اقتصاد۲۴- رسیدن قیمت پراید به ۲۱۰ میلیون تومان یکی از موضوعات خبرساز روز گذشته بود.
بررسی بازار آزاد خودرو نشان میدهد روند صعودی قیمتها مانند هفته گذشته ادامه دارد و خبرهای آزادسازی واردات و افزایش عرضه در بورس کالا نیز نتوانست شتاب رشد قیمتها را کاهش دهد.
البته به دلیل رکود در بازار و اعلام قیمتهای مختلف در فضای مجازی، قیمتهای اعلامی برای خودرو چندان قابل اعتماد نیست و قیمتهای معاملاتی خودرو اندکی کمتر از نرخهای اعلامی است، اما به دلیل انتظار رشد قیمت از سوی فروشندگان و کاهش شدید تقاضا، بازار خودرو وارد شرایط رکود تورمی شده است.
بررسی قیمتها در بازار خودرو نشان میدهد قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است به صورتی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۳۲۹ میلیون تومان در روز چهارشنبه به ۳۳۱ میلیون تومان رسیده است و دنا پلاس دندهای ساده مدل ۱۴۰۰ از ۴۶۸ میلیون به ۴۷۰ میلیون تومان رسیده است.
همچنین خودروهای پژو ۲۰۷ فرمان برقی نیز در این مدت از جهش قیمتها در امان نبودند، به طوری که از قیمت ۴۳۶ میلیون تومان در روز چهارشنبه، با رشد ۱۰ میلیون تومانی، به ۴۴۶ میلیون تومان رسیده است. این خودرو در شرایطی افزایش قیمت را تجربه میکند که روز دوشنبه هفته گذشته ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا با قیمت نهایی ۳۴۲ میلیون (بدون مالیات، عوارض قانونی و هزینههای جانبی) عرضه شد.
بر اساس تصمیمات جدید قرار است برای کاهش زیان انباشته خودروسازان، ایجاد شفافیت، حذف دلالان و تنظیم عرضه و تقاضای بازار، به مرور تمامی خودروها در بورس کالا عرضه شوند، اما با توجه به میزان عرضه خودروی ۲۰۷ در هفته گذشته و قیمت نهایی آن که فاصله بسیار کمی با بازار آزاد دارد و تحویل طولانی سه ماهه این خودرو، شاهد این هستیم که روش فروش خودرو در بورس کالا دست کم برای این محصول ایران خودرو اهداف تنظیم عرضه و تقاضا را محقق نکرد و حتی قیمت ۲۰۷ بسیار بیشتر از خودروهای دیگر افزایش یافته است.
به عنوان مثال پژو ۲۰۷ اتومات که روزها با افزایش قیمت همراه شده بود، دیروز پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت و مجدد به ۶۵۰ میلیون تومان رسید. خودروهای دیگر نیز حدود ۲ تا ۵ میلیون رشد قیمت را تجربه کردند.
بیشتر بخوانید: واردات خودرو باعث کاهش قیمت نمیشود
رشد قیمت پژو ۲۰۷ در بازار آزاد به احتمال زیاد بر قیمتهای ثبت شده در مرحله دوم عرضه این خودرو در بورس کالا تاثیر خواهد گذاشت و قیمت ثبت شده برای خرید این خودرو در بورس افزایش خواهد یافت و این سیکل مخرب رشد قیمت ادامه دار خواهد بود که البته این روش فروش به سود خودروسازان است تا خودروها را با قیمت نزدیک به بازار آزاد به فروش برسانند. همچنین سومین عرضه خودروهای گروه بهمن در بورس کالا نشان داد که میزان عرضه و انتظارات افزایش قیمت خودرو باعث ثبت قیمتهای بسیار زیادی برای خودروها و در مواقعی قیمت نهایی از قیمت در بازار آزاد بیشتر میشود.
در سومین عرضه خودروی فیدلیتی در بورس کالا، قیمت آن با ۴۲ درصد رشد نسبت به قیمت پایه به یک میلیارد و ۹۶ میلیون تومان رسید و دیگنیتی پرایم با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون، یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان معامله شد که با در نظر گرفتن هزینههای اضافی و خواب پول مشتریان، قیمت نهایی این خودرو بیشتر از قیمت بازار آن بود.
به اعتقاد فعالان بازار، بازار خودرو بلاتکلیفتر از ماههای گذشته با توقف معاملات روبه رو شده و اخبار آغاز واردات خودرو هم نتوانسته است رونقی را در بازار به وجود بیاورد، چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو اگر قرار بر واردات باشد، خودروها راهی بورس میشوند و در آن جا قیمتهای بیشتری را ثبت میکنند که همین موضوع عاملی میشود تا قشر متوسط جامعه نتوانند برای خرید این خودروها اقدام کنند و به نوعی همچنان این خودروها لوکس محسوب میشوند.