اقتصاد۲۴- حسین خضری افزود: خبری مبنی بر کاهش تعرفه گمرکی منتشر شد، اما آنچه اعلام شد گواهی اسقاط برای خودروهای وارداتی هم مشابه خودروهای تجاری تولید داخل همان ۱،۵ درصد شد؛ بنابراین تعرفه گمرکی هیچ تغییری پیدا نکرده؛ چراکه این کار منطقی نیست.
مدیرعامل بهمندیزل گفت: اگر بخواهیم در راستای سیاستهای نظام مبنی بر حمایت از تولید قدم برداریم منطقی نیست که تعرفه گمرکی کاهش پیدا کند یا امتیازی به واردات داده شود.
وی با بیان اینکه گواهی اسقاط متعلق به خودروهای سواری در کشور زیاد است، افزود: قانون هوای پاک و قانون ساماندهی خودرو، خودروساز را مکلف کرده که باید بهازای تولید، گواهی اسقاط ارائه کنند؛ متأسفانه در کشور گواهی اسقاط خودروی تجاری وجود ندارد و خیلی انگشتشمار است.
بیشتر بخوانید: اسقاط ساختگی خودروهای فرسوده در تهران
خضری اضافه کرد: اکنون شمارهگذاری خودروهای تجاری معطل شده و به همین دلیل اکثر خودروسازان تجاری به دلیل نداشتن گواهی اسقاط برای شمارهگذاری مدام با مشکل مواجه هستند و نمیتوانند گواهی اسقاط بدهند؛ از طرفی مردم گلهمند هستند و از طرفی خودروساز خودروها را نگه داشته و هزینههای بالایی برای خسارت در تأخیر باید پرداخت کند.
خضری با بیان اینکه هماهنگی درستی بین دستگاههای اجرائی دولت وجود ندارد، گفت: چرا قانون ۱.۵ درصد که در لایحه دوفوریتی مجلس تصویب شد، اجرائی نمیشود؟ معاوناول و هیئت وزیران موافقت کردند که با مهلت ششماهه خودروهای تجاری را شمارهگذاری کنیم و در این مدت گواهی اسقاط ارائه کنیم که باید دید چرا اجرائی نمیشود؟ و چرا گواهی اسقاط خودروهای سواری را نمیپذیرند؟