اقتصاد۲۴- این آمار نشان میدهد که همراه اول همچنان و با اختلاف بیشترین تلاش، اقدام و سرمایهگذاری را در توسعه شبکه نسل ۴ کشور داشته است.
بر این اساس تعداد آنتنهای نسل ۴ و پیشرفته همراه اول از ۱۶ هزار و ۹۱۹ آنتن در سه ماهه دوم سال قبل، به عدد ۱۸ هزار ۳۲۵ سایت ۴G رسیده است و این اپراتور همچون سالهای قبل پیشران ارتباطات کشور است.
بررسی این وضعیت در خصوص اپراتور دوم یعنی ایرانسل نیز نشان میدهد که تعداد سایتهای نسل ۴ این اپراتور در سال قبل از عدد ۱۴ هزار و ۸۲۷ آنتن در سه ماهه دوم سال جاری به ۱۵ هزار و ۹۳۶ سایت رسیده است.
به عبارت دیگر همراه اول در سال گذشته موفق به ایجاد ۱۴۰۶ سایت جدید ۴G شده است و ایرانسل نیز ۱۱۰۹ سایت نسل ۴ ایجاد کرده است. به این ترتیب در این شاخص همراه اول ۸ درصد رشد و ایرانسل ۷ درصد رشد داشته است.
رایتل نیز از سال قبل تا کنون از تعداد ۱۶۳۲ سایت نسل ۴ به بیش از ۲ هزار سایت جدید رسیده که از نظر درصدی بیشترین رشد را داشته، اما همانطور که ملاحظه میشود میزان ایجاد سایتهای جدید از سوی همراه اول آن هم تنها در یک سال گذشته معادل تمام آنتنهای ایجاد شده رایتل از ابتدای فعالیت این شرکت تا کنون بوده است.
اما بررسی تطبیقی آمارهای یکسال اخیر از میزان رشد آنتنهای نسل ۲ از سوی اپراتورهای کشور خبر از اتفاقی عجیب میدهد.
بر این اساس تعداد سایتهای نسل ۲ همراه اول از ۲۸ هزار ۶۵۳ سایت امسال به ۲۹ هزار ۲۲۸ سایت رسیده است و همراه اول در این شاخص ۲ درصد رشد داشته است.
این آمار، اما در خصوص اپراتور دوم یعنی ایرانسل بسیار متفاوت است. بر این اساس تعداد سایتهای نسل ۲ ایرانسل در سال قبل ۱۴ هزار ۷۳۱ بوده که امسال با یک جهش ۱۱.۴۵ درصدی به ۱۶ هزار و ۴۱۸ سایت ۲G رسیده است.
نکته قابل تامل و عجیب در خصوص میزان رشد بالای ایجاد سایتهای نسل ۲ این است که به طور مرسوم اپراتورها در حال حرکت به سمت توسعه نسلهای پیشرفته ۴G و ۵G هستند؛ لذا در بخشهایی از دنیا این نسل تقریبا از رده خارج شده است و در سایر نقاط دنیا از جمله کشور ما نیز شاهد شیب رشد اندک ایجاد سایتهای ۲G هستیم. در حالیکه همانطور که آمار نشان میدهد همراه اول تنها ۲ درصد رشد در ایجاد سایتهای ۲G داشته در حالیکه این رقم در خصوص ایرانسل با یک جهش ۱۱.۴۵ درصدی مواجه شده است.
منبع: آیتی آنالیز