلب کرد

عکس دیدنی از دروازه غار تهران در سال ۵۷

اینفوگرافی/رونالدو و یک رکورد جدید دیگر!

ع‍کس/ «صادق خان» غلام بچه ناصرالدین شاه در لباس تعزیه

عکس/شروع کار ظفرقندی در وزارت بهداشت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ مصرف مکمل کلسیم در دوران یائسگی؛ آری یا خیر؟

نشانه‌های حمله قلبی در مردان

چرا هرچه پیرتر می‌شویم، زمان سریع‌تر می‌گذرد؟

رقم اختلاف قیمت خانه در کارگر شمالی و جنوبی + جدول

عکس/ افراد موفق چه زمانی می‌خوابند و بیدار می‌شوند؟

فیلم/ جزئیات بیشتر از بازداشت مالک تلگرام در فرانسه

فیلم/ حال و هوای حرم مطهر امام حسین (ع) در شب اربعین

مالک تلگرام در فرانسه بازداشت شد

روزگار اینترنت چگونه در دولت سیزدهم سیاه شد؟/ از وعده‌های پرسرعت تا واقعیت‌های فیلتر شده!/ اینترنتی که تا مرز دیال آپ عقب نشینی کرد!

فیلم/ ترامپ به سیم آخر زد؛ تهدید به افشای اسناد ترور جان اف کندی!

عکس/ قاب‌های عکسی که در اتاق سید حسن خمینی نصب شده‌اند

اعتراف خاندوزی درباره ارز ترجیحی

فیلم/ عذرخواهی کارگردان سریال جنجالی از عرب‌زبانان ایران

فیلم/ مکالمه حمید نوری با مخالفینش در کربلا

دلیل آلرژی به انبه چیست؟

آرمین سهرابیان: قصد خودنمایی نداشتم و عذرخواهی می‌کنم؛ سرباز ایران هستم

فیلم/ فرمانده کل سپاه: خبرهای خوبی از انتقام می‌شنوید

ارقام خیره‌کننده پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها

اظهارنظر علی چینی درباره خداداد عزیزی

کاندولیزا رایس: دارایی‌های تهران را نباید آزاد کرد

شروط حماس برای موافقت با توافق آتش‌بس

دعوت پوتین از پزشکیان برای سفر به روسیه

عکس/ تغییر چهره فهیمه سریال پایتخت

شرح وضعیت محمدعلی بهمنی از زبان خانواده‌اش

آخرین وضعیت رسیدگی به اعتراضات پرستاران

فیلم/ تصاویر تلخ از سالگرد اشغال ایران به دست شوروی و انگلستان در سوم شهریور ۱۳۲۰

فیلم/ زائران افغانستانی به ایران رسیدند

ممنوعیت تردد در آزادراه تهران - شمال

وعده مهم وزیر آموزش‌وپرورش به فرهنگیان

بازگشت پژمان درستکار به تیم ملی کشتی آزاد

تکذیب خبری درباره قرارداد «سنگین بیمه دی با صداوسیما»

کنایه جدید بیرانوند به پرسپولیسی‌ها + عکس

فیلم/ حضور سام اصغری در فیلم جدید جان سینا

توقف خدمات کارت‌های متصل به شتاب

فیلم/ لحظه دلخراش ترور شهید حسین پیری

فیلم/ شوخی مردم با سارق معروف خیابان استاد معین

تدوین راهبرد زیست محیطی در توسعه کشور

علی‌ نصیریان به تماشای سی‌صد نشست

یک توصیه مهم خطاب به زائران اربعین

جزییاتی از حضور فرمانده کل سپاه در مرز خسروی‌

واکنش هراتیان به ثبت‌نشدن قرارداد جواد نکونام

جاستین بیبر پدر شد

عکس/ سلفی جدید شهاب حسینی و همسرش در آمریکا

خودرو‌های برقی که بیشترین بُرد را دارند + عکس

خنک کردن زوار حسینی در اربعین

فیلم/مشاهده پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور

فیلم/تلاش برای نجات یک زن از زیر آوار در غزه

عکس/رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در محل کار خود حضور یافت

عکس/ حمید رسایی به کدام وزرای کابینه رای داد؟

تورم مسکن به ۴۱ درصد رسید