تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
فرصت همکاری تحریم‌شدگان در بازار انرژی

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

هر چند ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران در شرایط عدم اطمینان فعلی ابهاماتی دارد، اما ایده سوآپ نفت این کشور کاملا عملیاتی بوده و می‌تواند منافع ایران و روسیه را تامین کند.

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

اقتصاد۲۴- با وقوع جنگ اوکراین، مقصد صادراتی یک میلیون بشکه از نفت خام روسیه از بازار اروپا به سمت بازار هند تغییر کرده است. بدین ترتیب روس‌ها مجبور شدند مسافت بیشتری را برای رسیدن به بازار مقصد طی کرده و همچنین هزینه بیشتری بابت انتقال نفت از دریای بالتیک و سیاه به هند پرداخت کنند (تصویر ۱).

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

تصویر 1

در این فضا، ایده ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران از طریق خط لوله نکا-جاسک دوباره مطرح شده است. در گذشته با فروپاشی شوروی و قطع دسترسی جمهوری‌های تازه مستقل شده از آب‌های آزاد، اجرای این پروژه برای اولین بار مطرح شد.

خط لوله نکا–جاسک (تصویر ۲) یک خط لوله پیشنهادی در ایران است که در صورت ساخت، نفت خام کشور‌های قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و روسیه را از طریق بندر نکا در ساحل دریای خزر به بندر جاسک در دریای عمان منتقل می‌کند.

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

تصویر 2

ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده این خط لوله ۱.۶ هزار کیلومتری، یک میلیون بشکه نفت در روز است. هزینه این خط لوله ۳ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. البته با دخالت سیاسی آمریکا و اروپا، خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (تصویر ۳) به عنوان رقیب خط لوله نکا-جاسک با ظرفیت مشابه در سال ۲۰۰۶ به بهره‌برداری رسید و خبرگزاری رویترز در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۰ با انتشار گزارشی عنوان کرد که بخشی از نفت کشور‌های قزاقستان و ترکمنستان از خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیهان به بازار‌های آزاد عرضه می‌شود.

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

تصویر 3

چشم‌انداز مبهم برای احداث خط لوله نکا-جاسک

حال بعد از وقوع جنگ اوکراین و ایجاد ۲ میلیون بشکه نفت مازاد روسیه، به نظر می‌رسد انگیزه سیاسی و مزیت اقتصادی برای احداث خط لوله نکا-جاسک در طرف روسی و ایرانی ایجاد شده است. اما اجرای این طرح که ذیل کریدور شمال-جنوب تعریف می‌شود نیازمند افق بلندمدتی است که در شرایط آشفته تحریم ایران و روسیه و عدم وجود چشم‌انداز نسبت به آینده، قابلیت اجرا ندارد.

محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به تجربه تلاش گذشته برای ترانزیت نفت از شمال به جنوب ایران گفت: یک ایده این بود که ما نفت روسیه و مابقی همسایگان شمالی را به جنوب ایران ترانزیت کنیم. زمانی طرح خط لوله نکا به جاسک مطرح بود، ولی در حوزه جذب سرمایه‌گذاری برای احداث به مشکل خورد و متوقف شد. ترانزیت نفت همسایگان شمالی دیگر وابسته به تحریم بودن یا نبودن ایران نیست.

شاید اگر روزی توقف روابط اقتصادی روسیه و اروپا قطعی شده و هند به خریدار پایدار نفت روسیه تبدیل شود، مذاکره درباره احداث خط لوله نکا-جاسک نیز روی میز ایران و روسیه قرار گیرد، که در فضای مبهم فعلی تا آن روز فاصله زیادی است، مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد.

مزایای اقتصادی و سیاسی سوآپ نفت روسیه از مسیر ایران

اما با وجود بن‌بست به نظر رسیدن ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران، سوآپ نفت روس‌ها گزینه جذاب‌تر و محتمل‌تری برای اجراست. چندی پیش الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که امیدوار است در گام نخست قرارداد سوآپ ۵ میلیون تن نفت روسیه با ایران تا پایان ۲۰۲۲ امضا شود. جواد اوجی وزیر نفت نیز با استقبال از این پیشنهاد، عنوان کرد، زیرساخت سوآپ ۱۰ میلیون تن نفت در ایران وجود دارد.


بیشتر بخوانید: بازی دو سر برد همکاری با روس‌ها در حوزه انرژی


در گذشته نیز ایران با استفاده از موقعیت جغرافیایی ممتاز خود، سوآپ نفت (و نه ترانزیت) از کشور‌های حاشیه خزر را انجام می‌داد که قرارداد سوآپ نفت قزاقستان در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ از جمله آن بود.

در این قرارداد، شرکت ویتول روزانه ۳۵ تا ۷۰ هزار بشکه نفت قزاقستان را خریداری کرده و در شمال به ایران تحویل میداد و سپس نفت ایران را از جنوب برای صادرات تحویل می‌گرفت. مابه‌ازای این سوآپ، ایران بشکه‌ای ۱.۵ دلار به عنوان حق سوآپ دریافت می‌کرد.

سیدمحسن قمصری، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: منابع نفتی و گازی ایران عمدتا در جنوب کشور متمرکز است و با توجه به گستردگی کشور، ما هزینه گزافی را برای انتقال منابع هیدروکربوری به شمال کشور صرف می‌کنیم. در نتیجه می‌توان با سوآپ نفت و گاز از همسایگان شمالی، این هزینه انتقال و ترانزیت را کاهش داد.

وی تاکید کرد: سوآپ نفت علاوه بر مزایای اقتصادی، مزایای سیاسی زیادی را نیز در ایجاد وابستگی کشور‌ها به ایران به همراه دارد. البته اجرای چنین طرح‌هایی نیاز به مدیریت واحد دارد تا مثل گذشته دچار آسیب نشود.

دو چالش و دو راهکار برای سوآپ نفت روسیه

حال پس از جنگ اوکراین، مقصد یک میلیون بشکه از نفت روسیه از اروپا به هند تغییر کرده است (تصویر ۴) که می‌تواند به جای طی مسیر طولانی از دریای سیاه و بالتیک با سوآپ با نفت ایران به بازار هند سوآپ و صادرات شود.

در این طرح، هزینه ترانزیت روسیه کاهش می‌یابد، همچنین ایران نیز با دریافت حق سوآپ و کاهش هزینه ترانزیت نفت خود از جنوب به شمال سود می‌برد؛ یک بازی برد-برد.

اما این ایده از دو جهت برای طرفین چالش‌هایی دارد. چالش ایران در احتمال تصاحب بازارش در هند توسط روسیه خلاصه می‌شود که می‌تواند با انعقاد قرارداد‌های کوتاه‌مدت یکساله این مشکل را رفع کرد.

بدین ترتیب در صورت احیای برجام و تعلیق تحریم‌ها، نفت ایران دوباره می‌تواند به بازار هند برگردد و قرارداد سوآپ نفت روسیه یا تمدید نمی‌شود و یا با شرط نیامدن سمت بازار ایران در هند تمدید می‌شود.

چالش طرف روسی نیز تحریم بودن نفت ایران است که گمرک هند اجازه واردات آن را نمی‌دهد. البته این احتمال وجود دارد که روس‌ها در لایه سیاسی بتوانند این چالش را با هندی‌ها برطرف کنند.

در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه‌های شمالی ایران (تهران و تبریز) برای دریافت نفت روسیه ۳۴۰ هزار بشکه بوده و زیرساخت خط لوله با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه برای انجام این عملیات موجود است. تنها گلوگاه لجستیکی، ظرفیت دریافت بنادر ایران در دریای خزر است که روزانه فقط ۷۰ هزار بشکه است.

زیر و بم ماجرای سوآپ و ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران

تصویر ۴

در این طرح، هزینه ترانزیت روسیه کاهش می‌یابد، همچنین ایران نیز با دریافت حق سوآپ و کاهش هزینه ترانزیت نفت خود از جنوب به شمال سود می‌برد؛ یک بازی برد-برد.

اما این ایده از دو جهت برای طرفین چالش‌هایی دارد. چالش ایران در احتمال تصاحب بازارش در هند توسط روسیه خلاصه می‌شود که می‌تواند با انعقاد قرارداد‌های کوتاه‌مدت یکساله این مشکل را رفع کرد.

بدین ترتیب در صورت احیای برجام و تعلیق تحریم‌ها، نفت ایران دوباره می‌تواند به بازار هند برگردد و قرارداد سوآپ نفت روسیه یا تمدید نمی‌شود و یا با شرط نیامدن سمت بازار ایران در هند تمدید می‌شود.

چالش طرف روسی نیز تحریم بودن نفت ایران است که گمرک هند اجازه واردات آن را نمی‌دهد. البته این احتمال وجود دارد که روس‌ها در لایه سیاسی بتوانند این چالش را با هندی‌ها برطرف کنند.

در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه‌های شمالی ایران (تهران و تبریز) برای دریافت نفت روسیه ۳۴۰ هزار بشکه بوده و زیرساخت خط لوله با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه برای انجام این عملیات موجود است. تنها گلوگاه لجستیکی، ظرفیت دریافت بنادر ایران در دریای خزر است که روزانه فقط ۷۰ هزار بشکه است.

منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش عجیب به نوشیدنی روی میز در دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری دیده نشده از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی ۲۷ سال پیش

عکس/ لیست جدید قیمت محصولات سایپا اعلام شد

عکس/ تاثیر کمبود ویتامین‌ها از روی چهره

عکس/ اولین کسی که در قطعه هنرمندان دفن شد

عکس/ نمایی از شهر مشهد و حرم امام رضا در دوران پهلوی

عکس/ اولین باری که خیابان‌های تهران ۴۰ سال پیش قفل شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

با این قانون، دختر سردار سلیمانی هم نمی تواند پست بگیرد

از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا در ژنو

عکس/صفی از مقامات اداری ناصرالدین شاه حدود ۱۲۰ سال پیش

عکس/ دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

گلایه گاریدو از کادرپزشکی پرسپولیس

سفر حج عمره گران می‌شود

تفاوت بین اقتصاد کلان و اقتصاد خرد چیست؟

درباره مقررات جدید رمزارزها، هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم

عکس/ تغییر شوکه کننده سمانه پاکدل ۱۵ سال بعد از سریال دلنوازان

محله اعیان نشین تهران در نیم قرن پیش کجا بود؟ + عکس

اقتصاد چیست و انواع آن کدامند؟/ چرا باید به اقتصاد اهمیت داد؟

فیلم/ تصاویر لو رفته از عصبانیت نتانیاهو در حین بازجویی

دلیل خرید شیرآلات رنگی

عکس / مسابقه دوی ماراتن دبی با مشارکت هزاران شرکت‌کننده

پزشکیان روز دانشجو به دانشگاه تهران می‌رود

۹۹ درصد دیپلمات‌ها مطمئن بودند که قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای می‌آورد/ به اجبار هم که شده باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم

تغییر در شرایط خرید و فروش ارز

عکس/ شهادت یک فوتبالیست لبنانی در حملات اسراییل

واکنش مجلس به ادامه دار شدن گرانی خودرو

گزارش بورس امروز یک شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۳

فیلم/ گردش خرس قهوه‌ای در دریاچه گهر لرستان

بحران جدی سلامت در مناطق محروم ایران

فیلم/ پرسش‌های تخصصی اژه‌ای از بزرگترین جاعل امضای مسئولان

فیلم/ اظهار نظر عجیب رائفی پور درمورد جومونگ

پاییز هزار رنگ در مجموعه تاریخی سعدآباد

عکس/ جمعی از دختران ارمنی در دوره قاجار

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه در برجام چیست؟

فیلم/ وعده نماینده برای دستگیری نتانیاهو و گالانت توسط بسیجیان بختیاری

خواب استقلالی‌ها برای رامین رضاییان

ماجرای کشف جسد خاخام گمشده در امارات

عکس/ استقبال جالب مردم بروجرد از کاروان ناصرالدین شاه قاجار

پیدا شدن پیکر مفقود شده مرد رامسری پس از چهار ماه

فرصت طلایی استقلال برای صعود در لیگ نخبگان

رسانه رسمی پاختاکور درباره استقلال چه گفت؟

آنالیز تغییرات استقلال زیرنظر موسیمانه

عکس/ جشن آشپزان با پسران رقاص دوره ناصرالدین شاه قاجار

عکس/ بازیگران نمایش دیو‌ها در ساری حدود ۱۳۰ سال پیش

گاریدو در پرسپولیس تصمیمش را عملی کرد

یورو به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید

نخستین بلوای بنزین در ایران ۶۰ سال پیش + عکس

آمار شوکه کننده از مبتلایان به ایدز در ایران

معمای سبز شدن بورس

ماجرای مسمومیت ۴۰ دانشجوی دانشکده علوم پزشکی شوشتر چه بود؟

عکس/ فرش کردستان با نقش شیر و خورشید متعلق به ۱۵۰ سال پیش

هزینه تحصیل هر دانش‌آموز افغان در ایران چقدر است؟

جزئیاتی درباره عرضه‌های اولیه جدید در بورس

شوک افزایش قیمت‌ها به بازار خودرو‌های مونتاژی رسید + جدول

فیلم/ واکنش قالیباف به مافیای خودرو

شروع رسیدگی به پرونده چای دبش با ۶۱ متهم

چه کسانی مجوز واردات خودرو گرفتند + جزئیات