تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱

بررسی ریسک‌های پیش‌روی بازار سهام

در جریان معاملات روز دوشنبه نماگر اصلی بازار با کاهش ۷۷/ ۰‌درصدی معادل ۱۰‌هزار و ۹۶۵ واحد کاهش داشت و در سطح یک‌میلیون و ۴۰۸‌هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل با افت ۷۵/ ۰‌درصدی در سطح ۳۹۸‌هزار واحد متوقف شد؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد بازار سهام برای ادامه و پایداری روند صعودی به استراحت نیاز دارد.

بررسی ریسک‌های پیش‌روی بازار سهام

اقتصاد۲۴- منفی‌شدن بورس در روز دوشنبه نیز حاکی از آن است که تعدادی از سهامداران در حال خروج و ذخیره سود هستند، ضمن اینکه بسیاری از نماد‌های حاضر در بورس از لحاظ تکنیکالی در موقعیتی قرار دارند که احتمال اصلاح آن‌ها وجود دارد، اما دو نشانه مهم در این روز‌ها در بازار سرمایه وجود دارد که رشد پایدار بورس را با تثبیت نرخ دلار تضمین می‌کند؛ از یک‌سو افزایش قابل‌توجه حجم معاملات و از سوی دیگر این موضوع که بازار سهام زیر فشار فروش تسلیم نشده و منفی‌های قابل‌توجهی را تجربه نمی‌کند.

در چنین شرایطی است که می‌توان گفت بازار به شرطی می‌تواند اعتماد‌های از‌دست رفته را آرام‌آرام جلب کند که رویداد‌هایی نظیر شوک ارزی، دخالت‌ها و سیاست‌های خلق‌الساعه از جانب دولت صورت نگیرد و از طرفی بازار با ریسک‌ها و شوک‌های سیاسی نیز همراه نشود؛ این در حالی است که مهم‌ترین ریسک‌های پیش‌روی بورس تهران علاوه‌بر نوسان‌های بازار‌های جهانی، تبعات کسری‌بودجه فعلی و آتی و به‌تبع آن تداوم شرایط تورمی و نرخ بهره بدون‌ریسک در کنار تصمیمات و مواضع دولت و اثرات بودجه‌ای است.

در سوی دیگر در تحولات بودجه شکل ظاهری بودجه و اظهارنظر رئیس سازمان نشان می‌دهد که تحولات عجیبی از افزایش چشمگیر نرخ انرژی در آن دیده نشده، البته بودجه فقط نرخ خوراک و نرخ انرژی نیست؛ عوارض، مالیات‌ها و بودجه‌عمرانی، نرخ ارز نیما، مالیات و موارد دیگر هم از دیگر عوامل تاثیرگذار هستند که باید تاثیر آن‌ها را نیز در نظر گرفت.

سکوی حمایت؟

بورس روز دوشنبه معاملات خوبی را آغاز نکرد و در ابتدای کار با افزایش عرضه مواجه شد. اینطور که به‌نظر می‌رسد فعالان این بازار پس از چند روز صعود قدرتمند به فکر دست به‌دست کردن سهام افتاده‌اند. در چنین شرایطی اغلب فعالان بازار نگران این هستند که بورس مجددا به فاز نزولی بازگردد و اندک رونق شکل‌گرفته در معاملات در نطفه از بین برود؛ این در حالی است که متولیان بورسی با درنظرگرفتن این نکته باید مانع از فراهم‌شدن سازوکاری شوند که بازار را مجددا به حالت فرسایشی و بی‌رمق قبل بازگرداند، چراکه به‌نظر می‌رسد جریان اعتماد بین طرفین در چنین فضایی به مو بند است و این نهاد‌ها باید به گونه‌ای رفتار کنند که این جریان همچنان برقرار بماند، از این‌رو نباید اقداماتی صورت بگیرد که منجر به انگیزه‌کشی و فرار جریان سرمایه از بازار شود.

به این معنا که باید هر کاری کرد تا همچنان جریان ورودی پول به بازار پایدار بماند و شاهد بازگشت فاز ناامیدی به بازار نباشیم، اما در چنین شرایطی اغلب کارشناسان بازار به روند فعلی بازار امیدوار بوده و بر این باور هستند که روند صعودی بازار هنوز تمام نشده و بورس صرفا در حال استراحت و اصلاح است که چنین امری پس از روز‌های متوالی پایداری در روند صعودی طبیعی است.

این در حالی است که همان‌طور که در گزارش‌های قبلی هم به آن اشاره کردیم، سه عامل حیاتی در ادامه مسیر بازار تاثیرگذار خواهند بود که تحولات منفی در نرخ ارز که بیشتر منظور رفتار غیر‌منطقی دولت در این نرخ مد‌نظر بوده و عامل دوم بودجه و سومی هم تحولات سیاسی است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بازار سهام ۲۴ آبان ۱۴۰۱


اینطور که به‌نظر می‌رسد اتفاقا موضع دولت درخصوص دلار کمی منطقی‌تر شده و بانک‌مرکزی هم در تلاش است تا ۳ نرخ دلار آزاد، توافقی و نیما را در یک مسیر منطقی و با فاصله نرمال از هم قرار دهد.

در سوی دیگر زمزمه‌های اعداد و اتفاقات مختلف بودجه در حال‌حاضر به گوش می‌رسد و مهم‌ترین عاملی که چشم بازار به آن بوده بحث نرخ خوراک است که گویا در همان نرخ قبلی باقی‌مانده و طبیعی هم بود که دولتی با این حجم کسری‌بودجه چنین درآمد شیرینی را کم نکند.

البته در بودجه رویداد مهم دیگری به‌نام عوارض و مالیات‌ها نیز وجود دارد که از همین حالا باید به آن پرداخته شود که اعداد و اتفاقات عجیبی روی سر بازار خراب نشود. نرخ برق و همچنین نرخ تسعیر ارز، نرخ فروش نفت، بودجه‌عمرانی و موارد دیگر در مرتبه‌های بعدی قرار دارند که رفته‌رفته ابعاد آن مشخص شده و می‌تواند در بازار موثر باشد.

این در حالی است که تعدادی از کارشناسان بر این باورند که بودجه‌۱۴۰۲ این‌بار کمی خوشبینانه‌تر از قبل نوشته شده و احتمالا آن حس منفی و تلخ سال‌گذشته را به بازار سرمایه منتقل نخواهد کرد.

انتظار می‌رود این موضوع و این احساس خوش‌بینی اشتباه نباشد و اوضاع خوبی را در بودجه در مواجهه با بازار سرمایه داشته باشیم، اما به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد اعلام اعداد بودجه و روشن‌شدن ابعاد آن می‌تواند یکی از ریسک‌های مهم پیش‌روی بازار سهام را برطرف کرده و فضای منطقی و مناسبی را برای بازار رقم بزند.

در واقع کلیت ماجرا از این قرار است که اگر این عامل را نیز طی هفته‌های آتی با خوش‌بینی و امیدواری پشت‌سر بگذاریم، چشم بازار کمی به تحولات سیاسی دوخته خواهد شد، جایی‌که احتمالا تحولات پیش‌روی دنیای سیاست، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را اندکی افزایش خواهد داد.

روز دوم روند نزولی بورس

در نگاهی دقیق‌تر بورس تهران از ابتدای معاملات روز دوشنبه روند نسبتا نزولی به خود گرفت، اما نماگر هم‌وزن بازار از همان ابتدای معاملات مسیر خود را از شاخص‌کل جدا کرد، به‌طوری‌که در ۱۵‌دقیقه ابتدایی بازار، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با تاثیر‌پذیری از نماد‌های «شپنا»، «شبندر»، «شفن» و «کچاد» حدود ۲۴۶ واحد کاهش داشت.

شاخص هم‌وزن، اما تا مدت زمان یادشده معادل ۳۳۸‌واحد افزایش را ثبت کرد؛ این در حالی است که شاخص‌کل بورس در نیمه اول معاملات دوشنبه ۷هزار و ۹۳۲واحد افت داشت و در کف کانال یک‌میلیون و ۴۱۱‌هزار‌واحدی قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن نیز با افت و خیز‌های متعدد تا محدوده زمانی مذکور با افت‌هزار و ۳۰۰‌واحدی مواجه شد و در سطح ۴۰۰‌هزار و ۵۲۶ واحد قرار گرفت. به این ترتیب در پایان معاملات روز گذشته شاخص‌کل بورس نهایتا امروز با ثبت حدود۱۰‌هزار و ۹۶۸واحد کاهش در کف کانال یک‌میلیون و ۴۰۸‌هزار‌واحدی قرار گرفت.

این در حالی است که نماد‌های معاملاتی «شبندر»، «فملی» و «کچاد» در این روز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص‌کل داشتند، اما در مقابل نماد معاملاتی «شفن» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص‌کل به‌ثبت رساند، به‌طوری‌که در معاملات روز گذشته نیز مجموع ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۸/ ۱۱‌درصد در مقایسه با روز یکشنبه رقم دو‌هزار و ۲۲۰‌میلیارد تومان را به‌ثبت رساند، ضمن اینکه در ادامه روند خروج نقدینگی از بازار حدود ۵۹۳‌میلیارد‌تومان از سرمایه سرمایه‌گذاران خرد از بورس تهران خارج شد و بیشترین خروج پول طی ۱۲ روز معاملاتی اخیر را ثبت کرد.

بر این اساس در ادامه جریان خروج سرمایه از بورس گروه «فرآورده‌های نفتی» حدود ۱۸۲‌میلیارد‌تومان بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را به‌نام خود به‌ثبت رساند و پس از آن صنعت «خودرو و ساخت‌قطعات» با خروج پول بیش از ۸۰‌میلیارد تومانی در دومین‌مرتبه از بیشترین خروج نقدینگی درمیان صنایع موجود در بازار سهام قرار گرفت؛ این در حالی است که گروه «غذایی به‌جز قند» با جذب نقدینگی بیش از ۱۸/ ۹‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «محصولات چرمی» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نماد‌های معاملاتی نیز طی دادوستد‌های روز گذشته بازار سرمایه «شپنا» با خروج حدود ۷۷۱‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن، «شبندر» با خروج بیش از ۶۴۰‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نماد‌های معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «فملی» با خروج بیش از ۳۵۹‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز دوشنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نماد‌های «غدشت» و «غاذر» به ترتیب با ورود پول بیش از ۱۰۱‌میلیارد‌تومان و حدود ۶۳‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بنزین سوپر برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین معمولی؟

ریشا؛ شیر باغ وحش مشهد تلف شد

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول