تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

علی کریمی می‌تواند به ایران برگردد؟

سخنگوی دولت می‌گوید علی کریمی مشکلی ندارد، ولی در همین چند هفته گذشته، بسیاری از چهره‌های ورزشی و تلویزیونی به دلیل حمایت از علی کریمی بازداشت شده، بازخواست شده یا ممنوع‌الکار شده‌اند. حسین ماهینی از جمله بازداشتی‌هاست که بعد از چند روز آزاد شد، بازیکنان پرسپولیس بازخواست شدند و مجتبی پوربخش، مجری برنامه فوتبال یک شبکه ورزش هم به دلیل حمایت از علی کریمی ممنوع‌الکار شد.

علی کریمی می‌تواند به ایران برگردد؟

اقتصاد۲۴ - علی کریمی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس، در هفته‌های گذشته، به یکی از دغدغه‌های دولت تبدیل شده است. او که در جریان اتفاقات اخیرِ ایران فعالیت گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است، از سوی جریان اصولگرا که غالبا نزدیک به نگاه دولت هستند، متهم به لیدری این جریان شده است. همین مسئله باعث شده تا نگاه‌ها نسبت به این چهره فوتبالی عوض شود. اگرچه بسیاری اعتقاد دارند علی کریمی به‌عنوان یک معترض، حق بیان اظهاراتش را داشته، ولی جریان رسانه‌ای نزدیک به طیف اصولگرا، خلاف آن را بیان کرده و خواستار برخورد با بازیکن سابق سرخ‌های تهرانی شده‌اند.

همه این اتفاقات و گمانه‌زنی‌ها در شرایطی رخ داده که علی کریمی مدت‌هاست در دوبی حضور دارد و از ایران رفته است. البته که او پیش از شروع اعتراضات در ایران هم چندان حضور پررنگی در کشور نداشت و بیشتر در امارات دیده شده بود. حالا که علی کریمی تبدیل به یکی از نماد اعتراضات خیابانی شده و در تجمعات مردمی، اسم او مکررا به زبان می‌آید، سخنگوی دولت، مجبور شده نسبت به مواضع دولت در ماجرای علی کریمی اظهارنظر کند.

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت که این روز‌ها ترجیح داده با سر‌زدن به دانشگاه‌های مختلف، با دانشجویان به گفتگو بنشیند، یکی، دو روز اخیر در واکنش به فریادزدن اسم علی کریمی در دانشگاه قم، جمله مهمی درباره این چهره ورزشی به زبان آورده است. او گفته: «کریمی می‌تواند به کشور برگردد، کسی با او مشکلی ندارد». این جمله اگرچه اهمیت زیادی دارد، ولی به اندازه جمله بعدی سخنگوی دولت مبهم نیست که گفته «دیکتاتوری رسانه‌ای اجازه نمی‌دهد که صدای واقعیت و حقیقت حتی به گوش ورزشکاران برسد». تا به اینجا این تنها اظهارنظر رسمی یکی از مقامات دولتی درباره علی کریمی است.


بیشتر بخوانید: آشتی کنان علی دایی و علی کریمی به لطف اصولگرایان


به نقل از سخنگوی دولت، علی کریمی می‌تواند برگردد و کسی مشکلی با او ندارد. این ادعا از زوایای مختلف قابل بحث است؛ به‌ویژه اینکه بهادری‌جهرمی این‌طور گفته که مباحث درباره مشکلات احتمالی و پیش‌روی علی کریمی، مربوط به دیکتاتوری رسانه‌ای است. احتمالا منظور سخنگوی دولت، رسانه‌های آن‌طرف آب است که مانور زیادی روی استوری‌های علی کریمی داده‌اند.

با‌این‌حال در این بین یک معمای بزرگ وجود دارد: آیا سخنگوی دولت، نظر سایت‌ها و روزنامه‌های نزدیک به دولت درباره علی کریمی را نخوانده است؟ یا اینکه خوانده و به قرار، از این به بعد قرار است درمورد پرونده علی کریمی تغییر رویه داده شود. هرکدام از این مباحث باشد، باز ابهامات زیادی وجود دارد.

در نقد جمله‌ای که بهادری‌جهرمی درباره رسانه‌هایی که پیام اشتباه به علی کریمی رسانده‌اند، می‌شود فقط گوشه‌ای از نوشته خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و چهره‌های نزدیک به اصولگرایان را مرور کرد. برای مثال روزنامه همشهری که این روز‌ها سیاست‌هایش را با علیرضا زاکانی، شهردار تهران همخوان کرده نسبت‌های عجیبی به علی کریمی داده و تلویحا او را منافق و ضدانقلاب معرفی کرده است؛ «علی کریمی که این روز‌ها از سوی اغتشاشگران تشویق می‌شود، با خط‌دادن به آنان تلویحا از کشتن مأموران امنیتی حمایت کرده است. کریمی گرچه مدعی شده است منافق و ضد‌انقلاب نیست، اما در عمل مدیریت جریان اغتشاش و کمک به آن‌ها را در دستور کار دارد. انتشار محتوا‌هایی با مضامین نفرت‌انگیز، تهییج‌کننده، مشوق حمله به مراکز امنیتی و مأموران انتظامی و ده‌ها اقدام دیگر را می‌توان از جمله اقدامات این فوتبالیست سابق دانست. فوتبالیستی که در زمین چمن حریفان را دریبل می‌زند، اما در زمین سیاست دریبل دوطرفه خورده است».

از آن بحث‌برانگیزتر مطلب خبرگزاری فارس است که در گفتگو با یک وکیل دادگستری، علی کریمی را متهم به فساد فی‌الارض کرده است. در بخشی از گزارش مذکور این‌طور آمده است: «حمیدرضا محمدی، وکیل پایه‌یک دادگستری درخصوص نقش افرادی همچون علی کریمی در اتفاقات اخیر کشور بیان کرد: پرونده این فرد اکنون تشکیل شده است و باید به اتهام این افراد رسیدگی شود. او در پاسخ به این پرسش که آیا اتهام این افراد صرفا تخریب اموال عمومی است یا اتهامات دیگری را در بر می‌گیرد، بیان کرد: با توجه به اینکه این افراد سلاح در دست گرفتند و با حکومت اسلامی جنگیدند اکنون اتهام محاربه مطرح و مجازات آن اعدام است. اتهام فساد فی‌الارض نیز برای افرادی که تشویق و ترغیب به این امر کردند مطرح است».

کیهان هم که از روز‌های نخست یکی از منتقدان جدی علی کریمی بوده، در یکی از چندین مطالبش در این مورد، علی کریمی را به «هیتلر» تشبیه کرده است. این رسانه می‌نویسد: «سلبریتی‌هایی مانند علی کریمی و مهران مدیری و دیگرانی که کم هم نبودند، به بهای پول و ثروت بیشتر یا اقامت و تابعیت دست به نفت ریختن به آتش اغتشاش زدند یا اصلا جزء لیدران اصلی دشمن برای آشوب‌های خیابانی شدند. سلبریتی‌ها این‌بار خیلی بد آبروی خود را بردند و ندانسته و نا‌آگاهانه فریب خوردند در حالی‌که واقعیت این پروپاگاندای رسانه‌ای با رمز مهسا امینی خون‌خواهی از مرگ نابهنگام دختری جوان نبود چرا‌که اصلا مرگ این خانم جوان ارتباطی با پلیس و گشت ارشاد نداشت و ادعای ضرب‌و‌جرح ادعای پوچی بود که برای ترغیب احساسات جوانان انجام شد. مرگ امثال مهسا امینی و حتی کل جوانان و نوجوانان کشور و نابودی آینده آن‌ها فرقی برای علی کریمی و مهران مدیری و سایر سلبریتی‌ها ندارد آن‌هایی که مال و ثروت خود را برداشته و ماه‌ها قبل از این برنامه‌ریزی برای این اغتشاشات در خاک بیگانه و دشمن خلیج‌فارس جا خوش کرده‌اند و به خیال خود هیچ تهدیدی برایش فرقی ندارد و با خیال راحت همچون تصویر هیتلر فقط دست خود را به نشانه حمله جلو می‌برند و می‌گویند کف خیابان بمانید و به آشوب ادامه دهید!».

برخورد سفت‌و‌سخت با علی کریمی در اظهارات افراد مرتبط به جبهه پایداری هم دیده می‌شود. حمید رسایی، فعال سیاسی اصولگرا پیش‌تر در تلویزیون تلاش زیادی کرد تا افکار عمومی و شاید تصمیم‌گیر را قانع کنند که هرطور شده باید اموال علی کریمی را ضبط کرد. اشاره او مستقیما متوجه ویلای علی کریمی در لواسان بود. واکنش علی کریمی به این صحبت‌ها باعث شد تا حمید رسایی واکنش بسیار تندتری نشان دهد و علی کریمی را به این تهدید کند که قرار است به سرنوشت روح‌الله زم گرفتار شود. رسایی نوشت: «به اموال مردم ضرر زدی باید حساب پس بدی. توقیف اموالت، مقدمه توقیف خودت است. از تو لات‌تر، نیما زم بود که آخرش وقتی پس‌گردنی خورد به غلط‌کردن افتاد. تو هم عاقبت گرفتار چنگال قانون می‌شی». چندی بعد هم که خبرگزاری مهر نوشت: «علی کریمی به‌دلیل هم‌صدایی با دشمن و «تشویق به اغتشاش» تحت تعقیب قضائی قرار گرفته است».

حالا پرسشی که در این بین علی بهادری‌جهرمی باید به آن پاسخ دهد، این است که نوشته رسانه‌های مذکور به قدر کافی، پیام روشن برای علی کریمی نداشته است؟ چطور با بیان صریح چنین نقد‌های تندوتیزی که گاه بوی تهدید می‌دهد و حتی داستان تحت تعقیب قرارگرفتن علی کریمی مطرح شده، سخنگوی دولت القای افکاری منفی به علی کریمی را کار دیکتاتور رسانه‌ای می‌داند.

از این موارد بحث‌برانگیزتر هم صورت گرفته است؛ سخنگوی دولت می‌گوید علی کریمی مشکلی ندارد، ولی در همین چند هفته گذشته، بسیاری از چهره‌های ورزشی و تلویزیونی به دلیل حمایت از علی کریمی بازداشت شده، بازخواست شده یا ممنوع‌الکار شده‌اند. حسین ماهینی از جمله بازداشتی‌هاست که بعد از چند روز آزاد شد، بازیکنان پرسپولیس بازخواست شدند و مجتبی پوربخش، مجری برنامه فوتبال یک شبکه ورزش هم به دلیل حمایت از علی کریمی ممنوع‌الکار شد.

این‌ها همه موضوعاتی است که در تضاد با گفته سخنگوی دولت مطرح شده است. با وجود این، باید جا برای زاویه‌ای دیگر هم در این بین باز کرد: آیا رویه مسئولان تصمیم‌گیر درباره علی کریمی عوض شده است؟ این موضوعی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد. دست‌کم تا زمانی که در جمعی رسمی‌تر یا شاید از زبان فردی رسمی‌تر، مسئله علی کریمی بیان نشود و به آن واکنشی داده نشود، نمی‌توان چندان نظر قطعی در این مورد بیان کرد.

منبع: روزنامه شرق
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جواد
0
0
شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱
علی کریمی ومهران مدیری لز آرتین نمیگن. آرتین کودک این ملت نیست.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟