اقتصاد۲۴- در ۴۳ سالی که از عمر انقلاب اسلامی میگذرد، در برخی مواقع شاهد اعتراضات و ناآرامیهایی در نقاط مختلف کشور بودیم، اما بسیار کمسابقه بوده که پای دانشآموزان به میان بیاید. در اعتراضاتی که جرقه آن، با فوت مهسا امینی شروع شد و اکنون شش هفته از آن میگذرد، حضور اعتراضی برخی دانشآموزان را چه در فضای مدرسه و چه در کف خیابان میبینیم و از اینرو است که بسیاری معتقدند، میداندار اصلی اعتراضات دهه هشتادیها هستند. زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تحلیل این وضعیت به رویداد۲۴ میگوید: ورود دانشآموزان به جریان اعتراضات در کشور در یک شرایط هیجانی ممکن است منجر به ایجاد یک فضای هیجانی غیرمعقول شود که برای ذهن و روانِ دانشآموزان ما مناسب نیست.
نماینده تهران میگوید: ما متاسفانه در طول سالهای گذشته، کمکاری جدی داشتیم، هم در بدنه آموزش و پرورش و هم در صداوسیما. یعنی روی هویت نوجوانان و جوانان، کمتر کار شده است. به نوعی دانشآموزان ما با تاریخچه کشورشان و نسبت به سیری که انقلاب اسلامی طی کرده و تعلق به وطن و تقیدات دینی، کمتر آشنا هستند. این یعنی هم در تقیدات دینی و هم در وطنپرستی و هویت ملی، با دانشآموزان کمکاری شده است. از اینرو، دانشآموزان ما، اطلاع از تاریخچه و زحماتی که برای انقلاب و نظام کشیده شده تا به این نقطه از استقلال و هویت مستقل ایرانی برسد، ندارند. حال برخی از دانشآموزان بدون اطلاع از این دستاوردها، با تحریک و تبلیغ رسانهها و فضای مجازیِ علیه نظام جمهوری اسلامی، روح و روانشان آسیب دیده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس میگوید: اکنون ۲۵۰ شبکه و رسانه علیه جمهوری اسلامی فعالیت میکنند و این فضا که توام با شایعهپردازی و دروغ است و از طرفی، راست و دروغ را با هم مخلوط میکنند، فکر و ذهن نوجوانان و جوانان ما را هدف قرار دادند که برای مقابله با آن، باید واقعیتهای موجود جامعه را به اطلاع دانشآموزان رساند، هرچند که شاید این قشر هم، نقد و مطالبهای داشته باشند که باید ترتیباتی داده شود که این نقد و اعتراضها به صورت معقول و منطقی، شنیده و پاسخ داده شود. در این رابطه، پیشنهادهایی داریم که در آینده مطرح خواهد شد.
بیشتر بخوانید: جزئیات اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان ناآرامیهای اخیر
الهیان در واکنش به اینکه چندی پیش، وزیر آموزش و پرورش گفته بود که دانشآموزان بازداشتی برای اصلاح و تربیت به مراکز روانشناسی فرستاده شدند، گفت: ما بعضاً در بین دانشآموزان، مواردی داریم که مستعد آسیبهای اجتماعی هستند؛ مثل مسائل اعتیاد یا قرار گرفتن تحت فضای مجازی که نیازمند به مشاوره و کمک به خانوادههای آنها است. اینکه برخی از دانشآموزان برای اعتراض به کف خیابان آمدند، بعضاً این ورود هیجانی، ریشه در آسیبهایی که این افراد در خانواده داشتند، دارد؛ مثلاً اینکه دانشآموز در خانواده طلاق یا گرفتار در اعتیاد بوده است. این افراد نیاز به کمک، مشاوره و حمایت دارند.
وی در پاسخ به اینکه در کلیپها دیده میشود که برخی از دانشآموزان دختری که شعار میدهند یا حجاب از سر برمیدارند، با برخورد فیزیکی روبرو شدند، آیا این کار منطقی است؟ گفت: برخورد فیزیکی را تایید نمیکنم. با دانشآموز باید با ملاطفت و رافت برخورد شود. اگر در جایی، فضایی ایجاد میشود که اغتشاشگران به سمت ایجاد التهاب، خطر و آسیب برای افراد میروند، قطعاً برای جمعکردن آن فضا اگر اتفاقاتی بیفتد، معنا و هدف این نیست که دانشآموزان مورد ضرب و شتم قرار بگیرند.