تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱
در برنامه گفت‌وگوی فرهنگی رادیو مطرح شد

اهمیت رده‌بندی در محتوای رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر

مهمانان این هفته برنامه گفت‌و گوی فرهنگی رادیو گفتگو در خصوص اهمیت رده‌بندی محتوا در رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر صحبت کردند.

اهمیت رده‌بندی در محتوای رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر

اقتصاد۲۴- برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «بررسی ابزار‌های گزینش‌گری در زیست‌بوم صوت‌و تصویر فراگیر» چهارشنبه شب ساعت ۲۰ با حضور علیرضا گودرزی فراهانی مدیر سرویس چی خوبه، محمد شهبازی مدیر محتوایی پلتفرم فیلم‌ناب و دکتر محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا از رادیو گفتگو پخش شد.

گودرزی فراهانی در ابتدای گفتگو در تعریف ابزار‌های انتخاب در زیست‌بوم صوت‌و تصویر فراگیر گفت: کاربری که از یک سایت یا برنامه استفاده می‌کند که در آن محتوا‌هایی از جمله انیمیشن، فیلم یا حتی بازی وجود دارد، آن محتوا باید رده‌بندی سنی یا توصیف شود که به ابزار‌هایی که این رده بندی و توصیه به خانواده‌ها را برای انتخاب محتوا انجام می‌دهند، ابزار‌های گزینشگری محتوا گفته می‌شود. ما پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم و این اتفاق در ۱۰۰ کشور دنیا در حال اجرا است. ما در چی خوبه براساس این پژوهش‌ها یک نظام‌نامه داخلی تهیه کرده‌ایم. بر اساس این نظام‌نامه، یک‌سری تحلیلگر تربیت شده‌اند که از سال ۹۷ محتوا‌ها را رده‌بندی می‌کنند.

شهبازی در ادامه صحبت‌های گودرزی و در این باره گفت: رده‌بندی الزامی است که برای ما هم به عنوان پلتفرم تعیین شده است. بنیان‌گذار این رده‌بندی‌ها آمریکا بوده است. مسئله ما این است که تعریف‌های رده‌بندی‌های کشور‌های اروپایی و آمریکا با فرهنگ ما نمی‌خواند و ما نیازمند الگوی رده بندی سنی بومی هستیم. ما برای این کار یک تیم تحقیق و توسعه تشکیل دادیم و پژوهش‌هایی انجام دادیم تا به عنوان رسانه مخاطب خود را حفظ کنیم و معتقدیم که به رده‌بندی سنی باید رده‌بندی محتوایی هم اضافه شود.

شهبازی افزود: ما به دنبال کسب درآمد هستیم و میدانیم که کسب و کار‌های محتوایی به سبک زندگی خانواده‌ها گره خورده است و در خانواده و تربیت فرزندان تاثیر دارد. جامعه ما خانواده محور است. ما این را درک کرده و تلاش می‌کنیم که رده بندی متناسب با نیاز‌های خانواده‌ها صورت پذیرد.

گودرزی در ادامه توضیح داد: مشکل اساسی که ما به ویژه با سه پلتفرم اصلی نمایش خانگی داریم این است که نگاه آن سه پلتفرم، نگاه اقتصادی است. وقتی ما در عرصه فرهنگی کار می‌کنیم باید الویت‌بندی داشته باشیم و حاکمیت و ساترا باید روی این محتوا‌ها نظارت داشته باشند.

افراسیابی که به صورت تلفنی در گفتگو شرکت داشت، درخصوص برنامه‌های ساترا درخصوص ابزار‌های انتخاب محتوا در زیست‌بوم صوت‌و تصویر فراگیر گفت: به پلتفرم‌هایی که از ما مجوز دارند توصیه می‌شود تا از ابزار‌های گزینش‌گری محتوا استفاده کنند تا از این طریق مخاطب پلتفرم بتواند با کمک ابزار گزینش‌گری، محتوای مناسب برای خودش را پیدا کند.

وی افزود: مسئله دیگر این است که کاربری که از یک پلتفرم استفاده می‌کند باید بتواند به‌صورت انتخابی از یک سرویس گزینش محتوا در آن پلتفرم استفاده کند و اقدامات ساترا در این حوزه حتما با مشورت مدیران پلتفرم‌ها و مدیران ابزار‌های گزینش‌گری محتوا شامل چی خوبه، کدومو و چه بازی طوری خواهد بود که اول از همه نیاز‌های خانواده‌های ایرانی در حوزه ابزار‌های گزینش‌گری محتوا تامین شود و موضوع دوم این است که پلتفرم‌ها باید از بابت ارائه این سرویس منتفع شوند و نباید احساس کنند که اتصال آن‌ها به ابزار‌های گزینش‌گری محتوا برای آن‌ها هزینه ایجاد خواهد کرد که انشالله این کار با همفکری و هم‌افزایی میان نهاد تنظیم‌گر و پلتفرم‌ها و در صورت لزوم حمایت مالی ساترا از توسعه ابزار‌های گزینش‌گری محتوا روی پلتفرم‌ها به انجام خواهد رسید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار