اقتصاد۲۴- مدیرعامل سایپا اخیراً ادعا کرد که تولید محصولات سایپا به حالت عادی برگشته است. محمدعلی تیموری در هفدهمین نمایشگاه قطعات و مجموعههای خودرو تهران گفت: در پنج ماه اخیر تولید خودرو به صورت روزانه در گروه خودروسازی ساپپا حالت عادی داشت، به گونهای که تولید با بالاترین ظرفیت و با بهرهوری ۹۸ درصد انجام میشود.
این ادعا زمانی از طرف مدیرعامل سایپا مطرح شد که همچنان عرضه خودرو به صورت قطرهچکانی انجام و همین عامل هم باعث افزایش بیش از پیش قیمت خودرو میشود.
اما نکته قابل توجه در بحث تولیدات محصولات خودروسازی سایپا این است که اکثر خودروهای تولیدی این گروه، کوییک و شاهین هستند و باقی محصولات این شرکت خودروسازی تولیدات کمی دارند. البته این دو خودرو هم از نظر کیفی و فنی مشکلاتی دارند.
از سوی دیگر، گفته میشود دو خودروساز دولتی، بهویژه سایپا با تکمیل محصولاتی که از قبل ناقص و در پارکینگ بودند آمار تولید را بالا بردهاند. در حالی که این خودروها پیش از این هم در آمار تولیدی قرار داشتند. به هر حال ابهام در اطلاعات باعث شده تا چنین ظنهایی مطرح شود.
پس از توقف تولید پراید، سایپا برای جایگزینی آن، از کوییک رونمایی کرد. قرار بود کوییک نسخه بهتر و با کیفیتتری از پراید باشد. اما نارضایتی مشتریان این شرکت خودروسازی از کیفیت محصولات و آپشنهای کم این خودرو روایت دیگری را مطرح میکند.
البته نارضایتی از محصولات سایپا به کیفیت بدنه و آپشنها ختم نمیشود. شاهین یکی از محصولاتی بود که پس از عرضه به بازار، استقبال کمی از آن شد. ایرادات جدی که موتور این خودرو داشت دلیل اصلی خودداری متقاضیان از خرید شاهین بود؛ بنابراین دلیل افزایش فروش یا حذف قرعهکشی ارتباط چندانی به افزایش عرضه ندارد، بلکه تقاضایی برای این خودروها وجود ندارد.
باید توجه کرد آمار تولیدی که خودروسازان منتشر میکنند شفاف نیست. خودروسازان در سالهای گذشته به بهانه کمبود قطعه و مشکلات مالی خودروهای ناقص زیادی را تولید کردند.
این فرآیند تا جایی ادامه داشت که خودروسازان اعلام کردند پارکینگهای جدیدی را برای تولیدات خود اجاره کردند. اما همچنان این خودروهای ناقص را در آمار تولیدات خود حساب میکردند.
حال نیز بر اساس دستور وزارت صمت و دولت خودروسازان موظف شدند که تولید خودرو را به صورت ناقص متوقف کنند و در نهایت هم خودروهای ناقص کف پارکینگ را به صفر برسانند.
بیشتر بخوانید: وزیر صمت: مدارک ایرانخودرو و سایپا برای ثبت سفارش خودرو کامل نیست
خودروسازان هم در نهایت این دستور را اجرا کردند و ادعا میکنند که در حال حاضر هیچ خودرو ناقصی تولید نمیشود و تعداد خودروهای ناقص در پارکینگها نزدیک به صفر رسیده است. اما تکمیل خودروهای ناقص را هم مجددا جزو آمار تولیدیها بهحساب آوردند.
بهرغم این آمارسازی ایرانخودرو و سایپا همچنان از برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو عقب هستند. البته وزارت صمت در پاسخ به انتقادات وارد شده به این وعده، وعده دیگری را روی میز گذاشت و اعلام کرد تولیدات خودروسازان در شش ماه دوم سال ۵۰ درصد افزایش مییابد.
طبق آمار منتشرشده، تولید خودرو در گروه سایپا از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا مردادماه، تنها ۱۷۱ هزار دستگاه رسیده است. اما مدیرعامل این شرکت میگوید در پنج ماه اخیر تولیدات این گروه در حالت عادی بوده و با حداکثر بهرهوری صورت گرفته است.
حال این پرسش مطرح میشود که با توجه به این آمارها چگونه خودروسازان دولتی میخواهند به وعدههای افزایش ۵۰ درصدی تولید عمل کنند؟
در این میان، باید به صورتهای مالی منتشرشده خودروسازان در ماههای گذشته توجه کرد. در این آمارها ایرانخودرو و سایپا با تولید هر خودرو به طور متوسط بین ۴۰ میلیون تا ۹۰ میلیون ضرر میکنند.
دنیای اقتصاد در گزارشی عنوان کرد که این زیانها به صورت روزانه در حال رشد است. طوریکه زیان انباشته خودروسازان ۲۹ درصد افزایش یافته و به ۷۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
افزایش زیان خودروسازان بزرگ کشور احتمال کاهش تولید در ماههای گذشته را افزایش میدهد. اما هنوز به دلایل نامشخصی زیان هنگفت خودروسازان نادیده گرفته شده و همچنان اصرار بر افزایش تیراژ خودروسازان وجود دارد.