تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۵ آبان ۱۴۰۱

گزارش عملکرد یک سال اخیر منطقه آزاد قشم منتشر شد

گزارش عملکرد یکساله سازمان منطقه آزاد قشم در دوره تصدی افشار فتح اللهی مدیرعامل این سازمان منتشر شد.

گزارش عملکرد یک سال اخیر منطقه آزاد قشم منتشر شد

اقتصاد۲۴- منطقه آزاد قشم با داشتن شرایط ویژه و موقعیت ژئوپلیتیکی خاص خود که این منطقه را متمایز و متفاوت از سایر مناطق آزاد کشور کرده، به دلیل چندگانگی‌های مدیریتی و عدم پایبندی و تمکین دستگاه‌های اجرایی به قوانین در مناطق آزاد، نسبت به سایر مناطق در ابعاد مختلف دچار عقب ماندگی شده بود. در این راستا با مذاکرات انجام شده و با موافقت صورت گرفته جهت رفع دوگانگی مدیریت که خواسته مردم و فعالان اقتصادی جزیره برای حل مشکلات عدیده زندگی و سرمایه گذاری در قشم است، سازمان منطقه آزاد قشم خواهد توانست با قدرت بیشتر و گام‌های مستحکم تری در راستای ایفای این مسؤولیت‌ها نقش آفرینی کرده و در همه بخش‌های اقتصادی، صنعتی، گردشگری که قانون گذار به آن اولویت داده است، سراسر جزیره را منتفع کرده و به توسعه بیشتر کشور نیز کمک کند.

بازطراحی و بهسازی وضعیت زیرساخت‌های اساسی جزیره بویژه در حوزه راه‌ها و تامین آب شرب با سرعت بیشتری در حال انجام است. آغاز عملیات عمرانی دو پروژه بزرگراهی در جزیره قشم و پیشرفت طرح موسوم به نهضت آسفالت معابر در جزیره قشم را می‌توان بخشی از مهمترین فعالیت‌های در حوزه بهبود راه‌ها و معابر دسترسی در سطح جزیره قشم دانست.

در همین رابطه اقدامات اولیه جهت آغاز مجدد پروژه عظیم پل خلیج فارس به عنوان محور اتصال دهنده جزیره قشم با سرزمین اصلی نیز انجام شده و براساس صحبت‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم این پروژه ملی نیز در آینده نزدیک فرآیند عمرانی خود را آغاز کرده و مسیر برای به واقعیت تبدیل شدن یکی از آرزو‌های دیرینه مردم این ناحیه هموار می‌شود.

در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن همسو با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و سیاست‌های دولت سیزدهم، طی ماه‌های گذشته طرح مسکن جوانان جزیره در روستا‌های مختلف با هدف رفع نیاز جزیره نشینان به مسکن نیز یکی از اقدامات اصلی و اساسی است در دستور کار قرار گرفته است. در اجرای مسکن دار شدن کلیه اقشار جامعه بویژه جوانان و گروه‌های کم برخوردار در اولویت قرار گرفته اند.

مذاکرات فشرده با وزیر نیرو و مجموعه این وزارتخانه و آغاز طرح‌هایی جهت رفع مشکل آب در تمام نقاط جزیره قشم نیز از مهمترین اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته بوده است. کلنگ زنی، افتتاح و راه اندازی آب شیرین کن‌های جدید در کنار جانمایی نقاطی در سطح جزیره برای احداث آب شیرین کن‌های جدید، از جمله اقداماتی است که با به نتیجه رسیدن آن‌ها شاهد رفع چالش کم آبی در جزیره خواهیم بود.

بازگشایی و بهبود فضای کسب و کار‌ها و ایجاد بستر مناسب برای رونق تولید و فعالیت صنعتی در جزیره قشم، طی ماه‌های گذشته زمینه ساز طبیعی شدن فعالیت‌های اقتصادی بویژه در حوزه تجارت بوده است. با برنامه ریزی صورت گرفته در حوزه مدیریت گمرک سازمان منطقه آزاد قشم و با حمایت انجام شده از صادرکنندگان برای نخستین بار تراز تجاری این منطقه در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ مثبت شد.

همچنین تولید و پرورش محصولات شیلاتی و آبزیان و هدف گذاری برای صادرات این محصولات از دیگر اقداماتی بوده که طی یک سال گذشته به صورت جدی انجام شده است. همچنین در این مدت نخستین محموله از تولیدات پالایشگاه پارس بهین پالایش به عنوان بزرگترین واحد پالایشگاهی نفت فوق سنگین و تولیدکننده قیر کشور به بازار‌های هدف صادر شده است. مجموعه اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصادی طی یک سال گذشته موجب شده تا درآمد‌های ارزی امنطقه آزاد قشم رشد کرده و علاوه بر کمک به اقتصاد ملی، امکان اجرای طرح‌های زیرساختی بیشتری در این منطقه فراهم شود.

تمدید کارت سبز ژئوپارک جهانی قشم به عنوان تنها ژئوپارک منطقه خاورمیانه نیز از مهمترین فعالیت‌های انجام شده طی سال گذشته بوده است. بر این اساس علاوه بر تمدید کارت سبز ژئوپارک قشم توسط یونسکو، این ژئوپارک به عنوان یکی از الگو‌های مطرح در زمینه مشارکت جامعه محلی برای سایر ژئوپارک‌های جهان معرفی شد. ادامه حضور ژئوپارک قشم در شبکه ژئوپارک‌های جهانی زمینه ساز حضور گردشگران داخلی و خارجی شده و علاوه بر رونق و توسعه صنعت گردشگری می‌تواند به بهبود وضعیت معشیت ساکنان جزیره کمک کند.

در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز با تشکیل کارگروه‌های مختلف مسائل روستا‌ها و شهر‌های سطح جزیره قشم با همراهی و همکاری جامعه محلی طرح، بررسی و برای حل آن‌ها اقدام شده است. همچنین راه اندازی قرارگاه اجتماعی برای اجرای برنامه متنوعی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع مشکلات موجود برنامه ریزی شد. همچنین برگزاری جشنواره تابستانی و دیگر برنامه‌های مناسبتی از مهمترین اقداماتی بود که با اجرای آن تلاش برای ایجاد فضای شاد در جزیره صورت پذیرفت.

در کنار موارد ذکر شده اقدامات مختلفی نیز با هدف بهبود وضعیت شغلی و افزایش انگیزه نیرو‌های انسانی در سازمان منطقه آزاد قشم اجرایی شده است که در نتیجه آن شاهد افزایش و رشد شاخص‌های مختلف در حوزه اشتغال و رفاه اجتماعی بوده است. در همین راستا موضوع همسان سازی در حقوق و مزایای پرنسل مجموعه سازمان منطقه آزاد قشم و تبدیل وضعیت نیرو‌های عضو خانواده شهدا و ایثارگران نیز با جدیت پیگیری شده است.

گزارش عملکرد یک سال اخیر منطقه آزاد قشم منتشر شد

در ادامه این گزارش بخشی از عملکرد‌های شاخص انجام شده طی یک سال گذشته از آغاز دوران حضور افشار فتح الهی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم را می‌خوانید:

تلاش برای حاکمیت یکپارچه در جزیره قشم

یکپارچه سازی جزیره قشم به یک منطقه آزاد یکی از خواسته‌های سازمان منطقه آزاد قشم با اولویت پایان دادن به مشکلات مردمی درنتیجه دوگانگی‌های حاکمیتی موجود بود که با پیگیری‌های صورت گرفته توسط افشار فتح الهی در مقام رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم بعد از سال ها، در شورای عالی مناطق آزاد کشور به تصویب رسید.

موافقت برای حل معضل دوگانگی حاکمیتی قشم در دولت مردمی و به نفع مردم که با حمایت دبیر شورای عالی مناطق آزاد همراه شد، می‌تواند با مدیریت اصولی و برنامه ریزی دقیق برای توسعه متوازن در سطح جزیره، ضمن کاهش دغدغه‌های قشموندان، به ارتقاء سطح اقتصاد و درآمد مردم در سال‌های آتی انجامیده، حرکت این منطقه را در مسیر درستی منطبق بر مأموریت‌های ذاتی یک منطقه آزاد، ریل گذاری کند.

معضل دو حاکمیتی در قشم سال هاست که گریبان ساکنان و به ویژه فعالان اقتصادی این منطقه را گرفته و آثار زیانباری بر زندگی روزمره مردم و سرمایه گذاران از مدیریت شهری گرفته تا پروژه‌های کلان اقتصادی، مسایل گمرکی و مالیاتی در جزیره گذاشته است.

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گام‌ها برای جبران این عقب ماندگی، اعمال ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه توسعه برای رفع دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد قشم و ایجاد وحدت رویه در مدیریت مبنی بر تفویض مأموریت‌های دستگاه‌های اجرایی به این سازمان است.

باتوجه به ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، کلیه اختیارات و هر مسوولیتی که نیازمند تصمیم گیری صریح و سریع (جز دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی) باید در حیطه اختیار مدیران عامل مناطق آزاد، باشد.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به مدد رونق اقتصادی می‌آید

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی منطقه آزاد قشم در یک سال گذشته با ۲۴.۷۷۰ میلیارد ریال به کمک رونق اقتصادی جزیره و بهبود وضعیت معیشت جامعه محلی آمده است.

جهش توسعه‌ای در قشم از مهم‌ترین سیاست‌های افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از نخستین روز شروع به کار در جزیره بود که دستیابی به آن نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه راه‌ها و ایجاد یک شبکه جامع حمل‌ونقلی است که رونق بخشیدن به اقتصاد جزیره و به‌تبع آن، افزایش کیفیت زندگی و معیشت ساکنان را ممکن می‌کند که هدف غایی این جهش توسعه‌ای است.

هدایت هدفمند منابع و مصارف سازمانی این منطقه آزاد بر اساس سیاست‌های دولت مردمی به‌منظور اولویت‌دار کردن منابع و بودجه پروژه‌ها برای ایجاد حداکثر بهره‌وری درزمینهٔ‌های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و اجتماعی باعث شد در سال جاری سه پروژه در حوزه راه‌سازی جزیره بااعتباری بالغ‌بر ۲۴.۷۷۰ میلیارد ریال که مسیری به طول ۱۰۲.۳ کیلومتر را شامل می‌شود، آغاز به کار کند.

در رأس این پروژه‌ها، تعریض جاده ساحل جنوبی از شهر قشم تا فرودگاه بین‌المللی جزیره، به طول ۶۰ کیلومتر بااعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال است که در خردادماه امسال کلنگ زنی شده و قرار است ۴۹ هزار قشم‌وند را از خدمات خود منتفع کند.

با اتمام طرح مذکور علاوه بر استفاده از ظرفیت جاده، بهره‌مندی از جذابیت‌های بی‌بدیل مسیر جنوبی در کنار دریا، کاهش بار ترافیکی شهر قشم در ایام پیک گردشگری، گردشگران و ساکنان شهر‌های قشم، سوزا و روستا‌های تورگان، ریگو، برکه خلف، مسن و شیب دراز، دسترسی ایمنی به فرودگاه بین‌المللی جزیره خواهند داشت.

تکمیل رینگ بزرگراهی شرق جزیره قشم، شامل عملیات اجرایی فاز ۴ بزرگراه خلیج‌فارس به طول ۴۰ کیلومتر بااعتبار ۹۰۰۰ میلیارد ریال، پروژه دیگری است که در تیرماه سال جاری توسط سازمان منطقه آزاد قشم کلنگ زنی شد و در دو بخش ۳۰ کیلومتری، حدفاصل بندر تجاری کاوه تا بندر مسافری لافت و ۹ کیلومتری، حدفاصل میدان درگهان تا بندر تجاری کاوه عملیاتی می‌شود.

با اجرای این پروژه، محور بزرگراهی شهر قشم به بندر مسافری لافت که یکی از پر رفت و آمدترین بنادر مسافری کشور است، کامل شده و سطح دسترسی و ایمنی ساکنان و گردشگران ارتقا یافته، رینگ بزرگراهی شرق جزیره قشم از بندر مسافری لافت تا فرودگاه بین‌المللی قشم به‌عنوان یکی از خواسته‌های دیرینه مردم جزیره، بعد از سال‌ها در دولت سیزدهم با رویکرد مردم محور، تکمیل می‌شود.

افتتاح پروژه محور اصلی بلوار مرکزی طولا به طول ۲.۳ کیلومتر به ارزش ۷۷۰ میلیارد ریال در شهریورماه ۱۴۰۱، نتیجه‌ای دیگر از رویکرد مردم محور فتح الهی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در راستای توسعه عمرانی روستای طولا بوده است.

با ادامه نهضت راه‌سازی در سراسر جزیره و بهسازی و ساماندهی مسیر‌های موجود و اصلاح نقاط حادثه‌خیز، زیرساخت‌های توسعه همه‌جانبه و پایدار قشم در دولت سیزدهم فراهم می‌شود.

واگذاری ۲۲.۵ هکتار زمین در طرح مسکن جوانان جزیره

۲۲.۵ هکتار زمین در ۴ مرحله به عنوان خدمتی ماندگار از دولت مردمی و منطقه آزاد قشم به طرح مسکن جوانان جزیره اختصاص یافت.

از زمان ارائه طرح مسکن جوانان جزیره قشم در سال ۱۴۰۰، تاکنون در ۴ مرحله، کلنگ زنی‌هایی در روستا‌های غربی جزیره به انجام رسیده که یک هزار و ۸۷۰ جوان بومی را از نعمت داشتن زمین و خانه بهره‌مند خواهد کرد، این درحالی است که از ابتدای تأسیس منطقه آزاد قشم، هیچ برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن در جزیره اجرایی نشده بود.

جزیره قشم با داشتن ۶ شهر و ۶۷ روستا، نزدیک به ۱۸۰ هزار تن جمعیت دارد که در سال‌های پیش رو، به لحاظ بافت جوان جامعه، از نرخ رشد بالایی برخوردار خواهد بود. این مهم نیاز اجتماع را به برخورداری از تسهیلاتی همچون مسکن، اشتغال و خدمات زیرساختی برای یک زندگی درخور بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد.

طرح مسکن ملی به‌عنوان یکی از وعده‌های اصلی و کلیدی رییس دولت سیزدهم به مردم، نماینده دولت مردمی در رأس مدیریت عاملی سازمان منطقه آزاد قشم را بر آن داشت تا پیشبرد این طرح در جزیره را یکی از اولویت‌های اصلی در نظر گرفته و به اجرایی کردن آن در سال ۱۴۰۱ اهتمام ورزد که نتیجه آن برخوردار شدن جوانان ۲۴ روستا از نعمت مسکن بوده است.

طرح مسکن جوانان جزیره از غربی‌ترین روستای قشم، باسعیدو، آغاز و تاکنون در روستا‌های گوری، مرادی، گوران، دوستکو، درکو، چاهو شرقی، چاهو غربی، دولاب، دوربنی، تم سنتی، خالدین، توریان، کوشه، رمچاه، مسن، دهخدا، شیب دراز، تنبان، جیجیان، کنارسیاه، نقاشه، برکه خلف و نخل گل عملیاتی شده است.
گفتنی است هشت هزار و ۵۰۰ جوان قشمی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که تا این تاریخ یک هزار و ۸۷۰ تن موفق به دریافت زمین شده‌اند.

اراده جدی برای رفع چالش تامین آب در جزیره قشم

رفع مشکلات مربوط به تامین آب شرب و افزایش ظرفیت تولید آب و برق یکی از چالش‌های دیرینه منطقه آزاد قشم است که طی یک سال گذشته و با آغاز فعالیت افشار فتح الهی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

انعقاد قرارداد سرمایه گذاری به روش BOT جهت تامین آب شهر به ظرفیت ۱۰۰۰۰ مترمکعب در روز با سرمایه گذاری معادل ۲۵۵ میلیارد تومان توسط شرکت فرآب یکی از اقدامات مهم انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای رفع چالش تامین آب جزیره اجرایی و کلنگ آغاز احداث آن به زمین زده شد.

از طرف دیگر تخصیص زمین جهت ساخت تاسیسات آب شیرین کن در سایت‌های پیش بینی شده در سلخ، تورگان و باسعیدو با روش اسمز معکوس به ظرفیت مجموعا ۱۲۰۰۰ مترمکعب (هرکدام ۴۰۰۰ مترمکعب) با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان نیز از برنامه‌هایی است که برای تامین آب جزیره در دستور کار قرار گرفته است.

انعقاد تفاهم نامه با شورا و شهرداری قشم درخصوص توسعه و احداث شبکه آب و فاضلاب در بافت قدیم و تاریخی با هدف ارائه خدمات زیرساخت شهری به بیش از ۲۴ هزار نفر از ساکنین شهر قشم از اقدامات صورت گرفته توسط منطقه آزاد قشم طی یک سال گذشته می‌باشد.

همچنین با هدف رفع مشکل تامین آب شهر درگهان و روستای هلر، شاهد کاهش بار توزیع از شبکه مورد اشاره و انتقال آن به شبکه آبی شهر قشم بودیم که موجب رفع نیاز جمعیت‌های ساکن در این نقاط گردید.

همچنین با پیگیری و مذاکره صورت گرفته میان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و وزیر نیرو مجوز مورد نیاز برای تخصیص ۵۰۰۰ مترمکعب آب در روز در قالب خرید تضمیمی برای شهر درگهان اخذ شد.

بررسی عملکرد شرکت آب و برق و تاسیسات قشم نشان می‌دهد که از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه سال جاری، ۳۳۶۰ متر شبکه‌های آبی جدید در جزیره احداث شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ برابر شده و همچنین ۳۱۶۹ متر به طول شبکه‌های فاضلاب در قشم اضافه شده است که بیش از چهار برابر رشد داشته است.

همچنین مطابق این گزارش در این مدت ۲۱۱۹ مشترک جدید و ۸۴۷۶ نفر به جمعیت تحت پوشش شبکه آب اضافه شده اند که این اعداد نسبت به مدت مشابه در یک سال گذشته بیش از ۱۴ برابر رشد نشان می‌دهد.
از آذرماه سال گذشته تا پایان مهرماه سال جاری همچنین شاهد افزایش ۱۲.۵ مگاواتی دیماند برق شهرک صنعتی طولا بود که در عمل موجب افزایش هفت واحد تولیدی به مشترکان برق صنایع شده است.

براساس گزارش شرکت آب و برق و تاسیسات قشم در بهار سال جاری ظرفیت تولید آب در شهر قشم به بیش از ۳۰ هزار و ۷۰۰ مترمکعب و ظرفیت تولید آب در روستا‌های جزیره به ۴۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۱.۵ و ۱.۷ برابر شده است.

مثبت شدن تراز تجاری منطقه آزاد قشم برای نخستین بار

تراز تجاری منطقه آزاد قشم برای نخستین مرتبه در تاریخ این منطقه طی یک سال گذشته مثبت شده است که نشان دهنده حرکت رو به رشد تولید و صادرات و رونق اقتصادی در جزیره است.

رونق تولید و بهبود وضعیت تجارت خارجی و افزایش صادرات یکی از برنامه‌های اولویت دار افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از نخستین روز‌های شروع به کار در جزیره بود؛ اتفاقی که در سایه آن علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی جزیره نیز منجر شود.

با برنامه ریزی خوب صورت گرفته و در نظر گرفتن مشوق‌های متنوع برای صادرات محصولات تولید شده در منطقه آزاد قشم به بازار‌های سایر کشورها، در طول یک سال گذشته شاهد بودیم که تراز تجاری برای نخستین مرتبه در تاریخ منطقه آزاد قشم مثبت شده و به رقم ۵۲ میلیون دلار رسیده است.

براساس آمار گمرک سازمان منطقه آزاد در طول شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۹۷ میلیون و ۱۲۱ هزار دلار صادرات از محل تولید به خارج از کشور انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین از ابتدای سال جاری ۱۸۳ میلیون و ۳۵۸ هزار دلار صادرات از محل تولید به داخل کشور و ۱۰ میلیون و ۵۴۴ هزار دلار نیز صادرات مجدد در منطقه آزاد قشم صورت گرفته که نسبت به سال قبل به ترتیب ۶۹۰ درصد و ۱۱۳۷ درصد رشد داشته است.

از طرف دیگر میزان واردات به منطقه آزاد قشم از ابتدای سال جاری ۷۲ میلیون و ۵۶۰ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین در طول یک سال گذشته ۱۰۶ مورد کارت بازرگانی صادر و ۴۴۲ مورد کارت بازرگانی تمدید شده است.
۲۲۹ تعداد واحد‌های صنعتی و تولیدی در منطقه آزاد قشم فعال شده و در یک سال گذشته ۳۸ مورد پروانه واحد‌های تولیدی صادر شده و همچنین در یک سال گذشته ارزش تولیدات صنعتی به ۷۷۱ میلیون دلار و ۵۷ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال رسیده است.

بررسی گزارش‌های حوزه شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم نیز نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری حدود ۱۵۰۰ تن میگو در کراپ اول و ۶۰۰ تن ماهی از قفس‌های پرورش ماهی در قشم تولید شده است.
همچنین در حوزه نفت و انرژی طی یک سال گذشته با صدور و تمدید ۲۲ مورد مجوز نفتی و پالایشگاهی در منطقه آزاد قشم و برای ۱۱۱۶ نفر نیز اشتغال ایجاد شده و بیش از ۲۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال نیز تولید گرفته است.

منطقه آزاد قشم پیش رو در جلوگیری از تضییع بیت المال

طی یک سال گذشته با موفقیت مدیریت حقوقی و امور قرارداد‌های سازمان منطقه آزاد قشم در به نتیجه رساندن ۱۶ پرونده حقوقی از تضییع بیش از ۵۱ هزار ۹۸۰ میلیارد تومان از بیت المال جلوگیری شده است.

احقاق حقوق مردم و جلوگیری از دست درازی به بیت المال یکی از مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم بوده و منطقه آزاد قشم نیز در راستای تحقق این وعده، طی یک سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر در میزان استرداد اموال بیت المال، در بین مناطق آزاد کشور شده است.

در یک سال گذشته با دستور اکید افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان درخصوص احقاق حقوق مردم و پیشگیری از تضییع بیت المال، مبارزه با فساد و بازپس گیری اموال بیت المال به صورت ویژه در دستور کار مدیریت حقوقی و امور قرارداد‌های سازمان قرار گرفت.

طی یک سال گذشته مدیریت حقوقی و امور قرارداد‌های سازمان منطقه آزاد قشم با موفقیت در به نتیجه رساندن ۱۶ کلاسه پرونده در مراجع قضایی موجب بازگشت بیش از ۵۶۰ هکتار از اراضی دولتی و ملی جزیره به بیت المال شده است.

براساس این گزارش در این مدت از تضییع بیت المال به مبلغ بیش از ۵۱ هزار ۹۸۰ میلیارد تومان در منطقه آزاد قشم جلوگیری به عمل آمده است.

بر همین اساس مدتی قبل مدیرکل امور حقوقی و تقنین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ضمن تقدیر از اهتمام مدیرعامل و مدیر حقوقی سازمان برای مبارزه با فساد اعلام کرد منطقه آزاد قشم در بین مناطق آزاد کشور، موفق به کسب رتبه اول در میزان استرداد اموال بیت‌المال شده است.

براساس نگاه ویژه افشار فتح‌الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در دولت مردمی زمین فروشی مبنای درآمد منطقه آزاد قشم نخواهد بود و با هرگونه تضییع حقوق مردم به شدت برخورد خواهد شد.

گزارش عملکرد یک سال اخیر منطقه آزاد قشم منتشر شد

دریافت کارت سبز ژئوپارک قشم افتخاری برای ایران

ژئوپارک‌های جهانی یونسکو مناطق جغرافیایی منفرد و یکپارچه‌ای هستند که در آن‌ها سایت‌ها و چشم انداز‌ها از ارزش‌های زمین شناسی بین المللی با یک مفهوم جامع از حفاظت، آموزش و توسعه پایدار، مدیریت می‌شوند. ژئوپارک جهانی یونسکو، از میراث زمین شناختی منطقه در پیوند با تمام جنبه‌های میراث طبیعی و فرهنگی استفاده می‌نماید تا آگاهی و درک از مسائل کلیدی پیش روی جامعه مانند استفاده پایدار از منابع زمین، کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و مخاطرات طبیعی را ترویج دهد. با افزایش سطح آگاهی در زمینه اهمیت میراث زمین شناختی منطقه در تاریخ و جامعه امروزی، ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به مردم محلی احساس غرور و افتخار نسبت به سرزمین خود و تقویت هویت منطقه را می‌دهند. ایجاد شرکت‌های نوآورانه محلی، مشاغل جدید و دوره‌های آموزش با کیفیت به عنوان منابع جدید درآمدزایی از طریق ژئوتوریسم، در عین حالی که منابع زمین شناسی منطقه نیز حفاظت می‌شود.

ژئوپارک جهانی قشم نیز به عنوان نخستین ژئوپارک ثبت شده منطقه خاورمیانه به یک برند در حوزه میراث زمین‌شناختی، طبیعی، ناملموس و توسعه گردشگری تبدیل شده است.

ژئوپارک‌های جهان هر چهار سال مورد ارزیابی کارشناسان یونسکو قرار می‌گیرند و در صورت تایید موفق به دریافت کارت سبز و تمدید عضویت به مدت چهار سال می‌شوند و در غیر اینصورت با کارت زرد یا قرمز که به معنی تعلیق و لغو عضویت می‌باشد، روبرو می‌شوند.

شهریورماه امسال با درایت افشار فتح‌الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در جلسه شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو، ژئوپارک قشم با اکثریت قاطع آرا موفق به دریافت کارت سبز و تمدید عضویت شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ضمن تبریک دریافت کارت سبز ژئوپارک قشم به همه قشموندان و هموطنان، افزود: این موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی تمام افرادی است که در حفاظت از این میراث ثبت شده جهانی، کوشیده اند.

فتح الهی تصریح کرد: معیار‌ها و استاندارد‌های شبکه جهانی ژئوپارک‌ها برای اعطای کارت سبز، بسیار علمی، سخت گیرانه و دقیق است و خوشبختانه اقدامات مثبت همکاران ما در مدیریت ژئوپارک و مشارکت فعال جامعه محلی و دوستداران محیط زیست موجب شد، ژئوپارک جهانی قشم به این معیار‌ها دست پیدا کند.

به گفته فتح الهی، ژئوپارک جهانی قشم با جلب نظر ارزیابان یونسکو، به عنوان نمونه ژئوپارک موفق در دنیا نیز معرفی شده تا سایر کشور‌ها نیز از دانش و تجربیات این میراث گرانبها برای توسعه ژئوپارک‌ها استفاده کنند؛ بنابراین گزارش، نخستین بار ایده ایجاد ژئوپارک در بخش علوم زمین یونسکو در قالب یک شبکه منطقه‌ای در اروپا مطرح شد و چهار کشور آلمان، فرانسه، اسپانیا و یونان در سال ۲۰۰۰ میلادی، شبکه ژئوپارک‌های اروپایی را معرفی نمودند و در حال حاضر این شبکه شامل ۷۳ عضو از ۲۴ کشور است. بازتاب موفقیت‌آمیز عملکرد شبکه ژئوپارک‌های اروپایی در زمینه شناسایی، حفاظت از ژئوسایت‌ها و نقش اقتصادی آن‌ها از یک طرف و همکاری‌های این شبکه با یونسکو، منجر به شکل گیری یک گروه بین المللی از متخصصین ژئوپارک‌ها در بخش علوم زمین یونسکو شد. این شبکه دارای اهداف سه گانه از مفهوم جامع حفاظت، آموزش و توسعه پایدار بوده و برنامه مدیریتی آن بر اساس این ارکان تعریف می‌شود. شبکه ژئوپارک‌های جهانی در سال ۲۰۰۴ با مشارکت ۱۷ ژئوپارک اروپایی و ۸ ژئوپارک از چین پدید آمد و اکنون دارای ۱۴۷ عضو از ۴۱ کشور است.

ژئوپارک جهانی قشم یکی از نخستین ژئوپارک‌های شبکه جهانی می‌باشد که در سال ۱۳۸۵ به عنوان محدوده‌ای به مساحت ۳۰۰ کیلومتر مربع از غرب جزیره قشم به ثبت رسید. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ محدوده ژئوپارک قشم افزایش یافته و کل جزیره قشم بعلاوه جنگل‌های حرا شمال جزیره قشم و جزیره هنگام در جنوب بعنوان محدوده ژئوپارک جهانی قشم در شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو به ثبت رسیده است و اکنون این ژئوپارک با مساحت ۲۰۶۳ کیلومتر مربع یکی از با سابقه‌ترین ژئوپارک غرب آسیا و خاورمیانه است.

موقعیت ویژه جغرافیایی جزیره و تاریخچه‌ی آن باعث شکل گیری تنوع زیستی منحصر به فرد در این جزیره و سواحل آن شده است و میراث طبیعی قشم رابه یکی از بی‌بدیل‌ترین مناطق زیستی جهان تبدیل کرده است.
میراث فرهنگی ناملموس ایران جوهره فرهنگی کوچکی از ملل همجوار است. حفظ و احیاء این فرهنگ از برنامه‌های ژئوپارک جهانی قشم است که از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، نشریات، رسانه‌های اجتماعی و. معرفی می‌شوند.

دیدار چهره به چهره با مردم، بازسازی فرهنگ گفتگو و احیای اعتماد

پس از انتصاب افشار فتح‌الهی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، شکاف میان مسئولان ارشد سازمان و مردم و شنیده نشدن مطالبات به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ آسیب‌شناسی شد و فتح‌الهی برای حل این دیدار پای در میدان نهاد.

عدالت‌‍محوری و ارائه پاسخ شفاف به مردم به عنوان اصلی‌ترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی و دولت انقلابی، به عنوان رویکرد جدید سازمان تعریف شد و کار به برگزاری جلسات ملاقات با قشموندان در دفتر مرکزی مدیریت خلاصه نشد و برگزاری دیدار‌های مردمی در در روستا‌ها و شهر‌های مختلف جزیره در دستور کار قرار گفت.

حضور میدانی فتح‌الهی در میان مردم و روستا‌های غربی، گفت‌و‌شنود با آن‌ها و صدور دستور برای پیگیری و بررسی درخواست‌های واصله موجب بازسازی فرهنگ گفتگو میان مردم و مدیران و احیای اعتماد از دست رفته به بدنه سازمان منطقه آزاد قشم شد. رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به مدیران تحت امر هم دستور داد تا در بررسی و اعلام نتیجه شفاف سرعت عمل به خرج دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ملاقات مردمی را نشان از مردم‌سالاری دینی می‌داند که منجر به کاهش فاصله میان دولت و ملت خواهد شد و فرصتی ایجاد می‌کند تا شهروندان مشکلات خود را بدون واسطه با مسئولین در میان بگذارند.

گشاده‌رویی، تکریم ارباب‌رجوع، ارائه پاسخ شفاف به مراجعین و بهره‌گیری از رویکرد مشاوره‌ای برای رفع مشکلات مردم، جزو تأکیدات رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بوده و تلاش شده با اصلاح ساختار‌ها و رویه‌ها این اهداف محقق شود.

شایان ذکر است، در طی ۶ مرحله دیدار مردمی فتح‌الهی در شهر‌ها و روستا‌های جزیره ۲۷۳ درخواست از طرف قشموندان به وی تحویل و برای بررسی به مدیریت‌های سازمان ارجاع شد البته این درخواست‌ها به جز درخواست‌هایی است که از طریق مدیریت‌ها یا سامانه‌های دیجیتال ارتباطی دریافت شده است.

جلوگیری از فروش بی رویه زمین در قشم

موضوع جلوگیری از فروش بی رویه و بی حساب زمین در منطقه آزاد قشم یکی از برنامه‌هایی بود که طی یک سال گذشته تحت مدیریت افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

در دوره‌های گذشته فروش زمین مهمترین منبع درآمدی سازمان منطقه آزاد قشم برای تامین درآمد بود که با برنامه ریزی خوب صورت گرفته طی یک سال گذشته شاهد حذف خام فروشی اراضی ملی و دولتی در جزیره قشم بود.

با برنامه ریزی صورت گرفته در حوزه املاک و مستغلات سازمان منطقه آزاد قشم علاوه بر افزایش رضایت عمومی در زمینه تامین زمین مورد نیاز ساکنان جزیره، موجب بهبود شاخص درآمدی و تحقق ۱۰۰ درصدی درآمد پیش بینی شده برای این حوزه بوده ایم.

جلوگیری از فروش بی رویه زمین در جزیره و حرکت به سمت منابع درآمدی پایدار از مهمترین برنامه‌های پیش بینی شده در دوران جدید مدیریتی سازمان منطقه آزاد قشم بوده است که با موفقیت در حال انجام است.

افتتاح فاز توسعه زیست پالایشگاه ریزجلبک

افتتاح فاز توسعه تولید جلبک دونالیلا سالینا در شرکت زیست پالایشگاه ریزجلبک کشور یکی از اقدامات صورت گرفته طی سال گذشته در راستای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در جزیره قشم بود.

شرکت دانش بنیان زیست پالایشگاه ریزجلبک قشم در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری با شعار "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" نامگذاری شده، در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار و سرمایه گذاری بالغ بر ۲۵۱ میلیارد تومان، ضمن توسعه فعالیت‌های مبتنی بر پژوهش و فناوری، برای ۴۳ نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.

این شرکت در فاز تولید ریزجلبک اسپیرولینا با ظرفیت ۲،۵ تن در هکتار در طول یک ماه، به شیوه پرورش در حوضچه‌های روباز، توانسته در صنعت غذایی و دارویی کشور، نقش آفرینی کند.

با افتتاح فاز تولید جلبک دونالیئلا سالینا با ظرفیت تولید ۵۰۰ کیلوگرم بر هکتار در طول یک سال، این شرکت توانسته در مبحث صنعت غذایی و آرایشی و بهداشتی نیز تحول آفرین باشد. در این فاز به مساحت ۷،۵ هکتار، برای ۱۲ نیروی بومی اشتغال زایی شده است.

افتتاح شرکت فراز فناوران قشم

شرکت فراز فناوران از مجموعه‌های تولیدی در منطقه آزاد قشم است که ضمن فعالیت در زمینه خشک و نمک سود کردن ماهی و میگو با سرمایه گذاری ۵۹۱ میلیارد ریالی توسط رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افتتاح شد. شرکت فراز فناوران قشم در زمینی به مساحت ۴۸۷۱ متر مربع احداث شده و برای ۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.

افتتاح پروژه‌های نفتی و صنعتی

با حضور افشار فتح‌الهی در جزیره قشم بسیاری از پروژه‌های صنعتی، نفتی، پالایشگاهی و دانش بنیان با رفع موانع اداری و اجرایی به مرحله بهره‌برداری رسیدند.

افتتاح واقعی پالایشگاه نفت قشم یکی از این پروژه‌های شاخص است. این پروژه در دولت دوازدهم و قبل از تکمیل و رسیدن به مرحله بهره‌برداری در قالب «پیش‌راه‌اندازی» افتتاح شد، پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم بود که ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۹ در حالی که هنوز مراحل ساخت آن ادامه داشت، توسط رئیس دولت دوازدهم افتتاح شد.

در آن روز اعلام شد که عملیات پیش راه‌اندازی پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز در فاز نخست، آغاز شد.

توضیحات قاسم محمودی مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم در خصوص ظرفیت‌های این پالایشگاه، تماماً مبتنی بر آینده بود. وی توضیح داد که ساختار این پالایشگاه به گونه‌ای طراحی شده که برای رسیدن به مرحله تولید باید هر دو فاز آن تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد. با این حال، به گفته مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۹ تا آن زمان فقط ۲۰ درصد کارتاسیسات زیر بنایی فاز دوم انجام شده بود.

وی ضمن تصریح بر این که آن مراسم، عملیات پیش راه‌اندازی بوده، گفته بود: پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی‌شده که در ۲ فاز مختلف و هر فاز ۳۵ هزار بشکه ظرفیت خواهد داشت.

وی همچنین گفته بود: از سال آینده (سال ۱۴۰۰) انتخاب پیمانکار به تدریج شروع شده و کار فاز دو نیز به سرانجام خواهد رسید.

با تغییر دولت بررسی‌های مسئولان جدید نشان داد که پالایشگاه نفت قشم همچنان ناقص است و تا مرحله تولید، فاصله دارد.

بررسی‌ها نشان داده که سال گذشته زمان پیش‌راه‌اندازی پالایشگاه نفت قشم، حتی اسکله و بخش‌های فرآیندی آن هم آماده نشده بود و اساساً آنچه که به عنوان پیش راه‌اندازی انجام شد، فاصله بسیاری تا تکمیل طرح داشت.

با جلسات مستمری دولت سیزدهم برای رفع مشکلات تکمیل این پالایشگاه داشت، در اسفند ۱۴۰۰ به تدریج مراحل تکمیل این پالایشگاه انجام شد و پس از گذشت یک سال از افتتاح اولیه آن در دولت قبل، این پالایشگاه به تازگی آماده گرفتن نفت سنگین شده است.

بدین ترتیب با جاری شدن نفت سنگین در لوله‌های پالایشگاه قشم، عملاً مرحله تولید این پالایشگاه شروع شد.

افتتاح بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم

افتتاح بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات و ۲۵ پروژه عمرانی، شهری و بهسازی به صورت ویدئوکنفرانسی توسط ریاست محترم جمهوری با حضور افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم انجام نیز یکی دیگر از پروژه‌های شاخص بود.

نیروگاه پاسارگاد با توان اسمی ۳۲۰ مگاوات و توان عملی ۲۹۳ مگاوات اوایل اردیبهشت ماه به شبکه سراسری برق متصل شده بود.

این پروژه از هیچ منبع مالی و تسهیلات دولتی نظیر صندوق توسعه و صندوق ذخیره ارزی استفاده نکرده است و تمام سرمایه این پروژه به میزان ۹۵ میلیون یورو توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد تامین شده است.
پروژه ساخت این نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی از نقطه شروع و طراحی تا تامین و اجرای کامل حدود ۱۸ ماه طول کشیده است.

در دوره ساخت این نیروگاه ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول کار بوده‌اند و پس از بهره‌برداری نیز ۱۰۰ نفر در این نیروگاه شاغل هستند.

نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم یکی از پروژه‌های زیرساختی مهم برای توسعه جزیره به شمار می‌رود.

بهره برداری از پرورش میگو فوق متراکم

شروع بهره برداری از ۶۶ مخزن پرورش میگو به شیوه فوق متراکم شرکت کیان یزدان قشم با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم آغاز شد.
شرکت کیان یزدان قشم با فعالیت در حوزه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم در ۱۰ هکتار وسعت و سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد ریالی سعی کرده باتوجه به محدودیت منابع زمین در جزیره قشم، به بالاترین نرخ فعالیت در هر هکتار دست یابد.

این شرکت با توان تولید ۶۴ تن میگو در هر هکتار، ۲۵۰ مخزن پرورش دارد که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در مرحله آزمایشی کار خود، ۶۶ مخزن را به بهره برداری رساند.

انتظار برداشت از مخزن‌های به بهره برداری رسیده مقدار۳۰ تن میگو است که به منظور تامین امنیت غذایی، به بازار کشور عرضه خواهد شد.

سهم دانش بنیان‌ها از توسعه قشم

حمایت و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در منطقه آزاد قشم یکی از برنامه‌های پیش بینی شده مدیریتی افشار فتح الهی در یک سال گذشته و همسو با شعار سال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بوده است.

به این منظور طی یک سال گذشته ۱۷ واحد دانش بنیان در مرکز بین المللی رشد منطقه آزاد قشم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، خدماتی و آموزشی شامل پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، تولید تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، مدیریت هوشمند ترافیک، طراحی و اجرای مخازن نفت خام، ارائه خدمات حفاظت از محیط زیست، انرژی‌های نو و آموزش زبان انگلیسی فعالیت داشته اند.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته این واحد‌های دانش بنیان علاوه بر تولید محصولات جدید با توجه به نیاز منطقه و کشور، امکان صادرات تولیدات و کسب درآمد ارزی را فراهم کرده و به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار در منطقه آزاد قشم کمک می‌کند.

از طرف دیگر برای توسعه فعالیت‌های دانش محور و توان افزایی نیروی انسانی و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف از ابتدای سال جاری هشت دوره آموزشی با موضوعاتی از جمله مشاورین املاک و مستغلات، آشنایی با بازار‌های مالی، سرمایه گذاری در بازار‌های مالی، تجارت ارز‌های دیجیتال و رمز ارز‌ها و برگزاری کارگاه آموزشی زبان برای کودکان دایر شده است.

همچنین در این مدت شش تفاهم نامه با اداره آموزش و پرورش شهرستان قشم، دانشگاه پیام نور واحد بین الملل قشم، هلدینگ آبزیان گستر نصر، جامعه هتلداران قشم، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت نیز به امضا شد.

شبانه روزی شدن بیمارستان خلیج فارس قشم

همچنین بیمارستان خلیج‌فارس در روستای جی جیان این جزیره پس از بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از خدمات بخش اورژانس و داروخانه این مرکز پزشکی با صدور دستور ویژه‌ای شبانه‌روزی شد.

هم اکنون متخصص زنان و زایمان و متخصص داخلی در این بیمارستان مستقر و آزمایشگاه، اورژانس، بخش دیالیز، سونوگرافی و داروخانه نیز فعال هستند.

طبق تاکید رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم، زایشگاه و اتاق عمل بخش‌های ضروری این بیمارستان هستند که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به راه اندازی آن‌ها اقدام کرد.

مرکز پزشکی خلیج‌فارس در روستای جی جیان و در بخش میانی جزیره واقع شده و دسترسی روستانشینان غرب جزیره به خدمات پزشکی را تسهیل می‌کند، از این رو تجهیز و ارتقای خدمات این بیمارستان در دستور کار دولت مردمی قرار گرفته است.

افتتاح پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران در قشم

پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاون توسعه مدیریت دانشگاه تهران در این جزیره افتتاح شد.

قشم نیازمند رشته‌های تخصصی با اولویت زیست‌بوم منطقه است و حضور پردیس دانشگاه تهران که مهم‌ترین و بهترین دانشگاه کشور است در قشم، فرصتی برای توسعه اقتصادی مشاغل سنتی جزیره بر پایه علم روز است.

موقعیت ویژه قشم امتیازی ارزشمند برای جذب دانشجویان خارجی و بین‌المللی است که در کنار اعتبار علمی دانشگاه تهران در سطح دنیا، می‌تواند به فرصتی برای درآمدزایی اقتصادی تبدیل شود ضمن این‌که سفیران فرهنگی برای کشور در دنیا تربیت کند.

فرصت توسعه اقتصاد دریا محور که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده در جزیره قشم مهیا است و حضور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در قشم می‌تواند حلقه آخر تبدیل ایده به محصول و صادرات محصولات فناور باشد.

افتتاح دانشگاه فرهنگیان در منطقۀ آزاد قشم

یکی از مسائل آموزشی در مناطق آزاد که به‌شدت بر کیفیت آموزشی مدارس تأثیر می‌گذارد، کمبود شدید معلم در مدارس است که آن را به‌روشنی می‌توان در شاخص نسبت معلم به دانش‌آموز در مناطق آزاد مشاهده کرد.

بهترین راهکار ممکن در این زمینه، راه‌اندازی دانشگاه‌های فرهنگیان در مناطقی است که این دانشگاه شعبه‌ای ندارد؛ زیرا با این کار، نخست اینکه اشتغال پایداری در منطقه ایجاد می‌شود. دوم اینکه سطح دانش و فرهنگ و مهارت و در پی آن، اعتمادبه‌نفس مردم بومی منطقه به‌طرز محسوسی بهبود و افزایش می‌یابد. سوم اینکه نیرویی متخصص از بومیان منطقه تربیت می‌شود که دیگر نه بیم رفتن آن‌ها از منطقه وجود دارد، نه به فراهم‌کردن امکانات، همچون ساخت مسکن و... نیاز است که باید برای آموزگاران غیربومی باید فراهم شود.

برگزاری موفق جشنواره تابستانی

جشنواره تابستانی پس از چند سال وقفه به دنبال زمینه سازی برای افزایش ورود گردشگران، رونق فعالیت بازارها، مجتمع‌های تجاری و فعالان اقتصادی و اماکن اقامتی و همچنین ارائه خدمات به علاقه‌مندان حوزه گردشگری از ۱۸ تا ۳۱ تیرماه در نگین خلیج فارس انجام شد.

جشنواره تابستانی قشم ظرفیتی برای احیا فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری جزیره به شمار می‌رود و معرفی ظرفیت‌های گردشگری جزیره، کاهش هزینه سفر و اقامت در قشم در فصل تابستان و معرفی قشم به عنوان منطقه‌ای با شرایط خرید مناسب و با تخفیف ویژه از اهداف جشنواره تابستان ۱۴۰۱ قشم بوده است.

آغاز به کار قرارگاه تحول اجتماعی امیرالمؤمنین قشم

قرارگاه تحول اجتماعی امیر المومنین (ع) شهرستان قشم با ۱۴ کارگروه با هدف تجمیع قوا به ریاست افشار فتح‌الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و با حضور سرهنگ پاسدار حجت امیری‌کیا، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم به عنوان دبیر قرارگاه آغاز به کار کرد.

تا پیش از این فعالیت‌هایی زیادی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شده، اما به دلیل اینکه این اقدامات منسجم نبوده خروجی مطلوب حاصل نشده، اما با تجمیع قوا و برنامه‌ها در قالب یک قرارگاه فراگیر امید می‌رود در آینده نتایج مثبت به دست آید. براساس بررسی‌های انجام شده ۵ آسیب حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و کاهش ازدواج جزو مهمترین مسائلی هستند که باید به قید فوریت برای برطرف ساختن آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

افتتاح دفتر سازمان ملی زمین‌شناسی در قشم

دفتر سازمان ملی زمین‌شناسی با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و با هدف مطالعه و مقاوم‌سازی سازه‌های طبیعی و تاریخی جزیره، استانداردسازی و پایش مستمر برای محافظت بیشتر از ذخایر ملی در قشم افتتاح شد.

این دفتر در بررسی تخصصی ژئومورفولوژی جزیره (دانش شناسایی اشکال ناهمواری‌های زمین است که به مطالعه علمی ویژگی‌های هندسی سطح زمین می‌پردازد) به کمک متخصصان این رشته، برای شناسایی پیش از موعد مخاطرات و مدیریت خطر‌های احتمالی، با هدف نگهداشت سرمایه‌های زمین‌گردشگری کمک شایانی می‌نماید.

مطالعه مقاوم‌سازی سازه‌های طبیعی و تاریخی جزیره، استانداردسازی و ایمن‌سازی مناطق زمین‌گردشگری، احصا پتانسیل‌های جزیره در حوزه جمع‌آوری آب شیرین، نحوه چرخش آب در خلیج‌فارس و رسوب‌گذاری‌های ناشی از این چرخش و پایش مستمر این اقدامات به‌منظور محافظت علمی و دقیق‌تر از ذخایر ملی کشور در این منطقه، هدف اصلی افتتاح این دفتر در قشم است.

اولین برج پرنده نگری و دهکده شناور ایران در قشم

همزمان با هفته گردشگری نخستین برج پرنده نگری شناور و دهکده شناور کشور در محدوده ذخیره گاه زیست کره حرا روستای گورزین، توسط رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افتتاح شد.

این مجموعه گردشگری در فاز اول بخش‌های مختلفی از جمله دو واحد سوئیت شناور، یک شناور پشتیبانی و یک قایق همیار و امکاناتی از قبیل کافه جهت سرو غذا‌های محلی را شامل شده و برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

منبع: منطقه آزاد قشم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست

فیلم/خوانندگی منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

نمایش شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن + عکس

تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل حجاب

کشمکش تازه دولت و مجلس بر سر برداشت سه هزار میلیارد تومان از صندوق تامین خسارت بدنی

فیلم/ دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش ارومیه

ادعای بازیگر سریال «نون. خ» درباره رسکیومن بودنش

فیلم/چرا بچه‌های مردم را برای حجاب مجرم می‌کنند؟

۲۰ میلیون حاشیه‌نشین محصول فقر و تورم!

گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی

اعلام آمار مرگ و میر ایرانیان در سال ۱۴۰۲

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

بلایی که جومونگ بر سر سوسانو آورد

در پرونده چای دبش، لاپوشانی و در پرونده صدیقی، کوتاهی کردند

وب‌سایت SJ مایگریشن رونمایی شد: مشاوره رایگان مهاجرتی!

عصبانیت پسر معاون سابق قوه قضائیه از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش

قیمت عجیب و غریب سنگ قبر+ عکس

سقوط سکه‌های سنگین به کانال پایین‌تر

گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی سوژه شد

فیلم/ کتک کاری وحشتناک داور در بازی فوتبال دسته دو جوانان تهران

ماجرای مافیای داخل کشور که نفت می‌فروشد و بازار ارز را اداره می‌کند/ با باند‌های مافیایی درون قدرت روبرو هستیم + فیلم

۵ سناریو درمورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو چیست؟

۳ پیشنهاد درباره افزایش حقوق بازنشستگان

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ مشخص شد

عکس/حضور خاخام‌های اسرائیلی در کنار بقایای موشک‌های ایرانی